وبلاگ

سیستم عامل سوئیچ سیسکو

سیستم عامل سوئیچ سیسکو

سیستم عامل سوئیچ سیسکو چیست؟ سوئیچ سیسکو دارای یک سیستم عامل اختصاصی می باشد. بعضی از خدماتی که سیستم عامل سوئیچ سیسکو ارائه میدهد، شامل: رمزگذاری، احراز هویت، قابلیت های فایروال، افزایش کیفیت خدمات (QoS)، مسیریابی هوشمند، Proxy و … است. سیستم عامل سوئیچ های سیسکو شامل چندین نسخه مختلف است که برای استفاده در سوئیچ های سیسکو طراحی شده اند. سیستم عامل سیسکو دارای مجموعه ای از دستورات خط فرمانی است که امکان پیکربندی و مدیریت سوئیچ ها و دستگاه های شبکه را برای مدیران شبکه فراهم می کند.

سوئیچ سیسکو ( Cisco Switch )

سوئیچ شبکه دستگاهی میباشد که که نودها و دیوایسهای تحت شبکه ( سرور ، دستگاه کامپیوتر ، دوربین مداربسته و … ) را از طریق پروسه ای به نام  packet switching  بهم متصل می کند. سوئیچ فریم های دریافتی را دریافت و پردازش کرده و سپس برای ارسال به مقصد تصمیم گیری می کند که از کدام پورت خود ارسال می کند.

مکانیزم کار سوئیچ بر اساس آدرس های مک یا Mac Address سیستمهای تحت شبکه بوده و براساس mac address تصمیم گیری می کند. در حقیقت سوئیچ میداند که کدام پورت سوئیچ به کدام آدرس مک تعلق دارد و روی همین موضوع جدولی بنام mac addres table ایجاد کرده و براساس آن تصمیم گیری میگیرند. پس نتیجه میگیریم سوئیچ های شبکه در لایه دو از مدل OSI کار میکنند که لایه data link نام دارد.

آخرین مدل تولید شده از سوئیچ 2960 سری X و XR بوده مدل های قبل تر از آن دیگر تولید نمیشوند. سوئیچ پرکاربرد دیگر سیسکو سوئیچ 3750 بوده که دیگر تولید نشده و سری جدید آن Cisco 3850 میباشد. این سوئیچ در لایه سه کار می کند و قابلیتهای روتینگ و مسیریابی را به شبکه اضافه می کند.

بدون شک قدرتمندترین و محبوب ترین سوئیچ های شبکه متعلق به شرکت سیسکو بوده و طبق آمار موجود سوئیچ Cisco 2960X پرفروش ترین سوئیچ سیسکو به شمار می رود که در لایه access از مدل سه لایه ای سیسکو به کار می رود.

با توجه به تغییر کردن نیازها در صنایع مختلف و بوجود آمدن تکنولوژی هایی مانند IoT یا اینترنت اشیاء و کلاد و استفاده از ابزارهای پرتابل و همراه، سیسکو نسل جدیدی از محصولات خود را معرفی نموده می باشد. Cisco Catalyst® 9000 سبد جدید سوئیچ های سیسکو میباشد که enterprise-class میباشد. قابلیتهای جدید سیسکو کاتالیست 9000 درون سیستم عامل IOS XE پیاده سازی شده برای هر 3 لایه core و distribution  و access سوئیچ معرفی نموده می باشد.

ویژگی های سیستم عامل سوئیچ سیسکو:

سیستم عامل سوئیچ سیسکو دارای بسیاری از ویژگی ها و قابلیت های پیشرفته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پشتیبانی از پروتکل های مختلف:

سیستم عامل سوئیچ سیسکو برای پشتیبانی از پروتکل های مختلف شبکه طراحی شده اند؛ از جمله پروتکل های مسیریابی مانند: OSPF ،BGP ،EIGRP ،RIP، پروتکل های VLAN و Spanning Tree Protocol (STP)، پروتکل های شبکه امنیتی مانند: IPSec و SSH و…

مدیریت ساده:

سیستم عامل سوئیچ سیسکو به مدیران شبکه امکان پیکربندی و مدیریت سوئیچ ها و دستگاه های شبکه را با استفاده از دستورات خط فرمانی که بسیار قابل فهم هستند، فراهم می کند.

قابلیت توسعه:

سیستم عامل به کاربران شبکه امکان توسعه و اضافه کردن قابلیت های جدید به سیستم را با استفاده از API و SDK های متن باز فراهم می کند.

امنیت بالا در سوئیچ سیسکو :

سیستم عامل های سوئیچ ها از امنیت بالایی برخوردارند و امکان پیکربندی مکانیزم های امنیتی مانند: ACL ،AAA و SSH را فراهم می کند.

پشتیبانی از Cisco IOS:

امکان پیکربندی و مدیریت شبکه های VLAN را فراهم می کند، که این امر به مدیران شبکه امکان می دهد تا شبکه های بزرگ را به چندین شبکه کوچک تر تقسیم کنند و به بهبود عملکرد شبکه کمک کنند.

مدیریت از راه دور:

سیستم عامل ها امکان مدیریت سوئیچ ها و دستگاه های شبکه را از راه دور با استفاده از پروتکل هایی مانند: Telnet ،SSH و SNMP فراهم می کنند.

انواع سیستم عامل سوئیچ سیسکو

سیسکو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه در جهان است و برای دستگاه های سوئیچ خود انواع مختلفی از سیستم عامل ارائه می دهد. در زیر به بعضی از انواع سیستم عامل سوئیچ سیسکو اشاره می شود:

Cisco IOS (Internetwork Operating System) – سیستم عامل سوئیچ سیسکو

سیستم عامل سیسکو یا مسیریاب سیسکو، سیستم عامل مختص شرکت سیسکو است که برای کنترل روتینگ و سوئیچینگ دستگاه های بین شبکه ای استفاده می شود. تمامی دستگاه های شبکه ای مثل روتر یا سوئیچ با این IOS مدیریت و پیکربندی می شوند بنابراین آشنایی با نحوه کار IOS های سیسکو یکی از الزامات ، برای کار با این تجهیزات است.
قبل از اینکه یک روتر یا یک سوئیچ بتواند وظایف خود را انجام دهد باید IOS روی آن نصب گردد.

این سیستم عامل سخت افزارهای سیسکو را قادر می سازد تا در شبکه وظایف خود را به درستی انجام دهند. به خاطر داشته باشید سیستم عاملی که قادر است تمام مسیریاب های سیسکو را راه اندازی و اجرا نماید باید از تمام ویژگی های آنها حمایت کند تا بتوان با استفاده از آن  هر مسیریابی را در هر محیطی تنظیم و پیکربندی کرد.

این سیستم عامل فرامین و توابع زائد و بی مورد را که به ندرت مورد استفاده قرا می گیرد ندارد .

سیستم عامل Cisco IOS مجموعه ی کامل، کارآمد و در عین حال کوچکی از توابع و دستور هایی  است که مدیریت مسیریاب را فراهم می سازد . قطعا متوجه هستید که سیستم عامل Cisco IOS چیزی فراتر از یک مجموعه فرامین برای اجرا و مدیریت مسیریاب است . سیستم عامل IOS مدیریت ذخیره وبازیابی فایل ، مدیریت حافظه ومدیریت سرویسهای متنوعی همانند TFTP را بر عهده دارد که مسول شبکه بر اساس آنها قادر است مسیریاب را با محیط مورد نظر خود سازگار، پیکر بندی وتنظیم نماید.

  1. عملیات روتینگ و سوئیچینگ.
  2. قابلیت توسعه و تغییر پیکربندی شبکه.
  3. دستیابی ایمن به منابع شبکه.
  4. IOS دارای نسخه های متفاوتی است که هر نسخه دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود است ولی ساختار اولیه دستورات پیکربندی در همه آن ها مشابه میباشد.

IOS XE

در این مدل از IOS XE طراحی به صورت ماژولار می باشد. ورژن های IOS XE شامل ۲,۳ و ورژن جدید ۱۶ می باشد.

Cisco IOS XE، سیستمی است که بر روی سیستم عامل linux اجرا می شود.

نوع کارایی آن به این صورت است که سیسکو عملکرد سیستم را از هسته اصلی جدا و هر کدام را در یک پروسس اجرا می کند. این کار به این معنی است که اگر عملکرد یکی از سیستم ها متوقف شود، روی عملکرد کلی سیستم و دستگاه تاثیری نخواهد گذاشت.

از مزایای دیگر استفاده از سیستم IOS XE این است که امکان توزیع سرویس های سیستم به صورت متعادل را بر روی چندین core از CPU را ایجاد کرده می باشد.

IOS XR – سیستم عامل سوئیچ سیسکو

سیستم عامل IOS XR، یک سیستم عامل مخصوص دستگاه های پیشرفته روتر و سوئیچ سیسکو است که به صورت اصولی برای دستگاه های خودکار بزرگ و پیچیده طراحی شده است و به طور اصولی برای دستگاه هایی که در شبکه های ارتباطی و ارائه خدمات از مقیاس بزرگ بهره برداری می کنند، مناسب می باشد. ویژگی های مهم سیستم عامل IOS XR عبارتند از:

  • معماری مدولار که به دستگاه ها امکان ترکیب پذیری و افزودن ماژول های جدید برای ارتقاء عملکرد را می دهد
  • استقرار در شبکه های خدمات ارتباطی و بهره برداری از قابلیت های مرتبط با این حوزه
  • امنیت بالا و محافظت در مقابل تهدیدات امنیتی مختلف
  • امکان مدیریت مرکزی با پیکربندی و مدیریت از راه دور
  • پشتیبانی از تکنولوژی های نوآورانه مانند اینترنت اشیاء (IoT) و شبکه های نرم افزاری (SDN)

ASA OD

دستگاه های فایروال سری ASA، ساخته شده توسط شرکت سیسکو، از سیستم عامل تخصصی ASA OS استفاده می کنند که وظیفه محافظت از شبکه ها و داده های سازمانی را به عهده دارد. این سیستم عامل، قابلیت های زیر را دارا است:

  • فایروال و فیلترینگ قدرتمند
  • پشتیبانی از VPN
  • قابلیت دیده بانی شبکه برای تشخیص و پیشگیری از حملات امنیتی
  • قابلیت تحلیل و مدیریت ترافیک
  • برخورداری از رابط کاربری گرافیکی (GUI) و رابط خط فرمان (CLI)
  • قابلیت مدیریت کاربران و دستگاه ها
  • کنترل ترافیک بر اساس لایه ها شبکه
  • مانیتورینگ و گزارش گیری در مورد ترافیک و وضعیت امنیتی

Aire OS – سیستم عامل سوئیچ سیسکو

این مدل از انواع مدل های مختلف سیستم عامل سیسکو،

سیستم عامل نصب شده بر روی Access point های سیسکو می باشد.

PIX OS

سیستم عامل قدیمی روی دستگاه های فایروال قدیمی PIX سیسکو بوده و منسوخ شده می باشد.

FXOS

FXOS مخفف Firepower eXtensible Operating System می باشد. این مدل، سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه های Firepower سیسکو است که به عنوان next-generation firewall می باشد.

 NX-OS – سیستم عامل سوئیچ سیسکو

از سیستم عامل سوئیچ سیسکو SUNOS که بر روی دستگاه های SAN storage  اجرا می شود، به وجود آمده می باشد. ورژن های NX-OS شامل ۴,۵,۶,۷ است. این مدل از انواع مدل های مختلف سیستم عامل سیسکو ، روی سوئیچ های دیتاسنتر nexus و دستگاه های فیبر SAN Storage های  MDS اجرا می شود.

این سیستم بر پایه سیستم عامل MontaVista embedded linux طراحی شده می باشد. سیستم عامل NX-OS دارای امکاناتی مانند: Fiber Channel and FICO، FCIP، iSCSI، Scheduling، VSAN، Call home، SSH and Telnet، Port Channels، Storage Media Encryption است.

توجه داشته باشید که هر نسخه از سیستم عامل سوئیچ سیسکو ممکن است دارای ویژگی ها و تنظیمات خاص خود باشد که به توپولوژی و نیازهای شبکه شما بستگی دارد. انتخاب نسخه صحیح سیستم عامل بر اساس نیازهای خاص شما و امکانات مورد نیاز برای شبکه شما مهم می باشد. همچنین، همواره مواردی مانند پشتیبانی، امنیت و آپدیت ها نیز در انتخاب نسخه مناسب نقش دارند.

خرید سوئیچ سیسکو

با نت یک، دیگر نگرانی های شبکه ی خود را فراموش کنید! فروشگاه بزرگ سوئیچ شبکه ی ما به شما امکان می دهد تا با اطمینان بیشتری از ارتباطات شبکه ی خود لذت ببرید. از تجهیزات مدرن و پیشرفته تا خدمات پشتیبانی 24 ساعته، ما همراه شما در هر مرحله ی راه خواهیم بود. با ما همراه باشید و از تجربه ی بی نظیر سوئیچ سیسکو بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *