سوئیچ شبکه, وبلاگ

سوئیچ سیسکو چیست

سویچ چگونه کار می کند؟ مکانیزم کاری Switch شبکه به زبان ساده سوییچ 2960| نت یک سوئیچ سیسکو 2960

سوئیچ سیسکو چیست موضوعی است که در این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد و از طرفی انواع سوئیچ سیسکو و قیمت سوئیچ سیسکو را نیز خواهیم گفت، در ادامه همراه ما باشید.

آیا می دانید سوئیچ سیسکو چیست

سوئیچ سیسکو چیست؛ همان‌طور که می دانیم سوئیچ یک قطعه سخت افزاری مهم در شبکه به حساب می آید که یکی از معتبر ترین برند های دنیا یعنی سیسکو نیز آن ها را تولید می کند. سوئیچ سیسکو نیز یک قطعه سخت افزاری کوچک و کاربردی نیز هست که ارتباطات یک محیط یا سازمان را نیز متمرکز می کند و باعث می شود که کیفیت ارتباطات موجود در شبکه نیز افزایش پیدا کرده و روند بیشتری پیدا کند.

باگذشت زمان سوئیچ برندهای مختلف جای روترهای پهنای باند را گرفته‌ اند و کیفیت ارتباطات شبکه را بهبود بخشیده‌اند. همانطور که گفتیم یکی از معتبر ترین تولید کنندگان در زمینه تولید سوئیچ های شبکه سوئیچ های سیسکو هستند.

سوئیچ سیسکو چیست؛ انواع سوئیچ سیسکو

در ادامه بهتر است تا با انواع سوئیچ شبکه آشنا شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید. دودسته اصلی سوئیچ سیسکو وجود دارد سوئیچ هایی با پیکربندی مدولار و سوئیچ های با پیکربندی ثابت؛ بنابراین باید بدانید که این دو دسته از سوئیچ‌ های سیسکو به صورت کلی یکسانند اما تفاوت هایی نیز دارند.

سوئیچ سیسکو چیست؛ سوئیچ‌ های مدولار سیسکو

سوئیچ‌ های مدولار سیسکو نوعی سوئیچ به حساب می آیند که به کاربر قابلیت اضافه کردن ماژول های توسعه‌ را به جهت انعطاف پذیر کردن شبکه ارائه می دهند. این ماژول ها برای موارد متنوعی مانند اتصالات بی‌سیم و… کاربرد فراوانی دارند.

از طرفی این نوع سوئیچ سیسکو به شما این امکان را می دهد تا رابط های اضافی مانند منابع تغذیه مختلف و یا فن‌های خنک کننده را به شبکه اضافه کنید. هزینه این نوع سوئیچ شبکه بالا است اما درواقع شبکه ما را انعطاف ‌پذیر می‌کند و ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

سوئیچ سیسکو چیست

سوئیچ سیسکو چیست

سوئیچ سیسکو چیست؛ سوئیچ‌ های با پیکربندی ثابت

یکی دیگر از انواع سوئیچ سیسکو، سوئیچ‌ های پیکربندی ثابت هستند که در حال حاضر کاربرد فراوانی در زمینهٔ شبکه‌ دارند. این سوئیچ‌ ها تعداد ثابتی پورت ارائه کرده و قابل ارتقا نیستند. این نوع سوئیچ سیسکو نسبت به سوئیچ‌ های نوع مدولار برند سیسکو هزینه کمتری دارند که خود شامل سه نوع سوئیچ دیگر می‌ شوند. ازجمله:

  • سوئیچ نوع مدیریت شده
  • سوئیچ مدیریت نشده
  • سوئیچ هوشمند

سوئیچ سیسکو چیست؛ سوئیچ های مدیریت نشده

از سوئیچ های مدیریت نشده سیسکو در شبکه برای راه‌ اندازی اتصال اولیه استفاده خواهد شد. قابلیت اتصال و نصب بازی از جمله ویژگی‌ های مهم این نوع سوئیچ سیسکو به حساب می آید. برای این نوح سوئیچ‌ های برند سیسکو به هیچ‌ گونه پیکربندی نیاز نیست و زمانی بهره‌ وری از آن به حداکثر خود می‌ رسد که فقط برای اتصال اولیه از آن‌ ها استفاده کنید.

این نوع سوئیچ‌ها بسیار رایج بوده و اغلب در شبکه‌ های خانگی یا هر جایی که فقط چند پورت لازم داشته یاشید یافت می‌شوند. در برخی از مدل‌ های سوئیچ مدیریت نشده قابلیت‌ های اضافی نیز قرار دارد؛ اما در کل یک سوئیچ ثابت است و به مدیریت یا تغیر هیچگونه نیازی ندارد.

سوئیچ سیسکو چیست؛ سوئیچ‌ های هوشمند سیسکو

با توجه به مواردی که در خصوص سوئیچ سیسکو چیست گفتیم باید بدانید که یک رده‌ بالاتر از سوئیچ‌ های مدیریت نشده، سوئیچ‌ های هوشمند سیسکو قرار دارند که برخی از قابلیت‌ هایی مانندمدیریت و تقسیم‌بندی، قابلیت امنیتی،  کیفیت خدمات و… را ارائه خواهند کرد. این سوئیچ‌ ها می‌ توانند به عنوان یک جایگزین مناسب برای سوئیچ‌ های مدولار سیسکو باشند ولی انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری آن ها به‌ آن اندازه نخواهد بود. این سوییچ‌ ها برخلاف سوئیچ‌ های مدیریت‌ شده سیکو که در هسته شبکه مستقر می‌ شوند، در لبه شبکه استقرار یافته اند و از طرفی باید بدانید که این نوع سوئیچ سیسکو برای شبکه با زیرساخت ساده یک گزینه ایده آل به‌حساب می‌آید.

سوئیچ سیسکو چیست؛ سوئیچ‌ های مدیریت‌شده

یکی دیگر از انواع سوئیچ سیسکو، نوع مدیریت‌ شده آن است که نسبت به انواع سوئیچ‌ های دیگر سیسکو کاربردی‌ تر و پیشرفته‌ تر شناخته می شود. در این سوئیچ‌ ها طراحی به‌ گونه‌ای است که جامع‌ ترین ویژگی‌ ها در آن‌ ها قرار داده‌شده و بهترین تجربه کاربری را ارائه خواهند داد. از طرفی ویژگی امنیتی و مدیریت شبکه در سوئیچ های مدیریتی بسیار دقیق و مهندسی‌ شده طراحی‌ می شود و شبکه شما را بسیار مقیاس‌ پذیرتر خواهد کرد.

این نوع سوئیچ ها در شبکه های بزرگ به‌ عنوان سوئیچ مجتمع در شبکه های بزرگ و به‌ عنوان سوئیچ هسته ای در شبکه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نوع سوئیچ ها تقریبا با قیمت بالایی به فروش می رسند و در سازمان های بزرگ نیز بیشترین میزان استفاده رادارند و بسیار رایج هستند.

سوئیچ سیسکو چیست

سوئیچ سیسکو چیست

سوئیچ‌ های قابل انباشته در مقابل سوئیچ‌ های مستقل

با توجه به مفهوم سوئیچ سیسکو چیست و با گسترش شبکه شما احتمالاً به سوئیچ‌ های بیشتری نیاز خواهید داشت. همان‌ طور که از نام آن پیداست سوئیچ‌ های مستقل با ظرفیت محدود، مدیریت  و پیکربندی‌ می شوند و در صورت بروز هرگونه نقص در آن عیب‌ یابی به سوئیچ اختصاص داده خواهد شد.

از طرفی دیگر یک نوع سوئیچ به نام سوئیچ‌ های انباشته وجود دارد که می‌ توان از آن‌ ها برای افزایش ظرفیت شبکه و افزایش قابلیت دسترس‌ پذیری استفاده کرد. برای عیب‌ یابی آن نیز از پشتی استفاده می‌ کنند در واقع یعنی، یعنی مدیریت و عیب‌ یابی به عهده پشته خواهد بود و با وجود ایجاد نواقص نیز شبکه به کار خود ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *