سوئیچ شبکه, وبلاگ

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

سویچ چگونه کار می کند؟ مکانیزم کاری Switch شبکه به زبان ساده سوییچ 2960| نت یک سوئیچ سیسکو 2960

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟ چرا باید از چرا به سوییچ شبکه استفاده کنیم؟ شبکه ها، چه مربوط به یک شرکت تجاری کوچک باشند و چه یک سازمان بزرگ، باید به شکل کاملا ایمن و با قابلیت اطمینان بالا، آماده اتصال کاربران باشند. به منظور داشتن سرعت بالا در اتصال به شبکه، بدون توجه به اینکه ISP شما چه سرعتی در اختیارتان قرار می دهد، نیاز به تجهیزات مناسب هم وجود دارد. حال وقت آن است که سوییچ شبکه را متصل کنید؛ قطعه ای که از اهمیت حیاتی برخوردار است ولی بیشتر نادیده گرفته می شود.

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

مزایای سوئیچ شبکه – چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

در ادامه موضوع سوئیچ شبکه چیست به بیان کاربردها و مزایای سوئیچ شبکه خواهیم پرداخت. در زمان ایجاد شبکه های کامپیوتری، هاب به علت داشتن قیمت پایین تر پیشنهاد می شد. ولی بهره گیری از هاب باعث ایجاد سربار زیاد در شبکه می شود که این مشکل با سوئیچ حل می شود. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

در واقع هاب وسیله ای ساده است که تمام ترافیک ورودی به خود را به سایر پورت ها می فرستد که می تواند منجر به ترافیک غیر ضروری در شبکه و در نتیجه تصادم شود. چرا که سوئیچ با در اختیار داشتن آدرس هر رایانه در شبکه، بسته های موجود را به رایانه یا هر ابزار مبتنی بر شبکه ای ارسال می کند که مقصد بسته مورد نظر است. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

جهت مثال فرض کنید که رایانه A در پورت یک می خواهد در شبکه بسته ای را به رایانه C در پورت چهار ارسال کند. سوئیچ قادر است با اطلاع از آدرس هر یک از رایانه ها بدون اشغال پهنای باند بیشتر، بسته مورد نظر را به مقصد ارسال کند. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کدام سوییچ شبکه مناسب است؟

حال این سوال مطرح می شود که کدام سوییچ شبکه مناسب است؟ در این مقاله به برخی از فاکتورهایی که نیاز شبکه را در نظر می گیرد خواهیم پرداخت.

  1. تعداد کاربران

همه چیز با تعداد کاربرانی که قصد اتصال به شبکه را دارند، آغاز می شود. در نظر داشته باشید که یک کاربر، تنها به فردی گفته نمی شود که پشت یک کامپیوتر نشسته است؛ بلکه شامل سایر دستگاه های متصل به شبکه هم می شود؛ مثل همه پرینترها، تلفن های VoIP، دوربین های نظارتی، فایروال ها و اکسس پوینت های وایرلس. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

به شکل کلی می توان گفت هر چه تعداد کاربران بالاتر باشد، به پورت های بیشتر و سرعت بالاتر هم نیاز می باشد.

  1. انرژی برق

در بسیاری از موارد، اکسس پوینت ها را در مکان هایی قرار می دهند که دسترسی به پریزهای برق سنتی دشوار می شود. خوشبختانه، بسیاری از APها قادر هستند برق مورد نیاز خود را از طریق Power over Ethernet یا به اختصار PoE دریافت کنند. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

به عبارت دیگر آن ها قادر هستند فقط با کمک یک کابل اترنت، متصل بمثل و انرژی برق را دریافت کنند. شما می توانید به دنبال یک سوییچ شبکه با پورت های اترنت باشید تا نیازهای PoE شبکه را پوشش دهد.

  1. سرعت

سوییچ های شبکه، به عنوان عاملی جهت سرعت به شمار نمی روند، ولی در عین حال یک سوییچ نامناسب می تواند سرعت شبکه را تا حد قابل ملاحظه ای پایین بیاورد. در صورتی که شما داده های زیادی را انتقال می دهید، بهتر است از پورت هایی جهت برطرف کردن نیاز به سرعت استفاده نمایید.

پورت های 10/100/1000 یا همان اترنت گیگابایت انتخاب مناسبی می باشند. این پورت ها به شکل خودکار بالاترین سرعتی که دستگاه های فرستنده و دریافت کننده به اشتراک می گذارند را انتخاب کرده و از آن کمک می گیرند.

جهت انتقال حجم کم داده ها، سوییچی با 10/100 پورت هم کافی است، ولی بیشتر سوییچ های جدید از پورت های GbE پشتیانی می کنند. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

  1. سوییچ شبکه مدیریت شده در مقابل مدیریت نشده

اگر در جستجوی سوییچی جهت اتصال قطعات کلیدی به شبکه سازمانی خود می باشید، آن سوییچ مدیریت شده می باشد. ولی چه تفاوتی بین سوییچ مدیریت شده و مدیریت نشده است؟ یک سوییچ مدیریت نشده غالبا تحت عنوان plug and play نامیده می شود. اگرچه به نظر می رسد بسیار ساده باشد، ولی هیچ قدرتی در انجام تنظیمات ندارد. یک سوییچ مدیریت شده به شما این قابلیت را می دهد که دستگاه های موجود در شبکه خود را به شکل دستی تنظیم، نظارت و مدیریت نمایید.

انجام پیکربندی و تنظیمات سوییچ شبکه، امکان بهینه سازی عملکرد و امنیت شبکه را آماده می کند. می توان از داده های حیاتی به شکل ویژه مراقبت کرد و تنها با پورت های فعال می توان سطح حمله را به حداقل رساند.

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

کاربرد سوئیچ شبکه چیست ؟

سوئیچ شبکه دستگاهی کوچک و سخت افزاری است که در بین چندین دستگاه متصل به یک شبکه محلی LAN ارتباط برقرار می کند و از فناوری به اسم سوئیچینگ بسته جهت سه گام دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات جهت دستگاه مقصد استفاده می کند. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

به طور گسترده در شرکت ها و مراکز داده از سوئیچ های شبکه استفاده می کنند. چندین رایانه، چاپگر، انواع نقاط دسترسی،تلفن ها و چراغ ها و سایر سخت افزار ها را میتوان با استفاده از سوئیچ شبکه به هم متصل کرد.اطلاعاتی مثل دریافت و ارسال ایمیل را میتوان بسیار ایمن با استفاده از سوئیچ شبکه به اشتراک بگذارید.

در این بین سوئیچ هایی از نوع اترنت رایج ترین و پرکاربرد ترین های سوئیچ شبکه به حساب می آیند. جهت انواع مختلفی از شبکه ها مثل ATM، کابل های فیبر نوری و… از قابلیت های سوئیچینگ استفاده میشود.
جهت تفکیک سوئیچ ها از همدیگر باید چند نکته را در نظر گرفت.سوئیچ ها قابل دسته بندی هستند و میتوان آن ها را به نواع : مدیریتی یا غیر مدیریتی، تنوع پورت ها، مگ یا گیگابایتی بودن پورت های اترنت اشاره کرد.

در اصل پارامتر هایی که بیان کردیم مهمترین ویزگی های ان ها در حالت کلی است. این را به یاد داشته باشید بدون وجود سوئیچ در بیشتر مواقع نمیتوان به اهداف خود در زمینه توسعه شبکه ای دست یافت یا در صورت بهره گیری از تجهیزات و سخت افزار های دیگر با محدودیت روبرو می شوید. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

شرکت سیسکو در سایت رسمی خود درباره تفاوت های سوئیچ سیسکو و روتر (مسیریاب) شبکه گفته است : مسیریاب ها شبکه ها را به هم متصل می کنند ولی سوئیچ ها شبکه را ایجاد می کنند.

به صورت ساده تر اگربیان کنیم سوئیچ ها نقطه اتصال مشترک دستگاه هایی است که به یک شبکه متصل هستند.

مسیر یاب ها یک شبکه را به شبکه های دیگر اتصال میدهند. مثالی میزنیم که در این امر راحت تر باشد : فرض کنید در یک شبکه خانگی بخواهیم چند کامپیوتر و چپگر و… را به هم اتصال دهیم.

قطعا به سوئیچ نیاز داریم. حال اگر بخواهیم این شبکه خانگی را به اینترنت اتصال دهیم که از شبکه خود بزرگتر است به مسیر یاب نیاز داریم که در اینجا مسیریاب همان مودم است. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

کاربردهای سوئیچ سیسکو

همان طور که پیش تر اشاره کردیم سوئیچ های سیسکو به دلیل تنوع گسترده، ویژگی های کاربردی و همچنین کیفیت بالایی که دارند، تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سوئیچ های شبکه در دنیا شده اند. به همین خاطر براساس مدل کاربرد سوئیچ سیسکو بسیار متنوع است. براساس نوع سوئیچ، کاربرد آن متفاوت خواهد بود. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

ولی به طورکلی اصلی ترین کاربرد سوئیچ های سیسکو را می توان انتقال داده در یک بستر ایمن با سرعت زیاد دانست.

علاوه بر این که سوئیچ ها بخش های مختلف یک شبکه را به هم متصل می کنند، ارتباطات کامل دوطرفه، محافظت از داده های با ارزش در عملکرد شبکه و استفاده کارآمد از پهنای باند را هم فراهم می سازند.

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

کاربرد سوئیچ سیسکو در راه اندازی شبکه های بی سیم

راه اندازی و کنترل شبکه بی‎ سیم (Wireless LAN) یکی دیگر از کاربردهای سوئیچ سیسکو است که علاوه بر برقراری یک ارتباط ایمن، به دلیل هوشمندی سوئیچ های این کمپانی مانند سری Cisco Catalyst 9800، یک انتقال انعطاف پذیر را با افزایش پهنای باند فراهم می‎ کنند.

اگرچه امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث تغییرات چشمگیر در زمینه شبکه ها شده ولی استفاده از سوئیچ سیسکو در شبکه های بی سیم به دلیل قابلیت های گسترده ای که دارد، بسیار پرطرفدار و محبوب است. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

در واقع محصولات بی سیم سوئیچ سیسکو می توانند در هر مکان و زمان دسترسی به منابع شبکه را با همان کیفیت شبکه سیمی فراهم کنند. یکی از کاربردهای سوئیچ سیسکو در شبکه های بی سیم، راه اندازی دوربین های مدار بسته است.

این فناوری باعث می شود تا فیلم های گرفته شده توسط DVR به راحتی به گوشی های هوشمند منتقل شود. از دیگر کاربردهای سوئیچ سیسکو در راه اندازی شبکه های بی سیم می توان به کسب وکارهای کوچک یا اصطلاحا Small Business اشاره کرد.

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

کاربرد های سوئیچ در شبکه

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

ویژگی سوئیچ های شبکه سیسکو

سوئیچ های سیسکو و به طور کل همه سوئیچ ها چهار ویژگی مهم دارند که باید هنگام خرید این سوئیچ ها به آن ها توجه زیادی داشته باشیم. سرعت سوئیچ شبکه، تعداد پورت ها، ویژگی های انتقال برق از طریق اترنت و قابلیت های انباشتگی از مهم ترین ویژگی های یک سوئیچ سیسکو هستند که باید به این ویژگی ها دقت کنیم.

تعداد پورت ها

یکی دیگر از ویژگی های یک سوئیچ سیسکو که هنگام انتخاب آن ها باید به این ویژگی دقت داشته باشیم، تعداد پورت های آن است. بسته به مقیاس شبکه ما به پورت های بیشتری نیاز دارید. یعنی هرچه شبکه شما بزرگ تر باشد به سوئیچ با پورت های بیشتری نیاز دارید. سوئیچ های پیکربندی ثابت معمولاً با پنج، هشت، 10، 16، 24، 28، 48 یا 52 پورت در دسترس هستند.

انتقال برق از طریق اترنت PoE

PoE یک ویژگی مهم برای انتقال نیروی برق لازم برای دستگاه هایی مانند تلفن ای پی، دوربین های نظارتی و… از طریق کابل است. این ویژگی در سوئیچ سیسکو به شما این امکان را می دهد که نقاط پایانی و دیوایس ها را در هر جای شبکه، حتی درجاهایی با دسترسی دشوار قرار دهید.

توجه به این نکته ضروری است که آیا ر شبکه دستگاه هایی را که قرار می دهید به PoE نیاز دارند یا خیر. بر همین اساس شما باید تصمیم بگیرید که یک سوئیچ سیسکو با این ویژگی انتخاب کنید یا خیر.

سرعت سوئیچ

سرعت و توان سوئیچ های سیکو باهم تفاوت دارد و در توان و سرعت های مختلفی تولید می شوند. معمولاً سرعت انتقال داده ها برحسب مگابایت بر ثانیه است. سوئیچ های با پیکربندی ثابت سرعت های زیر را ارائه می دهند:

  1. اترنت سریع (10/100 مگابیت در ثانیه)
  2. اترنت گیگابیتی (10/100/1000 مگابیت در ثانیه)
  3. ده گیگابیت (10/100/1000/10000 مگابیت در ثانیه)
  4. 40/100 گیگابیت در ثانیه

سرعت انتقال سوئیچ های شبکه به توان عملیاتی وابسته است. مثلاً هنگامی که شما می خواهید فایل های بزرگ را در شبکه جابه جا کنید به سرعت سوئیچ سیکو در مقیاس گیگابایتی نیاز دارید.

 

 

سیستم عامل سوئیچ های سیسکو چیست؟

سوئیچ سیسکو دارای یک سیستم عامل اختصاصی است که روی سیستم روترها و سوئیچ های سیسکو اجرا می شود. وظیفه اصلی این سیستم عامل فعال کردن ارتباطات داده بین گره های شبکه است. علاوه بر این، مسیریابی، سوئیچینگ و دهها سرور اضافی دیگر هم توسط این IOS ارائه می شود. همچنین از طریق این سیستم عامل کاربر می تواند عملکرد و امنیت ترافیک شبکه را هم بهبود ببخشد.

برخی از خدماتی که سیستم عامل سوئیچ سیسکو ارائه می دهد شامل رمزگذاری، احراز هویت، قابلیت های فایروال، افزایش کیفیت خدمات (QoS)، مسیریابی هوشمند، Proxy و … می شود. همچنین سیستم عامل سیسکو در روترهای ISR می تواند از پردازش تماس و خدمات ارتباطی یکپارچه پشتیبانی کند. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

سه نوع سیستم عامل IOS در سوئیچ های سیسکو وجود دارد که عبارتند از:

  1. IOS XE : این سیستم عامل روی لینوکس اجرا می شود. این سیستم عامل دارای کدهای مشابه با دیگر IOS ها است. این سیستم عامل که با نام families هم شناخته می شود، اجازه می دهد تا هر کاربر از یک پایه کد مشابه استفاده کند. چرا
  2. NX-OS: این سیستم عامل جهت سوئیچ های اترنت سری Nexus و سوئیچ های شبکه فضای ذخیره سازی کانال فیبر سری MDS استفاده می شود. این IOS مبتنی بر Wind River Linux و با سایر سیستم عامل های سیسکو قابل اجرا است.
  3. IOS XR: این سیستم عامل مبتنی بر QNX و مانند یونیکس (Unix) تجاری است. این سیستم عامل از شبکه های نرم افزاری تعریف شده (SDN) و سیستم های تعبیه شده بازار (embedded systems market) پشتیبانی می کند. این سیستم عامل که با نام trains هم شناخته می شود، نوعی جدید از نسخه های IOS را ارائه می دهد.

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

سوئیچ های سیسکو در لایه Distribution و Core

سوئیچ های Distribution یا لایه توزیع ، ارتباط بین سوییچهای Access را با هم و با یک لایه بالاتر یعنی سوئیچ core برقرار میکنند.عملیاتی مانند روتینگ ، فیلترینگ ، فایروالینگ ، NAT ، تعریف ACL ها ، تنظیمات روتینگ پروتکل ها و اتصالات WAN در این لایه انجام میگیرد.

لازم به ذکر است بعضی سوئیچ های سیسکو هم در لایه core و هم در لایه distribution قابل استفاده می باشد مانند سوئیچ 3750 .سوئیچ های سیسکو در این لایه به شرح زیر میباشد :

  • سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 4500
  • سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 6500
  • سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 6800
  • سوئیچ سیسکو کاتالیست سری 3850 با ماژول های فیبرنوری چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟
  • سوئیچ سیسکو کاتالیست سری 3850 اترنت گیگابیت

سوئیچ های سری 4500 و 6500 ماژولار می باشد و معماری آن با سوئیچ های دیگر سیسکو مانند 2960 و 3850 و … متفاوت است. این دسته از سوئیچ ها قادر به پردازش حجم بالایی از داده ها در لایه 2 و 3 بوده و از معماری جدید سوپروایزر ماژول یا Supervisor module پشتیبانی می کنند.

سوپروایزر ماژول یا SUP مغز متفکر دستگاه بوده و بخش دیگری بنام line card وجود دارد که جهت اتصال نودهای شبکه و سرورها از آن استفاده می شود که نقش مدیریتی نداشته و بیشتر درگیر forward کردن پکتها از یک پورت به پورت دیگر مورد استفاده می باشد.

  • سوئیچ هایی که در لایه Access در مدل سه لایه ای سیسکو مورد استفاده قرار می گیرند یا سوئیچ های Campus LAN
  • سوئیچ هایی که در لایه Core and Distribution شبکه قرار می گیرند.
  • سوئیچ های سری MDS سیسکو که در شبکه های SAN مورد استفاده هستند.
  • سوییچ های دیتاسنتر سیسکو و خانواده نکسوس چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟
  • سوییچ های صنعتی سیسکو
  • سوئیچ های سیسکو در لایه Access

ضرورت استفاده از سیستم عامل سیسکو

سیستم عامل سوئیچ سیسکو یکی از پرکاربردترین IOSها در جهان است. این فناوری پیشرفته از کلیه خدمات مهم تجاری پشتیبانی می کند و می تواند پلتفرم های گسترده ای را با انواع سخت افزار ادغام کند. همچنین این سیستم عامل باعث می شود تا خدمات سریع تر و همه عملکردهای شبکه بهبود یابد. چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

جهت پیکربندی یک سوئیچ سیسکو، نیاز به سیستم عامل آن است تا از رابط خط فرمان CLI استفاده شود. CLI که با تعدادی از دستورات از پیش تعریف شده همراه است باعث می شود تا پیکربندی، مسیریابی، سوئیچینگ، کار با اینترنت و هر ویژگی دیگری که توسط سوئیچ سیسکو ارائه می شود، جهت کاربر فراهم سازد.

در واقع همه عملکردهای سوئیچ سیسکو زمانی کامل ارائه می شود که از سیستم عامل آن کمک بگیرید.

چرا به سوییچ شبکه نیاز داریم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *