وبلاگ

آشنایی با تجهیزات شبکه

آشنایی با تجهیزات شبکه

در این مطلب قصد داریم به شما فرصتی برای آشنایی با تجهیزات شبکه بدهیم؛ در شبکه های کامپیوتری، وسایل و ابزار های مختلفی برای راه اندازی، نگهداری و تعمیر مورد نیاز است. تجهیزات شبکه دامنه گسترده ای از ابزار ها است که همه و همه برای داشتن یک شبکه موثر و فعال مورد نیاز است. در ادامه با انواع تجهیزات شبکه آشنا خواهیم شد.

آشنایی با تجهیزات شبکه

اجزای کلیدی معماری شبکه

قبل از آنکه وارد بحث تجهیزات شبکه شویم، بگذارید کمی در مورد معماری شبکه صحبت کنیم. از بالا که نگاه کنیم، معماری هر شبکه شامل یک طراحی ساختاری و منطقی است که دستگاه های سخت افزاری، اتصالات فیزیکی، نرم افزاری، پروتکل ها و رسانه های انتقال را شامل می شود. یک نمای کلی از شبکه که سازمان ها برای ساخت LAN و WAN و سایر تونل های ارتباطی استفاده می کنند و بخش کوچکی از آن، تجهیزات شبکه را شامل می شود. آشنایی با تجهیزات شبکه

باید بدانید تنظیم طرح بندی معماری شبکه بی نهایت مهم است؛ چون می تواند عملکرد کلی سیستم را بهبود ببخشد یا حسابی مختل کند. مثلا انتخاب رسانه یا تجهیزات انتقال داده نامناسب، می تواند باعث کاهش سرعت در بخش های مختلف شبکه شود.

آشنایی با تجهیزات شبکه

سخت افزار شبکه (تجهیزات شبکه)

این سخت افزارها و تجهیزات، هسته هر شبکه را تشکیل می دهند که شامل دستگاه های کاربر، روترها، سرورها و گیت هاست. هدف اساسی هر معماری ایجاد یک مکانیزم کارآمد برای انتقال داده ها از یک دستگاه سخت افزاری به دستگاه دیگر است.

آشنایی با تجهیزات شبکه

رسانه انتقال

رسانه انتقال همه اتصالات فیزیکی بین دستگاه های شبکه (سخت افزارها) را دربرمی گیرد و می تواند به دو صورت سیمی یا بی سیم باشد. رسانه های سیمی شامل سیم ها یا کابل های فیزیکی هستند که برای اتصالات درون یک شبکه مانند فیبر نوری یا کواکسیال استفاده می شوند. از سوی دیگر رسانه های بی سیم با سیگنال های مایکروویو یا رادیویی مثل Wi-Fi یکار می کنند. دقت کنید که سرعت انتقال داده ها به ویژگی های رسانه های مختلف بستگی دارد.

آشنایی با تجهیزات شبکه

پروتکل های شبکه

پروتکل های شبکه قوانینی هستند که حرکت داده ها بین دستگاه های شبکه را نظارت می کنند و همه ارتباطات ماشین ها در شبکه بر مبنای این زبان پروتکل مشترک اجرا می شود. نوع پروتکل شبکه را ماهیت داده تعیین می کند. برای مثال پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت (TCP/IP) برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حالی که پروتکل انتقال فایل (FTP) برای ارسال و دریافت فایل ها از سرور و به سرور کاربرد دارد. به طور مشابه، پروتکل اترنت برای اتصال دستگاه های محاسباتی به کار می رود.

آشنایی با تجهیزات شبکه

توپولوژی شبکه

توپولوژی در یک کلام نحوه اتصال شبکه را مشخص کرده و ساختار شبکه را برجسته می سازد. مهم است چون متغیرهایی مثل فاصله بین دستگاه های ارتباطی می توانند بر سرعت انتقال داده تأثیر بگذارند و عملکرد کلی شبکه را لطمه دار کنند. چندین توپولوژی وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خاصی هستند.

مثلا توپولوژی ستاره مقیاس پذیری سیستم را بالا می برد، اما اگر هاب مرکزی از کار بیافتد، اتصال کل شبکه قطع می شود. یا توپولوژی باس که پیاده سازی آسان و مقرون به صرفه دارد، اما خیلی مقیاس پذیر نیست. امروزه، بیشتر معماری های شبکه یک رویکرد ترکیبی شامل چند توپولوژی مختلف اتخاذ می کنند تا ضعف هریک را جبران کرده باشند.

آشنایی با تجهیزات شبکه

آشنایی با تجهیزات شبکه

جهیزات شبکه چیست؟ (?What is network equipment) انواع تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای راه اندازی یک شبکه به چه ابزاری نیاز خواهد بود؟ تجهیزات شبکه به انواع گوناگونی تقسیم می شوند که هر یک کاربرد و ویژگی های خاصی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع تجهیزات شبکه و همچنین کاربرد هر یک بپردازیم. آشنایی با تجهیزات شبکه

در حالت کلی تجهیزات شبکه را می توان به دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو تقسیم بندی کرد. بر همین اساس تخصص های پسیوکار شبکه و اکتیوکار شبکه وجود دارد که هر کدام دارای وظیفه خاصی در هنگام راه اندازی و نگهداری از تجهیزات شبکه هستند. همه وسایل و تجهیزاتی که وظیفه انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر در شبکه را بر عهده دارند، تجهیزات پسیو شبکه نامیده می شوند. تجهیزاتی مانند کابل شبکه، رک شبکه، داکت و … .

در مقابل با تجهیزات اکتیو شبکه رو به رو هستیم، همه تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری که باعث تغییر در اطلاعات می شوند، تجهیزات اکتیو نامیده می شوند.

آشنایی با تجهیزات شبکه

پیکربندی شبکه

پیکربندی شبکه یکی از موضوعات مهمی است که در حوزه شبکه و راه اندازی آن مطرح است. IP یا همان Internet Protocol یک آدرس اینترنتی است که آدرس هر سیستم را در شبکه مشخص می کند. خدمات نظیر نصب سیستم عامل، نصب و پیکربندی سرویس های مورد نیاز مانند ایمیل سرور، DNS سرور، وب سرور، کنترل پنل و … در حوزه پیکربندی شبکه است. آشنایی با تجهیزات شبکه

سرویس راه اندازی و پیکر بندی سرور های اختصاصی شامل سرور های داخل و خارج ایران می شود؛ به طوری که اگر شما سروری به صورت محلی در داخل ایران داشته باشید یا از یک دیتاسنتر خارجی سرور اجاره کرده باشید، در هر حالت می توانید با پیکربندی صحیح شبکه از شبکه مورد نظر خود بهترین استفاده را کنید. آشنایی با تجهیزات شبکه

  • برای پیکربندی شبکه ابتدا روی آیکون شبکه کلیک راست کرده و سپس روی Open Network And Sharing Center کلیک کنید. در پنجره Network And Sharing Center روی گزینه Change Adopter Settings کلیک کنید تا پنجره Network Connections باز شود. در پنجره Network Connection روی کارت شبکه خود کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Properties کلیک کنید. در پنجره باز شده روی گزینه (Internet Protocol Version 4 (TCP/IPV4 دوبار کلیک کنید.
  • در پنجره (Internet Protocol Version 4 (TCP/IPV4 در صورتی که گزینه Obtain an IP Address Automatically انتخاب شده باشد، همه تنظیمات IP و … به صورت خود کار از سرویس DHCP دریافت می شود، اما در صورتی که گزینه Use the Following IP Address انتخاب شده باشد، باید مقادیر را به صورت دستی وارد کنید. یعنی باید آدرس IP و Subnet Mask و Default Gateway و DNS را وارد کنید.

نکته: توجه کنید اگر می خواهید از اینترنت استفاده کنید باید تنظیمات را متناسب با شبکه خود انجام دهید مثلا اگر آدرس مودم شما 192.168.1.1 است، باید همه تنظیمات را در این رنج قرار دهید یا اینکه آدرس IP مودم را تغییر دهید. به طور کلی آدرس آی پیِ 90 درصد مودم ها 192.168.1.1 است. یادآوری می کنیم که از آدرس های 0 یا 255 نمی توان به عنوان آدرس IP استفاده کرد، زیرا آدرس 0 مشخص کننده شبکه (Network Address) و آدرس 255 مشخص کننده کل دستگاه های یک شبکه (Broadcast) است. آشنایی با تجهیزات شبکه

آشنایی با تجهیزات شبکه

پچ پنل

پچ پنل یکی دیگر از تجهیزات شبکه پسیو است. این قطعه مستطیل شکل داخل رک قرار می گیرد و محل جمع آوری کابل ها است. آشنایی با تجهیزات شبکه

آنتن وایرلس (بیسیم)

در مواردی که شبکه های وایرلس دچار افت سیگنال و کاهش سرعت به دلیل افزایش فاصله بین امواج فرستنده و گیرنده می شود، از آنتن وایرلس برای حل این مشکل استفاده می شود.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یکی از تجهیزات شبکه پسیو است. معمولا از یک کابل کواکسیال بزرگ به عنوان ستون فقرات و کابل های کواکسیال کوتاه در فواصل ۵ / ۲ متر برای ایستگاه های کاری در تجهیزات شبکه پسیو استفاده می شود.

رک شبکه

گاهی تعداد سوئیچ شبکه و روتر های موجود در شبکه زیاد شده و به فضایی برای مراقبت و نگه داری از آن ها نیاز است؛ به این فضا رک می گویند. رک ها عموماً فلزی با درب شیشه ای هستند و به دو صورت دیواری و ایستاده در ابعاد مختلف بسته به نیاز شبکه وجود دارند. برای مثال در شبکه های کوچک از رک 5 یا 6 یونیت استفاده می شود. آشنایی با تجهیزات شبکه

کابل های (UTP (Unshielded Twisted Pair آشنایی با تجهیزات شبکه

کابل UTP یکی از متداولترین کابل ها در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است. از این کابل ها علاوه بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن هم استفاده می شود. شش نوع کابل UTP متفاوت وجود دارد که با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آن ها استفاده می شود. کابل CAT1 تا CAT6 ، متداول ترین نوع کابل UTP است.

کابل فيبر نوری آشنایی با تجهیزات شبکه

يکی از محيط های انتقال در شبکه های کامپيوتری، فيبر نوری است. فیبر نوری زمانی استفاده می شود که به ارتباط بین مسافت های بیش از 100 متر و پهنای باند زیاد نیاز است. در کابل فيبر نوری به عنوان تجهیزات شبکه پسیو، نور در اثر انعکاس کلی در فصل مشترک هسته(core) و غلاف (cladding)، انتشار پيدا می کند. منابع نوری در اين نوع کابل ها، ديود ليزری يا ديودهای ساطع کننده نور هستند.

روتر آشنایی با تجهیزات شبکه

روتر یکی از تجهیزات شبکه اکتیو است که بسیار مهم و حیاتی است. از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده می شود . روترها مدل های متفاوت و معماری مختلفی دارند. یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر است.

اکسس پوینت

اکسس پوینت وایرلس هم یکی دیگر از تجهیزات اکتیو شبکه به حساب می آید. اکسس پوینت در شبکه بیسیم همان کاری را انجام می دهد که سویچ در شبکه کابلی انجام می دهد. یعنی نقطه متمرکز کننده تجهیزات شبکه ای است که بصورت بیسیم به آن متصل می شوند و امکان برقراری ارتباط با سایر وسایل شبکه بصورت بیسیم با امواج رادیویی را فراهم می کند.

وای فای خانگی شما یک اکسس پوینت شبکه است و همینطور آنتن مخابراتی که گوشی شما از آن اینترنت میگیرد هم یک اکسس پوینت به حساب می آید. اکسس پوینت ها تنوع بسیاری دارند و این روزها بسیار به دلیل راحتی کار و اتصال به آنها به جای شبکه های کابلی استفاده می شوند.

سوئیچ در آشنایی با تجهیزات شبکه

سوییچ دستگاهی است که گره های موجود در شبکه از نوع توپولوژی ستاره ای را، به یکدیگر متصل می کند. برخی ازین درگاه های سوییچ که در انواع 4_8_12_24 و 48 هستند، می توانند از قابلیت POE بهره مند شوند. آشنایی با تجهیزات شبکه

سوییچ انواع مختلف مدیریت شده و مدیریت نشده دارد. در سوییچ مدیریت شده (managed Network Switch) می توانید تنظیماتی مثل ترافیک داده و مانیتورینگ شبکه را مدیریت کنید. اما در نوع مدیریت نشده آن (unmanaged Network Switch)، شما نمی توانید تنظیمات سوییچ را تغییر دهید و در همان حالت تنظیمات پیش فرض خواهد ماند.

آشنایی با تجهیزات شبکه

آنتن وایرلس (بیسیم)

در مواردی که شبکه های وایرلس دچار افت سیگنال و کاهش سرعت به دلیل افزایش فاصله بین امواج فرستنده و گیرنده می شود، از آنتن وایرلس برای حل این مشکل استفاده می شود.

مودم

مودم های ADSL یکی از راه های ساده و پرکاربرد برای اتصال به اینترنت است. آشنایی با تجهیزات شبکه

کارت شبکه

کارت شبکه یا Network Interface Card يکی از مهمترين عناصر سخت افزاری در زمان پياده سازی يک شبکه کامپیوتری است. هر کامپيوتر موجود در شبکه اعم از سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان، به يک کارت شبکه نیاز دارد. کارت شبکه، ارتباط بين کامپيوتر و محيط انتقال ( نظير کابل ها مسی و يا فيبر نوری ) را فراهم می کند.

اکثر مادربردهای جديدی که در کامپيوترهای شخصی استفاده می شود، يک اينترفيس شبکه ای onboard دارند. کامپيوترهای قديمی يا کامپيوترهای جديدی که اينترفيس شبکه ای onboard ندارند، لازم است که در زمان اتصال به شبکه بر روی آنان يک کارت شبکه نصب شود. کارت شبکه جهت اتصال کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت های 100،10و1000 مگابیت بر ثانیه به کار می رود.

هاب شبکه

هاب شبکه برخلاف سویچ جزو تجهیزات پسیو یا غیرفعال (Passive) شبکه به حساب می آید. هاب یا Hub یک دستگاه منسوخ شده در شبکه است. به این جمله توجه کنید که هاب یعنی پدر سویچ های امروزی است و در بازار دیگر چیزی به نام هاب به عنوان تجهیزات شبکه پیدا نمی شود. آشنایی با تجهیزات شبکه

اصطلاح اشتباهی که در بازار به عنوان هاب سویچ هم شنیده می شود یعنی کاملا بی معنی بوده و یک اصطلاح اشتباه عمومی شده است. مکانیزم کاری هاب از لحاظ ظاهر کاری بسیار شبیه به سویچ است با این تفاوت که سویچ ها ترافیک مربوط به هر پورت شبکه را صرفا برای همان پورت ارسال می کنند اما هاب های منسوخ شده ترافیک هر کامپیوتر را برای همه پورت های خود ارسال می کنند و هر کس مالک ترافیک بود آن را برداشت می کند.

آشنایی با تجهیزات شبکه

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه درگاهی امن و ایمن است که خدمات و تسهیلاتی بسیار کاربردی و متمایز به کاربران ارائه می دهد. این مرکز با همکاری مرکز سخت افزار ایران راه اندازی شده است. زیر ساخت شبکه تنها در حوزه شبکه خدمات دهی دارد. آشنایی با تجهیزات شبکه

راه اندازی شبکه پیچیدگی ها و حساسیت های بسیار بالایی دارد. در مرکز طراحی شبکه همه این پیچیدگی ها و حساسیت ها لحاظ می شود. در این درگاه امن و ایمن با کیفیت ترین و بهترین خدمات را در حوزه طراحی شبکه دریافت خواهید کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

ارتباط بین تجهیزات در شبکه

خوب؛ ما می دانیم که سوئیچ ها، مهم ترین آیتمی هستند که نقش بسیار موثری را در برقراری ارتباط بین تجهیزات یک شبکه ایفا می کنند. در پاراگراف های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که ارتباط بین سوئیچ ها و تک تک کلاینت ها به واسطه کابل های شبکه برقرار می شود. آشنایی با تجهیزات شبکه

یعنی کافیست که شما یک سر یک کابل شبکه را به کلاینت مورد نظرتان و سر دیگر آن را به یک پورت در سوئیچ شبکه متصل کنید. به این ترتیب اتصال برقرار می شود. برای همه کلاینت ها، این روال انجام می شود.

اما این پروسه تنها بخش اتصال فیزیکی کار است. یعنی ارتباط بین تجهیزات شبکه باید به دو صورت فیزیکی و نرم افزاری انجام شود. برای اتصال فیزیکی که همین کابل شبکه، کفایت می کند. اما برای اتصال نرم افزاری، پروسه های دقیق تری اجرا می شوند که در ادامه مفصلاً به آن ها خواهیم پرداخت. پس مهم ترین چیز در اتصال فیزیکی تجهیزات شبکه، استفاده از کابل های شبکه می باشد.

آشنایی با تجهیزات شبکه

مودم ها

یکی دیگر از اعضا و یا بهتر بگوییم کلاینت های تاثیرگذار موجود در هر شبکه کامپیوتری، مودم ها هستند. مودم ها انواع بسیار متنوعی دارند و برندهای خیلی مختلفی در سراسر دنیا، به طراحی و تولید و عرضه انواع مودم می پردازند. بهترین گزینه برای شبکه های کامپیوتری گسترده، مودم روترها هستند.  آشنایی با تجهیزات شبکه

در کل مودم ها به دو صورت می توانند اینترنت را دریافت و به شبکه انتقال دهند. یکی از طریق زوج سیم های انتقال اینترنت و دیگری از طریق فیبر نوری. اما در نهایت وظیفه روترها در تامین اینترنت مورد نیاز کلاینت ها خلاصه می شود.

آشنایی با تجهیزات شبکه

برای خرید  انواع تجهیزات شبکه با نت یک تماس بگیرید

نت یک، فروشگاه بزرگ انواع تجهیزات شبکه از شما دعوت می کند برای خرید و اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس بگیرید، در صورت نیاز مشاوره رایگان نیز توسط کارشناسان تجهیزات شبکه در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *