سوئیچ شبکه, وبلاگ

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

تفاوت سوییچ 2 لایه با سوییچ 3 لایه | نت یک

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه در چیست؟ سوئیچ شبکه وسیله ای است که کامپیوترها یا بهتر بگوییم کاربران شبکه را در لایه دوم از مدل OSI که لایه پیوند داده یا Data Link هم نامده می شود به همدیگر متصل می کند. سوئیچ ها درحقیقت جایگرین هوشمندی جهت هاب ها در شبکه محسوب می شوند که امکان برقراری ارتباطات با سرعت بالا در شبکه را ایجاد می کنند.

نت یک، شرکت بزرگ فروش انواع سوئیچ شبکه از شما دعوت می کند تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

در لایه دوم از مدل OSI سوئیچ با کمک ساختار ( MAC ( Media Access Control کار می کنند، این قابلیت به سوئیچ کمک می کند که همانن یک پل چند پورته عمل کند. درحقیقت سوئیچ به شکل Full Duplex کار می کند و بعضا در برخی اوقات به آن Full Duplex Hub هم گقته می شود. سوئیچ ها این قابلیت را دارند که به شکل خودکار آدرس سخت افزاری یا MAC سیستم هایی را که به پورت هایش متصل شده اند را جمع آوری کنند و متوجه بشوند که چه آدرس در کدامیک از پورت های آن قرار گرفته است.

سوئیچ اینکار را با کمک دریافت فریم ها از پورت های خود که توسط کامپیوترهای متصل شده به پورت ها ارسال می شود جمع آوری و ثبت می کند. جهت مثال در صورتی که پورت Fa 0//1 سوئیچ فریمی دریافت کند که مربوط به آدرس aaaa.aaaa.aaaa باشد، سوئیچ متوجه می شود که این آدرس از پورت Fa 0//1 سوئیچ وارد شده است، در ادامه در صورتی که فریمی به سوئیچ وارد شود که آدرس مقصد آن aaaa.aaaa.aaaa باشد، سوئیچ آن را به پورت Fa 0//1 ارسال خواهد کرد.

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

 

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

سویج لایه دو یا Layer 2 Switch

در داخل سوئیچ ها ما جهت اینکه بتوانیم Broadcast Domain های بیشتری داشته باشیم از VLAN ها استفاده می کنیم و با کمک این قابلیت پورت های مختلف سوئیچ را در Subnet های مختلف قرار می دهیم. سوئیچ های از قابلیت VLAN جهت کنترل کردن Broadcast ها، Multicast ها و unicast ها در لایه دوم استفاده می کند. ترافیک هایی مثل HTTP، FTP، SNMP براحتی می تواند توسط سوئیچ های لایه دو مدیریت شوند. تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

زمانی که در مورد امنیت شبکه صحبت می کنیم سویج های لایه دو قابلیتی ساده اما قوی به نام Port Security را به ما ارائه می دهند. در سطح لایه دو، تکنیک هایی مثل Spanning Tree ضمن اینکه قابلیت Redundancy مسیرها را جهت شبکه ما ایجاد می کنند، سبب جلوگیری از بروز Loop در شبکه هم می شوند. در طراحی شبکه سوئیچ های لایه دو معمولا در سطح لایه دسترسی یا Access قرار می گیرند.

در مسیریابی بین VLAN ها یا Inter VLAN Routing سوئیچ های لایه دو نقادر هستند کاری انجام بدهند و بایستی فرآیند مسیریابی را یا به یک مسیریاب و یا به یک سوئیچ لایه سه که بتواند امکانات لایه سوم را در اختیار ما قرار دهد بسپاریم. تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

کاربرد سوئیچ شبکه در شرکت

سوئیچ لایه سه یا Layer 3 switch

جهت چیره شدن بر اختلالاتی مثل ازدیاد Broadcast ها و مدیریت لینک های بیشتر، شرکت سیسکو سوئیچ های مدل کاتالیست 3550، 3560، 3750، 45000 و 6500 را معرفی کرد. این سویج های این قابلیت را دارا می باشند که قادر هستند ارسال بسته ها را با امکانات سخت افزاری یک مسیریاب انجام دهند.

سوئیچ های لایه سوم علاوه بر اینکه امکانات سوئیچ های لایه دوم را هم دارا می باشند در همان دستگاه سخت افزاری امکانات مسیریابی را هم تعبیه کرده اند، با اینکار هزینه های یک سازمان بسیار پایین می آید زیرا نیازی به خرید مسیریاب های اضافی جهت بهره مند شدن از امکانات VLAN نخواهند داشت. تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

پروتکل های مسیریابی مثل EIGRP و در برخی اوقات OSPF قادر هستند با کمک تعریف شدن یکی از پورت های سوئیچ به عنوان پورت مسیریابی مورد استفاده قرار بگیرند. جهت اینکار ابتدا بایستی امکانات فعالیت پورت مورد نظر را با کمک دستور no switchport غیرفعال کنیم. سوئیچ های لایه سوم در طراحی های شبکه ای معمولا در سطح توزیع و یا هسته مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی اوقات به این نوع سوئیچ های Router Switch هم گفته می شود.

وجود ضعف در بسیاری از امکانات پروتکل BGP و بسیاری دیگر از امکانات اساسی دیگر که در مسیریاب ها وجود دارند سبب می شود که هنوز این سوئیچ ها نتوانند کارایی مثل کارایی های یک مسیریاب کامل را داشته باشند. بدون شک در صورتی که چنین امکاناتی در این نوع سوئیچ ها تعبیه شود وجود یک مسیریاب سخت افزاری به شکل جداگانه تبدیل به یک داستان قدیمی جهت کودکان ما خواهد شود.

وقتی در خصوص هزینه های و مقایسه آن ها صحبت می کنیم مطمئن باشد که کم هزینه ترین دستگاه در این مورد سوئیچ های لایه دو می باشند، اما ما بایستی در طراحی شبکه خود هر دو نوع سوئیچ را، هم لایه دوم و هم لایه سوم را در نظر داشته باشیم. تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

در صورتی که شرکتی یا سازمانی در آینده قصد توسعه و بزرگتر شدن دارد قطعا بایستی در طراحی های خود سوئیچ های لایه سوم را ببینیم. علاوه بر این امکانات سوئیچ های لایه سوم ضمن اینکه قدرت پشتیبانی از حجم زیادی از ترافیک را دارند، نسبت به سوئیچ های لایه دوم هوشمند تر هم می باشند و همین موضوع سبب می شود که در بیشتر سازمان ها و شرکت های بسیار بزرگ از این نوع سوئیچ های استفاده شود، حال آنکه شرکت های کوچک معمولا از سوئیچ های لایه دوم کمک می گیرند.

تفاوت سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه

برای خرید سوئیچ لایه دو و سوئیچ لایه سه می توانید همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما در نت یک تماس بگیرید. در کنار شما هستیم تا بهترین ها را با بهترین قیمت در اختیار داشته باشید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *