سوئیچ شبکه

راهنمای خرید سوئیچ شبکه

راهنمای خرید سوئیچ شبکه

در این مطلب راهنمای خرید سوئیچ شبکه را برای شما آماده کرده ایم، در زمان خرید سوئیچ برای شبکه باید تجهیزات موجود در زیرساخت شبکه را در نظر بگیرید و سوییچ هایی که محدودیتی در اتصال با تجهیزات شما را ندارند تهیه کنید. همگام بودن تجهیزات در کاهش هزینه و زمان بسیار موثر می باشد.

راهنمای خرید سوئیچ شبکه

در مورد استفاده از سوئیچ های شبکه باید گفت که این دستگاه ها نقش یک کنترل کننده را اجرا  می کنند. سوئیچ ها به دستگاه های موجود در یک شبکه اجازه می دهند تا به شکل موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
مهمترین کاربرد دستگاه های سوئیچینگ در یک شبکه از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و اشتراک منابع است، آن ها در هزینه های مختلف تجاری صرفه جویی می کنند و بهره وری را افزایش می دهند.

وظایف سوئیچ ها در شبکه

از جمله دستورالعمل های مهم در راهنمای خرید سوئیچ شبکه باید به کارکردهای شبکه شبکه اشاره داشت. داده ها و اطلاعات ارائه شده روی یک کلید باید به فرمت خاصی به نام فریم تبدیل شوند. فریم ها داده ها و اطلاعات را در اندازه های مهم ذخیره می کنند و با کمک سوئیچ ها میان دستگاه های مختلف انتقال می دهند.

هر فریم حاوی یک آدرس منبع و یک آدرس مقصد می باشد. بر اساس آدرس MAC در قسمت فریم مقصد، سوئیچ شبکه پورت مقصد را تعیین می کند و داده ها را به همان پورت ارسال می کند. آدرس MAC هر دستگاه به همان دستگاه اشاره دارد. علاوه بر این، این دستگاه آدرس های مک را در جدولی به نام مک آدرس ذخیره می کند.

  • اولویت کاربران شبکه چیست؟ در صورتی که کاربران شبکه سرعت برایشان مهم تر از حجم انتقال اطلاعات است پس سوئیچ های مگابایتی را انتخاب کنید اما در صورتی که میزان انتقال اطلاعات اولویت اول است پس سوئیچ های گیگابایتی انتخاب مناسبی خواهند بود.
  • چه تعداد تجهیزات برای اتصال به سوئیچ در شبکه سازمان وجود دارد؟ تعداد تجهیزاتی که باید در شبکه به سوئیچ متصل شوند مثل سرورها از عوامل دیگر تعیین کننده تعداد پورت مورد نیاز شبکه می باشند.
  • نقش سوئیچ در شبکه هوشمند چیست؟ چنانچه قصد دارید شبکه هوشمند و گسترده راه اندازی کنید باید چند سوئیچ تهیه کنید سوییچ هایی با سرعت بالا برای کنترل ترافیک شبکه، در صورت استفاده از چند سوئیچ یکی از سوئیچ ها را باید به عنوان Core SW یا همان سوئیچ هسته مرکزی کانفیگ کنید و سوییچ های دیگر به آن متصل شوند.
  • شبکه چند کاربر دارد؟ چنانچه تعداد کاربران 50 نفر باشد و شبکه نیاز به توسعه چندانی نداشته باشد، خرید یک دستگاه سوئیچ برای شبکه کافی می باشد. تعداد پورت سوئیچ باید همیشه بیشتر از نیاز فعلی سازمان باشد تا در زمان توسعه شبکه با کمبود پورت مواجه نشوید.
  • موضوع توسعه شبکه در آینده را هم مدنظر قرار دهید. (افزایش تعداد کاربران و دستگاه های شبکه): در صورتی که در زمان خرید سوئیچ براساس نیاز کنونی سازمان خرید کنید و همه پورت های سوئیچ پرشوند در صورت اضافه شدن یک دستگاه یا کاربر به شبکه باید سوئیچ جدیدی تهیه کنید که هزینه بالا و غیرمنطقی به سازمان تحمیل می شود پس باید توسعه شبکه را هم مد نظر قرار دهید. پورت خالی مثل پورت سوئیچ در شبکه هیچ ضرری به سازمان نخواهد زد بلکه در آینده سودمند خواهد بود.
  • آیا سرعت سوئیچ تاثیر بالایی در کارایی شبکه دارد؟ برای سازمان هایی با تعداد کاربران بالا سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است در زمان خرید سوئیچ دقت کنید که سوئیچ های سرعت بالا تهیه کنید زیرا تاثیر مستقیم بر پتانسیل و کارایی شبکه دارند.
  • فضای نگهداری مناسب برای سوئیچ دارید؟ سوئیچ ها هر چه تعداد پورت بیشتری داشته باشند نیاز به تجهیزات خنک کننده قویتری دارند. کولینگ مناسب تاثیر بالایی در کارایی و طول عمر سوئیچ شبکه دارد.
  • قیمت سوئیچ را براساس نیازتان بسنجید: صاحب کسب و کار کوچکی هستید سوئیچ غیر مدیریتی با تعداد پورت پایین پاسخگوی نیاز شمبوده و قیمت نسبتا پایینی دارد، اما برای سازمان بزرگ و متوسط با تعداد کاربران بالا خرید سوئیچ مدیریتی با ظرفیت و سرعت بالا که گران قیمت تر هم هست، منطقی می باشد.
  • سوئیچ رومیزی مناسب کار شماست یا سوئیچ رک مونت؟ سازمان اتاق سرور دارد و سوییچ ها رک اختصاصی دارند پس خرید سوئیچ رک مونت منطقی است اما در صورتی که دفتر کار کوچکی دارید و فضای محدود، سوئیچ رومیزی تهیه کنید.
  • توجه به اعتبار شرکت فروشنده سوییچ: به شرکت فروشنده سوئیچ و اعتبارش در بازار IT توجه کنید.

پس از پاسخ به سوالات بالا تقریبا می دانید که چه نوع سوییچی با چه تعداد پورت، نیاز شبکه را مرتفع می کند، تعداد پورت سوئیچ عامل مهمی در تعیین قیمت آن می باشد.

 

نکاتی که در انتخاب سوئیچ شبکه باید در نظر داشته باشید

در تهیه سوئیچ مناسب برای شبکه موارد متعددی برای بررسی وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. هر کسی با توجه به نیازهای مختلف از شبکه خود انتظارات متفاوتی دارد. امکان دارد برای یک نفر تعداد پورت های در دسترس مهم باشد و برای شخصی دیگر، قابلیت انجام تنظیمات بسیار جزیی روی هر پورت و هر دستگاه متصل. مهمتر از همه توجه به تجهیزاتی بوده که دارید و تجهیزاتی که برای داشتن یک شبکه بهتر و در دسترس تر نیاز دارید. مسئله بعدی این بوده که باید آینده نگر باشید.

نیاز به اتصال چندین سوئیچ شبکه

در صورتی که قصد دارید چندین سوئیچ شبکه را وصل کنید، به دنبال مدل هایی با پورت های آپلینک SFP که همینطور به عنوان پورت های Mini-GBIC شناخته می شوند باشید. پورت های uplink SFP نقاط اتصال ماژول های SFP قابل اتصال با ضریب فرم کوچک می باشند که به سوئیچ شبکه اجازه می دهند تا با کمک کابل فیبر نوری به سوئیچ های دیگر متصل شود.

اندازه سوئیچ و تعداد پورت

اندازه سوئیچ مسئله بسیار مهمی می باشد. از آن جا که امروزه سوئیچ ها در ابعاد و اشکال متنوعی راهی بازار می شوند، باید پیش از خرید، این عامل را هم در نظر داشته باشید. امکان دارد ابعاد یک سوییچ چهار پورتی یک برند با همان محصول از یک برند دیگر بسیار متفاوت باشد. آیا برای قرار دادن سوییچ و لوازم جانبی آن فضای کافی دارید؟

سوییچ رومیزی مورد نیاز شمبوده و یا سوییچ قابل نصب در رک! به شکل کلی، هرچه تعداد پورت های سوئیچ بیشتر باشد، اندازه آن هم بزرگ تر می شود. از طرف دیگر، همه سوییچ ها برای خنک شدن در اطراف خود به فضای کافی نیاز دارند و باید این مسئله را هم مد نظر قرار دهید.

در ارتباط با پورت ها، تعداد آن ها مهم ترین چیزی بوده که باید به آن توجه کنید. تعداد پورت های یک سوییچ عامل مهمی در تعیین قیمت و هزینه ای که برای آن سوییچ می پردازید می باشد. تعداد پورت سوییچ را می توانید با در نظر گرفتن دستگاه ها و کاربرانی که به آن متصل می شوند محاسبه کنید. در این زمینه آینده نگر باشید.

به یاد داشته باشید در صورتی که همه پورت های سوییچ پر شود برای گسترش شبکه خود باید یک سوییچ جدید خریداری کنید، با در نظر گرفتن اینکه امکان دارد در آینده نزدیک دستگاه های بیشتری در شبکه خود داشته باشید در مورد تعداد پروت های سوئیچ تصمیم بگیرید.

تعداد DEVICE ها

این موضوع که برای اتصال به شبکه خود به چند دستگاه نیاز دارید و از چند دستگاه در محیط کسب و کار خود استفاده میکنید، در انتخاب سوئیچ شبکه مناسب شما تاثیر میگذارد. زیرا سوئیچ شبکه های مختلف تعداد پورت های متنوعی را ارائه میدهند. همینطور سرعت ارائه شده توسط پورت های سوئیچ شبکه ها تفاوت دارد.

مطمئن شوید که سوئیچ شبکه با پورت های اترنت گیگابیتی 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه کافی برای دستگاه هایی که می خواهید به شبکه خود وصل کنید انتخاب کنید. در صورتی که فکر می کنید در آینده امکان دارد دستگاه های بیشتری اضافه کنید، سوییچ شبکه ای را انتخاب کنید که به شبکه شما فضای رشد بدهد. و قابلیت اتصال دستگاه های بیشتر را در اختیار شما قرار دهد.

نیاز به قابلیت برق رسانی به دستگاه ها

برق و نیرو از طریق اترنت PoE از کابل های شبکه موجود برای تغذیه دستگاه های متصل مثل تلفن ویپ، نقاط دسترسی بی سیم و دوربین تحت شبکه ها کمک می گیرد. در صورتی که به این قابلیت نیاز دارید، به دنبال سوئیچ شبکه poe باشید، سوئیچی با پورت های اترنت گیگابیتی که از PoE پشتیبانی می کند.

اطمینان حاصل کنید که توان هر پورت بر حسب وات و کل بودجه برق پورت های PoE نیازهای دستگاه های الکترونیکی شما را برآورده می کند. سوئیچ شبکه poe به دستگاه های متصل مثل دوربین IP یا تلفن ویپ اجازه می دهد تا از طریق کابل های اترنت RJ45 به شکل الکتریکی تغذیه شوند.

با این نوع سوئیچ شبکه، سیم کشی ساده می شود و نیازی به تماس با برقکار برای تنظیم منبع تغذیه تجهیزات خود ندارید. علاوه بر این، در صورتی که سوئیچ شبکه به یک اینورتر متصل باشد، دیگر نگران قطع برق نیستید.

در صورتی که این نوع سوئیچ شبکه را انتخاب می کنید، باید میزان مصرف برق هر یک از دستگاه ها را بدانید تا سوئیچ شبکه توان الکتریکی کافی به نام بودجه PoE را حداقل برابر با مجموع توان مصرفی همه دستگاه ها ارائه دهد. همینطور باید الزامات سرمایشی سوئیچ شبکه را در نظر بگیرید تا از وقفه در سرویس به علت گرمایش بیش از حد جلوگیری شود. فاصله میان سوئیچ شبکه و دستگاه ها هم مهم می باشد.

نیاز کاربران و شبکه در خرید سوئیچ شبکه

یکی دیگر از معیارهای مهم در خرید سوئیچ شبکه، توجه به نیاز کاربر می باشد. باید در نظر گرفت که آیا کاربران به شبکه ای بدون تأخیر و سریع نیاز دارند و یا انتقال حجم بالایی از داده برای آن ها اهمیت دارد؟

در صورتی که هدف انتقال حجم زیاد داده ها باشد، در این صورت شبکه هایی با پورت گیگابیت اترنتی کاربرد دارد و پورت صد مگابیتی کافی است در صورتی که شبکه فقط با منابع اینترنتی زیادی ارتباط دارد. به عنوان نمونه ای از سوئیچ های گیگابیت اترنتی می توان سوئیچ سیسکو WS-C2960G-24TC-L را نام برد که برای اطلاعات بیشتر در مورد این گونه سوئیچ ها می توانید با وبسایت شرکت سیسکو مراجعه کنید.

کاربران شبکه

یکی از معیارهای مهم در خرید سوئیچ شبکه، تعداد پورت های آن بوده و تعداد آن وابسته به تعداد کاربران می باشد. به عنوان نمونه، در شرکتی متشکل از 5 یا 6 نفر، سوئیچ 8 پورت انتخاب مناسبی می باشد. اما در سازمانی که کاربران آن به نسبت زیاد می باشند باید سوئیچی انتخاب کرد که تعداد پورت های آن به مراتب بیشتر باشد.

پس در صورتی که پورت های سوئیچ خریداری شده بیشتر از تعداد کاربران شرکت شما بود جای هیچگونه نگرانی نیست بلکه مزایایی هم به همراه دارد. در حقیقت در صورتی که چشم اندازی برای توسعه کسب و کار خود دارید، این پورت های اضافی قابل استفاده خواهند بود. پس پورت های بیشتر لازمه گسترش شبکه و یا افزایش کاربران می باشد.

سرعت و ظرفیت سوئیچ

در بالا عوامل مهم در یک سوئیچ ذکر شد اما علاوه بر آن ها خصوصیات دیگری در زمان انتخاب و خرید سوئیچ شبکه دخیل می باشند. قابلیت مدیریت یا غیر مدیریتی بودن و خصوصیات لایه عملکرد (لایه 2 و 3) نمونه هایی از این ویژگی ها می باشند که در شرکت های بزرگ از اهمیت زیادی برخوردارند.

نقش سوئیچ در شبکه

در شبکه های بزرگ و گسترده به بیش از یک سوئیچ نیاز بوده و لازم است این سوئیچ ها از سرعت بالایی برخوردار باشند. در صورت وجود بیش از یک سوئیچ، مهم بوده که یک سوئیچ به عنوان هسته مرکزی در نظر گرفته شود و سایر سوئیچ ها به آن متصل و با آن در ارتباط باشند.

نحوه مدیریت سوئیچ

سوئیچ های غیر قابل مدیریت بیشتر در لایه Access و به منظور اتصال کاربر نهایی به شبکه به کار می روند و از قیمت پایین تری بر خوردار می باشند. سوئیچ های مدیریتی هم در رده سوییچ های هوشمند و مدیریتی لایه دو و لایه سه تولید می شوند. انتخاب سوییچ مدیریتی با توجه به میزان تنظیمات، دسترسی کاربران و راهکارهای امنیتی که برای شبکه خود در نظر گرفته اید متغیر می باشد. سوییچ های لایه 3 معمولا در لایه Core و با تنظیمات پیچیده پیکربندی می شوند و برای خرید آن ها باید هزینه زیادی بپردازید. اگر سوییچ های لایه 2 و سوییچ های هوشمند در لایه میانی و با انجام تنظیمات کمتری پیکربندی می شوند.

سرعت و نوع پورت

سرعت انتقال اطلاعات هم در انتخاب سوئیچ شبکه بسیار مهم است. سوئیچ ها بیشتر دارای پورت هایی با سرعت 10/100 مگابیت بر ثانیه، 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه، 10 گیگابیت بر ثانیه و بیشتر می باشند که با توجه به نوع کاربری و سرعت مورد نیاز در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر نوع پورت سوییچ ها بیشتر در دو نوع مسی و فیبر نوری تولید می شوند. در بعضی از سوئیچ ها هم این دو نوع به شکل ترکیبی در سوییچ قرار گرفته اند.

همینطور در سوییچ های مدیریتی و حرفه ای تر، قابلیت اضافه کردن پورت به شکل ماژول در سوییچ آماده شده می باشد. پورت های Uplink هم عامل مهمی در تعیین قیمت سوییچ می باشند. پورت های Uplink به منظور برقراری ارتباط میان تجهیزات اصلی شبکه مثل سوییچ، روتر، سرور، فایروال با یکدیگر استفاده می شود و معمولا از سرعت بیشتری نسبت به سایر پورت های سوییچ برخوردارند. پورت های Uplink فیبر قیمت بالاتری نسبت به پورت های مسی دارند. لذا با در نظر گرفتن زیر ساخت شبکه و سرعت مورد نیاز خود می توانید نوع پورت سوییچ را انتخاب کنید.

سرعت سوئیچ

یکی از اصلی ترین مسائل در مورد سوئیچ ها که در چند سال اخیر بسیار در مورد آن تحقیق و بررسی شده است سرعت پورت های آن ها می باشد. در حال حاضر گیگابیت به یک استاندارد تبدیل شده و سوئیچ های 10 گیگابیتی هم به شکل گسترده در Backbone ها به کار می روند. حال آنکه نسل های بعدی یعنی 40 و 100 گیگابیت هم به شکل تقریبی آماده می باشند فعالیت خود را شروع کنند. امروزه سوئیچ ها دیگر بر اساس استاندارد Fast Ethernet با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه ارائه نمی شوند.

بکارگیری درگاه های 100/10 فقط برای سوئیچ هایی بوده که در مصارف خانگی به کار می روند؛ و این موضوع به خاطر قیمت پایین تر آن ها و مقرون به صرفه بودن شان می باشد. البته بسیاری از خریدارانی که مصارف خانگی دارند ترجیح می دهند با پرداخت مقداری پول بیشتر، از سرعت های بالاتر بهرمند شوند. بر اساس موارد استفاده سوئیچ، لازم است به رابط های آن هم دقت شود. در یک ساختمان چند طبقه که در هر طبقه آن کاربران زیادی حضور دارند لازم است درگاه های گیگابیتی همراه با Uplinkهای 10 گیگابیتی را در اختیار آن ها قرار دارد.

قابلیت اتصال چندین سوییچ

در صورتی که در برنامه شما گنجانده شده که چندین سوئیچ را به شبکه متصل کنید، به دنبال مدل هایی باشید که دارای پورت آپلینک SFP (که به عنوان پورت های Mini-GBIC هم نامگذاری شده اند) می باشند. پورت های آپلینک نقطه اتصال ماژول های SFP بوده که به سوییچ شما اجازه می دهد تا با کمک کابل فیبر نوری به سوئیچ های دیگر متصل شود.

قابلیت برق رسانی از طریق سوئیچ ها

برق از طریق پورت های اترنت POE و از کابل های موجود شبکه برای تغذیه دستگاه هایی مثل گوشی های تحت شبکه، اکسس پوینت بیسیم و دوربین های تحت شبکه و… منتقل می شود. در صورتی که این ویژگی برای شما مهم است به دنبال سوئیچ های با پورت اترنت گیگابیتی باشید که از POE پشتیبانی می کند. همینطور اطمینان حاصل کنید که توان خروجی هر پورت که بر حسب وات بوده و کل بودجه برق پورت های POE، نیاز دستگاه های الکترونیکی شما را بر آورده سازد.

آیا سوئیچ ها سرعت شبکه را افزایش می دهند؟

سوئیچ ها سرعت انتقال اطلاعات را افزایش نمی دهند، اما در صورتی که انتخاب درستی در زمان خرید سوئیچ نداشته باشید، سرعت شبکه شما به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در صورتی که داده های زیادی را منتقل می کنید باید مطمئن شوید که پورت هایی در سوئیچ شما پشتیبانی می شود که می تواند نیاز شما را برطرف سازد. باید پورت های 10/100/1000 یا گیگابیت اترنت را مد نظر قرار دهید. این پورت ها به شکل خودکار سریع ترین سرعت اشتراک گذاری پهنای باند را توسط دستگاه های گیرنده و فرستنده دریافت کرده و آن را منتقل می کند.

سوئیچ چند پورت تهیه کنیم؟

باید قبل از خرید سوئیچ، از تعداد پورت های اترنت گیگابیتی (10/100/1000 مگابیت بر ثانیه) کافی که برای اتصال دستگاه های خود نیاز دارید، دقت کنید. همینطور در صورتی که فکر می کنید که در آینده دستگاه های بیشتری را به سوئیچ متصل خواهید کرد، مدل های 24 پورت یا 48 پورت را تهیه کنید تا فضای رشد کافی به شما بدهد.

Poe به چه معناست؟

از مزایای کابل کشی ساخت یافته این بوده که می توان از آن برای انتقال نیروی الکتریکی با کمک فناوری Power-over-Ethernet (PoE) استفاده کرد. PoE برای دستگاه هایی مثل تکرار کننده های شبکه بی سیم یا دوربین های امنیتی IP مفید می باشد. استفاده از PoE به این معنی بوده که تجهیزات قادر هستند از یک کابل اترنت برای صدا، داده و قدرت بهره مند شوند.

استفاده از PoE نصب دستگاه ها را ساده کرده و هزینه های مربوطه را کاهش می دهد. نیازی به نصب کابل های اضافی یا نصب سوکت های برق اضافی نیست. PoE به میزان کمتری از ولتاژ اصلی کمک می گیرد، پس استفاده از آن بی خطر است، اگرچه هنوز می تواند به تجهیزاتی که برای استفاده طراحی نشده اند آسیب برساند، پس باید در نصب تجهیزات PoE بسیار دقت شود.

معرفی سوئیچ PoE

سوئیچ دستگاهی بوده که به دستگاه های موجود در شبکه قابلیت برقراری ارتباط می دهد. یک سوئیچ PoE دارای قابلیت Power over Ethernet بوده که در آن تعبیه شده می باشد. یعنی می توانید دستگاه ها را با کمک کابل های شبکه تغذیه کنید.

سوئیچ PoE نیرویی را آماده می کند که می تواند برای اجرای سایر دستگاه ها از طریق کابل کشی اترنت استفاده شود. در صورتی که شبکه شما سوئیچ ها را توزیع کرده است، قابلیت دریافت سوئیچ های عبور PoE هم وجود دارد. PoE از منبع مرکزی تغذیه می کنند، همینطور قادر هستند نیرو را به دستگاه های نقطه پایانی مثل دوربین یا تلفن منتقل کنند.

سوئیچ PoE یا None-PoE

تکنولوژی PoE (Power Over Ethernet) به منظور تامین برق مورد نیاز دستگاه ها از طریق بستر شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. سوییچ ها از این نظر به دونوع PoE و None-PoE تقسیم می شوند. سوئیچ های PoE در بسیاری از موارد از جمله تامین برق برای دستگاه هایی مثل اکسس پوینت، دوربین تحت شبکه، تلفن ویپ و … مورد استفاده قرار می گیرند. در انتخاب سوییچ PoE باید مواردی مثل حدبیشتر توان تامین برق دستگاه، نوع استاندارد PoE، تعداد پورت های مجهز به PoE، تعداد و نوع Uplink، نوع مدیریت و ظرفیت سوییچ اشاره کرد.

تفاوت میان هاب، سوئیچ و روتر چیست؟

دستگاه های شبکه نقش زیادی در ایجاد یک شبکه قوی و قابلیت برقراری یکپارچه ارتباطات از یک طرف به سر دیگر و یا چند انتهای آن دارند. دستگاه های مختلف شبکه مثل هاب ها، سوئیچ ها و روترها برای این منظور به کار می روند. آن ها به عنوان یک پل شبکه با چندین درگاه که از آدرس های کنترل دسترسی رسانه (MAC) برای دریافت و ارسال داده ها به دستگاه های مقصد استفاده می کنند، نامیده می شوند. عملکرد هر سه این دستگاه ها متفاوت است، حتی در صورتی که در یک دستگاه واحد ترکیب شوند. پس، مهم بوده که بدانید کدام دستگاه را بسته به نیاز خود انتخاب کنید.

هاب ها، سوئیچ ها و روترها همه انواع رایج دستگاه هایی می باشند که به اتصال شبکه کمک می کنند. از آنجا که آن ها بیشتر در یک دستگاه واحد ادغام می شوند، درک تفاوت میان این موارد می تواند چالش برانگیز باشد. در بعضی موارد، امکان دارد اصطلاحات به جای یکدیگر به کار بروند، اگرچه این نادرست می باشد. عملکردها و موارد استفاده از این دستگاه ها بسیار متفاوت از یکدیگر می باشد. در زیر، ما یک راهنمای ساده در مورد تفاوت میان هاب، سوئیچ و روتر ارائه می دهیم تا به شما در درک بهتر شباهت آن ها کمک کند.

 

انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه جزء تجهیزات اکتیو شبکه به شمار می آید. سوئیچ شبکه شامل دو نوع اصلی مدیریتی و غیرمدیریتی است. خب تفاوت مهمی که میان این دو نوع سوئیچ وجود دارد، کارایی سوئیچ مدیریتی بوده که برای بهینه سازی و سفارشی سازی ترافیک شبکه برای اجرای یکسری از برنامه های کاملاً مهم است. سوئیچ های شبکه معمولاً روی میز قرار می گیرند، روی دیوار یا در یک قفسه رک شبکه و سرور نصب می شوند.

سوئیچ های غیر مدیریتی (unmanaged switch)

در صورتی که شبکه شما خیلی پیچیده نباشد، می توانید از یک سوئیچ غیر مدیریتی کمک بگیرید. حال در صورتی که شما نیاز دارید که فقط چند دستگاه را به یکدیگر متصل کنید و سپس به اینترنت متصل کنید، در اینصورت سوئیچ های غیر مدیریتی به علت قیمت پایینی که دارند، می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

سوئیچ های غیر مدیریتی قابلیت plug-and-play را ارائه می دهند. یعنی اینکه فقط کافی است سوئیچ را وصل کنید تا کار کند. این سوئیچ ها را می توانید به آسانی نصب کنید و از آن کمک بگیرید. شما نمی توانید عملکرد سوئیچ را تغییر دهید. از این سوئیچ ها بیشتر برای شغل های کوچک و شبکه خانگی استفاده می شود.

سوئیچ های مدیریتی (managed switch)

در صورتی که نمی دانید که در آینده تمایل به تکامل شبکه خود دارید یا نه، باید سوئیچ مدیریتی را انتخاب کنید و تنظیمات و پیکربندی پیش تصور را رها کنید. سوئیچ های مدیریت شبکه قابلیت مدیریت یک شبکه خیلی پیچیده را دارند. اما اینکه بخواهید امنیت پورت، لیست کنترل دسترسی (ACL) و تخصیص پهنای باند را داشته باشید، نیاز به مهارت مهندس شبکه دارید. بیشتر سوئیچ های شبکه شامل API می باشند که برای شما قابلیت انجام IaC (زیرساخت به عنوان کد) را ممکن می سازد.

به شکل کلی سوئیچ های مدیریتی، قابلیت مدیریت، اولویت بندی و همینطور نظارت بر ترافیک شبکه را برای شما آماده می کند. یعنی که شما می توانید برنامه های کاربردی پهنای باند را به شکل همزمان اجرا کنید و داده های مهم خود را در شبکه، اولویت بندی کنید. شما با سوئیچ مدیریتی می توانید از راه دور با توجه به نیازهایی که دارید آن را مدیریت و تغییر دهید. همینطور انعطاف پذیری بیشتری را به شبکه شما می دهد. به طوری که به آسانی می توانید آن را متناسب با شبکه خود راه اندازی و تنظیم نمایید.

همینطور شما می توانید عملکرد سوئیچ را با یک یا چند روش تغییر دهید و آن را تحت کنترل خود قرار دهید. در حقیقت کنترل دسترسی میان بخش های موجود در LAN را خواهید داشت. همینطور بتوانید با این سوئیچ ها عملکرد شلوغ شبکه را بهینه کنید. سوئیچ مدیریتی انتخاب مناسبی برای شرکت ها است.

 

تفاوت سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی چیست؟

اکنون بعد از شناخت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی می خواهیم به تفاوت سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی بپردازیم. در مطلب راهنمای خرید بهترین سوئیچ شبکه سعی کرده ایم به تفاوت این دو سوئیچ بپردازیم تا انتخاب برای شما راحتتر باشد. به شکل کلی سوئیچ های غیر مدیریتی این قابلیت را به شما می دهند که بتوانید بلافاصله دستگاه های خود را به شبکه متصل کنید، اما سوئیچ مدیریتی قابلیت کنترل بیشتری را بر روی شبکه برای شما آماده می کند. اکنون تفاوت های هر کدام از این دو سوئیچ را در مورد ویژگی ها و عملکرد، امنیت، هزینه و کاربرد را بررسی می کنیم:

امنیت

سوئیچ های غیر مدیریتی دارای امنیت پایه می باشند. این سوئیچ ها اطمینان می دهند که هیچ آسیب پذیری از سیستمی به سیستم دیگری صورت نمی گیرد. اما سوئیچ مدیریتی دارای مزایای امنیتی بیشتری می باشند. این مزایا شامل قابلیت نظارت و کنترل شبکه برای از میان بردن تهدیدات فعال، محافظت از داده ها و کنترل و برنامه مدیریت است. نکته قابل ذکر این بوده که هر سوئیچ مدیریتی دارای ویژگی امنیتی متفاوتی است، یعنی در هر سوئیچ مدیریتی این ویژگی متفاوت می باشد.

همینطور رمزگذاری ارتباطات شبکه و فهرست های کنترل دسترسی که کاربران غیر مجاز را دور نگه می دارد از قابلیتهای این سوئیچ است. سوئیچ های مدیریتی دارای کنترل بیشتر بر شبکه می باشند که این به نوبه خود یک تهدید به شمار می آید. به این علت فقط یک متخصص شبکه باید شبکه را نظارت و کنترل کند.

ویژگی ها

یک سوئیچ غیر مدیریتی دارای عملکرد ساده ای می باشد. همینطور این سوئیچ قابلیت اتصال با پیکربندی ثابت دستگاه های مختلف در یک شبکه را آماده می کند و اینکه شما قادر نهستید که تغییری در آن ایجاد کنید. از سوئیچ غیر مدیریتی بیشتر برای شبکه های کوچک استفاده می شود. همینطور می توانید برای اضافه کردن گروهی از سیستم ها با یک شبکه بزرگ هم از این نوع سوئیچ ها کمک بگیرید.

در صورتی که سوئیچ مدیریتی اجازه مدیریت، پیکربندی و نظارت شبکه را به شما می دهد. حتی این قابلیت را می دهد که ترافیک شبکه را کنترل کرده و کانال های مهم را اولویت بندی کنید. با کمک سوئیچ مدیریتی می توانید شبکه های محلی مجازی را برای تفکیک بهتر دستگاه های متصل به شبکه ایجاد کنید و ترافیک آن ها را مدیریت کنید. یکی دیگر از خصوصیات مهم سوئیچ مدیریتی قابلیت افزونگی بوده که قابلیت کپی و بازیابی داده ها در اثر خرابی دستگاه یا شبکه را آماده می کند.

کارایی

یکی از مزایای سوئیچ های غیر مدیریتی، عملکرد ساده آن بوده که اتصال و اجرای بلافاصله دستگاه ها به شبکه را آماده می کند. در صورتی که از این نوع سوئیچ استفاده می کنید نیازی به تغییر تنظیمات و راه اندازی آن ندارید. همینطور سرویس QoS در این نوع سوئیچ برای ارائه عملکرد خوب است. اما با کمک یک سوئیچ مدیریتی قادر هستید به آسانی کانال ها را به دلخواه اولویت بندی کنید، تا بهترین عملکرد را دریافت کنید. از دیگر خصوصیات سوئیچ مدیریتی، Priority SNMP بوده که به شما این قابلیت را می دهد که از راه دور بتوانید مشکل شبکه را رفع کنید و بتوانید در صورت لزوم اصلاحات را اجرا کنید.

کاربرد

اندازه سوئیچ ها و وسعت شبکه تنها عامل مهم در تصمیم گیری برای انتخاب سوئیچ مناسب شمرده نمی شود. شما می توانید سوئیچ هایی را با هر تعداد پورت انتخاب کنید. در صورتی که قصد دارید برای شبکه های کوچک مثل منزل یا دفتر کار سوئیچ تهیه کنید، مسلماً سوئیچ غیر مدیریتی گزینه مناسبی است. اما در صورتی که برای کسب و کارهای بزرگ با دامنه شبکه بزرگ می خواهید سوئیچ کمک بگیرید، باید سوئیچ مدیریتی انتخاب کنید که بتوانید کنترل و مدیریت بهتری بر ترافیک درون شبکه داشته باشید.

به شکل کلی، سوئیچ های غیر مدیریتی برای مشاغل خانگی، کوچک و متوسط ​​گزینه بسیار مناسب تری است، در صورتی که سوئیچ های مدیریتی در درجه اول برای شرکت های بزرگتر و سازمانی به کار می روند. در صورتی که در سازمان و یا کسب و کار خود نیاز به کنترل و مدیریت شبکه دارید، آنگاه سوئیچ مدیریتی تنها گزینه انتخابی شما است. اما در صورتی که کسب و کار و یا شغل شما بودجه یا منابعی ندارد، در اینصورت سوئیچ غیر مدیریتی انتخاب مقرون به صرفه تری است.

در صورتی که در کسب و کار خود از شبکه های محلی بی سیم و یا پروتکل صوتی از طریق اینترنت (VOIP) و همینطور خدمات بلادرنگ استفاده می کنید، سوئیچ های مدیریتی بهترین تجربه را به شما می دهند. چون می توانید سوئیچ خود را براساس نیاز یک شبکه تنظیم و پیکربندی کنید.

هزینه

زمانی که صحبت از هزینه می شود، به آسانی می توانید این دو سوئیچ را با یکدیگر مقایسه کنید. قیمت سوئیچ غیر مدیریتی با توجه به تعداد پورت ارائه شده آن است. اما قیمت سوئیچ های مدیریتی کاملاً بستگی به خصوصیات امنیتی و کنترل های دسترسی دارد. این قیمت براساس ویژگی ها متنوع بوده که شما براساس نیاز خود سوئیچ مدیریتی را انتخاب می کنید. البته نکته قابل توجه این بوده که این هزینه علاوه بر امکانات پیکربندی سوئیچ است.

چگونه می توانم میان سوئیچ شبکه مدیریتی و غیر مدیریتی انتخاب کنم؟

پاسخ به این سوال ساده نیست. یک متخصص شبکه به آسانی می تواند بهترین کسی باشد که به شما برای انتخاب سوئیچ شبکه کمک کند. پس در صورتی که دارای کسب و کار کوچک یا دفتر کار کوچک هستید، مسلماً تنها انتخاب و گزینه شما چیزی جز سوئیچ غیر مدیریتی ناست. اما در صورتی که بخواهید تعداد کاربران زیادی در شبکه داشته باشید، پس باید از سوئیچ مدیریتی کمک بگیرید.

پس به جز اندازه سوئیچ، باید به ویژگی هایی که شما قابلیت دارد به آن نیاز داشته باشید و همینطور پیچیدگی شبکه هم توجه کنید. مثلا، شاید امنیت نقش مهم تری در انتخاب شما داشته باشد. حتی در صورتی که شبکه شما نسبتاً کوچک باشد. حتی در صورتی که داده های بسیار حساسی دارید که در سراسر شبکه انتقال داده می شوند، برای شما سوئیچ مدیریتی مناسبترین انتخاب است.

همینطور در صورتی که کسب و کاری دارید که در آن مشتریان شما نیاز به سطح دسترسی موقت و محدود به شبکه شما را دارند، در این صورت عملکرد VLAN سوئیچ مدیریتی برای اطمینان از امنیت شبکه شما کاملاً مهم است. اکنون شما می توانید با راهنمای خرید بهترین سوئیچ شبکه، خرید سوئیچ شبکه چه مدیریتی و چه غیر مدیریتی را به آسانی انجام دهید و از خرید خود لذت ببرید.

عامل قیمت در خرید سوئیچ شبکه

مثل هر کالای دیگری، یکی از مهمترین عوامل در زمان خرید سوئیچ شبکه، قیمت آن می باشد. سوئیچ های D-Link و Linksys ارزان تر بوده و برای شرکت های کوچک یا منازل گزینه مناسبی می باشند. این سوئیچ ها پاسخگوی نیازهای شبکه های کوچک می باشند اما امکانات سوئیچ های گران را ندارند. در مقابل این سوئیچ ها می توان سوئیچ های سیسکو را نام برد که به نسبت قیمت بالاتر و امکانات بیشتری دارند. بنابراین الزامات و نیازهای شرکت ها و سازمان های بزرگ با هر تعداد کاربر را برطرف می کنند.

سوئیچ های کارکرده (دست دوم)

گاهی پیش می آید شرکت های بزرگ برای ارتقا و یا به علت فرسودگی تجهیزات خود، سوئیچ های خود را با سوئیچ های جدیدی جایگزین کنند. در بیشتر مواقع، سوئیچ های قبلی از سالم بوده و عملکرد خوبی دارند و تنها مشکل آن ها شاید از نظر ظاهری باشد (وجود خط و خش). این سوئیچ ها برای شرکت هایی که نمی خواهند هزینه زیادی پرداخت نمایند مناسب بوده و قادر هستند با هزینه ای کم مرکز داده خود را راه اندازی نمایند.

فروشنده مطمئن

در کشور ما به علت کمبود نمایندگی های معتبر، انتخاب فروشنده مطمئن سخت می باشد. در این میان مثل بسیاری از کالاها، عرصه برای سودجویان باز است، پس یافتن فروشنده مطمئن از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پس در انتخاب فروشنده در زمان خرید سوئیچ شبکه باید تحقیق کرد و به تجربه کاری فروشنده، رضایت مشتریان و تعداد آن ها توجه کرد.

نکات مهم در خرید سوئیچ شبکه

در راهنمای خرید سوئیچ شبکه نکات مهمی که در زمان خرید این محصولات باید رعایت شوند را مورد بررسی قرار می دهیم. اولین گزینه ای که در زمان خرید سوئیچ شبکه باید به آن توجه زیادی داشت، اندازه و تعداد پورت های این سوئیچ ها می باشد.

اگر شبکه مورد نظر از تعداد کاربرانی در حدود 60 نفر یا کمتر برخوردار باشد و گستردگی زیادی نداشته باشد، یک عدد سوئیچ کافی خواهد بود. اگر شبکه وسعت بیشتری داشته باشد و همینطور تعداد کاربران هم افزایش پیدا کند، به همان میزان به سوئیچ های بیشتری نیاز خواهید داشت.

سوئیچ شبکه دارای پورت های متعددی بوده و در انواع مختلفی تولید می شود. آگاهی از تعداد پورت های مورد نیاز برای سوئیچ ها به عنوان یکی از مسائل مهم به زمان انتخاب سوئیچ به شمار می آید. این موضوع ارتباط مستقیمی با تعداد کاربران در شبکه دارد.

اگر سوئیچ را برای سازمانی انتخاب می کنید که تعداد کاربران آن در حدود 5 الی 6 نفر است، یک سوئیچ با هشت پورت کار شما را راه می اندازد. هر اندازه سازمان شما بزرگ تر باشد و کاربران بیشتری را پوشش دهد، لازم بوده که از سوئیچ هایی با پورت های بیشتر استفاده شود.

در مقاله راهنمای خرید سوئیچ شبکه به توضیح کامل سوئیچ های شبکه و انواع آن ها پرداختیم. شناخت انواع سوئیچ ها به شما کمک می کند تا بهترین سوئیچ شبکه را برای دستگاه خود انتخاب کنید. امیدوار هستیم این مقاله به آگاهی شما راجع به این سوئیچ ها کمک کرده باشد.

در صورتی که قصد خرید سوئیچ شبکه را دارید، می توانید با مراجعه به سایت نت یک با انواع سوئیچ شبکه آشنا شوید و سوئیچ مناسب شبکه خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *