شبکه, وبلاگ

پلان شبکه کامپیوتری و پسیو شبکه

شبکه کامپیوتری | نت یک

کشیدن پلان های شبکه کامپیوتری و برنامه ریزی نقشه شبکه، ابتدایی ترین گام برای رسیدن به یک شبکه کامپیوتری است. طراحی شبکه، فرآیندی چالش برانگیز است که پیش از شروع عملیات نصب و راه اندازی، باید به آن توجه داشت. به بیان دیگر، طراحی شبکه را می توان فاز صفر یا فاز مطالعاتی خدمات شبکه نامگذاری کرد.

هدف از این مرحله به حداقل رساندن مشکلات شبکه های کامپیوتری است و انجام درست فرآیند رسم پلان شبکه کامپیوتری به شما کمک می کند تا در طی فرآیند نصب و راه اندازی شبکه با مشکلات بسیار کمی مواجه شوید.

نکات مهم در پلان های شبکه کامپیوتری و پسیو شبکه

در طی فرآیند پلان شبکه کامپیوتری، نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید. توجه به این نکات به شما کمک می کند تا از این مرحله به راحتی عبور کرده و در هنگام نصب و راه اندازی شبکه، بدون هیچ مشکلی بتوانید کار خود را با سرعت بالایی انجام دهید. نکات مهمی که باید در هنگام رسم پلان شبکه کامپیوتری به آن دقت کنید عبارتند از:

  1. در پلان های  شبکه کامپیوتری، محل قرار گرفتن نودهای شبکه و سیستم ها را تعیین کنید
  2. طرح ریزی فیزیکی را بررسی کنید
  3. مسیر عبور کابل کشی شبکه را مشخص کنید
  4. ارزیابی منابع داشته باشید و منابع IT را لحاظ کنید
  5. نیم نگاهی به عملیات تعمیر و نگهداری شبکه در آینده نیز داشته باشید
  6. هدف از راه اندازی شبکه را مشخص کنید، که چه نوع استفاده هایی از شبکه شما خواهد شد
  7. توپولوژی مورد نیاز برای شبکه را در پلان شبکه کامپیوتری اعمال کنید
  8. برنامه ریزی های شبکه برای کوتاه مدت و بلند مدت را لحاظ کنید
  9. تجهیزاتی که در شبکه کار می کنند و موقعیت فیزیکی آن ها باید در پلان شبکه کامپیوتری لحاظ شود

مراحل رسم پلان های شبکه کامپیوتری

برای آن که بتوان یک پلان شبکه کامپیوتری را به درستی رسم کرد، نیاز است تا مراحلی را طی کنید و در هر مرحله، فرآیندهای لازم آن را انجام دهید. در این بخش قصد داریم تا به بررسی مراحل رسم پلان شبکه کامپیوتری پرداخته و نقد و بررسی مربوط به هر مرحله را بررسی کنیم.

بازدید و ارزیابی محل و پسیو شبکه

گام ابتدایی برای رسم پلان شبکه کامپیوتری، بازدید و ارزیابی محل است. شما باید در این مرحله به شناختی از محیط رسیده و امکان سنجی دقیقی داشته باشید. در این مرحله باید مطالعات اولیه صورت گیرد، پیش نیازها مشخص شده، آینده نگری در نظر گرفته و سپس یک نقشه جامع و کامل ترسیم شود.

پلان شبکه کامپیوتری باید طبق اصول و استانداردهای شبکه طراحی شود، زیرا رعایت استانداردها می تواند باعث کاهش هزینه ها، کم شدن خرابی ها و مشکلات آتی شود. نگاه سطحی به مرحله بازدید و ارزیابی محل، در کنار عدم رعایت استانداردها می تواند باعث اعمال هزینه های سنگینی به شرکت ها در فرآیند اجرای پروژه های شبکه شود.

طراحی پلان های شبکه کامپیوتری

طراحی پلان های  شبکه کامپیوتری به دو شکل انجام می شود:

  • طراحی و راه اندازی شبکه جدید
  • ارتقا و بهبود شبکه فعلی

با توجه به نوع طراحی پلان های شبکه کامپیوتری، ممکن است کارهای متفاوتی را انجام دهید ولی به صورت کلی باید به چند سوال اساسی پاسخ داده و سپس با توجه به این سوالات، پلان های شبکه کامپیوتری را طراحی کنید.

  1. هدف از نصب و راه اندازی این شبکه چیست؟
  2. چه عواملی را باید در زمان طراحی و پیاده سازی در نظر گرفت؟
  3. انتظار افراد از این شبکه چه می باشد؟
  4. نیاز واقعی کاربران چیست؟
  5. با توجه به نیاز کاربران، چه خدماتی بر بستر شبکه باید ارائه شود؟
  6. تجهیزات شبکه موجود را می تواند ارتقا داد و بهینه سازی کرد؟

با توجه به پاسخ هایی که از این پرسش ها بدست می آورید، دید بسیار خوبی نسبت به پروژه خود خواهید داشت و سپس می توانید وارد بخش اصلی طراحی پلان شبکه کامپیوتری شوید.

مراحل طراحی پلان شبکه کامپیوتری

طراحی پلان های شبکه کامپیوتری دارای سه مرحله کلی است که در هر یک از این مراحل نیاز است تا عملیات های مختلفی صورت گیرد.

بررسی اهداف مشتری

در مرحله اول طراحی پلان شبکه کامپیوتری، باید تمامی نیازها و اهداف مشتری، نسبت به نصب و راه اندازی شبکه، به صورت کاملا دقیق و مشخص تعیین شود. متخصصین شبکه می توانند در این مرحله به مشتریان کمک کنند تا به بخش های فراموش شده، توجه کرده یا قسمت های اضافی را حذف کنند. مشاوره پیش از طراحی پلان های شبکه کامپیوتری، می تواند روندهای اضافی را کاهش دهد و فرآیندهای ضروری را مشخص کند.

بررسی نیاز مشتری

پس از دریافت اطلاعات از مشتری و با توجه به اهداف مدنظر، باید فرآیند بررسی نیاز مشتری صورت گیرد. در این مرحله با توجه به شرایط مشتریان مثل زیر ساخت ها، امکانات، موقعیت، شرایط فیزیکی، هزینه ها و… فرآیند طراحی پلان شبکه کامپیوتری آغاز شود.

مشاوره به مشتری

ممکن است بخشی از ویژگی های مثبت و منفی یک پلان شبکه کامپیوتری، در طی فرآیند بررسی نیازها مشخص شود و در این زمان متخصصین شبکه باید به مشتریان مشاوره دهند تا مشتری بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

رسم پلان شبکه کامپیوتری

پس از رسیدن به یک نتیجه نهایی، نوبت به رسم پلان شبکه کامپیوتری می رسد. در این مرحله با استفاده از نرم افزارهای طراحی شبکه مشهور، باید دیاگرام ها و توپولوژی های شبکه به بهترین شبکه ممکن پیاده سازی شوند. پس از رسم پلان شبکه کامپیوتری، فرآیند نصب و راه اندازی شبکه شروع می شود.

خرید تجهیزات پسیو شبکه

در مرحله بعدی نیاز به خرید تجهیزات شبکه میباشد که طبق نیاز براورد شده در مراحل قبل میبایست تهیه شود.

بهترین نرم افزارهای طراحی پلان شبکه کامپیوتری

برای طراحی پلان شبکه کامپیوتری، نرم افزارهای بسیار زیادی طراحی و تولید شده اند که هر یک از این نرم افزارها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اگر بخواهیم به بهترین نرم افزارهای طراحی پلان شبکه کامپیوتری نگاهی کنیم، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • GNS3
  • LanFlow
  • Microsoft Visio
  • Cisco Packet Tracer

هر یک از این نرم افزارها، امکانات مختلفی را به طراح پلان های  شبکه کامپیوتری می دهد. نکته بسیار مهم این است که طراح باید از تمامی امکانات موجود در این نرم افزار برای رسم دیاگرام ها و توپولوژی ها به دقیق ترین ممکن استفاده کند. رسم درست و اصولی پلان های شبکه کامپیوتری، فرآیند نصب و راه اندازی شبکه را سریع تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *