سوئیچ شبکه, وبلاگ

انواع مدل های سوئیچ سیسکو

دورکاری | نت یک

امروز قصد داریم درباره انواع مدل های سوئیچ سیسکو صحبت کنیم، سیسکو یک شرکت ارائه دهنده تجهیزات شبکه بوده که توسط دو دانشمند از دانشگاه استنفورد به نام های لئونارد بوساک و سندی لرنز سال 1984 در سانفرانسیکو ایالات متحده آمریکا تاسیس شده می باشد. Cisco مخفف کلمه Computer Information System Company بوده که به معنی کمپانی سیستم اطلاعات کامیپیوتری می باشد.

اما بعضی از افراد بر این باوردند که سیسکو اشاره به شهر سانفرانسیسکو دارد و نام این شرکت از این شهر گرفته شده می باشد. با اینکه این شرکت اولین شرکت تولید کننده روترها نبود، اما به بزرگ ترین شرکت تولید کننده روتر تبدیل شد که هم اکنون در سراسر دنیا محصولات خود را به فروش میرساند.

پس هر جا که اینترنت و شبکه وجود داشته باشد شما می توانید یک دستگاه با برند سیسکو را پیدا کنید. خدمات این شرکت انواع و دسته بندی های مختلفی دارد که همه آن را می توان بر اساس 6 گروه طبقه بندی کرد.

  • اترنت
  • وایرلس
  • نوری
  • موبیلیتی
  • ارتباطات درون سازمانی
  • امنیت

البته ارتباطات درون سازمانی گروه کلی و بزرگی است هر چیز مرتبط با اطلاعات صدا و تصویر، به علاوه دیتا، دیتاسنتر، فضاهای ابری، اینترنت اشیاء و مساحبات مختلف همگی جزئی از زیرشاخه های گروه ارتباطات درون سازمانی هستند.

مدل های سوئیچ سیسکو

انواع مدل های سوئیچ سیسکو

سیستم‌عامل سوئیچ سیسکو یکی از پرکاربردترین IOSها در جهان است. این فناوری پیشرفته از کلیه خدمات مهم تجاری پشتیبانی می‌کند و می‌تواند پلتفرم‌های گسترده‌ای را با انواع سخت‌افزار ادغام کند. همچنین این سیستم‌عامل باعث می‌شود تا خدمات سریع‌تر و همه ی عملکردهای شبکه بهبود یابد. برای پیکربندی یک سوئیچ سیسکو، نیاز به سیستم عامل آن است تا از رابط خط فرمان CLI استفاده شود.

CLI که با تعدادی از دستورات از پیش تعریف شده همراه است باعث می‌شود تا پیکربندی، مسیریابی، سوئیچینگ، کار با اینترنت و هر ویژگی دیگری که توسط سوئیچ سیسکو ارائه می‌شود، برای کاربر فراهم سازد. در واقع همه ی عملکردهای سوئیچ سیسکو زمانی کامل ارائه می‌شود که از سیستم‌عامل آن استفاده کنید.

مدل های سوئیچ سیسکو

سوئیچ چیست؟

با این که به دنبال انواع سوئیچ های سیسکو هستید و به اندازه کافی درباره سوئیچ شبکه اطلاعات دارید، اما باید کمی درباره آن هم در این مطلب اضافه کنیم. سوئیچ از مهم ترین قطعه شبکه به شمار می رود، برای اتصال Node ها در شبکه به هم از آن استفاده می شود.

این اتصال در واقع امکان جا به جایی اطلاعات بین دستگاه ها را در شبکه فراهم می کند. البته امکان دارد بگویید هاب هم توانایی انجام این کار را دارد، اما بایستی بدانید شبکه بسیار هوشمندتر از Hub است.

انواع سوئیچ های سیسکو به روش های متفاوتی عمل می کنند. این سوئیچ ها عمدتا در دو مدل لایه OSI و همراه با پروتکل اترنت عمل می کنند. با این حال برقی دیگر از توانایی انجام وظیفه و مسیریابی لایه سوم را هم دارند. نوعی دیگر از سوئیچ های شبکه کامپیوتری در تکنولوژی های مجازی سازی به صورت یک ماژول نرم افزاری عمل می کنند.

مدل های سوئیچ سیسکو

بالا بردن امنیت سوئیچ سیسکو

وظیفه سوئیچ در شبکه چیست؟

این وسیله بسیار هم دیتا و اطلاعات را دریافت کرده و از طریق پورت ها، آن ها را به سمت مقصد و پورت خروجی ارسال می کند. این کار موجب اتصال همه نودها و مدیریت شبکه می شود. از کاربرد سوئیچ در شبکه می توان به اتصال و ارتباط سیستم ها به یکدیگر اشاره کرد که می توان به آسانی تعداد زیادی کاربر را به هم وصل کرد. همینطور از ترافیک و افت سرعت در انتقال اطلاعات به شدت جلوگیری کرده و سرعت انتقال اطلاعات در شبکه های محلی افزایش پیدا می کند.

مدل های سوئیچ سیسکو

تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟

روتر اتصال شبکه های مختلف به هم بوده و سوئیچ ها بدون وجود روتر نمی توانند با شبکه ارتباط برقرار کنند. به طور کلی یک سوئیچ مسئول ایجاد شبکه در سیستم است اما روتر سبب اتصال شبکه ها به همدیگر می باشد.

مدل های سوئیچ سیسکو

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی را نسبت به انواع سوئیچ سیسکو در اختیار شما قرار دهیم. در گام اول بهتر است بدانید شرکت سیسکو سوئیچ های خود را در چهار دسته سوئیچ مدیریتی، سوئیچ هوشمند، سوئیچ غیر مدیریتی و سوئیچ ماژولار تولید و به بازار عرضه می کند. 

معرفی انواع سوئیچ های سیسکو

با انواع سوئیچ های سیسکو آشنا شوید!

حال که با ویژگی های سوئیچ های این شرکت آشنا شده اید و فهمیده اید که چه ویژگی هایی مورد نیاز شبکه است، قرار است در ادامه مقاله انواع سوئیچ های سیسکو، به مدل های هم اشاره کنیم. درک نحوه کارکرد سوئیچ موجب می شود شناخت دقیقی در مورد قابلیت های فنی سوئیچ ها پیدا کنید. بیشتر سوئیچ های سیسکو از نوع ماژول هستند و قابیت ارتقا را دارند.

سوئیچ های سیسکو نوع های مختلفی دارد . مثلاً سوئیچ های کاتالیست برای شبکه های محلی و سوئیچ های Nexus برای دیتاسنترها. سیسکو سوئیچ های Catalyst خود را ب امکانات جدید، کارایی بیشتر، Density بیشتر و قیمت کمتر به بازار عرضه می کند.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • Campus LAN Switches

این نوع سوئیچ ها فاقد هر گوه فن هستند که موجب می شود محیطی بدون نویز اضافی را داشته باشید. همینطور با 8 پورت آغاز شده و از رویکرد پشته سازی سوئیچ ها هم پشتیبانی می کند. به ای منظور می توانید مدل های 2960، 3560، 3650، 3850، 4500، 6500 و 6800 را خریداری کنید.

در صورتی که به دنبال راه اندازی شبکه محلی درون شرکتتان هستید، این مدل ها را باید در نظر داشته باشید. از مدل های شناخته شده این گروه از به سوئیچ های Access، Distribution، Core و compact اشاره کرد.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • Data Center Switches

این سرورها سرویس های مجازی سازی، پردازش ابری و… را ارائه می دهند که به نسبت کلاینت های معمولی از معماری های متفاوتی استفاده می کنند. برای نمونه می توان به نکسوس های 9000، 7000، 6000 و 5000 اشاره کرد.

یکی از اصول مهم پیاده سازی مراکز داده گسترش پذیری، قابلیت ارتقا زیرساخت ها، حفظ عملکرد مستمر فعالیت های تجاری و انعطاف پذیری می باشد. این دسته از سوئیچ ها به صورت اختصاصی برای محیط هایی طراحی شده اند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به سرورهایی قدرتمند متصل هستند.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • Cloud-Managed Switches

سوئیچ های این گروه بیشتر برای سازمان هایی که به دنبال پیاده سازی شبکه های نرم افزار محور هستند مناسب می باشد. از بهترین سوئیچ ها در این سبک از برند سیسکو می توان به Cisco Meraki Go اشاره کرد.

این نوع سوئیچ ها مدیریتی بوده و ابر محور هستند، از ویژگی های meraki و پشته کردن مجازی سوئیچ ها را هم دارند. ویژگی meraki قادر است هزاران پورت سوئیچ را از طریق وب کنترل و پیکربندی کند، بدون آنکه نیازی به دخالت مهندسان شبکه باشد.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • Service Provider Switches

از مدل های سوئیچ سیسکو می توان به سوئیچ های لایه دسترسی توجه داشت که نیازی به سرعت زیاد ندارند، چون به شکل فیزیکی توسط آپ لینک های موجود در لایه توزیع محدود می شوند. پس می توان در لایه دسترسی از سوئیچ های ارزان قیمت با عملکرد پایین تر و از سوئیچ های با عملکرد بالا در لایه های توزیع و هسته که در آن نرخ انتقال تأثیر بیشتری بر عملکرد شبکه دارد، استفاده کرد.

سوئیچ ها در این گروه به دو بخش تقسیم می شوند. گروه اول سوئیچ های تجمیعی (Aggregation) و گروه دوم سوئیچ های دسترسی (Access) هستند. سوئیچ های تجمیعی امکان تمرکز سازی ترافیک در لبه شبکه را دارند. گروه دوم سوئیچ های دسترسی هستند که بیشتر امکانات پیشرفته ای در ادغام، مجازی سازی، امنیت و مدیریت شبکه ارائه می کنند.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • سوئیچ های Distribution

از نمونه سوئیچ های Distribution می توان به مدل های 3850 Fiber و 4500-X اشاره کرد. این نوع سوئیچ برای وصل کردن سوئیچ های Access استفاده می شوند که از لحاظ توان پردازشی یک پله بالاتر از آن ها قرار می گیرند، همینطور برای خریداری شان باید هزینه بیشتری را بپردازید.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • سوئیچ های Access

 از این کلاس از سوئیچ ها می توان به 3560، سری 3850 و 2960-X اشاره داشت. این نوع سوئیچ ها پایین رده ترین از کلاس های سوئیچ این شرکت بوده و برای متصل کردن کلاینت ها به شبکه مورد استفاده قرار می گیرید.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • سوئیچ های Core

سوئیچ های Core برای اتصال سوئیچ های لایه Distribution استفاده می شوند که در قلب شبکه قرار گرفته اند. در صورتی که به دنبال سوئیچ های فوق العاده پرسرعت و گران قیمت هستید می توانید این محصول را از میان مدل های سوئیچ سیسکو انتخاب کنید. از این سری سوئیچ ها می توان به نکسوس 700، کاتالیست 6500 و 6800 اشاره کرد.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • سری نکسوس

سری نکسوس نسل تکامل یافته تر مدل های سوئیچ سیسکو به شمار می رود که معماری و سیستم عامل آن با سوئیچ های کاتالیست متفاوت می باشد. این سوئیچ ها زیرساخت های شبکه ای مراکز داده را به یک ماهیت یکپارچه و قدرتمند تبدیل می کند.

NX-OS برای اجرا در مراکز داده با حساسیت زیاد طراحی شده اند و ضمن ارائه قابلیت اطمینان، آستانه تحمل خطای زیادی دارند. از سوئیچ های غیر ماژول نکسوس سیسکئ می توان به 9000 و 9300 اشاره کرد. در صورتی که به دنبال سوئیچ ماژولار هستید می توانید به سراغ 9500، 7000 و 7700 بروید.

این سری از ویژگی NX-OS به عنوان فریمور خود استفاده کرده اند. این سری از سوئیچ های سیسکو به سازمان ها اجازه می دهند یک مرکز داده منعطف و گسترش پذیر را پیاده سازی کنند.

مدل های سوئیچ سیسکو

  • سری کاتالیست

از سوئیچ های لایه Access در این سری می توان به 2960-L، 2960-X،2960-XR،2960-XR،9400، 4500E 3850 و 3650 اشاره داشت. این سری از سوئیچ های سیسکو برای شبکه های سازمانی طراحی شده اند.

مدل های سوئیچ سیسکو

سوئیچ های صنعتی سیسکو

یکی از مدل های سوئیچ سیسکو سوئیچ صنعتی است. سوییچ های صنعتی سیسکو جزو سوییچ های ماژولار است و همان طور که ار نامگذاری مشخص است، سوئیچ های صنعتی سیسکو در صنعت و محیط هایی که نیاز به مقاومت بالا دارد استفاده می شود. طول عمر بالا، امنیت، کم بودن هزینه های عملیاتی از مزایای این نوع سوئیچ سیسکو است.

برخی از مدل های سوئیچ های صنعتی سیسکو عبارتند از:

  1. Cisco IE 1000 Series
  2. Cisco IE 2000 Series
  3. Cisco IE 2000U Series
  4. Cisco IE 3200 Series
  5. Cisco IE 3300 Series
  6. Cisco IE 3400 Series
  7. Cisco IE 3400H Series
  8. Cisco IE 4000 Series
  9. Cisco IE 4010 Series
  10. Cisco IE 5000 Series

مدل های سوئیچ سیسکو

سوئیچ های شبکه سیسکو بهترین برندی هستند که با کیفیت، مقاومت و عمر بالا می توانند برای شما کاملا مفید باشند. اما باید همه تلاش خود را به کار بگیرید که سوئیچ اصل و اورجینال تهیه کنید.

نت یک، فروشگاه تخصصی و حرفه ای انواع سوئیچ های برند سیسکو می باشد، ما سعی داریم با ارائه محصولات اصل و درجه یک با بهترین قیمت های رقابتی رضایت شما عزیزان را به دست آوریم. در کنار شما هستیم تا با ارائه خدمات کامل و ارسال محصولات به سراسر کشور شما را یاری کنیم. جهت خرید، اطلاع از قیمت محصولات و همینطور روند پرداخت و ارسال از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *