وبلاگ

آموزش راه اندازی میل سرور

میل سرور| نت یک

آیا می دانید میل سرور چیست و راه اندازی سرور اختصاصی چگونه انجام می  شود.

آموزش راه اندازی میل سرور

تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که می توانید در عرض چند ثانیه ایمیلی را از نقطه ای از کره زمین به نقطه دیگر ارسال کنید؟ با وجود اینکه این فرایند در ظاهر بسیار آسان به نظر می رسد؛ اما پروسه بسیار حرفه ای و امنیتی ای نیاز است تا یک ایمیل از مبدا به مقصد ارسال شود.

برای پاسخ به این سوال باید به بررسی سرور ایمیل یا میل سرور بپردازیم؛ زیرا نقش این موضوع غیر قابل انکار به حساب می آید. در ادامه به بررسی ماهیت میل سرور و نحوه راه اندازی میل سرور میپردازیم.

میل سرور چیست؟

میل سرور یا سرور ایمیل، در واقع یک سیستم کامپیوتری شنناخته می شود که ایمیل های مختلف را ارسال و دریافت می کند. برای اینکه انتقال یک ایمیل از مبدا به مقصد به انجام برسد لازم است تا ایمیل از یک سری سرور عبور کند. با وجود اینکه این فرآیند بسیار سریع و کارآمد به نظر می رسد؛ اما پیچیدگی قابل توجهی، پشت ارسال و دریافت هر ایمیل وجود دارد.

سرور ایمیل یک کامپیوتر یا ماشینی به حساب می آید که با یک سیستم کامل از برنامه ها یا خدمات مختلف استفاده می کند. سرور های ایمیل با توجه به نوع عملکردی که دارند، به سرورهای ایمیل ورودی و خروجی دسته بندی می شوند.

در نتیجه میتوان فهمید که ارتباط ایمیل شامل پروتکل ها و فرآیندهای پیچیده ای است که در زمره میل سرور قرار می گیرد. میل سرور باعث شده تا هر کسی به صورت خصوصی قادر به ارسال و دریافت ایمیل های خود باشد و این موضوع باعث می شود تا این پروسه با امنیت بیشتری انجام شود.

میل سرور چگونه کار می کند

برای اینکه سیستم کامپیوتری شما مانند یک سرور پست الکترونیکی فعالیت کند، باید نرم افزار سرور ایمیل را نصب کنید. این نرم افزار مدیر سیستم را قادر می سازد تا برای هر یک از دامنه های میزبانی شده بر روی سرور، حساب های ایمیل را ایجاد و مدیریت کند.

توجه داشته باشید که شما به یک سری پروتکل نیاز دارید. پروتکل‌ها در واقع قوانین نرم‌افزاری شبکه‌ای به حساب می آیند که رایانه ها را قادر می سازند تا در هر جایی به شبکه‌ها متصل شوند؛ بنابراین می‌توانید فعالیت هایی نظیر خرید آنلاین، ارسال ایمیل و جستجوی آزادانه در اینترنت انجام دهید. توجه داشته باشید که این پروتکل ها جزء حیاتی فعالیت شبکه شما به حساب می آیند. در ادامه به بررسی پروتکل های ایمیل پیش از راه اندازی میل سرور خواهیم پرداخت.

راه اندازی میل سرور

راه اندازی میل سرور

پروتکل POP3 میل سرور

Protocol 3 Post Office یا POP3 به عنوان رایج ترین پروتکل مورد استفاده برای دریافت ایمیل از طریق اینترنت به حساب می آید. پروتکل POP3 از استانداردهای لازم در اکثر سرورهای ایمیل پشتیبانی می کند. پروتکل POP3 برای دریافت ایمیل از یک سرور از راه دور و ارسال آن به یک مشتری محلی مورد استفاده قرار می گیرد. POP3 یک پروتکل مشتری-سرور به حساب می آید که به صورت یک طرفه در آن ایمیل، دریافت و در سرور ایمیل نگهداری خواهد شد. در نهایت باید بگوییم که عدد 3 در واقع اشاره به نسخه سوم پروتکل POP اصلی اشاره دارد.

معرفی پروتکلIMAP میل سرور

IMAP تضمین می کند که شما در هرجایی، در هر زمانی و با هر دستگاهی به ایمیل خود دسترسی داشته باشید. زمانی که شما با استفاده از IMAP پیام ایمیل را می خوانید، در واقع آن را ذخیره یا دانلود نمی کنید و در واقع IMAP پیام ایمیل را از سرویس ایمیل مطالعه می کنید. همان طور که گفتیم و با توجه به قابلیت مطالعه ایمیل توسط IMAP در هر کجای دنیا، می‌توانید ایمیل‌های خود را از دستگاه‌های مختلف نظیر تلفن و رایانه بررسی کنید. با استفاده از IMAP ایمیل ها تنها با یک کلیک نمایش داده می شوند، به همین دلیل شما می توانید پیام های خود را سریعتر از POP مورد بررسی قرار دهید.

SMTP چیست

SMTP، پروتکل انتقال نامه ساده، برنامه ای است که توسط سرورهای پست برای ارسال و د

ریافت ایمیل بین فرستنده و گیرنده مورد استفاده قرار می گیرد. بدون SMTP ارتباط های ایمیلی از بین میرود زیرا SMTP به عنوان فناوری پشت ارتباطات ایمیل، پروتکلی به حساب می آید که قابلیت ارسال و دریافت ایمیل را خواهد داد. در واقع SMTP تعیین می کند که کدام سرور پیام شما را دریافت خواهد کرد.

راه اندازی میل سرور

راه اندازی میل سرور

راه اندازی میل سرور

آیا تا به حال نیاز داشته اید که میل سرور شخصی خود را راه اندازی کنید؟ نیازی به نگرانی نیست زیرا راه اندازی میل سرور بسیار آسان انجام می شود. اگر قصد راه اندازی سرور ایمیل را دارید بهتر است تا از ایمیل های ابری استفاده کنید. میل سرور ابری، از به‌روزترین تکنولوژی های آنتی اسپم استفاده میکند و امکان بهره‌گیری از چند ایمیل با سرورهای متنوع را به صورت داخلی و خارجی در یک‌زمان را دارد.

برای راه اندازی میل سرور می توانید از سرورهای اختصاصی استفاده کنید که با توجه به نامی که دارند به صورت شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. سرورهای شخصی برای کسانی که

به دنبال قدرت و عملکرد  فوق العاده سرور هستند گزینه مناسبی به حساب می آید.

هدف از راه اندازی میل سرور چیست

اگر بخواهیم به صورت کلی دلیل راه اندازی ایمیل را بگوییم باید به این سه مورد یعنی، امنیت، قابلیت اطمینان و حریم خصوصی اشاره کنیم. یک میل سرور، ایمیل ها را برای مقصد مورد نظر جمع آوری و توزیع می کند.

شما می توانید میل سرور را به عنوان رایانه ای در نظر بگیرید که مانند یک اداره پست الکترونیکی برای ایمیل در حال فعالیت است. این سرور به شما امکان می دهد انتقال ایمیل ها را در یک شبکه با استفاده از پروتکل های مختلف کنترل کنید.

پشتیبانی سرور؛ سرور پست الکترونیکی می تواند با رمزگذاری انتقال ایمیل ها، قابلیت دسترسی را تنها برای شخصی که مجاز است صادر کند. این رمزگذاری باعث می شود تا ایمیل های شما در حالت ایمن انتقال داده شوند؛ زیرا صندوق‌های پستی امروزی شاید گنجینه‌ای از اطلاعات حساس و با جزئیات مهمی باشد که هکرها برای دسترسی به آن ها در تلاش هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *