وبلاگ

همه چیز درباره گیت وی ویپ

همه چیز درباره گیت وی ویپ

در این بخش از سایت نت یک، فروشگاه انواع تلفن ویپ قصد داریم به گیت وی ویپ بپردازیم. در یک تعریف ساده، می توان گیت وی (Gateway) را یک مبدل آنالوگ به ویپ دانست. به این معنی که به کمک این دستگاه می توانید تجهیزات آنالوگ از قبیل تلفن های رومیزی و بیسیم، دستگاه فکس، دستگاه پوز و … را به یک مرکز تلفن تحت شبکه، متصل کنید.

بنابراین گیت وی یک سخت افزار است که ترافیک آنالوگ تلفن را به بسته های داده که قابلیت انتقال در شبکه را دارند، تبدیل می کند. واضح است که بدون داشتن این دستگاه، نمی توانید تجهیزات آنالوگ را وارد مرکز تلفن ویپ کنید.

گیت وی ویپ چیست؟

گیت وی ویپ تلفن ها و ماشین های فکس را با استفاده از شبکه های تلفن سنتی، PBX و سایر سیستم ها به شبکه آی پی یا همان سانترال ویپ متصل میکند. گیت وی ویپ یکی از تجهیزات جانبی تلفن ویپ است که از سخت افزار های الکترونیکی استفاده می کنند تا ترافیک مخابراتی TDM را از PSTN به شبکه آی پی تبدیل و منتقل کنند که این ارتباط میتواند به این صورت نیز برقرار شود که گیت وی ویپ بسته های آی پی را به ترافیک مخابراتی TDL تبدیل کرده و آنها را به تلفن های معمولی PSTN منتقل کند.

گیت وی ویپ با انتقال ارتباط از آدرس آی پی به آدرس آی پی دیگر، یا از آدرس آی پی به یک تلفن معمولی کار می کند، به همین دلیل گیت وی معمولی به هر دو مدار تلفن ویپ و تلفن معمولی یا PSTN متصل می شود. گیت وی های آنالوگ جهت برقراری ارتباطات آنالوگ، همچون گوشی های تلفن سنتی و یا خطوط شهری، با یک سیستم ویپ مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه انواع مختلفی از گیت وی ویپ در بازار به فروش میرسد که بهترین برند گیت وی ویپ و معروف ترین و پرفروش ترین برندی که کاربران تمایل بیشتری به خرید و استفاده از آن را دارند، برند گرنداستریم میباشد که با راحتی کار و مدیریت آسان، جایگاه ویژه ای در میان کاربران یافته است.

اهمیت خرید و نصب گیت وی ویپ

اولین و مهم ترین اهمیت یک گیت وی، به کاهش هزینه های انتقال از یک مرکز تلفن آنالوگ به یک سیستم تحت شبکه یا ویپ مربوط می شود. فرض کنید شما مدیر یک مجموعه هستید و 10 کارمند دارید. تا امروز شما در حال استفاده از یک مرکز تلفن سانترال پاناسونیک بودید؛ ولی به دلایلی تصمیم گرفته اید که از این به بعد، به سراغ یک سیستم ویپ بروید. حال به نظر شما تکلیف تلفن هایی که این کارمندان از آن ها استفاده می کردند چه می شود؟

بدون نصب یک گیت وی، شما باید همه تلفن های آنالوگ را کنار گذاشته و 10 تلفن آی پی یا تحت شبکه از برندهایی مانند پاناسونیک، یالینک یا گرنداستریم و … خریداری کنید! این به معنی یک هزینه سنگین است که بر شما تحمیل می شود. حال اگر به جای 10 تلفن آی پی، بتوانید یک گیت وی با 10 پورت FXS خریداری کنید، بهتر نیست؟ قطعا بهتر است!

چون در این شرایط می توانید همچنان از تلفن های قدیمی خود استفاده کنید. بنابراین با در اختیار داشتن یک گیت وی مناسب، می توانید بین تجهیزات آنالوگ فعلی و مرکز تلفن ویپ آینده خود، یک پل برقرار کنید و به صورت همزمان، از مزایای هر دو مورد، برخوردار شوید.

تفاوت گیت وی و روتر

روتر ها رایج ترین ابزار برای اتصال شبکه خانگی یا سازمانی به اینترنت می باشند، گیت وی ها و روتر ها از این نظر مشابه هم می باشند که میتوانند برای تنظیم ترافیک دو یا چند شبکه جداگانه استفاده شوند. ولی تفاوت اینجاست که روتر برای اتصال دو نوع شبکه مشابه استفاده میشود ولی گیت وی برای اتصال دو نوع شبکه متفاوت به کار گرفته میشود. با توجه به این تعریف یک روتر میتواند نوعی گیت وی در نظر گرفته بشود ولی برعکس این قضیه صادق نیست یعنی یک گیت وی نوعی روتر محسوب نمیشود.

کاربرد های گیت وی ویپ چیست؟

کاربردهای زیادی را می توان برای این دستگاه پیشنهاد کرد که به آنها اشاره می کنیم.

انتقال خط:

این یکی از پرکاربردترین برنامه های گیت وی ویپ است. در حالت آنالوگ FXO در یک طرف پورت و FXS در سمت دیگر نصب می شود. خطوط PSTN به FXO و از طرف دیگر تلفن ها به پورت آنالوگ FXS متصل می شوند. پورت آنالوگ FXO صدا را به داده تبدیل کرده و با استفاده از شبکه یا اینترنت به پورت FXS هدایت می کند. در سمت FXS داده های دریافتی به صدای آنالوگ تبدیل شده و به گوشی ارسال می شود.

اتصال خطوط ثابت به IP-PBX:

مراکز تماس تحت شبکه IP-PBX از نرم افزار برای راه اندازی یک سیستم ویپ استفاده می کنند. در مدل سخت افزاری، پورت های FXO معمولا به صورت ماژولار یا تعبیه شده در داخل نصب می شوند. اما در مدل های نرم افزاری نیاز به پورت برای این اتصال وجود دارد. اتصال تلفن و فکس آنالوگ با IP-PBX: اگر مرکز تلفن ویپ دارید و می خواهید دستگاه فکس یا تلفن آنالوگ را متصل کنید، به پورت FXS نیاز دارید. در اینجا دستگاه سیگنال تلفن را به داده تبدیل کرده و به مرکز تماس می فرستد.

اتصال گوشی و فکس آنالوگ به IP-PBX:

در صورتی که مرکز تلفن ویپ داشته باشید و قصد اتصال دستگاه فکس یا گوشی آنالوگ داشته باشید نیاز به گیت وی FXS دارید. در اینجا دستگاه سیگنال گوشی ها را به دیتا تبدیل کرده و به مرکز تلفن ارسال می کند.

ویپ gateway برای چه کسانی مناسب است؟

گیت وی ویپ با مبدل ATA متفاوت است زیرا ATA (که جعبه ویپ نیز نامیده می شود) هربار یک تلفن را تبدیل می کند. ویپ gateway برای اتصال ترافیک ویپ به شبکه های بی سیم GSM یا CDMA نیز وجود دارد. این گیت وی یک ابزار مفید برای دفاتر بزرگی است که قصد دارند به خدمات تلفنی ابری کسب وکار پیوست کنند، اما زیرساخت های موجودشان هزینه بالایی برای تغییر به ویپ دارد.

اگر ترافیک صوتی از یک شبکه IP ارسال شود، گیت وی ویپ سیگنال را برای انتقال از PSTN بازسازی و رمزگشایی می کند. اگر تماس از PSTN بیاید، گیت وی ویپ ترافیک را برای استفاده بر روی IP رمزگذاری می کند.

همچنین، تعدادی از گیت وی های ویپ حالت “fallback” دارند که در صورت عدم دسترسی به اینترنت به PSTN متصل می شوند. برای همین، بسیاری از کسب وکارها به دلیل وابستگی شدید به دستگاه های فکس، از خدمات تلفنی سنتی خود دست برنمی دارند.

انواع گیت وی های ویپ

به طور معمول می توان ویپ gateway را به دو نوع تقسیم بندی کرد. آنالوگ و دیجیتال. در نوع آنالوگ از خطوط آنالوگ معمولی و در نوع دیجیتال از خطوط E1/T1 استفاده می گردد. همچنین نوعی از گیت وی های ویپ ای وجود دارند که سبب متصل شدن ترافیک ویپ به شبکه های بیسیم GSM یا CDMA می شوند. یک گیت وی ویپ ابزاری با ارزش برای دفاتر بزرگی است که می خواهند از سرویس ویپ استفاده کنند اما دارای زیرساخت هایی می باشند که آنالوگ بوده و تغییر آن پر هزینه و غیر عملی است.

نحوه عملکرد گیت وی ویپ

همانطور که در مقاله قبل اشاره شد، وظیفه اصلی گیت وی ویپ تغییر دادن ترافیک ها و فرکانس ها به یکدیگر است. به طور کلی، یک گیت وی ویپ نقش یک پل ارتباطی میان شبکه آی پی و PSTN را دارد.

مقاله مرتبط: راه های مختلف برقراری تماس ویپ

نحوه عمکرد این دستگاه به این بستگی دارد که ترافیک صدا از کجا سر چشمه می گیرد و بر این اساس گیت وی تصمیم می گیرد که آن را به چه شکلی تغییر دهد. برای مثال، اگر امواج صوتی از یک PSTN سرچشمه بگیرد، گیت وی ویپ آن را به یک سینگال دیجیتالی تبدیل می کند. سپس این سیگنال توسط کدک ها فشرده سازی شده و به بخش های مختلف بسته ای تبدیل می شود که در نهایت توسط پروتکل ها جا به جا می شود.

همچنین اگر ترافیک صوتی از یک شبکه آی پی سرچشمه بگیرد، گیت وی ویپ بسته دیجیتالی را از حالت فشرده خارج می کند و آن را به یک سیگنال دیجیتالی، که در نهایت به یک سیگنال آنالوگی آماده برای ارسال به تلفن PSTN تبدیل می شود، تغییر می دهد.

پروتکل ها و کدک های گیت وی ویپ

امیدوارم که دچار سردرگمی درباره نحوه کار گیت وی های ویپ نشده باشید، چرا که در این قسمت قصد داریم در خصوص پروتکل ها و کدک های مربوط به گیت وی ویپ صحبت کنیم.

حتی اگر شما دارای تخصص در این زمینه نباشید، به هر حال لازم است تا اطلاعات و درکی پایه در خصوص این کدک ها و پروتکل های داشته باشید. به منظور عملکرد مناسب گیت وی ویپ شما، لازم است تا از یک پروتکل و کدک مناسب که با تلفن ویپ و سیستم و خدمات ویپ شما سازگار است استفاده کند. همچنین پروتکل ها و کدک هایی که استفاده می کنید می تواند تا حد بسیار زیادی کیفیت تماس های شما را تغییر دهد.

پروتکل های ویپ

پروتکل ویپ تعیین می کند که بسته های صوتی چطور در یک شبکه منتقل شوند. یک گیت وی ویپ معمولا تنها از یک پروتکل پشتیبانی می کند. رایج ترین پروتکل های موجود برای گیت وی ویپ شامل موارد زیر می باشد:

  • پروتکل SIP – این پروتکل یک پروتکل استاندارد است که توسط تلفن ها و خدمات ویپ بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروتکل SCCP – پروتکل SCCP یا پروتکل سیسکو نوعی پروتکل اختصاصی است که برای مدیریت تماس های و تلفن های آی پی سیسکو استفاده می شود.
  • پروتکل MGCP – نوع قدیمی تر از پروتکل های ویپ است و دیگر به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • پروتکل 23 – همانند پروتکل MGCP یک پروتکل قدیمی است و دیگر به صورت گسترده استفاده یا پشتیبانی نمی شود.

کدک ها

کدک صدا مسئول فشرده سازی صدای شما در یک بسته دیجیتالی است. این کدک ها کیفیت صدا، و همچنین پهنای باند لازم برای فرستادن بسته ها را نیز مشخص می کند. یک گیت وی ویپ معمولا چندین کدک صدا را پشتیبانی می کند.

رایج ترین کدک های صدا شامل موارد زیر می باشند:

  • GSM – 13Kbps
  • iLBC – 15Kbps
  • 711 – 64Kbps
  • 722 – 48/56/64 Kbps
  • 726 – 16/24/32/40 Kbps
  • 728 – 16Kbps
  • 729 – 8Kbps

تنظیمات استاندارد گیت وی ویپ

به طور کلی گیت وی های ویپ با تنظیمات و پیکربندی (configuration) های زیر در دسترس می باشند:

گیت وی FXS:

  • 4 پورت
  • 8 پورت
  • 16 پورت
  • 24 پورت
  • 48 پورت

گیت وی های FXO

  • 4 پورت
  • 8 پورت
  • 16 پورت
  • 24 پورت
  • 48 پورت

گیت وی دیجیتال:

  • 1E1, 2E1, 4E1

تعداد پورت هایی که شما برای گیت وی ویپ خود نیاز خواهید داشت، بستگی به تعداد خط ها و دستگاه هایی دارد که قرار است به گیت وی شما متصل شوند. برای مثال اگر شما می خواهید سیستم تلفن ویپ خود را به دو خط PSTN متصل کنید، به دو گیت وی آنالوگ FXO نیاز خواهید داشت.

برندهای سازنده گیت وی

حال که با تعریف، ماهیت، عملکرد و مزایای گیت وی آشنا شدیم، بهتر است نگاهی هم به برترین برندهای سازنده این دستگاه ها بیندازیم:

  • beroNet
  • Grandstream
  • Avaya
  • Patton
  • Vega
  • Mediatrix

با این حال ما گیت وی های ساخت شرکت گرنداستریم (Grandstream) را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. این برند هم به لحاظ قیمت و هم از نظر کیفیت و رابط کاربری گیت وی ، در مقایسه با سایر رقیبان، از وضعیت بهتری برخوردار است.

نکات مهم در خرید گیت وی ویپ

اما برای خرید گیت وی سیستم voip نیاز است به چند مورد توجه کنید:

دیگر اجزای سیستم ویپ شما از چه پروتکل ها و کدک هایی پشتیبانی می کنند؟

اگر قبل از خرید گیت وی ویپ خود، محصولات ویپ دیگری خریداری کرده اید، این تجهیزات از چه کدک ها و پروتکل هایی پشتیبانی می کنند؟ برای اینکه بتوانید از گیت وی ویپ خود در کنار این تجهیزات استفاده کنید، باید آن ها از پروتکل ها و کدک های یکسان پشتیبانی کنند.

با گیت وی ویپ خود چه کار می خواهید انجام دهید؟

گیت وی های ویپ دارای انواع مختلفی می باشند، و هر گیت وی برای یک نوع کاربرد استفاده می شود. پس قبل از هر چیز بهتر است به این سوال پاسخ دهید که با گیت وی ویپ خود می خواهید چه کاری انجام دهید؟

آیا می توانید گیت وی ویپ خود را تنظیم کنید؟

اگر نمی دانید چگونه با این وسیله کار کنید، احتمال اینکه نیاز به کمک یک متخصص داشته باشید زیاد است. قبل از هر چیزی بهتر است اگر مورد گیت وی های ویپ اطلاعات زیادی ندارید با یک متخصص برای خرید و تنظیمات آن ها مشورت کنید. می توانید جهت حل مشکلات خود و همچنین مشاوره خرید محصولات با بخش فروش فروشگاه ویپ شاپ تماس حاصل کنید.

بودجه شما برای خرید گیت وی ویپ چقدر است؟

همیشه قیمت هر وسیله ای در انتخاب شدن آن تاثیر مهمی دارد. باید ببینید که چه هزینه ای منطقی است برای شما که به یک گیت وی ویپ اختصاص دهید. گیت وی های ویپ از رنج قیمت گسترده ای برخوردار می باشند.

خرید تجهیزات تلفن ویپ از نت یک با بهترین قیمت ممکن!

آیا به دنبال یک راه حل ارتباطی پیشرفته و پرکاربرد هستید؟ می خواهید هزینه های مکالمات خود را به حداقل برسانید و از امکانات پیشرفته ارتباطی بهره مند شوید؟ با تلفن ویپ و تجهیزات تلفن ویپ از نت یک، این امکان را خواهید داشت!

تلفن ویپ یک راه حل مدرن و اقتصادی برای ارتباطات شماست. با استفاده از تلفن ویپ، می توانید به راحتی با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر مکالمات خود را انجام دهید. همچنین، با تجهیزات تلفن ویپ از نت یک، می توانید امکانات ارتباطی پیشرفته مانند تماس های ویدیویی، پیام های صوتی، کنفرانس های چندنفره و… را بهره مند شوید.

با تیم متخصص و مجرب نت یک، بهترین خدمات و قیمت های مناسب برای خرید تلفن ویپ و تجهیزات تلفن ویپ را ارائه می دهیم. از این به بعد، ارتباطات شما هیچ وقت به مشکل نخواهد خورد و شما می توانید با آسانی و با کیفیت بالا با همکاران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. برای اطلاعات بیشتر و خرید تلفن ویپ و تجهیزات تلفن ویپ، با ما تماس بگیرید و از بهترین قیمت ها و خدمات ما بهره مند شوید. منتظر شنیدن از شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *