سوئیچ شبکه, وبلاگ

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

اگر می خواهید با دسته بندی سوئیچ های سیسکو آشنا شوید در این مطلب سعی داریم به بهترین شکل آن ها را برای شما تشریح کنیم. پس با ما همراه شوید و از مطالب مفید و کاربردی که در اختیارتان قرار می دهیم به بهترین شکل بهره مند شوید!

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ شبکه چیست؟

در شبکه، سوئیچ یک دستگاه سخت افزاری است که بسته های شبکه را از یک دستگاه شبکه مثل روتر، کامپیوتر، سرور و غیره به یک دستگاه دیگر فیلتر و ارسال می کند. این داستان به طور گسترده ای در شبکه های محلی یا همان LAN برای ارسال هر فریم دریافتی با نگاه کردن به آدرس دستگاه فیزیکی یا مک آدرس استفاده می شود. دسته بندی سوئیچ های سیسکو

اگر بخواهیم سوئیچ را به زبان ساده کنیم، این دیوایس بسته دریافتی را باز می کند، به آدرس مقصد پیام نگاه کرده و با توجه به مک آدرس بسته و نگاه به جدول مک خود، بسته را در پورت خاصی ارسال می کند. در واقع به عنوان یک پل شبکه چند پورت در نظر گرفته می شود که از آدرس های سخت افزاری برای پردازش و ارسال داده ها در لایه پیوند داده (لایه 2) مدل OSI کمک می گیرد.

بعضی از آن ها نیز داده ها را در لایه شبکه (لایه 3) به وسیله پروتکل IP پردازش می کنند. چنین سوئیچ هایی اغلب به عنوان سوئیچ های لایه 3 یا سوئیچ های چندلایه شناخته می شوند. انواع مختلفی از سوئیچ های شبکه در دسترس است که می توان به معرفی سوئیچ های نکسوس، سیسکو و … اشاره کرد.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

مهم ترین مزایای استفاده از انواع سوئیچ شبکه

  • برقراری ارتباط هوشمند بین ده ها و حتی صد ها دستگاه مختلف در شبکه
  • سرعت بسیار بالا در برقراری ارتباط بین اجزای شبکه
  • مدیریت کاربران شبکه دسته بندی سوئیچ های سیسکو
  • مدیریت پهنای باند مصرفی
  • مدیریت دسترسی کاربران به بخش های مختلف شبکه
  • توسعه شبکه بدون ایجاد اختلال در سایر بخش های آن
  • فراهم نمودن تعداد زیادی پورت برای دسترسی و اتصال سریع به رایانه ها، روترهای و نیز سرورهای شبکه
  • پورت های uplink با سرعت بالا برای پشتیبانی از نیازمندی های کابل کشی های پرسرعت
  • صرفه جویی در کابل های مصرفی دسته بندی سوئیچ های سیسکو
  • نصب و راه اندازی آسان بدون نیاز به دانش و مهارت بسیار بالا
  • استفاده از تکنولوژی ارسال و دریافت داده به منظور تامین یکپارچگی بسته های دیتا
  • انتقال تقریباً فوری دیتا بین آدرس های مبدا و مقصد

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ سیسکو چست؟

سوئیچ یک قطعه سخت افزاری مهم در شبکه است. سوئیچ سیسکو نیز یک قطعه سخت افزاری کوچک و کاربردی است که ارتباطات یک محیط را متمرکز می کند و باعث می شود که کیفیت ارتباطات موجود در شبکه افزایش پیدا کند. باگذشت زمان سوئیچ های شبکه سیسکو جای روترهای پهنای باند را گرفته اند و کیفیت ارتباطات شبکه را بهبود بخشیده اند. این قطعات در شرکت سیسکو تولید می شوند و از این لحاظ از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ های سیسکو بر اساس کاربردها، اندازه ها و قابلیت های مختلف دسته بندی می شوند. بعضی از دسته بندهای معمول سوئیچ های سیسکو عبارتند از:

1. سوئیچ های مدیریتی: این دسته از سوئیچ ها معمولاً برای استفاده در شبکه های بزرگ و پیچیده استفاده می شوند و دارای ویژگی های مدیریتی پیشرفته مانند VLAN، QoS، پشتیبانی از پروتکل های مسیریابی و غیره هستند.

2. سوئیچ های لایه 3: این نوع از سوئیچ ها به عنوان یک ترکیب از سوئیچ های لایه 2 و مسیریاب های لایه 3 عمل می کنند و قابلیت پشتیبانی از پروتکل های مسیریابی مانند OSPF و BGP را دارند.

3. سوئیچ های پویا: این دسته از سوئیچ ها برای استفاده در شبکه های کوچک و متوسط مناسب هستند و دارای ویژگی های امنیتی، آسانی استفاده و مدیریت ساده می باشند.

4. سوئیچ های تحت شبکه: این نوع از سوئیچ ها برای استفاده در زیرساخت شبکه های دیتا سنتر و مراکز داده مناسب هستند و دارای ویژگی های پیشرفته مانند پشتیبانی از تکنولوژی های SDN، VXLAN و غیره هستند.

همینطور، سوئیچ های سیسکو بر اساس تعداد پورت ها، سرعت انتقال داده، استانداردهای اتصال شبکه و امکانات مختلف دیگر نیز دسته بندی می شوند.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

معرفی سری های سوئیچ سیسکو

شرکت سیسکو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه است و محصولات متنوعی در زمینه سوئیچینگ ارائه می دهد. در زیر به معرفی بعضی از سری های معروف سوئیچ های سیسکو می پردازیم:

1. سری Catalyst 9000: این سری از سوئیچ ها از جدیدترین فناوری ها و ویژگی های امنیتی استفاده می کنند و برای شبکه های بزرگ و پیچیده مناسب هستند.

2. سری Catalyst 6000: این سری از سوئیچ ها برای شبکه های میانی و بزرگ مناسب هستند و امکانات پیشرفته ای مانند تحمل خطا و قابلیت مدیریت و ایجاد شبکه های ویژه را دارند.

3. سری Catalyst 3000: این سری از سوئیچ ها برای شرکت ها و سازمان های کوچک مناسب هستند و امکاناتی همچون مدیریت سریع و سهولت استفاده از آن ها را فراهم می کنند.

4. سری Nexus: این سری از سوئیچ ها برای شبکه های دیتا سنتر و شبکه های بزرگ و پرترافیک مناسب هستند و امکانات پیشرفته ای مانند حفاظت از داده ها و کنترل ترافیک را دارند.

5. سری Small Business: این سری از سوئیچ ها برای کسب و کارهای کوچک و متوسط مناسب هستند و امکاناتی همچون قابلیت مدیریت از راه دور و قابلیت ادغام با سیستم های دیگر را دارند.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

دسته بندی سوئیچ های سیسکو با توجه به تعداد پورت

سوئیچ های سیسکو یکی از ابزارهای اساسی در شبکه های کامپیوتری هستند که بیشتر برای اتصال دستگاه ها و تجهیزات مختلف به یکدیگر استفاده می شوند. این سوئیچ ها بر اساس تعداد پورت هایی که دارند، به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر یک ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

1. سوئیچ های کوچک: این نوع سوئیچ ها دارای تعداد پورت کمتری هستند، معمولاً حداکثر 8 یا 16 پورت را دارند. این سوئیچ ها برای شبکه های کوچک یا شرکت های کوچک مناسب هستند و قیمت مناسبی دارند.

2. سوئیچ های متوسط: این نوع سوئیچ ها دارای تعداد پورت بیشتری هستند، معمولاً 24 یا 48 پورت را دارند. این سوئیچ ها برای شبکه های متوسط یا شرکت هایی با تعداد کاربران بیشتر مناسب هستند و امکانات پیشرفته تری نسبت به سوئیچ های کوچک دارند. دسته بندی سوئیچ های سیسکو

3. سوئیچ های بزرگ: این نوع سوئیچ ها دارای تعداد پورت بسیار زیادی هستند، معمولاً صدها یا حتی هزاران پورت را دارند. این سوئیچ ها برای شبکه های بزرگ و پیچیده استفاده می شوند و امکانات بسیار پیشرفته ای دارند که از آن جمله می توان به قابلیت های مدیریتی، امنیتی و قابلیت ارتباط با دیگر تجهیزات شبکه اشاره کرد.

به طور کلی، انتخاب نوع سوئیچ مناسب بر اساس تعداد پورت ها به نیازهای شبکه و تعداد کاربران آن بستگی دارد. همینطور، لازم است در نظر داشت که سوئیچ های سیسکو از جمله محصولات با کیفیت و پایدار هستند که می توانند به بهبود عملکرد و امنیت شبکه ها کمک کنند.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

انواع سوئیچ های سیسکو

سوئیچ های سیسکو انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده اند. مثلا سوئیچ های کاتالیست برای شبکه های محلی و سوییچ های Nexus برای دیتاسنترها. سیسکو سوئیچ های Catalyst خود را هواره با قابلیت های جدید، کارایی بیشتر، Density بیشتر و قیمت کمتر به بازار عرضه می کند. سوئیچ های سیسکو با ویژگی هایی چون کارایی بالا، امنیت، دسترس پذیر و قابل توسعه بودن، سوییچ های پرفروش بازار هستند. سوئیچ های سیسکو به دو دسته تقسیم می شوند:

سوئیچ با پیکربندی ثابت

معادل سوئیچ با پیکربندی ثابت، fixed configuration switcges است که برای راحتی، سوئیچ fixed گفته می شود.

سوییچ های fixed سوییچ های پرطرفدار در بازار هستند. انواع سوئیچ ها در دسته فیکس، با داشتن تعداد پورت ثابت مثلا 8 پورت، 16 پورت و 24 پورت و … در انواع شبکه ها قابل استفاده هستند.

امکان اتصال سوییچ های fixed به هم و استفاده از فیبر نوری در آنها وجود دارد.

بعضی از انواع سوئیچ سیسکو با پیکربندی ثابت عبارتند از: دسته بندی سوئیچ های سیسکو

  1. Cisco Catalyst 2960 Series
  2. Cisco Catalyst 2960-S Series
  3. Cisco Catalyst 3560 Series
  4. Cisco Catalyst 3560-E Series
  5. Cisco Catalyst 3560-X Series
  6. Cisco Catalyst 3750 Series
  7. Cisco Catalyst 3750-E Series
  8. Cisco Catalyst 3750-X Series
  9. Cisco Catalyst 4900 Series
  10. Cisco Catalyst 2975 Series

سوئیچ ماژولار سیسکو

سوئیچ ماژولار با افزودن ماژول امکان افزودن تعداد پورت سوئیچ وجود دارد بنابراین برای توسعه و ارتقای شبکه کاربرد دارند اما گران تر از سوییچ ثابت هستند و استفاده از آنها بییشتر در شبکه های سازمانی و انترپرایزها و دیتاسنترها است. دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سیسکو سوئیچ های ماژولار Catalyst و Nexus کارایی مقیاس پذیر، انعطاف پذیری در پیکربندی و توسعه پذیری بسیار بالا برایتان فراهم می کنند. انواع این سوییچ ها عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 4500 Series
  2. Cisco Catalyst 6500 Series
  3. Cisco Nexus 7000 Series

سوئیچ های مدیریتی سیسکو

وقتی می خواهیم از بین انواع سوئیچ های سیسکو، سوئیچ مناسب را انتخاب کنیم، باید توجه کنیم که سوئیچ مدیریتی لازم داریم یا غیر مدیریتی. تفاوت اصلی این دو در میزان کنترلی است که لازم داریم روی تنظیمات سوئیچ داشته باشیم. دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ های غیر مدیریتی طوری طراحی شده اند که به محض زدن به برق و روشن شدن، کارشان را شروع می کنند و نیاز به انجام کار خاصی نیست و تنظیماتی برای کانفیگ سوئیچ لازم ندارید. این مزیتی بزرگ برای شبکه های کوچک است که فقط نیازهای اساسی برطرف شود کافی است.

یکی از بهترین سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو سوئیچ Cisco SG112-24 Compact 24-Port Gigabit Switch است که مصرف برق کمی دارد و قابل نصب در رک است. این سوئیچ 24 پورتی سیسکو همانند دیگر سوئیچ های غیرمدیریتی سری 110 سیسکو، در زمینه سرویس های ویدئویی مبتنی بر پهنای باند مناسب است.

سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو

سوئیچ های مدیریتی کاملا قابل کانفیگ هستند و روی کارایی شبکه تاثیرگذارند. سوئیچ مدیریتی برای شبکه های بزرگ و شبکه هایی با برنامه های حساس و حیاتی لازمند.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو امکان تنظیم کردن هر پورت برای منظوری خاص را فراهم می کنند. می توانید این سوئیچ ها را مدیریت و پیکربندی کنید و روی شبکه تان نظارت داشته باشید. همینطور می توانید کنترل بهتری روی چگونگی انتقال دیتا روی شبکه داشته باشید و مشخص کنید دقیقا چه کسی این دیتا را دریافت کند و به آن دسترسی داشته باشد.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو مدل 24 پورتی SG300-10MPP-K9-NA و مدل 28 پورتی SG350-28-K9-NA جزو بهترین سوئیچ های مدیریتی است. از نام مدل سوئیچ سیسکو بعضی ویژگی های آن نمایان است.

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی در چیست؟

تفاوت اصلی آن ها کاملا از اسمشان مشخص است. سوئیچ های مدیریتی آزادی و امکان شخصی سازی بیشتری را به شما می دهد. به طوری که میتوانید تمام پورت ها را به صورت مستقل و جدا گانه مدیریت و کنترل کنید. در حالی که سوئیچ های غیر مدیریتی سریع تر و آسان تر کار میکند و تمام کانفیگ ها از پیش انجام شده اند.

به طور کلی، سوئیچ های مدیریتی همان سوئیچ های غیر مدیریتی هستند که در شبکه های بزرگ با امکان تنظیم کانفیگ های جداگانه کنترل بیشتری را به شما میدهند؛ اما سرعت و سوئیچ های غیر مدیریتی را ندارند. دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ سیسکو کاتالیست

این سری از سوئیچ های سیسکو برای شبکه های سازمانی طراحی شده اند. از سوئیچ های لایه Access در این سری می توان به 2960-L، 2960-X،2960-XR،2960-XR،9400، 4500E 3850 و 3650 اشاره داشت.

سوئیچ های سری نکسوس

سری نکسوس نسل تکامل یافته تر سوئیچ های سیسکو به شمار می رود که معماری و سیستم عامل آن با سوئیچ های کاتالیست متفاوت است. این سوئیچ ها زیرساخت های شبکه ای مراکز داده را به یک ماهیت یکپارچه و قدرتمند تبدیل می کند.

این سری از ویژگی NX-OS به عنوان فریمور خود استفاده کرده اند. این سری از سوئیچ های سیسکو به سازمان ها اجازه می دهند یک مرکز داده منعطف و گسترش پذیر را پیاده سازی کنند.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ های صنعتی سیسکو

سوئیچ صنعتی سیسکو که به عنوان سوئیچ اترنت صنعتی نیز شناخته می شود، یک سوئیچ اترنت با قابلیت اطمینان بالا و قیمت مقرون به صرفه است که برای استفاده در محیط های صنعتی خشن که در معرض ضربه، ارتعاشات و نوسانات شدید دمایی (از منفی 40 درجه سانتی گراد تا 75 درجه سانتی گراد) هستند، طراحی و تولید شده است. بیشترین کاربرد سوئیچ صنعتی سیسکو صنایع انرژی و صنعت حمل نقل است. از مدل های این نوع سوئیچ سیسکو می توان به سری 5000، 4010، 4000، 3010، 2000، 2000U و Cisco Industrial Ethernet 1000 اشاره کرد.

بعضی از مدل های سوئیچ های صنعتی سیسکو عبارتند از: دسته بندی سوئیچ های سیسکو

  1. Cisco IE 1000 Series
  2. Cisco IE 2000 Series
  3. Cisco IE 2000U Series
  4. Cisco IE 3200 Series
  5. Cisco IE 3300 Series
  6. Cisco IE 3400 Series
  7. Cisco IE 3400H Series
  8. Cisco IE 4000 Series
  9. Cisco IE 4010 Series
  10. Cisco IE 5000 Series

تفاوت سوئیچ های سیسکو

تفاوت سوئیچ های سیسکو در تکنولوژی هایی است که هر کدام پشتیبانی می کنند. مثلا:

  1. پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از PoE و +PoE
  2. ماژولار یا مستقل یا Stackable بودن
  3. LANLite یا LANBase بودن دسته بندی سوئیچ های سیسکو
  4. Fast Ethernet یا Gigabit Ethernet بودن
  5. دسکتاپی یا رک مونت بودن
  6. مدیریتی یا غیرمدیریتی یا اسمارت بودن
  7. سرعت و تعداد پورت ها
  8. پشتیبانی از فیبر نوری

کدام مدل از سوئیچ های cisco قابلیت dhcp دارند؟

سوئیچ های سیسکو که براساس کدهای برنامه نویسی سیسکو اجرا می شوند، از پروتکل DHCP که مخفف Dynamic Host Configuration Protocol و به معنای پروتکل پیکربندی میزبان دینامیک و برنامه تخصصی در انتقال است، استفاده می کنند. DHCP یک پروتکل لایه کاربردی است که برای توزیع پارامترهای مختلف پیکربندی شبکه به دستگاه های موجود در شبکه TCP/IP استفاده می شود. علاوه بر این dhcp راه اندازی و مدیریت چندین سوئیچ از طریق یک سرور را آسان می سازد. در بیشتر سوئیچ هایی که در لایه 2 و 3 فعالیت می کنند به ویژه سری 2960 سیسکو دارای dhcp هستند.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

انواع حافظه در سوئیچ های سیسکو

انواع حافظه سوئیچ های سیسکو به ترتیب زیر است:

1- RAM: در دستگاه های کامپیوتر، حافظه فرار است، مسلماً Running Config که در حافظه RAM گنجانده می شود چیزی است که می تواند فرار کند.

2- Nv RAM : حافظه غیرفرار و ماندگار است، خودش در غالب فایل Config.text داخل Flash ذخیره می شود، فقط چون در قالب یک حافظه جداگانه در حافظه RAM بالا می آيد، به آن Nv RAM گفته می شود. یعنی خودش یک Process حافظه ای می گیرد.

3- ROM: در دستگاه ها Cisco ، بوت شدن دستگاه را برعهده دارد و مشخصات دستگاه و پارامترهای Boot دستگاه را نشان می دهد ، در واقع نشان می دهد که IOS دستگاه چیست و از کجا باید شروع به Load شدن کند. دسته بندی سوئیچ های سیسکو

4- Flash: مثل فلش های معمولی است که داخل دستگاه قرار داده شده است. در Router های Cisco می توانیم این فلش را بیرون بیاوریم که با این کار، سیستم بدون سیستم عامل (IOS) می شود.

وقتی که به دستگاه وصل می شویم و می خواهیم شروع به کار کردن با IOS کنیم چیزی جلوی ما قرار می گیرد به نام CLI که از طریق آن می توانیم دستورهای مربوط به دستگاه را بنویسیم، هر کاری که در این محیط انجام می دهیم، داخل Running Config اتفاق می افتد که دستورات را اجرا می‎کند.

اما اگر دستگاه را خاموش و روشن کنیم این حافظه از بین می رود، مگر اینکه دستورات را در فایلی به نام Config.text ذخیره کنیم. این فایل داخل Flash ذخیره می شود، هر بار که دستگاه بالا می آيد محتویات این فایل را روی حافظه RAM لود می کند و در Running config نمایش داده می شود.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

خرید انواع سوئیچ شبکه سیسکو از نت یک

سوئیچ های شبکه یکی از اجزای اساسی در ایجاد یک شبکه کامپیوتری هستند که وظیفه ای مشخص در ارتباط بین دستگاه ها و داده ها دارند. یکی از شرکت های معتبر و معروف در زمینه تولید سوئیچ های شبکه، شرکت سیسکو است. سوئیچ های شبکه سیسکو با کیفیت بالا، امنیت بالا و عملکرد قوی به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در شبکه های کامپیوتری شناخته می شوند.

در حال حاضر، خرید سوئیچ های شبکه سیسکو از طریق اینترنت و از فروشگاه های آنلاین معتبر مانند نت یک امکان پذیر است. این فروشگاه ها انواع مختلفی از سوئیچ های شبکه سیسکو را ارائه می دهند، از جمله سوئیچ های لایه 2 و لایه 3، سوئیچ های PoE (Power over Ethernet) و سوئیچ های مدیریتی.

قبل از خرید سوئیچ شبکه سیسکو از نت یک یا هر فروشگاه دیگری، مهم است که نیازهای شبکه خود را به دقت مشخص کنید. برای این منظور، باید تعداد دستگاه ها و کاربران موجود در شبکه را مشخص کنید، همینطور نیازهای ارتباطی و امنیتی خود را نیز در نظر بگیرید.

با توجه به نیازهای خود، می توانید انواع مختلفی از سوئیچ های شبکه سیسکو را از نت یک یا سایر فروشگاه های آنلاین تهیه کنید. اما قبل از خرید، بهتر است از ویژگی ها، قیمت و خدمات پس از فروش فروشنده مورد نظر اطمینان حاصل کنید. با خرید و استفاده از سوئیچ های شبکه سیسکو، می توانید از عملکرد بهتر و امنیت بالاتری بر روی شبکه کامپیوتری خود بهره مند شوید و بهبود های قابل توجهی در عملکرد و کارایی شبکه خود را تجربه کنید.

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *