شبکه, وبلاگ

پشتیبانی و نگهداری تجهیزات شبکه

پشتیبانی تجهیزات شبکه | نت یک

پس از نصب و راه اندازی یک شبکه، نیاز است تا همواره مراحل نگهداری و پشتیبانی و نگهداری شبکه طی شود، تا شبکه به بهترین شکل ممکن به فعالیت خود ادامه داده و نیاز شرکت ها و سازمان ها را برطرف کند. متخصصین حوزه شبکه برای پشتیبانی و نگهداری شبکه به بهترین حالت ممکن، 4 مرحله را در نظر گرفته و سپس با توجه به این مراحل، اقدام به پشتیبانی از شبکه می کنند.

پشتیبانی و نگهداری تجهیزات شبکه

در این مطلب قصد داریم تا شما را با 4 گام اصلی پشتیبانی و نگهداری از شبکه آشنا کرده و نقد و بررسی مربوط به هر مرحله را بیان کنیم تا بتوانید به درستی مراحل نگهداری از شبکه را انجام دهید.

گام اول: نیاز سنجی

در گام اول باید نیازهای سازمان و شرکتی که قصد پشتیبانی و نگهداری از شبکه آن را دارید، بررسی کنید. شما با توجه به نیاز هر سازمان و شرکت موظف هستید که بخش های مختلفی از شبکه را به صورت برنامه ریزی شده، پشتیبانی کرده و با نگهداری از این بخش ها، از بروز اتفاقات پیش بینی نشده جلوگیری کنید.

اولین گام در این مرحله بازبینی وضعیت موجود است. باید شبکه موجود از نظر نوع ارتباط کابلی یا بی سیم، تعداد کلاینت های فعال در آن، تعداد سرورها، نوع سرور، نوع تجهیزاتی که فعال است و… مورد بررسی قرار گیرد.

پس از آن باید سرورها را از نظر سخت افزاری در پروسه ی  pm (مخفف : preventive maintenance)  کردن قرار گیرد. بدین معنی است که سرور ها را از نظر سخت افزاری مورد بررسی و تست قرار داد تا از بروز مشکلات آینده جلوگیری کرد. پس از این مرحله نوبت به تست و بررسی Raid بندی هاردهای سرور میرسد.

از کارهای دیگری که باید در این مرحله انجام دهید، بررسی سرویس هایی است که بر روی سرورها نصب شده است و پس از آن باید به بررسی نوع ارتباط کلاینت ها و سرورها با اینترنت پرداخت. لازم به ذکر است که ذخیره مشخصات سرورها، کلاینت ها و سخت افزارهای مورد استفاده، از دیگر گام های مرحله نیاز سنجی است.

ایجاد یک نقشه از وضعیت موجود، به شما این امکان را می دهد تا در گام های بعدی، با دقت بیشتری به پشتیبانی و نگهداری شبکه پرداخته و مشکلات آن را برطرف کنید.

گام دوم: وسعت پشتیبانی

در این گام از مراحل پشتیبانی و نگهداری شبکه، باید فعالیت هایی در زمینه بهینه سازی صورت گیرد. این فعالیت ها شامل بررسی اکتیودایرکتوری فعال، ایجاد دایرکتوری های جدید و حل مشکلات وابسته به آن می باشد.

چیدن درست سرورها از نظر فیزیکی و چیدمان صحیح ویندوزهای مجازی در کنار هم از دیگر گام هایی است که به منظور بهینه سازی در پشتیبانی و نگهداری شبکه باید به آن توجه کرد.

بسیاری از متخصصین این حوزه بررسی پالیسی های لازم موجود در شبکه، حل مشکلات آن و درج پالیسی های لازم را از دیگر فرآیندهای بسیار مهم در این مرحله می دانند. البته باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشت که فرآیند بررسی فایل های سرور، نحوه قرار گیری آن ها در سرور و میزان دسترسی کاربران به این فایل ها نیز باید تعیین شده و به بهترین شکل ممکن بهینه سازی شوند تا این مرحله از پشتیبانی و نگهداری شبکه به درستی به اتمام رسد.

اقدامات لازم برای پشتیبانی و نگهداری تجهیزات شبکه

برای پشتیبانی و نگهداری شبکه در این مرحله چک لیستی وجود دارد که می توان با توجه به این چک لیست، فرآیندهای مرتبط با پشتیبانی را بررسی و انجام داد. لیست فرآیندهای لازم برای پشتیبانی و نگهداری شبکه عبارتند از:

  • نصب و فعال سازی سرویس WSUS برای دریافت بروزرسانی از کمپانی مایکروسافت و فعال سازی آن بر روی سیستم عامل ویندوز
  • نصب و فعال سازی سرویس WDS بر روی ویندوز کلاینت ها به همراه نصب نرم افزارهای لازم و انجام تنظیمات اولیه
  • نصب نرم افزارهای لازم به منظور مدیریت موبایل، فلش، USB و…
  • نصب نرم افزارهای ضروری برای گرفتن پشتیبان گیری از بخش هایی مثل ایمیل سرور، فایل سرور، پایگاه داده و…
  • نصب آنتی ویروس تحت شبکه و انجام تنظیمات آن
  • درج پالیسی ها و تنظیمات آن ها برای آماده سازی Deploy کلاینت ها

گام سوم: پشتیبانی های گوناگون و تنوع در انجام فرآیندها

در مرحله سوم از پشتیبانی و نگهداری شبکه باید کارهای مختلفی انجام شود تا بتوانیم فرآیند پشتیبانی از شبکه را به درستی انجام دهیم. این کارها عبارتند از:

  • اعزام نیروهای متخصص به صورت پیوسته: در این شکل از پشتیبانی باید نیروهای متخصص برای بررسی مشکلات شبکه و حل نیازهای مشتری، به صورت مستمر و پیوسته به سراغ کارفرما رفته و مشکلات شبکه را حل کنند.
  • اعزام نیروی متخصص به منظور حل مشکلات ناگهانی: در این حالت، نیروهای متخصص به منظور حل مشکلات ناگهانی اعزام می شوند و تا حل مشکل در محل باقی خواهند ماند.
  • اعزام گروهی متخصصین: برای برطرف کردن نیازهای سازمان های بسیار بزرگ که در آن ها شاهد شبکه های گسترده هستیم، باید به جای یک فرد، گروهی از متخصصین ارسال شوند تا برای حل مشکلات اقدام کنند.
  • پشتیبانی از راه دور: در این حالت از پشتیبانی شبکه، کارشناسان بر روی سیستم کارفرما ریموت زده و مشکلات آن را برطرف می کنند.
  • پشتیبانی تلفنی: در صورت بروز مشکل، کارشناسان بخش پشتیبانی با استفاده از تلفن، راهنمایی های مورد نیاز را به کارفرما خواهند گفت.

گام چهارم: بازبینی مستمر

در یک شبکه، هیچ گاه به نقطه پایداری و امنیت 100 درصدی نخواهیم رسید و باید همواره سعی به بهبود امنیت و پایداری شبکه کنیم. بزرگترین اشتباهی که مدیران انجام می دهند، این است که پس از یک بار بررسی، بازسازی و افزایش امنیت شبکه، احساس می کنند که تمامی ایرادات شبکه حل شده و دیگر هیچ احتیاجی به پشتیبانی و نگهداری تجهیزات شبکه ندارند.

یک شبکه موفق و پایدار، شبکه ای است که به صورت مستمر بازبینی شده و جلوی نفوذ و خراب کاری در آن گرفته شود.

علاوه بر این به منظور پشتیبانی و نگهداری شبکه باید تجهیزات استفاده شده در این سیستم به صورت برنامه ریزی شده بروزرسانی شوند و اگر مشکل در آن ها وجود دارد، باید در مرحله اول بر روی تجهیزات بازبینی صورت گرفته و سپس برای حل این مشکل اقدام کرد. با بازبینی مستمر یک شبکه است که می توان آن را به حد قابل قبولی از پایداری و امنیت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *