سوئیچ شبکه, وبلاگ

تفاوت سوئیچ های شبکه

بهترین سوئیچ شبکه برای شرکت ها

در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت سوئیچ های شبکه آشنا کنیم، علاوه بر دسته بندی سوئیچ شبکه که به شکل کامل در مقاله انواع مختلف سوئیچ در شبکه مطرح شد حال این سوال پیش می آید که علت این دسته بندی های مختلف چیست و چه عواملی سبب ایجاد تفاوت میان سوئیچ ها می شود.

سوئیچ شبکه چیست؟

یک سوئیچ شبکه می تواند چند ابزار را که در یک ساختمان هستند از جمله: تفاوت سوئیچ های شبکه

کامپیوتر، پرینتر و سرور شبکه را به هم متصل کند و شبکه ای همراه با منابع مشترک ایجاد کند. سوئیچ از جمله مبانی شبکه است که به عنوان یک کنترلر نیز می تواند عمل کند. سوئیچ شبکه برای سایر ابزارها شرایطی فراهم می کند که باهم اطلاعات را به اشتراک بگذارند و حرف بزنند. با اشتراک گذاری اطلاعات و اختصاص دادن منابع یک شبکه، در هزینه صرفه جویی می شود و بهره وری افزایش پیدا می کند. تفاوت سوئیچ های شبکه

با توجه به شرایط مدیریت، سوئیچ های شبکه به سه دسته طبقه بندی می شوند : سوئیچ های غیر مدیریتی، سوئیچ های مدیریتی وسوئیچ های تحت شبکه (هوشمند) که شما بر اساس اندازه ی شبکه و میزان کنترلی که می خواهید بر روی شبکه تان داشته باشید سوئیچ مناسب با شبکه تان را انتخاب می کنید. تفاوت سوئیچ های شبکه

سوئیچ شبکه یک ابزار با سرعت بالا است که از سوئیچینگ بسته ها (packet ) در جهت دریافت، فرآیند و ارسال داده ها به چند ابزار در یک شبکه محلی استفاده می کند. برای خرید سوئیچ شبکه می توان با توجه به عملکرد، امنیت، هزینه و کارایی سوئیچ از میان دو نوع سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی یکی را برگزید.

مشکلات سوئیچ شبکه

تفاوت سوئیچ های شبکه چیست؟

جهت پاسخ به این سوال باید گفت عواملی همچون سرعت انتقال سوئیچ، تعداد پورت، قابلیتPOE، قابلیت Stackable از عوامل اصلی ایجاد گروه های مختلف سوئیچ در شبکه می شوند:

قابلیت Stackable

یکی از تفاوت سوئیچ های شبکه این قابلیت می باشد. سوئیچ های Stackable راهی جهت ساده سازی و افزایش دسترسی به شبکه آماده می کنند. شما می توانید به جای پیکربندی، مدیریت و رفع اشکال 8 سوئیچ به شکل جداگانه، همه هشت سوئیچ را توسط یک سوئیچ مدیریت کنید.

با رشد و پیشرفت شبکه و ارتقای آن، نیاز به بهره مند شدن از تعداد زیادی سوئیچ شبکه ایجاد می شود. زمان بهره مند شدن از سوئیچ های مختلف هر کدام از آن ها نیاز به مدیریت دارند که این امر در شرایطی که شبکه شما بزرگ باشد بسیار سخت و غیر امکان دارد.

به شکل کلی می توان گفت که این قابلیت دارای مزایایی از جمله مدیریت از راه دور سوئیچ ها، عدم نیاز به کابل کشی شبکه یا فیبر نوری، انعطاف پذیری در توسعه شبکه، قابلیت Stackwise Plus که این قابلیت امکان استفاده حداکثری از پهنای باند بین سوئیچ ها را می دهد و … است. تفاوت سوئیچ های شبکه

از مناسب ترین مثال های سوئیچ های Stackable برند سیسکو می توانیم به سوئیچ های سری 2960X،3750-X،3750-E و … اشاره کنیم. همینطور بهترین سوئیچ های 3750x هم سوئیچ سیسکو مدل WS-C3750X-12S-S می باشد.

تعداد پورت

یکی از مهم ترین وجه های تفاوت سوئیچ های شبکه تعداد پورت است که در سوئیچ های مختلف، با یکدیگر فرق دارند. این پورت ها قادر هستند ترکیبی از اسلات های +SFTP/SFP جهت اتصال فیبر باشند. به شکل معمول سوئیچ ها در تعداد پورت 5، 8، 10، 16، 24، 28، 48 و 52 عرضه می شوند. اما در بیشتر موارد از نوع پورت های مسی با اتصال RJ45 که در قسمت جلو قرار گرفته و تا فاصله صد متری را پشتیبانی می کنند. اما زمانی که از ماژول های SFP استفاده می کنید می تواند تا فاصله 400 کیلومتر را طی کند.

سرعت انتقال دیتا در سوئیچ

سوئیچ ها دارای تعداد پورت های uplink و downlink می باشند. پورت های downlink به کاربران نهایی متصل می شوند و پورت های uplink به سایر سوئیچ ها و زیر ساخت ها متصل می شوند. سرعت انتقال دیتا در انواع مختلف سوئیچ های شبکه متفاوت می باشد.

شما می توانید سوئیچ ها را با پیکربندی ثابت در سرعت های اترنت سریع (10/100Mbps)، گیگابیت اترنت و 10 گیگابیت 40/100Gbps بیابید. البته لازم به ذکر است که تکنولوژی Multigigabit هم در برخی از سوئیچ ها موجود است که دارای سرعتی بیش از 1 گیگابیت بوده و بر روی کابل های شبکه cat 6/5e ارائه می شود. تفاوت سوئیچ های شبکه

قابلیت POE

تفاوت سوئیچ های شبکه در قابلیت poe نیز می باشد. این قابلیت یعنی دستگاه هایی که از آن بهره می برند جهت عملکرد نیازی به کابل کشی برق نداشته و برق آن از طریق همان کابل شبکه تامین می شود. جهت همین دیگر نیازی به کابل کشی برق و یا بهره مند شدن از آداپتور ندارد. حال این خصوصیت خود را در سطح وسیع تری، جهت مثال در شبکه های بزرگ، نشان می دهد زیرا هزینه کابل کشی برق را از میان برداشته که خود سبب صرفه جویی در راه اندازی اولیه بستر شبکه خواهد شد.

از دیگر مزایای وجود آن این است که امکان ایجاد کابل کشی برق در برخی نقاط میسر ناست که با کمک این قابلیت به راحتی می توان آن اختلال را برطرف کرد. که با حذف کابل برق از شبکه، شما می توانید با کابل شبکه، انتقال برق داشته باشید. شاید مناسب ترین مثال قرار دادن یک اکسس پوینت وایرلس در درون دیوار یا سقف باشد. سوئیچ ها جریان برق را با توجه به استاندارهای مختلف عرضه می کنند از جمله :

  • استاندارد IEEE 802.3af : جریان برق را تا 15.4 وات در یک پورت انتقال می دهد. تفاوت سوئیچ های شبکه
  • استاندارد IEEE 802.3at: جریان برق را تا 30 وات در یک پورت انتقال می دهد. در بیشتر مواد استاندارد 802.3af کافی است اما دستگاه هایی مثل Video phones و Access Point ها با رادیو چندگانه نیاز به قدرت برق بیشتری دارند.

گروهی سوئیچ سیسکو از Universal Power over Ethernet UPoE یا 60W PoE پشتیبانی کرده و تا 60 وات در هر پورت برق انتقال می دهند. استاندارد جدید 802.3bt حتی قدرت بالاتری از برق را جهت برنامه های آینده تامین خواهد کرد.

در آخر می توان گفت انتخاب سوئیچ دارای POE یا بدون آن به نیاز شبکه شما بستگی دارد. پس بهتر است نیاز خود را سنجیده و دستگاه هایی که در اختیار دارید را مورد بررسی قرار دهید زیرا زمانی که شما نیازی به آن ندارید و یک شبکه بسیار ساده ای در اختیار دارید سوئیچ های بدون قابلیت POE می تواند گزینه مناسب و اقتصادی تری باشند.

سوئیچ PoE چیست؟

به پایان تفاوت سوئیچ های شبکه رسیدیم…

در این مقاله به تفاوت سوئیچ های شبکه و چهار قابلیت سوئیچ های شبکه اشاره شد که شامل سرعت انتقال دیتا در سوئیچ شبکه و تعداد پورت، قابلیت POE، قابلیت Stackable که تغییر در آن ها سبب ایجاد تفاوت در سوئیچ های مختلف می شوند که هر کدام بر اساس نیاز شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *