شبکه, وبلاگ

تجهیزات داخل رک شبکه

ارایش رک| نت یک

شما از تجهیزات داخل رک چه می دانید؟ به صورت کلی یک شبکه محلی شامل تجهیزات مختلفی می شود که هر یک از این تجهیزات کارآیی مخصوص به خود را دارند. این تجهیزات به شکل کلی در داخل محفظه هایی قرار می گیرند که به این محفظه ها رک گفته می شود. به صورت کلی رک هم از تجهیزات داخل آن مانند سرورها محافظت کرده و هم تهویه مناسب برای جلوگیری از صدمات فیزیکی ناشی از گرمای تولید شده از تجهیزات را فراهم میکند.

 معرفی تجهیزات داخل رک شبکه

در داخل هر رک تجهیزات مختلفی وجود دارد که هر یک از این تجهیزات کارآیی مخصوص به خود را دارند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تجهیزات داخل رک آشنا کنیم.

طبقه ثابت رک

طبقه ثابت رک در مدل های مختلف رک وجود دارد و از آن برای قرارگیری تجهیزات داخل رک استفاده می شود. این طبقه ثابت رک به شکل کلی به سه دسته تقسیم می شود:

  • 1 یونیت: از آن برای قرارگیری تجهیزات با وزن سبک استفاده می شود.
  • 2 یونیت: به منظور قرارگیری تجهیزات با وزن متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تخت ثابت: اگر تجهیزاتی سنگین مثل سرورهای تاور و مانیتور وجود داشته باشد، از این نوع طبقه ثابت رک استفاده می شود.

طبقه متحرک رک

از انواع تجهیزات داخل رک میتوان به این مورد اشاره کرد این طبقه برای قرار دادن تجهیزاتی مثل کیبورد و ماوس بر روی آن استفاده می شود. طبقه متحرک رک به صورت کشویی باز شده و در صورت عدم نیاز می توان آن را جمع کرد.

متناسب با نوع رک شما، این کشوها در سه مدل طراحی و تولید شده اند:

  • طبقه متحرک رک 60 سانتی متری
  • طبقه متحرک رک 80 سانتی متری
  • طبقه متحرک رک 100 سانتی متری

فریم مانیتور

این فریم در جلو مانیتورها و بر روی آداپتورهای جلوی رک متصل و نصب می شود و مانیتور را با دیگر تجهیزات داخل رک هماهنگ می کند. با توجه به اندازه مانیتور شما، فریم مانیتور در سه سایز قابل خریداری است:

  • فریم مانیتور 14 اینچی
  • فریم مانیتور 15 اینچی
  • فریم مانیتور 17 اینچی

حرارت سنج دیجیتالی

یکی از نکات بسیار مهم که در نگهداری از رک باید به آن توجه کرد، دمای داخل رک است. اگر دما بیش از اندازه بالا باشد، تمامی تجهیزات داخل رک شبکه دچار آسیب شده و کل شبکه با اختلال مواجه می شود. به منظور توجه به دمای داخل رک از حرارت سنج دیجیتالی استفاده می شود.

حرارت سنج دیجیتالی به صورت مرتب دمای داخل رک را اندازه می گیرد و به صورت دیجیتالی آن را نمایش می دهد.

یکی از ویژگی های حرارت سنج دیجیتالی، حافظه آن است که به شما این امکان را می دهد تا دمایی را برای آن تعیین کنید و پس از رسیدن دمای رک به میزان تعیین شده، حرارت سنج دیجیتالی به صورت اتوماتیک فن های رک را روشن می کند. حرارت سنج دیجیتالی عموما و به طور معمول در بالاترین قسمت رک نصب خواهد شد.

ترمینال پاور

هر قطعه و تجهیزاتی که در درون رک قرار گرفته است برای کار به برق نیاز دارد. فرآیند توزیع برق در داخل رک به کمک ترمینال پاور صورت می گیرد و تنها کابلی از رک به بیرون کشیده می شود همین کابل برق ترمینال پاور است.

ترمینال پاورها برای جلوگیری از بروز حوادث غیر مترقبه به سیم ارت مجهز هستند که باید حتما آن را به زمین متصل کرد تا در صورت بروز مشکلات الکترونیکی، سیم ارت بتواند آن را مدیریت کند.

بلانک پنل

به منظور ایمنی بیشتر و برای جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس و کلیدی داخل رک از بلانک پنل استفاده می شود که در واقع یک صفحه محافظی است.

فن رک یا یونیت فن

این فن ها که ابعاد مختلفی موجود است که در قسمت بالایی رک متصل می شود و برای تهویه و خنک نگه داشتن محیط رک استفاده میشود.

قفل ریتال

این قفل ها بر روی درب رک متصل می شود. این نوع قفل بسیار با کیفیت و محکم است و عملکرد بهتری از قفل های شیشه ای دارند. برای استفاده از این نوع قفل باید شیشه رک را برش خاصی بدهید.

پیچ و مهره

در داخل رک شاهد انواع مختلفی از پیچ، مهره و واشر هستیم که آن ها از نوع آبکاری شده گالوانیزه هستند و کیفیت پوشش آن ها نیز با آزمایشات مختلفی تست و کنترل می شوند. این پیچ و مهره ها به جهت بستن تجهیزات رکمونت داخل رک استفاده میشوند.

چرخ رک

یکی از تجهیزات داخل رک است که در رک های ایستاده به منظور جا به جایی از 4 چرخ استفاده می شود. چرخ های جلوی رک معمولا دارای استوپ نگهدارنده هستند که می توان از آن ها برای ثابت نگه داشتن رک در محل مورد نظر استفاده کرد.

لایت پنل

به منظور ایجاد روشنایی در داخل رک از لامپ های فلورسنت استفاده می شود که لایت پنل برای نگهداری لامپ فلورسنت است.

نگهدارنده کابل (cable management)

به منظور ساپورت و آرایش کابل ها از نگهدارنده کابل استفاده می شود که از جنس ABS بوده و در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند.

کیس رکمونت

به شکلی از کیس گفته می شود که با توجه به استانداردهای موجود در سایز 19 اینچ طراحی و تولید می شود. این نوع کیس در داخل رک نصب شده و دارای درب قفل دار و فیلتر می باشد. فیلترهای کیس رکمونت از ورود گرد و غبار به داخل کیس جلوگیری می کند و به شکلی طراحی شده است که کمترین فضا را در رک اشغال کند.

حرف آخر تجهیزات داخل رک شبکه

در این مطلب شما را با تجهیزات داخل رک آشنا کرده و در مورد هر یک از این تجهیزات اطلاعات مورد نیاز را بیان کردیم. وجود هر یک از این تجهیزات در داخل رک دلایل مخصوص به خود را داشته و نبود هر یک از این تجهیزات می تواند آسیب جبران ناپذیری به رک و کل شبکه شما بزند.

توصیه میکنیم در خرید بهترین جنس از هر یک کوتاهی نکنید، برای مشاوره خرید هر یک از تجهیزات شبکه نیز میتوانید با شماره های موجود بر روی وب سایت نت یک تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما بهترین پیشنهادات را در این زمینه به شما عزیزان ارائه نمایند.

رک شبکه چیست؟

رک در شبکه و IT، سخت افزاری به حساب می آید که ماژول های سخت افزاری مختلف مانند سوییچ، استوریج، سرور و روتر و یو پی اس و  تجهیزات شبکه دیگر را در خود جای می‌ دهد. به همین صورت در فضایی مناسب و امن، طبقات بسیار منسجمی به منظور نگهداری از تجهیزات شبکه را برایتان فراهم خواهد کرد.

رک ها یا به صورت باز مورد استفاده قرار می گیرند، یعنی دیواره و در ندارند و یا به صورت بسته طراحی شده اند که در و دیوار دارند. از آنجایی که سخت افزار های شبکه از استاندارد های به خصوصی پیروی می‌ کنند، رک شبکه هم با رعایت این استانداردها در اندازه می‌توانند به راحت ترین حالت ممکن انواع سخت افزار شبکه را در خود قرار دهند. رک شبکه معمولا از جنس استیل بوده و گاهی اوقات هم در طراحی آن ها از جنس آلومینیوم با روکش رنگی استفاده می شود.

آیا به رک شبکه نیاز داریم

رک سرور و یا شبکه در درجه اول باعث افزایش کارایی خواهد شد. با استفاده از رک نگهداری از سرور و تجهیزات شبکه راحت تر خواهد بود و از همه مهمتر اینکه امنیت بیشتری برای اطلاعات شما فراهم می شود. شاید در نگاه اول، صرف هزینه به منظور خرید رک شبکه و رک سرور کمی سخت باشد اما با توجه به تمام مزایایی که رک برایتان فراهم می‌ کند، خرید رک مناسب حتما ارزش خواهد داشت. در ادامه مزایای رک شبکه را به صورت تخصصی بررسی میکنیم.

افزایش کارایی با استفاده از رک شبکه

گردش هوا باعث بهبود عملکرد سیستم ها می‌شود. سیستم های پردازشی گرما  تولید می‌کنند و در صورتی که با تهویه مناسب در محیط به جهت نگهداری از آن ها انجام نشود، افزایش دما اتفاق می‌ افتد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر سلامت و کارایی سیستم شما می‌ گذارد. کنترل دما، رطوبت وگردوغبار های داخل رک بسیار راحت تر انجام می شود. رک محفظه فلزی معرفی می شود که بسیار راحت گرم خواهد شد؛ اما به همراه داشتن تجهیزات خنک کننده و فن های مناسب بر روی آن به منظور مدیریت دما بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود.

اگر سرور و تجهیزات شبکه در جای خود به صورت محکم قرار نگیرند شاید بر اساس جابجایی مثلا در شرایطی مثل چسبیدن به دیوار، گردش هوای مناسبی برایشان اتفاق نیفتد. در این شرایط رک ها، سرور و تجهیزات را در جایی که هستند ثابت نگه می‌دارند و برای گردش هوای مناسب به منظور تهویه هوا فراهم می‌ کنند. با تهیه رک سرورهایی که سیستم کولینگ و یا خنک کننده داشته باشند، می‌ توانند تهویه هوای بهتری را ارائه کنند اما در حالت عادی هیچگونه نیازی به سیستم خنک کننده خارجی نخواهد بود.

رک ها قابلیت شخصی سازی دارند این در واقع یعنی با خارج کردن طبقات خالی این امکان وجود دارد تا جریان هوای بهتری برای قطعات فراهم کنید. در شخصی سازی رک این قابلیت را دارید تا این موارد را با توجه به نیازتان تغییر دهید، مواردی نظیر ثابت کردن یا قابلیت بیرون کشیدن طبقات رک،  سینی کیبورد، قرار دادن کیبل منیجمنت یا نگهدارنده کابل شبکه، کیت های لازم به منظور نصب تجهیزات، کم و زیاد کردن ریل ها و موارد دیگر.

نگهداری از سرور و تجهیزات شبکه

در طراحی برخی رک های شبکه از چرخ استفاده شده است بنابراین، برخی هم طبقاتشان به صورت کشویی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این به این معنی است که بسیار راحت تر می‌ توانید به سرور خودتان دسترسی یابید. در چنین حالتی نیازی نیست روی سرور خم شوید و یا سرتان با بالای میز و طبقات برخورد کند.

افزایش امنیت

دسترسی به شبکه با استفاده از تجهیزات شبکه، نکته بسیار مهمی است که باید به جهت حفظ امنیت شبکه شما به آن توجه کافی داشته باشید. به همین دلیل برای حفظ امنیت، در رک را قفل نکنید و پنجره های آن را باز بگذارید. با استفاده از یک رک مناسب برای سخت افزارهای شبکه و سرور ، لایه امنیتی جدیدی برای آن ها و البته اطلاعاتتان فراهم خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *