شبکه, وبلاگ

تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی شبکه

کابل شبکه| نت یک

در این مطلب می خواهیم درباره تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی شبکه که مرتبت با پسیو شبکه میباشد صحبت کنیم. یکی از فرآیندهای بسیار مهم برای ایجاد یک شبکه، کابل کشی شبکه است که برای انجام این فرآیند نیاز به تجهیزات خاصی است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی شبکه آشنا کنیم و نقد و بررسی هر یک از این تجهیزات را با شما در میان می گذاریم.

انواع تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی شبکه

به صورت کلی برای آن که بتوان نگاهی به تجهیزات شبکه انداخت باید شبکه را به دو دسته تقسیم کرد و تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی آن را در ذیل این دو دسته مورد بررسی قرار داد. تجهیزات مورد نیاز شبکه عبارتند از:

  • تجهیزات فعال شبکه (Active)
  • تجهیزات غیر فعال شبکه یا پسیو شبکه (Passive)

تجهیزات فعال شبکه

تجهیزات فعال (Active Products) به دسته ای از تجهیزات گفته می شود که فعالیت الکترونیکی در داخل آن ها صورت می گیرد و اطلاعات وارد شده به آن بسته به شرایط برنامه ریزی شده برای دستگاه، فرآیند پردازش و انتقال را انجام می دهد. اگر بخواهیم به معرفی تجهیزات فعال شبکه بپردازیم باید به موارد زیر اشاره کنیم و اطلاعات مربوط به هر یک را بیان کنیم.

سوئیچ

سوئیچ ها در واقع قلب شبکه های ستاره ای یا به اصطلاح Star هستند. این سوئیچ ها هستند که در این شبکه ها وظیفه انتقال ترافیک را برعهده دارد.

روتر

روتر یا مسیر یاب در واقع تجهیزاتی هستند که در لایه سوم شبکه فعالیت دارند. وظیفه روتر یا مسیر یاب ایجاد یک ارتباط بین شبکه های مختلف است.

Media Converter

این ابزار برای تبدیل رسانه های مختلف کاربرد دارد. به طور مثال زمانی که در یک سو ارتباط با کابل مسی داریم و در سوی دیگر از فیبر نوری استفاده شده است، از Media Converter استفاده می شود.

صاعقه گیر

صاعقه گیر یا برق گیر قطعه ای در شبکه است که برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

سرور

به صورت کلی در شبکه دو مفهوم سرور و کلاینت را داریم، کلاینت به دستگاه هایی گفته میشود که از سرورها سرویس های مختلف را میگیرند و به طور کلی سرورها کامپیوتر هایی هستند که معمولا نسبت به باقی دستگاه های شبکه از سخت افزار قوی تری برخوردار هستند .

سرورها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. سه مورد از سرورهای رایج سرورهای ایستاده(تاور)، سرورهای رکمونت و سرورهای تیغ‎ه ای هستند. سرورهای ایستاده شباهت زیاده به کامپیوترهای شخصی دارند اما بعضاٌ در ابعاد بزرگ تر هستند.

سرورهای رکمنت سرورهایی با اندازه های استاندارد هستند که داخل انواع رک نصب میشوند. سرورهای تیغه ای سرورهایی هستند که در محفظه های بزرگ در داخل رک ها به صورت گروهی در کنار هم قرار میگیرند و چون به صورت عمودی جاگذاری میشوند تیغه ای نامیده شده اند.

نقطه دسترسی ( اکسس پوینت )

Access Point یا به اختصار AP نقشی مشابه سوئیچ را برعهده داشته و گاهی نیز عملکردی مشابه روتر در شبکه های وایرلس را ارائه می دهد.

فایروال

دیواره آتش یا به اصطلاح فایروال وظیفه حفاظت از شبکه را در برابر حملات ویروسی، کرم ها و تروجان ها یا دسترسی های غیر مجاز را بر عهده دارد.

کارت شبکه

رابط فیزیکی ایستگاه ها با شبکه را کارت شبکه می گویند که به NIC نیز معروف است.

کارت شبکه بی سیم

نوعی از کارت شبکه است که از آن در شبکه های بی سیم به منظور ایجاد ارتباط استفاده می شود که به اسم WLAN یا WIFI شناخته میشود.

تجهیزات بی سیم لیزری

در برخی از تکنولوژی ها، به جای استفاده از امواج رادیویی از امواج لیزری به منظور ایجاد ارتباط بی سیم بهره می برند.

آنتن

در شبکه های بی سیم که صورت Outdoor(فضای باز) نصب شده اند از آنتن برای دریافت امواج رادیویی استفاده می شود.

تجهیزات پسیو یا غیر فعال شبکه

به تجهیزاتی که قابل برنامه ریزی نبوده و نمی توانند بر روی اطلاعات و محتوای در حال تبادل در شبکه تغییراتی ایجاد کنند، تجهیزات غیر فعال یا Passive Products گفته می شود. اگر بخواهیم به معرفی تجهیزات غیر فعال شبکه بپردازیم باید به موارد زیر اشاره کنیم و اطلاعات مربوط به هر یک را بیان کنیم.

کابل شبکه مسی

به دسته ای از کابل های مسی که از چند رشته به هم تابیده به وجود آمده اند کابل شبکه گفته می شود. این کابل ها دارای تنوع و دسته بندی بسیاری هستند اما یکی از دسته بندی های آن ها شامل کابل های UTP یا بدون شیلد محافظ، STP دارای شیلد محافظ، SFTP دارای شیلد و فویل محافظ میباشد.

رک

محفظه ای فلزی که در داخل آن سوئیچ ها، روترها، سرورها، UPSها و… قرار می گیرند رک گفته می شود.

سوکت کابل مسی یا کانکتور

برای آن که بتوان کابل مسی را به سایر ادوات و تجهیزات شبکه متصل کرد از سوکت کابل مسی استفاده می شود. که به این سوکت ها سوکت های RJ45 گفته میشود.

فیبر نوری

به رشته هایی از جنس شیشه یا پلاستیک که در آن اطلاعات یا DATA به جای جریان برق با پرتوهای نوری منتقل میشوند، فیبر نوری گفته می شود.

Keystone ( کیستون )

کیستون درواقع مادگی سوکت شبکه است که در داخل پریز های شبکه قرار میگیرد و ارتباط بین کابلی که از سوی پچ پنل داخل رک آمده و پچ کورد یا همان کابل LAN که از کلاینت ها می اید را برقرار میکند.

پریز شبکه

در هر ایستگاه شبکه به منظور ایجاد ارتباط با شبکه باید از پریز به منظور ایجاد ارتباط فیزیکی استفاده کرد.

Patch Cord

به منظور ایجاد اتصال بین کامپیوتر ها یا کلاینت ها و پریز شبکه یا برای اتصال تجهیزات داخل رک یا سوییچ به چپ پنل از Patch Cord استفاده می شود.

داکت

مسیری که برای ارتباط کابل شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع فلزی و پلاستیکی تولید شده است، داکت نامیده می شود.

ترانک

نوعی داکت است که در ابعاد استاندارد ساخته میشود تا انواع پریز برق و پریز شبکه روی آن قابل نصب باشد.

پچ پنل

محل برقراری ارتباط بین کابل ها و تجهیزات فعال داخل رک، پچ پنل نامیده می شود.

 

کانکتور

برای اتصال و ایجاد ارتباط بین کابل ها با دیگر ادوات از کانکتور استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تجهیزات مورد نیاز برای کابل کشی شبکه

  1. سمیرا گفت:

    به نظرم میشد محتوا قویتر باشه

  2. آموزش جامعتری در این خصوص موجوده؟

    1. Ali Ahangari گفت:

      بله لطفا با شرکت تماس حاصل نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *