سوئیچ شبکه, وبلاگ

سوئیچ شبکه سیسکو

سوییچ 24 پورت | نت یک

سوئیچ شبکه سیسکو ویژگی های متنوعی دارد به همین دلیل لازم است تا به صورت تخصصی این موضوع را بررسی کنیم. سوییچ سیسکو یا switch دستگاهی است که برای اتصال Node ها در شبکه مورد استفاده قرار میگیرد، یعنی زمانی که شما میخواهید کامپیوتر ها را به هم متصل کنید سوییچ یکی از راه حل های شماست، به این دلیل میگوییم یکی از راه حل های شماست چرا که شما میتوانید از هاب، روتر و یا حتی در شبکه های کوچک از مودم برای اتصال نودها در شبکه استفاده کنید.

سوییچ در واقع یکی از دستگاه های اکتیو شبکه محسوب میشود که هر چند با هاب hub شباهت زیادی دارد اما از هاب بسیار هوشمند تر است و بر اساس مدل OSI کار میکند، سوییچ ها معمولا در لایه2 شبکه یا همان لایه data link و با پروتکل اترنت کار میکنند، در تصویر زیر یک دستگاه سوییچ را مشاهده میکنید تا به اینجا با این قطعه آشنا شدین به سراغ کابرد سوییچ در شبکه برویم.

ویژگی سوئیچ شبکه سیسکو

سوئیچ سیسکو و به طور کل همه سوئیچ ها 4 ویژگی مهم را ارائه می کنند که باید هنگام خرید این سوئیچ ها به این 4 ویژگی توجه زیادی داشته باشید. تعداد پورت ها، سرعت سوئیچ شبکه و ویژگی های انتقال برق از طریق اترنت و قابلیت های انباشتگی از مهم ترین ویژگی های سوئیچ شبکه سیسکو به حساب می آیند که باید به این ویژگی ها دقت داشته باشید.

سرعت سوئیچ شبکه سیسکو

سرعت و توان سوئیچ شبکه سیسکو باهم تفاوت دارد و در توان و سرعت های متفاوتی تولید می شوند. به طور معمول سرعت انتقال داده ها برحسب مگابایت بر ثانیه بوده و باید بدانید که سرعت انتقال سوئیچ های شبکه به توان عملیاتی بستگی دارد. هنگامی که شما می خواهید فایل های بزرگ را در شبکه جا به جا کنید به سوئیچ سیکو با سرعت بیشتری در مقیاس گیگابایتی نیاز خواهید داشت.

سوئیچ های با پیکربندی ثابت سرعت های زیر را ارائه می دهند،

  • اترنت سریع بین10/100 مگابیت در ثانیه
  • اترنت گیگابیتی بین10/100/1000 مگابیت در ثانیه
  • ده گیگابیت بین 10/100/1000/10000 مگابیت در ثانیه
  • 40/100 گیگابیت در ثانیه
سوئیچ شبکه سیسکو

سوئیچ شبکه سیسکو

تعداد پورت سوئیچ شبکه سیسکو

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک سوئیچ شبکه سیسکو که هنگام انتخاب آن ها باید به این ویژگی دقت داشته باشید، تعداد پورت های سوئیچ شبکه آن است. بسته به مقیاس شبکه ما به پورت های بیشتری نیاز دارید. یعنی هرچه شبکه شما بزرگ تر باشد به سوئیچ با پورت هایی با تعداد بیشتر نیاز دارید. سوئیچ های با پیکربندی ثابت معمولاً با 5، 8، 10، 16، 24، 28، 48 یا 52 پورت قابل خرید هستند.

انتقال برق از طریق اترنت PoE

PoE مخفف کلمه Power over Ethernet بوده و سوییچ های سیسکو بر اساس تکنولوژی poe فعالیت می کنند. پس سوئیچ شبکه سیسکو poe یکی از گونه های سوییچ در شبکه به حساب می آید که برق و دیتا در یک کابل منتقل می شوند؛ یعنی دیتا به صورت موازی یا برق به گیرنده کاربر می رسد. انعطاف پذیری یک از ویژگی های بسیار مهم سوییچ های PoE معرفی می شود.

سوییچ های شبکه ای که از قابلیت PoE استفاده می کنند برای دستگاه های ریموت که امکان دسترسی به منبع برق را ندارند کاربردی به حساب می آید مثل remote WiFi router و IP phone، wireless Access Point ها و دیگر موارد.

قابلیت PoE یک ویژگی مهم برای انتقال نیروی برق مورد نیاز برای دستگاه هایی مانند تلفن ای پی، دوربین های نظارتی و تحت شبکه و… با استفاده از کابل است. این ویژگی در سوئیچ های سیسکو به شما این امکان را می دهد که نقاط پایانی و دیوایس ها های مختلف را در هر جای شبکه و حتی درجاهایی با دسترسی دشوار نیز قرار دهید. اشاره کردن بهنکته حائز اهمیت است که آیا در شبکه دستگاه هایی را که قرار می دهید به PoE نیاز دارند یا ندارند بر همین اساس شما باید تصمیم بگیرید که یک سوئیچ شبکه سیسکو با ویژگی PoE انتخاب کنید یا نکنید.

بخوانید: StackPower سوئیچ سیسکو

سوئیچ شبکه سیسکو

سوئیچ شبکه سیسکو

کاربرد سوئیچ شبکه سیسکو

یک سوئیچ شبکه سیسکو قابلیت های فراوانی را در حوزه شبکه ارائه می کند و نقش بزرگی را در یک شبکه ایفا می کنند. این سوئیچ ها را می توان به آسانی به دستگاه هایی که نیاز دارید و یا وسایل جانبی مختلف وصل کرد و آن دستگاه را به شبکه متصل کرد.

همچنین این سوئیچ های شبکه می توانند روی ارتباطات بیشتری فعالیت داشته و شبکه بی سیم باکیفیتی را به کاربران ارائه کنند. اصل کاربرد سوئیچ های سیسکو در راه اندازی شبکه های بی سیم است که با استفاده از آن ها می توان دیوایس ها یا دستگاه های مختلفی را به هم متصل کرد و یک شبکه بی سیم بسیار بزرگ و مطمئن را تشکیل داد.

انواع سوئیچ شبکه از لحاظ سرعت

از لحاظ سرعت می توان این دستگاه ها را به 2 دسته تقسیم کرد:

  1. 10/100 Fast ethernet
  2. 10/100/1000 Gigabit ethernet
  3. 10/100/1000/10000 Gigabit

هرچه سرعت بیشتری برای سوئیچها انتخاب کنید، سرعت بهتری را دریافت خواهید کرد که این انتخاب سرعت معمولا توسط مدیر آی تی و براساس استراتژی های مدیریتی برآورد می شود.

انواع سوئیچ از لحاظ قابلیت

  • سوئیچ Fixed
  • سوئیچ ماژولار – Modular Switches
  • سوئیچ Stackable
  • سوئیچ PoE
  • سوئیچ فیبرنوری
  • سوئیچ غیرمدیریتی – Unmanaged
  • سوئیچ مدیریتی – Managed
  • سوئیچ هوشمند یا Smart Switch
  • سوئیچ لایه 3
  • سوئیچ دیتاسنتر

سوئیچ Fixed چیست؟

این مدل سوئیچ ها پیکربندی ثابت و تعداد پورت های مشخصی را ارائه می دهند و معمولاً قابل ارتقا نیستند، که در مجموع آنها را در بازار تجاری ارزان تر می کند. این مدل سوئیچها پیکربندی ثابت شامل سوئیچ های بدون مدیریت، سوئیچ های هوشمند و سوئیچ های مدیریت شده است.

سوئیچ Modular Switches چیست؟

سوئیچ مدل ماژولار یک سوئیچ شبکه است که می تواند با استفاده از واحدهای قابل تعویض اصلاح شود. سوئیچ هایی از این دسته با تغییر سخت افزارهای خود انعطاف پذیری بیشتری به اپراتورهای شبکه می دهند. برای مثال شما می توانید تعداد پورت های آن را افزایش دهید.

سوئیچ Stackable چیست؟

قابلیت Stackable در سوئیچ ها این قابلیت را می دهد که چند سوئیچ که از یک مدل را مستقیما به هم متصل کنیم تا ظرفیت و کاربرد افزایش یابد. جالب است بدانید که زمانی که چندین سوئیچ مدل Stackable را به هم متصل می کنید تنها یک آدرس IP address به سوئیچ ها تخصیص داده می شود و به عنوان یک سوئیچ واحد در شبکه شناخته می شود و حتی دیگر لازم نیست هرکدام از دستگاه ها را جداگانه از هم کانفیگ کنید.

سوئیچ PoE چیست؟

در این نوع سوئیچ می توانید با کابل شبکه، برق دستگاه ها را تأمین کنید. سوئیچ های مدل PoE برق لازم برای راه اندازی دستگاه های دیگر را از راه کابل اترنت فراهم می سازد. اگر شبکه شما سوئیچینگ توزیع شده دارد، این امکان وجود دارد که انرژی آن ها به وسیله PoE تأمین شود.

به زبان ساده، خود این دستگاه از سمت منبع تغذیه اصلی و به کمک PoE برق رسانی می شوند و در عین حال همین دستگاه ها می توانند به تجهیزات دیگری که به آن ها وصل شده اند همانند دوربین و تلفن ها، برق برسانند.

سوئیچ شبکه سیسکو

سوئیچ فیبرنوری چیست؟

اگر بجای کابل شبکه مسی از فیبرنوری استفاده کرده باشید، بجای سوئیچ های معمولی باید از سوئیچ های فیبر استفاده کنید تا یک شبکه فیبری یکپارچه داشته باشید. به طور معمول این سوئیچ ها در پیکربندی های 5، 8، 12، 24، 32، 48 و 54 در بازار وجود دارند. مهمترین ویژگی فیبرنوری این است که تا 120 کیلومتر می تواند انتقال اطلاعات داشته باشد. در حالی که کابل های مسی تا 100 متر بیشتر نمی توانند این کار را انجام دهند.

سوئیچ شبکه سیسکو

در این مقاله سعی کردیم در پاسخ به سوال سوئیچ شبکه چیست جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که برای خرید سوئیچ شبکه می‌توان با توجه به عملکرد، امنیت، هزینه و کارایی سوئیچ از میان دو نوع سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی یکی را برگزید. برای خرید انواع سوئیچ شبکه سیسکو از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *