وبلاگ

مفهوم سرور و اهمیت پشتیبانی سرور

سرور شبکه| نت یک

مفهوم سرور و اهمیت پشتیبانی سرور

سرور یکی از بخش های مهم و مورد اهمیت در فضای کاری است. استفاده از سرور میتواند باعث بهبود روند کار به خصوص در حوزه ذخیره اطلاعات باشد. صاحبان مشاغل باید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در خصوص ثبت اطلاعات در سرور از خدمات پشتیبانی سرور استفاده کنند.

در صورتی که مشکلی برای سرور به وجود بیاید تمام تجارت در معرض این آسیب قرار می گیرد و در نهایت منجر به از بین رفتن داده های دیتا سنتر می شود. توجه داشته باشید که اگر سرور دچار مشکل شود و یا اصطلاحا down شود، تمام شبکه دچار توقف روزانه ناشی از خرابی به وجود آمده خواهد شد.

سرور چیست

سرور یک دستگاه کامپیوتری یا برنامه است. سرور خدماتی را به برنامه کامپیوتری دیگری که به عنوان کلاینت نیز شناخته می شود، ارائه می دهد. توجه داشته باشید که اگر در یک مرکز داده، از یک کامپیوتر فیزیکی که برنامه سرور روی آن اجرا می شود استفاده شود نیز به آن سرور میگویند.

البته دستگاه مورد نظر به عنوان یک سرور اختصاصی و یا برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از سرور اختصاصی می توانید فعالیت هایی نظیر بازی های آنلاین، پخش ویدئو و ذخیره اسناد مهم را به راحتی انجام دهید و نگرانی ای از بابت پشتیبانی سرور نداشته باشید.

سرور حتی میتواند به عنوان مکانی برای ارسال و دریافت پیام عمل کند که در این صورت به آن اصطلاحا میل سرور گفته می شود. از آنجایی که سرور فعالیت مداومی دارد همیشه به درخواست‌ها گوش می‌دهد و در صورت نیاز آن‌ها را به شخص مورد نیاز منتقل می‌کند. در ادامه در خصوص انواع سرور و کاربرد هر یک خواهیم گفت.

اهمیت پشتیبانی سرور

سرور چیست

وب سرور چیست

اگر بخواهیم در خصوص یکی از پرکاربردترین انواع سرورها بگوییم در قدم اول نام وب سرور وجود دارد. وب سرور منبع باز، برای اینکه به وب جهانی دسترسی پیدا کند از نرم افزار دامنه عمومی استفاده می کند. در واقع این سرور اطلاعات ذخیره شده را از وب سایت اینترنتی به رایانه شخصی  متصل خواهد کرد. این نوع سرور اطلاعاتی را که از طریق کد “HTTP” بازیابی شده باشد را برای اینترنت ذخیره کرده و به مرورگر وب شما ارسال می کند.

سرور پروکسی

سرور پروکسی مانند پلی بین، سرور سرویس گیرنده و سرور میزبان عمل می کند. روند کار سرور پروکسی به این صورت است که یک پروکسی با عبور از سرور پروکسی، داده را از یک وب سایت به آدرس IP رایانه ارسال می کند. اطلاعات درخواست شده هرگز به صورت مستقیم از یک کلاینت به کاربر دیگر منتقل نخواهد شد. یک سرور پروکسی قادر به فیلتر سازی موجودیت های اینترنتی مضر است و این موضوع یکی از ویژگی های بسیار مهم سرور پروکسی به حساب می آید.

سرور ماشین Virtual

ماشین های مجازی انواع داده ها را از طریق فضای مجازی ذخیره و به هم متصل خواهند کرد. هایپر وایزر یا مانیتور ماشین مجازی (VMM)، نرم افزاری به حساب می آید که قادر به اجرای هزاران ماشین مجازی، تنها از طریق یک قطعه سخت افزار فیزیکی است.

با توجه به همین موضوع تیم های فناوری اطلاعات برای ایجاد یک ماشین مجازی، از یک هایپروایزر استفاده می کنند. از این روش به طور گسترده ای برای انتقال و ذخیره سازی داده ها استفاده می شود، زیرا به عنوان مقرون به صرفه ترین نوع سرور برای اجرا معرفی می شوند.

Machine server

سرور ماشین مجازی

فایل سرور چیست

فایل سرور یک نوع اصلی از سرور به حساب می آید. در صورتی که شرکت ها به یک سرور امن  برای ذخیره فایل های مختلف برای دسترسی آسان کاربران نیاز داشته باشند می توانند از این نوع سرور استفاده کنند. از طرفی باید بدانید که یک سرور فایل، قادر به ذخیره سازی فایل های داده برای چندین کاربر مختلف است.

معرفی میل سرور

میل سرور یا ایمیل سرور با توجه به نامش کاربرد مشخصی دارد. این سرور پست الکترونیکی یا ایمیلی، با استفاده از پلتفرم‌های خدمات ایمیل، نامه‌ها را برای مشتریان ذخیره و یا تحویل می‌دهد. میل سرور ها برای اتصال مداوم به یک شبکه تنظیم شده اند و به همین دلیل کاربران می توانند بدون اجرای هیچ سیستمی با استفاده از دستگاه های خود به ایمیل شخصی، دسترسی داشته باشند.

سرور پایگاه داده

سازمان ها از سرورهای پایگاه داده به عنوان فضاهای ذخیره سازی بزرگی استفاده می کنند. شرکت ها با دسترسی به این نوع سرور قادر خواهند بود تا برنامه های متعددی را برای رفع نیازهای خود بدون نگرانی از بابت پشتیبانی سرور اجرا کنند. یک سرور پایگاه داده می تواند به صورت مستقل فعالیت کند و شاید این موضوع یکی از نقاط قوت سرور پایگاه داده باشد.

سرور چاپ

اگر میخواهید از یک چاپگر واحد برای خدمات رسانی به کل بخش استفاده کنید سرور چاپ بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. سرور چاپ از راه دور به رایانه های محلی متصل می شود  و از طریق شبکه، عملیات چاپ انجام شود. پشتیبانی سرور تضمین می کند که این سرورها پس از نصب و اتصال به چاپگر به سرعت مورد استفاده قرار بگیرند.

سرور بازی

در سال های اخیر تعداد کاربرانی که مایل به استفاده از خدمات بازی های آنلاین هستند افزایش پیدا کرده است. با توجه به همین مسئله شبکه های بازی بزرگ از سرور بازی برای اتصال کاربران از سراسر دنیا استفاده می کنند. این سرورها از بازی های آنلاین چند نفره میزبانی خواهند کرد و پشتیبانی سرور اتصال مداوم سرور را تضمین می کند.

پشتیبانی سرور کیست

پشتیبان سرور به کسی میگویند که وظیفه آن نگهداری و نظارت بر سرورها برای ارائه عملکردی منحصربه‌فرد است. مدیریت  نرم افزار، سخت افزار، ‌امنیت و پشتیبان‌گیری، تامین زیرساخت‌های لازم و ارائه دسترسی‌ها برای کاربران مختلف، از جمله دیگر وظایف این فرد به حساب می آید.

پشتیبان باید بتواند سیستم عامل‌های مختلف را نصب، پیکربندی و تعمیر کند. با وجود پشتیبانی سرور، سرعت کارها افزایش پیدا می کند و کاربران می توانند با انگیزه بیشتر و بدون هیچگونه نگرانی فعالیت های خود را انجام دهند.

اهداف اولیه یک استراتژی مدیریت سرور:

  • افزایش سرور
  • حذف و به حداقل رساندن داون شدن در سرور
  • تامین امنیت محیط
Server backup

پشتیبان سرور

با توجه به مواردی که گفتیم باید به اهمیت پشتیبانی سرور پی برده باشید به همین دلیل می توانید از خدمات شرکت یک نت استفاده کنید. این شرکت با ارائه خدمات فوق العاده به خصوص در زمینه پشتیبانی امنیت سرورهای مختلف شما را تضمین خواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *