سوئیچ شبکه, وبلاگ

سوئیچ سیسکو کاتالیست

سوئیچ سیسکو کاتالیست چیست؟ تنظیم سوییچ‌های کاتالیست سیسکو چگونه انجام می‌شود؟ سیسکو انواع مختلفی از سوئیچ های ماژولار و با پیکربندی ثابت را برای کمک به کسب وکارها در انتخاب راه حل شبکه ای عالی ارائه می کند. سوئیچ های سیسکو Catalyst انواع کنترل کننده های بی سیم، سوئیچ های شبکه و نقاط دسترسی بی سیم را ارائه می دهد. این سوئیچ های شبکه از IOS به عنوان سیستم عامل خود استفاده می کنند.

این سوئیچ ها به شما کمک می کنند تا با پویایی در حال تغییر سازمان خود هماهنگ شوید. سیسکو سوئیچ های زیادی تولید می کند و سری Catalyst و Nexus برای شبکه های سطح بالا محبوب می باشند. چه چیزی یکی را از دیگری متمایز می کند؟ ما می توانیم تفاوت های آن ها را بررسی کنیم و ببینیم که آیا هر خانواده برای شبکه شما مناسب است یا خیر.

برای شروع به یک کد عبور یا ترکیبی از رمز ورود و جزئیات نام کاربری نیاز دارید. این سوئیچ ها برای شبکه های سازمانی که به تعداد زیادی دستگاه شبکه نیاز دارند و زمان و سرعت کار اهمیت زیادی دارد، بسیار مناسب می باشند.

نت یک، شرکت بزرگ فروش انواع سوئیچ شبکه از شما دعوت می کند تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

سوئیچ سیسکو کاتالیست

WS-C2960X-24PS-L

خصوصیات سوئیچ سیسکو کاتالیست

سوئیچ سیسکو کاتالیست در درجه اول برای استفاده در لایه های هسته / توزیع شبکه های دانشگاهی در نظر گرفته شده اند. اینها، به نظر ما، برای مشاغل کوچک با چند ماشین مناسب نیستند، به ویژه در جایی که قطع شدن شبکه هیچ تاثیری روی گزینه ها ندارد. علاوه بر این، این واقعیت که واحد می تواند هم مسیریابی و هم سوئیچینگ را انجام دهد ایده آل می باشد. در سوئیچ سیسکو کاتالیست بزرگتر، مسیریابی با چگالی پورت با سرعت بالا ترکیب می شود.

توانایی آن ها برای مدیریت حلقه ها بی رقیب است، اطلاعات Syslog ساده به دست می آید، و فیلتر مبتنی بر سطح عالی می باشد. تله های دقیق SNMP همینطور قادر هستند به عیب یابی اولیه نقص کمک کنند.

سوئیچ سیسکو کاتالیست

catalyst_3750_stack_20
catalyst_3750_stack_20

سوئیچ سیسکو کاتالیست

خصوصیات سوئیچ های Nexus سیسکو

شما می توانید با هر روشی که با نیازهای شما مطابقت دارد، این کار را انجام دهید، چه سوئیچ ها را روی هم قرار دهید یا از سوئیچ های مدولار کمک بگیرید. سوئیچ های Nexus همینطور در یک محیط شبکه چند مستاجر به خوبی عمل می کنند که به لطف پشتیبانی از VXLAN برای سرویس های ابری ایده آل می باشد.

پشتیبانی از راه حل های DevOps، مثل سیسکو Data Center Network Manager (DCNM)، به شما امکان می دهد سریع، آسان و مؤثر خودکارسازی کنید. خط تولید Nexus راه حل های مختلفی را ارائه می کند که برای عملاً هر استقرار ایده آل می باشند.

عملکرد کلی آن فوق العاده و مدیریت آن ساده می باشد. با این حال، مدیریت سوئیچ های Nexus در عملیات آن ها کار دشواری می باشد. با این حال، سوئیچ های Nexus به صورت کلی یک سری بسیار رقابتی می باشند.

این سری نسبتاً پایدار بوده و به شما امکان می دهد سوئیچ های Nexus را ارتقا دهید و در عین حال سرور را فعال و فعال نگه دارید. اتصال بسیار سازگار است، پس حتی اگر محل قطع باشد، شبکه کیفیت را حفظ می کند.

سوئیچ سیسکو کاتالیست

تفاوت میان سوئیچ های Nexus و Catalyst

سوئیچ های سیسکو Nexus بیشتر نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به سوئیچ های Catalyst و بعضی دیگر از محصولات سیسکو دارند. شاید علت آن استفاده از NX-OS به عنوان سیستم عامل بوده که بروزرسانی و نگهداری آن دشوار می باشد.

سوئیچ های سیسکو نکسوس به علت عملکرد، تراکم بالا و ارسال سریع بسته، در دسترس بودن و انعطاف پذیری شناخته می شوند. توابع مرکز داده بسیار کمی (به عنوان مثال سرویس های ابری، مجازی سازی و غیره) وجود دارد که سوئیچ های سیسکو Nexus قادر نیستند پشتیبانی کنند.

گرچه مطمئناً این سوئیچ ها قدرتمند می باشند و از بسیاری جهات می توان از آن ها استفاده کرد، اما بدون راهنمایی و دانش متخصص، راه اندازی سوئیچ های Nexus دشوار می باشد. این در حالی بوده که استفاده از سوئیچ های سری کاتالیست به علت سیستم عامل IOS آسان تر است.

زمان انتخاب از میان سوئیچ های سیسکو Catalyst و Nexus، باید چند محدودیت را در نظر گرفت. سوئیچ های سیسکو Nexus بیشتر نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به سوئیچ های Catalyst و بعضی دیگر از محصولات سیسکو دارند.

سوئیچ های سیسکو Catalyst دارای انواع سخت افزار مقاوم و قابل انعطاف می باشند. کاربران نهایی آن ها را به راحتی پیکربندی می کنند. علاوه بر این، سوئیچ های Catalyst کاملاً از VLAN پشتیبانی می کنند و نرم افزار آن برای اهداف مختلف قابل توسعه می باشد.

زمانی که صحبت از ROI (بازگشت سرمایه) به میان می آید، سوئیچ های سیسکو Catalyst معمولاً بیشتر دوام می آورند به صورتی که می توان این سوئیچ ها را بدون آنکه از شبکه خارج کرد مدت زمان بیشتری استفاده کرد، که این عامل هزینه نگهداری را به شدت کاهش می دهد.

به علت استفاده از سیستم عامل NX-OS، بروزرسانی و نگهداری آن ها دشوار می باشد. گرچه این سوئیچ ها قدرتمند می باشند و از بسیاری جهات می توان از آن ها استفاده کرد، اما بدون راهنمایی و دانش لازم راه اندازی سوییچ های Nexus دشوار می باشد.

از لحاظ قیمتی با ورود به فاکتور بازگشت سرمایه، خرید سویچ های Nexus سیسکو امکان دسترسی به هزاران سرور را فراهم می کند، که به نوبه خود تعداد قابل توجهی از ماشین های مجازی را برای استفاده در یک پورت ارائه می دهد. پس در روی سوییچ های Nexus میزان بازگشت سرمایه خوبی می باشد.

سوئیچ سیسکو کاتالیست

پیکربندی سوئیچ سیسکو کاتالیست

قبل از انجام پیکربندی سوییچ های کاتالیست باید با نحوه بوت آن ها آشنا شوید. تصویری که در قسمت زیر مشاهده می کنید مربوط به یک سوئیچ عادی کاتالیست سیسکو است. در گام اول بهتر است ذکر کنیم که پورت کنسول برای سوئیچ سیسکو کاتالیست در قسمت پشت دستگاه قرار داده شده است.

دستگاهی که در قسمت زیر مشاهده می کنید سوئیچ سیسکو سری 3560 است که پورت کنسول در مقابل دستگاه قرار دارد. در سمت چپ قسمت پایین یک دکمه قرار دارد نشان می دهد کدام پورت در حال استفاده از اترنت POE می باشد. توجه داشته باشید اگر عملیات در این سوئیچ شبکه با موفقیت انجام شود ال ای دی موجود بر روی دستگاه سبز می شود. اما اگر عملیات پست با مشکل مواجه گردد چراغ کهربایی خواهد شد. کهربایی شدن چراغ نشانگر مشکل جدی است.

سوئیچ سیسکو کاتالیست

WS C3560G 48PS S

WS C3560G 48PS S

بررسی راه اندازی شبکه عادی و پیچیده

برای راه اندازی شبکه عادی می توان از سوئیچ های لایه 2 استفاده کرد. اما زمانی که قصد راه اندازی شبکه های پیچیده را دارید مطمئنا باید به دنبال سوئیچ لایه 3 مانند سوئیچ سیسکو مدل 3560 بروید. از سوی دیگر وجود حداقل یک روتر برای راه اندازی شبکه های پیچیده الزامی است. در ادامه بهتر است ذکر کنیم اگر بیش تر از یک سوئیچ در شبکه وجود داشته باشد باید آن ها را به یکدیگر متصل کنید.

این اتصال می تواند از طریق کراس اوور انجام شود. در نظر داشته باشید زمانی که پورت های سوئیچ را به یکدیگر متصل می نماید چراغ هایی که بر روی سوئیچ ها قرار دارند به رنگ کهربایی در می آیند.

در ادامه بهتر است بدانید این چراغ ها بعد از چند ثانیه به سبز تغییر رنگ می دهند. لازم به ذکر است بدانید سبز شدن چراغ سوئیچ نشان دهنده این است که از لحاظ سخت افزاری هیچ مشکلی ندارند. در انتها باید کارت شبکه، کابل کشی و تنظیمات دو طرفه در پورت ها را مورد بررسی قرار دهید. زیرا تنظیمات میزبان باید با کارت شبکه، کابل کشی و تنظیمات دو طرفه در پورت ها هماهنگ باشد.

سوئیچ سیسکو کاتالیست

cisco catalyst 2960 series
cisco catalyst 2960 series
سوئیچ سیسکو کاتالیست

حال از میان این دو نوع سوئیچ سیسکو کدامیک را خریداری کنیم؟

به صورت کلی انتخاب تجهیزات شبکه کاملاً به نیازهای شما بستگی دارد. ابتدا باید نیازهای خود را بشناسید سپس با توجه به بودجه در نظر گرفته شده خرید خود را انجام دهید.

پشتیبانی FCoE

تمایز مهم دیگر انواع اتصالاتی بوده که هر سوئیچ پشتیبانی می کند. اتصالات FCoE (کانال فیبر روی اترنت)، اترنت و فیبر همگی توسط Nexus پشتیبانی می شوند. در واقع، هر سه را می توان در یک شاسی پشتیبانی کرد. سری Nexus برای مدت طولانی به علت قابلیت شبکه و تطبیق پذیری قابل توجه آن محبوب بوده می باشد. در این بین، خانواده سوئیچ Catalyst از FCoE پشتیبانی نمی کند. انواع اتصال کمتری موجود است، پس انعطاف پذیری طراحی شبکه خام کمتری دارد.

سیستم های عامل Catalyst و Nexus

سیستم عامل های مورد استفاده توسط انواع مختلف سوئیچ ها یکی از با اهمیت ترین واریانس ها می باشند. هر دو نوع سوئیچ علیرغم این واقعیت که برای مدت طولانی در دسترس بوده اند، ارتقا یافته اند. سیستم عامل سری Catalyst IOS می باشد. این سیستم از LACP و PAGP پشتیبانی می کند. از سوی دیگر، سری Nexus NX-OS را اجرا می کند.

فقط با LACP کار می کند. می توانید فوراً ببینید که دو خانواده سوئیچ چگونه با هم تفاوت دارند و چگونه قادر هستند بر بعضی از گزینه های شبکه شما تاثیرگذار باشند.

موارد استفاده

با اهمیت ترین تفاوت میان سوئیچ های Catalyst و Nexus نحوه استفاده از آن ها می باشد. برای شبکه های بزرگ سازمانی، سری Catalyst ایجاد شد. اتصالات پردیس با تعداد زیادی کاربر، سیگنال های دوربرد و تقاضای بالا رایج می باشد. سوئیچ سیسکو کاتالیست بیش از حد قادر به برآوردن این الزامات می باشد. از سوی دیگر سوئیچ های Nexus در مراکز داده رایج تر می باشند.  سوئیچ های Nexus فقط برای استفاده حرفه ای در نظر گرفته شده اند. سوئیچ های Nexus زمانی می درخشند که پول کافی در سیستم سیسکو سرمایه گذاری کنید. آن ها به علت پشتیبانی انعطاف پذیر اتصال و قابلیت شبکه سازی خام، مدت ها سنگ بنای شبکه های مرکز داده بوده اند.

سوئیچ سیسکو کاتالیست

در این مطلب شما را با سوئیچ سیسکو کاتالیست آشنا کردیم، امیدواریم توانسته باشیم رضایت شما را به دست آوریم و به شما کمک کنیم بهترین سوئیچ را متناسب با نیازهای خود خریداری کنید. نت یک شرکت ارائه کننده خدمات فروش سوئیچ شبکه در کنار شماست تا بهترین ها را در اختیار داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *