سوئیچ شبکه, وبلاگ

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

swich kind | نت یک

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت چیست؟ چرا از سوئیچ شبکه در شرکت استفاده می شود؟ سوئیچ شبکه، دستگاهی است که کامپیوترهای موجود در یک شبکه محلی یا به اصطلاح Local را به یکدیگر متصل می کند. که در این حالت به آن Local Area Network  گفته می شود. در این مقاله به معرفی این دستگاه در ساختار شبکه، انواع سوئیچ و تفاوت آن با هاب و روتر می پردازیم. با ما در نت یک همراه باشید.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه، وسیله ای است که دستگاه ها را در یک شبکه محلی به هم مرتبط می سازد. به این صورت که دیتاهای بسته بندی شده را از ورودی دریافت کرده و آن ها را به مقصد منتقل می کند. با این اتصال کامپیوترهای موجود در شبکه امکان ارتباط و تبادل دیتا را با یکدیگر خواهند داشت. کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

البته سوئیچ ها صرفاً کامپیوترها را به یکدیگر متصل نمی کنند بلکه همه دستگاه هایی که از پروتکل های شبکه پشتیبانی می کنند، قادر هستند جهت کاربردهای خاص به سوئیچ ها متصل شوند. پشتیبانی شبکه از تعداد زیادی از دستگاه های متصل به مجموعه، توسط سوئیچ ها صورت می گیرد. به عنوان مثال می توان کامپیوترها، چاپگرها و یا سرورها را به سوئیچ شبکه وصل کرده و مسیر انتقال داده را در میان آن ها مشخص کرد.

از عمده تفاوت‌های میان روتر و سوئیچ، می‌توان به نیاز مبرم روتر در زمان اتصال به اینترنت اشاره کرد. به این معنی که اگر می‌خواهید به اینترنت دسترسی داشته باشید باید و باید یک router تهیه کنید اما برای این کار نیازی به سوئیچ نیست. در سازمان‌ها و شرکت‌هایی با ده‌ها یا صد‌ها دستگاه متصل به شبکه استفاده از سوئیچ واجب است.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

برتری سوئیچ شبکه، انتقال داده ها به دستگاه های تعیین شده جهت دریافت آن ها می باشد. این ویژگی، کارآیی و توان بالقوه شبکه را بهبود می بخشد. در ادامه به برخی از امکانات این سوئیچ اشاره شده می باشد.

  • سوئیچ ها به شما امکان می دهند ده ها دستگاه را به هم متصل کنید.
  • سوئیچ ها سبب می شوند تا ترافیک بین دو دستگاه از مسیر سایر دستگاه های شبکه عبور نکند.
  • کنترل دسترسی قسمت های مختلف شبکه توسط سوئیچ امکان پذیر می باشد. کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت
  • سوئیچ اندازه بهره مند شدن از شبکه را کنترل می کند.
  • برقراری ارتباط درون شبکه ای توسط سوئیچ ها، حتی سریع تر از اینترنت آماده می شود.
  • سوئیچ های پیشرفته را می توان بوسیله ماژول های قابل تعویض، متناسب با نیازهای شبکه هماهنگ ساخت در اصل، سوئیچ ها پلیس راهنمایی و رانندگی یک شبکه می باشند.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

تخلیه ترافیک شبکه

یکی از رایج ترین کاربردهای سوئیچ، تخلیه ترافیک شبکه از جمله ترافیک ورودی و خروجی و اتصال بسیاری از دستگاه های شبکه، مانند رایانه های شخصی و نقاط دسترسی بی سیم است.

برقراری ارتباط با چندین هاست مختلف

سوئیچ ها پورت های متعددی برای اتصال کابل ها دارند و کامپیوتر های متعددی را به شبکه متصل می کنند. اصلا وظیفه اصلی سوئیچ انتقال بسته های داده بین کامپیوترها صرف نظر از فاصله آنهاست.

بهینه سازی پهنای باند LAN

سوئیچ های شبکه، شبکه LAN را به چند ناحیه تقسیم می کنند که هریک اتصال پهنای باند مخصوص خود را دارند؛ در نتیجه باند فرکانسی LAN افزایش می یابد. شرکت های کوچک یا متوسط ​​می توانند از سوئیچینگ LAN برای حفاظت از سرعت و قابلیت اطمینان استفاده کند. کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

فیلتر MAC و سایر ویژگی های کنترل دسترسی

با فیلتر سوئیچ، فریمی که از یک پورت دریافت شده، هرگز به عقب بازگردانده نمی شود. برخی از این فیلتر، برای جلوگیری از اتصال یک سری گره های خاص استفاده می کنند. برای این کار آدرس اترنت لایه MAC مبدا و مقصد را در پورت مبدا سوئیچ فیلتر می کنند.

پرکردن جدول آدرس MAC

سوئیچ به عنوان یک دستگاه لایه 2 تمام تصمیمات خود را بر اساس داده های هدر L2 می گیرد و مسیر ارسال بسته را با توجه به منبع و مقصد آدرس MAC تعیین می کند. یکی از وظایف سوئیچ ایجاد پایگاه داده ای از آدرس های MAC است که پورت های سوئیچ را با موقعیت آدرس MAC دستگاه های متصل تطبیق دهد.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

سوئیچ شبکه چگونه کار می کند؟ کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت چیست؟

سوئیچ شبکه به انتقال داده میان دستگاه های موجود در داخل شبکه می پردازد. اطلاعات دریافتی از هر دستگاه با یک شناسه اینترنتی مشخص، در قالب “بیت ها” فشرده سازی می شود. سپس داده ها با آدرس دقیق منبع و مقصد ارسال در داخل یک شبکه محلی قرار می گیرند و توسط سوئیچ شبکه خوانده و رمزگشایی می شوند. به کمک نشانی های موجود در داخل دیتاها، سوئیچ اطلاعات را از طریق پورت ها به مقصد و دستگاه مورد نظر می رساند.

امنیت سوئیچ شبکه چقدر است؟

در بحث امنیت، برخی از مدل های سوئیچ شبکه به کاربرانی که امتیاز مدیریت دارند، اجازه دسترسی و کنترل بیشتر روی منابع شبکه را می دهند. در حالت کلی سوئیچ های Managed نسبت به سوئیچ های Unmanaged امنیت بالاتری دارند. چراکه هر کاربر (دستگاه) فقط با تأیید مدیر شبکه می تواند به منابع شبکه دسترسی پیدا کند.در حالی که سوئیچ های Unmanaged پورت کابل اترنت «باز» دارند که به تمام کاربران متصل به سوئیچ اجازه اتصال دستگاه و دسترسی به منابع شبکه را می دهند.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

انواع سوئیچ در شبکه

در ادامه مقاله وظایف سوئیچ در شبکه، می خواهیم به انواع سوئیچ بپردازیم و شما را با انواع دستگاه سوئیچ و وظایف آنها آشنا کنیم. سوئیچ ها به دو دسته کلی سوئیچ غیر مدیریتی (Unmanaged Switch) و سوئیچ های مدیریت (Managed Switch) تقسیم می شوند. به صورت کلی تفاوت این دو مورد در پیکربندی و تنظیمات آنها است.

سوئیچ های غیر مدیریتی به شکلی طراحی شده اند که پیکربندی و تنظیمات زیادی ندارند و به راحتی می توانید آنها را راه اندازی و استفاده کنید. این جمله به این معنی است که سوئیچ هایی که در دسته Unmanaged Switch قرار می گیرند تنظیمات پیچیده ای ندارند. سوئیچ های غیر مدیریتی بیشتر اوقات در کسب و کار های کوچک استفاده می شوند برای این که هم پیکربندی آنها بسیار آسان است و هم قیمت بسیار پایین تری نسبت به سوئیچ های مدیریتی دارند.

سوئیچ های مدیریتی امنیت بالاتری دارند و می توانید موارد مختلف شبکه خود را به وسیله آنها تنظیم کنید. با استفاده از این نوع سوئیچ می توانید مواردی مانند ترافیک های LAN، اولویت بندی کانال ها و موارد دیگر را مدیریت و تنظیم کنید.

همان گونه که گفتیم سوئیچ های غیر مدیریتی قیمت بسیار پایین تری نسبت به سوئیچ های مدیریتی دارند؛ اما امکانات سوئیچ های مدیریتی نسبتا بیشتر است. سوئیچ های مدیریتی اغلب در شرکت های بزرگ استفاده می شود و به دلیل قیمت چند برابری خود اکثر کسب و کار های کوچک علاقه ای به استفاده از آن ندارند.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

تفاوت سوئیچ ها

سوئیچ ها از چند منظر قابل دسته بندی و تفکیک هستند که از این موارد می توان به مدیریتی یا غیر مدیریتی بودن، تنوع پورت ها، مگابیتی یا گیگابیتی بودن پورت ها و تامین توان توسط پورت های اترنت (POE)، سوئیچ لایه دوم یا سوئیچ لایه سوم اشاره کرد. در حقیقت پارامتر های بیان شده، مهم ترین ویژگی های یک سوئیچ در حالت کلی به شمار می روند که در سلسله مقالاتی مجزا به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مدیریت پهنای باند و حتی در روتر های حرفه ای قابلیت مدیریت هر پورت از نظر وضعیت و نوع فعالیت از دیگر ویژگی های مهم یک سوئیچ شبکه به شمار می رود. بدون وجود سوئیچ در بسیاری از مواقع، نمی توان به اهداف خود در توسعه شبکه دست یافت و در صورت بهره گیری از تجهیزات دیگر با پیچیدگی و محدودیت مواجه می شوید.

تفاوت سوئیچ های شبکه

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

انواع سوئیچ شبکه

به شکل کلی سوئیچ به عنوان یکی از تجهیزات اکتیو شبکه به 2 دسته کلی تقسیم می شود؛ سوئیچ های غیر مدیریتی و سوئیچ های مدیریتی (Managed Switch). تفاوت اساسی در قابلیت پیکربندی عملکرد سوئیچ مدیریت شده است که جهت شخصی سازی و بهینه سازی ترافیک شبکه جهت کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

سوئیچ های غیر مدیریتی

سوئیچ های غیر مدیریتی به گونه ای طراحی شده اند که می توانید به سادگی آن ها راه اندازی کنید و مورد استفاده قرار دهید. این سوئیچ های شبکه به پیکربندی نیاز ندارند و بیشتر آن ها را در شبکه های خانگی و مشاغل کوچک به کار برده می شوند. کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

سوئیچ های مدیریتی

سوئیچ های مدیریتی به شما امنیت و انعطاف پذیری بیشتری می دهند و می توانید آن ها را متناسب با شبکه خود تنظیم کنید. با کمک این کنترل بیشتر می توانید تنظیمات شبکه محلی خود، از جمله کنترل های مربوط به ترافیک LAN، اولویت بندی کانال های مشخص و همینطور ایجاد LAN های مجازی، پیکربندی و نظارت بر تنظیمات شبکه خود را مدیریت کنید.

بهره مند شدن از سوئیچ های مدیریتی در داخل اتاق سرور شبکه های بزرگ با پهنای باند زیاد کاربرد دارد.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

تفاوت سوئیچ شبکه، هاب و روتر

سه دستگاه اصلی وجود دارد که جهت شبکه سازی به کار گرفته می شود. هاب، سوئیچ و روتر شبکه همه قادر هستند این ماموریت را انجام دهند. بنا بر این گاهی امکان دارد اسامی آن ها به جای یکدیگر به کار گرفته شوند. در ادامه به معرفی و تفاوت هاب، سوئیچ و روتر شبکه می پردازیم.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

هاب شبکه، اشتراک گذاری اطلاعات میان تمام دستگاه ها

هاب جهت اتصال رایانه ها در یک شبکه خصوصی طراحی شده است که هیچ ارتباطی با منابع غیر از رایانه های محلی (اینترنت) ندارد. می توانید با مراجعه به صفحه اترنت چیست، بیشتر با شبکه های محلی آشنا شوید. زمانی که هاب یک بسته از داده را از یک دستگاه متصل دریافت می کند، این بسته داده را به تمام دستگاه های متصل دیگر منتقل می کند، صرف نظر از این که کدام یک مقصد نهایی باشد.

علاوه بر این، پهنای باند شبکه بین همه رایانه های متصل تقسیم می شود. پس، هرچه تعداد رایانه های شبکه بیشتر باشد، پهنای باند کمتری جهت هر دستگاه در دسترس قرار می گیرد و سرعت اتصال کندتر خواهد بود.

در گذشته، سوئیچ ها و روترهای شبکه جهت بیشتر کاربران گران قیمت بودند و ساختار پیچیده ای داشتند و خیلی ها هاب را انتخاب می کردند. اما هم اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

سوئیچ شبکه، انتخاب دقیق دستگاه گیرنده اطلاعات

سوئیچ شبکه هم کامپیوترها را مثل هاب به یکدیگر متصل می کند. تفاوت اصلی آن در نحوه انتقال داده می باشد. زمانی که یک سوئیچ بسته ای از داده ها را دریافت می کند، تعیین می کند که بسته جهت چه رایانه یا دستگاهی در نظر گرفته شده است و آن را فقط جهت آن رایانه ارسال می کند. کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

در این صورت پهنای باند کاهش پیدا نمی کند و بهره وری شبکه افزایش می یابد. بنا بر این، بهره مند شدن از سوئیچ ها نسبت به هاب شبکه ارجحیت دارد.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

روتر شبکه

عملکرد روتر شبکه با سوئیچ یا هاب کاملا متفاوت است برای این که کار اصلی آن هدایت بسته های اطلاعات علاوه بر دستگاه های شبکه محلی، به شبکه های دیگر می باشد. بهره مند شدن از روتر در داخل خانه ها و محیط های کاری بسیار متداول است برای این که به شبکه شما اجازه می دهد تا با شبکه های دیگر از جمله اینترنت ارتباط برقرار کند.

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

توجه به نیاز کاربری، کلید خرید سوئیچ مناسب

در این مقاله سعی کردیم در پاسخ به سوال سوئیچ شبکه چیست جنبه های مختلف آن را بررسی کنیم. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که جهت خرید سوئیچ شبکه می توان با توجه به موارد عملکرد، امنیت، هزینه و کارایی سوئیچ از میان دو نوع سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی یکی را برگزید.

در انتها پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی و بهره مندی از خدمات نت یک با شماره های اعلام شده در سایت تماس حاصل کنید.

پیشنهاد می کنیم در زمان خرید دستگاه سوئیچ برای کسب و کار خود در مورد محصولات مختلف تحقیقات لازم را انجام دهید تا یک دستگاه مناسب برای کسب و کار خود خریداری کنید تا مشکلی از نظر هزینه و کارکرد دستگاه نداشته باشید. در صورتی که سوال و یا نظری در مورد مقاله وظایف سوئیچ در شبکه دارید، در بخش نظرات بیان کنید.

نظرات شما کمک بسزایی در کیفیت خدمات ما می کند و باعث پیشرفت این مجموعه می شود. کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *