وبلاگ

آموزش راه اندازی فایل سرور

فایل سرور | نت یک

در این مقاله آموزش راه اندازی فایل سرور را بررسی کرده ایم و هر آنچه که باید در خصوص فایل سرور بدانید را بیان کرده ایم.

آموزش راه اندازی فایل سرور

یکی از اولین و مهم ترین کاربردهای سرورها در خصوص ذخیره سازی و مدیریت داده ها در یک شبکه داخلی است. فایل سرورها به عنوان یک پایگاه داده مرکزی برای شبکه به حساب می آیند که در آن دستگاه‌های مجاز به فایل‌هایی که توسط سرور فایل میزبانی می‌شوند قادر به دسترسی خواهند بود. سرور فایل چیست و راه اندازی فایل سرور چگونه انجام می شود، سوال هایی هستند که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

آموزش راه اندازی فایل سرور؛ فایل سرور چیست؟

فایل سرور نوعی سرور به حساب می آید که وظیفه دسترسی، مدیریت فایل های داده و ذخیره سازی برای شبکه ای از دستگاه ها را دارد. قبل از اینکه کاربران به فایل سرورها دسترسی پیدا کنند و تا زمانی که فایل سرور به وجود نیامده بود، کاربران  فایل‌های داده را در هارد دیسک های محلی خود ذخیره می کردند. در برخی موارد نیز می توانستند از یک واحد ذخیره‌سازی سیار مانند یک USB یا فلاپی دیسک استفاده کنند. با توجه به این موارد افراد با دو مشکل مواجه می شدند یعنی،

داده های حساس ذخیره شده در مکانی واحد در معرض خطر سرقت، خراب شدن و جابجایی، قرار دارند.

تبادل فایل ها زمانی که به سیستم های ایزوله محدود می شود دشوار میشود.

فایل سرورها  هر دو این مشکلات را با ارائه یک کلاینت یا مخزن مرکزی از داده های شبکه قابل دسترسی برای کاربران، حل می کنند.

آموزش راه اندازی فایل سرور

آموزش راه اندازی فایل سرور

چرا به راه اندازی فایل سرور نیاز دارم؟

با وجود اینکه تعداد زیادی از قطعات ذخیره سازی حتی به صورت قابل حمل تولید شده اند؛ اما حقیقت امر این است که همچنان فایل سرورها مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع در سال های اخیر تعدادی از لوازم داخلی، سیستم های ابری و نرم افزارها اکنون، نقش یک فایل سرور را ایفا می کنند. با توجه به این موضوع برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اهمیت فایل سرور همراه ما باشید.

فایل سرور و دسترسی از راه دور

هنگامی که مجوز استفاده از یک یک فایل سرور اختصاصی را داشته باشید، می توانید به تمامی اطلاعات درون فایل سرور از فاصله دور دسترسی داشته باشید. در بسیاری از سناریوها دسترسی از راه دور به اطلاعات درون فایل سرور می تواند حیاتی باشد به همین دلیل راه اندازی سرور فیزیکی اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از فایل سرور اگر کارمندی در شرکت حضور نداشته باشد، می توانید به داده های او دسترسی پیدا کنید. فایل سرورها امنیت بالایی دارند و به همین دلیل اگر فایل ها در رایانه شخصی آن کارمند قفل باشد ، بدون حضور آن شخص قادر به دسترسی به اطلاعات نخواهید بود.

Access-to-the-file-server

دسترسی از راه دور به فایل سرور

مدیریت متمرکز مجوزها

File Server برای اطمینان از ذخیره اطلاعات شرکت و کسب و کار شما نیز مهم است. اگر از فایل سرور استفاده کنید، می توانید به همه فایل ها از یک مکان مرکزی دسترسی داشته باشید. File Server به شما قابلیت دسترسی را می دهد تا کمترین احتمالی برای درز اطلاعات کسب و کار شما وجود داشته باشد.

امنیت داده ها با استفاده از فایل سرور

در حال حاضر اکثر سازمان های تجاری در حال مدیریت شبکه های همتا به همتا هستند. در این صورت فایل ها تنها در درایوهای محلی ذخیره خواهند شد و اگر هارد دیسک آن رایانه شخصی از کار بیفتد، مقابله با آن بسیار سخت خواهد بود. این موضوع می تواند به معنای از دست دادن همه چیز باشد. در نهایت باید بگوییم که با راه اندازی فایل سرور، پشتیبان‌گیری اطلاعات را تضمین می کنید تا مشکلی در ذخیره داده‌ها نداشته باشید.

امنیت فایل سرور

امنیت فایل سرور

بازیابی اطلاعات توسط فایل سرور

فایل سرور بسیاری از ویژگی های بازیابی اطلاعات عالی را دارد؛ بنابراین می توانید به راحتی، فایل هایی که می خواهید را بدون هیچ نگرانی ای بازیابی کنید. بسیاری از فایل سرورهای پیشرفته فایل ها را در نسخه های قدیمی و یا جدید ذخیره می کنند به همین دلیل شما به راحتی می توانید هر فایلی را که به هر دلیلی حذف کرده اید بازیابی کنید.

بر کارمندان خود نظارت کنید

سرورهای اختصاصی فایل نیز پشتیبانی سرور ارائه می دهند که از طریق آن می توانید کارمندان خود را نظارت کنید. این به معنای پیگیری فعالیت های کاربران است. در واقع یعنی محافظت از فایل های حیاتی و نظارت بر هرگونه داده ای است که به سازمان شما یا از آن ارسال می شود. همچنین می توانید نگاهی به وب سایت هایی بیندازید که کاربران شبکه شما به آنها دسترسی دارند تا از بارگیری فایل های مخرب محافظت کنند که ممکن است خرابی های زیادی ایجاد کند.

انواع فایل سرور

سرور اختصاصی فایل: سرور اختصاصی فایل با توجه به یک هدف به خصوصی ارائه شده است. یک فایل سرور اختصاصی در واقع فضای ذخیره سازی کافی و متناسب برای وب سایت ارائه می دهد از طرفی

امنیت بیشتری نیاز دارد.

سرور فایل غیر اختصاصی: این فایل سرورها می توانند به صورت همزمان به عنوان یک ایستگاه کاری و برای کارهای روزمره استفاده شوند. یک سرور فایل نوع غیر اختصاصی فضای ذخیره سازی کمتری را برای وب سایت ارائه می دهد و امنیت کمتری دارد و به همین دلیل کمتر در معرض خطر قرار دارد.

را اندازی فایل سرور

دفاتر و سازمان هایی که به مقدار زیادی داده تولید می کنند به یک فایل سرور نیاز دارند؛ بنابراین راه اندازی فایل سرور اهمیت زیادی دارد. از این طریق کاربران می توانند از یک مکان مرکزی به تمام داده ها دسترسی داشته باشند.

سرور فایل یک کامپیوتر ساده است که با توجه به فضای ذخیره‌سازی، سیستم عامل سرور را اجرا می‌کند. مهم ترین هدف یک فایل سرور، ارائه فایل ها به کاربران شبکه است؛ زیرا فایل سرور می تواند داده ها را از طریق وب سایت، سرویس FTP یا اینترنت در اختیار دیگر کاربران قرار دهد. سرور فایل با نرم‌افزار همگام‌سازی یا پشتیبان‌گیری داده‌ها، پیکربندی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *