سوئیچ شبکه, وبلاگ

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

switch-vs-router| نت یک

در این مطلب قصد داریم به تفاوت روتر و سوئیچ شبکه بپردازیم. جهت بیان فرق میان سوئیچ و روتر ابتدا باید با مفهوم شبکه آشنا شویم. شبکه به مجموعه ای از کامپیوترهای متصل به یکدیگر جهت تبادل اطلاعات با روش های متفاوت می گویند. جهت گسترش و مدیریت شبکه از تجهیزاتی نظیر سوئیچ و روتر به کار گرفته می شود و اکثرا در سازمان ها، ادارات و شرکت ها مشاهده می شوند.

نت یک، شرکت بزرگ فروش انواع سوئیچ شبکه از شما دعوت می کند تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

در ابتدا تفاوت اصلی میان روتر و سوئیچ، لایه یا سطح کاری آن ها است که در سوئیچ اکثرا لایه 2 بوده (در سوئیچ های قابل مدیریت لایه 3) و در روتر لایه 3 است، به عبارتی دیگر سطح دسترسی و عملکرد این تجهیزات را از لایه کارکرد آن ها می توان تشخیص داد. در لایه دو بسته ها با کمک شناسایی آدرس مک دستگاه ها مقصد خود را پیدا می کنند، اما در روتر جهت شناسایی و مسیریابی علاوه بر آدرس مک از آدرس IP به کار گرفته می شود.

در روتر به غیر از پشتیبانی کامل از توانایی های موجود در سوئیچ، امکاناتی نظیر NAT، DHCP، Firewall، WAN و … هم وجود دارد. در بازار ایران اکثرا در زمینه روتر از روترهای سیسکو و میکروتیک به کار گرفته می شود و در زمینه سوئیچ علاوه بر سیسکو و میکروتیک برندهایی مثل TP-Link، D-Link، KDT و … به کار گرفته می شود.

اما سوئیچ ها اطلاعات در بستر شبکه را به جای ارسال به همه دستگاه های موجود در شبکه، جهت مقصد مربوطه ارسال می کنند که این موضوع سبب کاهش چشمگیر ترافیک در شبکه می شود. سوئیچ با کمک آدرس مک دستگاه ها به شناسایی دستگاه های درون شبکه می پردازد اما مدیریت ویژه ای بر آن ها ندارند (به غیر از سوئیچ های Manage). در سوئیچ های قابل مدیریت یا Manage قابلیت کنترل ترافیک هم وجود دارد، همینطور سوئیچ می تواند ارتباط میان دستگاهای مختلف درون شبکه مثل پرینتر، دوربین مداربسته، تلفن ویپ و … را با یکدیگر برقرار کند.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه یک سخت افزار و دستگاه الکترونیکی با سرعت بالا است که دستگاه هایی مانند چاپگرها، کامپیوترها و نقاط دسترسی بی سیم را در یک شبکه به یکدیگر متصل می کند. سوئیچ های شبکه به این دستگاه ها اجازه می دهند تا بسته های داده را با یکدیگر تبادل کنند و به این شکل با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. مهم ترین کاربرد سوئیچ ها در شبکه این است که به وسیله اشتراک گذاری اطلاعات و اختصاص دادن منابع، موجب صرفه جویی در هزینه های کسب و کارها و همچنین باعث افزایش بهره وری می شوند.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

روتر چیست؟

روتر شبکه یک دستگاه فیزیکی بوده که در بعضی موارد قابلیت مجازی بودن هم دارد. این دستگاه ها به وسیله ارتباطات شبکه کار می کنند و جهت دریافت، آنالیز و ارسال حجم داده ها در میان کامپیوترها استفاده می شوند. روتر براساس آدرس IP خود طراحی می شود.

روترها به جای ارسال بسته های داده به دستگاه های دیگر در یک شبکه واحد، جهت ارسال بسته های داده میان دو یا چند شبکه و ترافیک مستقیم میان آن ها طراحی شده اند. همینطور این تجهیزات قادرند شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) را به یکدیگر متصل کنند.

روتر به عنوان توزیع کننده کار می کند، همینطور ترافیک را هدایت می کند و مناسب ترین مسیر را جهت دریافت و ارسال اطلاعات به شکل بسته های داده در یک شبکه مهیا می کند. روتر شبکه ارسال صحیح داده ها را با در نظر گرفتن آی پی آدرس مقصد و پروتکل ها انجام می دهد. روترها در حقیقت مثل یک کنترل کننده ترافیک هوایی عمل می کنند. بیشتر روترها معمولاً چند درگاه شبکه جهت اتصال همزمان دستگاه های متفاوت به اینترنت را دارند.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

مزایای روتر شبکه

همانطور که می دانید، روترها در شبکه های کامپیوتری و توزیع داده ها نقش مهمی را اجرا می کنند. این دستگاه ها مزیت های زیادی دارند که عبارت می باشند از:

  • اشتراک گذاری سخت افزارهای بر پایه شبکه
  • صرفه جویی در هزینه راه اندازی شبکه
  • مدیریت ترافیک شبکه تفاوت روتر و سوئیچ شبکه
  • پشتیبانی از DHCP و NAT و WAN و VPN
  • پشتیبانی از دیوار آتشین (Firewall)
تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

انواع روتر شبکه

در ادامه مقاله تفاوت سوئیچ شبکه و روتر به معرفی انواع روتر شبکه می پردازیم:

  1. روتر بی سیم (wireless router): این روتر جهت دریافت بسته های داده اینترنت با کمک کابل مستقیماً به مودم وصل می شود. روتر های بی سیم به جای انتقال داده با کمک کابل ها به کامپیوترها، بسته های داده را با کمک یک یا چند آنتن توزیع می کنند. از روترهای بی سیم جهت اتصال Wi-Fi به کار گرفته می شود. روتر بی سیم یک شبکه محلی بی سیم (Wi-Fi) را ایجاد می کند.
  2. روتر سیمی (wired router): این روترها با کمک کابل ها یا اتصالات سیمی مستقیماً به رایانه متصل می شوند. روتر سیمی جهت برقراری ارتباط میان رایانه های درون شبکه و جهت اهداف امنیتی از فایروال (SPI) استفاده می کند. روتر سیمی یک شبکه محلی سیمی (LAN) را ایجاد می کند.
  3. روتر مجازی (virtual router): برخلاف روتر فیزیکی، روتر مجازی نرم افزاری بوده که به رایانه ها و سرور ها اجازه می دهد تا مثل روترها کار کنند. روتر مجازی بسته های داده را مشابه روتر فیزیکی به اشتراک می گذارد و می تواند انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دستگاه های فیزیکی داشته باشد.
  4. روتر لبه (edge router): این روتر به شکل سیمی یا بی سیم بوده که بسته های داده را میان یک یا چند شبکه (نه در داخل شبکه) توزیع می کند. روتر لبه در لبه یا مرز شبکه قرار می گیرد. از وظایف آن می توان به برقراری ارتباط آسان با شبکه های دیگر اشاره کرد. تفاوت روتر و سوئیچ شبکه
  5. روتر اصلی (core router): این روتر به شکل سیمی یا بی سیم بوده که بسته های داده را در داخل شبکه (نه میان چند شبکه) توزیع می کند. روتر اصلی انتقال اطلاعات سنگین را انجام می دهد، به همین علت معمولاً عملکرد بالایی دارد.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه در چیست؟

حالا که به بررسی مفهوم شبکه و روتر پرداخته شد، باید تفاوت سوئیچ و روتر را مورد بررسی قرار دهیم. سوئیچ و روتر به عنوان دو ابزار کاربردی و مهم در شبکه های کامپیوتری شناخته می شوند. این دو دستگاه از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر هستند. با این تفاوت که هریک از آن ها قابلیت ها و عملکردهای مختص به خود را جهت یک شبکه برعهده دارند. جهت درک تفاوت سوئیچ و روتر به ادامه این مقاله توجه کنید.

تفاوت سوئیچ و روتر عبارتست از:

  1. سوئیچ شبکه به شکل معمول به روترها متصل می شود که سبب دسترسی دستگاه ها به اینترنت می شود. سوئیچ های شبکه نقطه اشتراک همه دستگاه های یک شبکه هستند اما روترها نقطه اتصال شبکه ها به یکدیگر را آماده می کنند.
  2. سوئیچ ها جهت اتصال دستگاه های موجود در یک شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. اما روترها جهت اتصال چند شبکه به یکدیگر بکار می روند. به شکل مثال، اگر در شبکه های خانگی تنها یک روتر وجود داشته باشد، همه کاربران قادرند به اینترنت متصل شوند. سوئیچ شبکه در شبکه های گسترده مثل اماکن تجاری و … استفاده می شود. سوئیچ ها این قابلیت را به وجود می آورند که همه کامپیوترها را بتوان با کمک شبکه LAN یا شبکه محلی به یکدیگر متصل کرد.
  3. نوع برخورد سوئیچ شبکه و روتر با بسته های اطلاعاتی Broadcast از دیگر تفاوت های این دو دستگاه است. هر دستگاه جهت معرفی خود در شبکه، بسته های حاوی اطلاعات بردکست را ارسال می کند و از این طریق تجهیزات و دستگاه های دیگر با آن ارتباط برقرار می کنند. وقتی هویت مقصد نامعلوم است، بردکست می تواند کاربرد خوبی داشته باشد. سوئیچ شبکه به آسانی بسته های اطلاعاتی بردکست را به سگمنت های شبکه ارسال می کند اما روتر تا وقتی آدرس ip مقصد را نداشته باشد، این کار را انجام نمی دهد.
  4. سوئیچ ها بیشتر در لایه دوم مدل OSI فعالیت می کنند و آدرسی که در این لایه قابل استفاده، مک بوده که یک نقطه را به نقطه دیگری در شبکه متصل می کند. سوئیچ به شما امکان اتصال چند کامپیوتر را به شبکه محلی می دهد. روترها در لایه سوم فعالیت دارند. در این لایه آدرس هایی مثل ip و ipx و Appletalk در دسترس بوده و به شما اجازه اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر را می دهد. علاوه بر این، این قابلیت را آماده می کند تا آن ها یک اتصال به اینترنت مشترک داشته باشند. تفاوت روتر و سوئیچ شبکه
  5. روتر ها در لایه شبکه کار می کنند اما سوئیچ شبکه در لایه داده کار می کند.
  6. روتر قابلیت سازگاری با NAT را دارد اما سوئیچ شبکه این قابلیت را ندارد.
  7. داده های روتر با کمک بسته ارسال می شوند اما داده های سوئیچ به شکل بسته و فریم ارسال می شوند.
  8. روترهای مدرن از امکانات پیشرفته تری برخوردار هستند و قادرند عملکردی شبیه به سوئیچ داشته باشند.

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه

مزایای استفاده از سوئیچ

  • حذف ترافیک اضافه بر شبکه
  • صرفه جویی در کابل کشی تفاوت روتر و سوئیچ شبکه
  • صرفه جویی در هزینه
  • امکان به اشتراک گذاری سخت افزارهایی مانند پرینتر

مزایای استفاده از روتر

  • صرفه جویی در هزینه راه اندازی شبکه
  • اشتراک گذاری سخت افزارهای مبتنی بر شبکه
  • مدیریت ترافیک شبکه تفاوت روتر و سوئیچ شبکه
  • پشتیبانی از دیوار آتشین (Firewall)
  • پشتیبانی از DHCP، NAT، WAN، VPN

برای خرید سوئیچ شبکه و روتر می توانید همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما در نت یک تماس بگیرید. در کنار شما هستیم تا بهترین ها را با بهترین قیمت در اختیار داشته باشید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *