وبلاگ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

تلفن ویپ| نت یک

در این مطلب قصد داریم شما را با مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ آشنا کنیم، سیستم VoIP به یکی از ضرورت های مهم در کسب و کارهای مختلف، تبدیل شده. این سیستم مدرن و مبتنی بر شبکه، البته در کنار همه نقاط قوت خود، مشکلاتی هم به همراه دارد! پس جای تعجب نیست در صورتی که بسیاری از کاربران، از مشکلات مرکز تلفن ویپ گلایه داشته باشند. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

ویپ یا همان انتقال صدا در بستر اینترنت، انعطاف پذیر، مقیاس پذیر و البته مقرون به صرفه تر از مراکز تلفن سنتی می باشد. به همین علت بوده که VoIP را تکنولوژی قرن 21 می نامند. اما حتی این فناوری شگفت انگیز هم خالی از عیب و نقص نیست! امروزه کسب وکارهای زیادی برای حفظ ارتباط خود با مشتریان از سیستم تلفن ویپ کمک می گیرند. سیستم VoIP یا Voice over Internet Protocol، تکنولوژی انتقال صدا بر بستر شبکه بوده که با کمک اینترنت برقراری تماس ها را ممکن می سازد. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

سیستم ویپ (VoIP) امکانات و مزایای بسیاری را برای سازمان ها فراهم می کند و به سهولت برقراری و مدیریت ارتباطات کمک می کند. اما در عین حال، به زمان استفاده از سیستم VoIP امکان دارد با مشکلاتی هم روبرو شوید. در کنار همه قابلیت ها و امکانات مفید این سیستم مشکلاتی هم وجود دارد. که در این مقاله به ذکر کردن این موارد ( مشکلات ) و همینطور حل آن ها میپردازیم. نت یک، ارائه دهنده خدمات ویپ و فروش سخت افزارهای تلفن ویپ از شما دعوت می کند تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ – اختلال در سیستم ویپ

آیا در مرکز تلفن ویپ خود با مشکلی مواجه شده اید که در این مقاله به آن اشاره نشده؟ در این صورت، حتما آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

پژواک يا تاخیر در صدا ویپ

وقتی کسی آن طرف خط صحبت می کند و صدای او با تاخیر به شما می رسد، وقتی صدا پژواک داشته باشد می توانید صدای خود را هم از تلفن بشنوید. يا اینكه صدای مخاطب 2 بار شنیده می شود. همه این مشکلات به سادگی قابل حل شدن می باشند. يکی از راه حل های زیر را برای پژواک يا تاخیر در صدا استفاده کنید:

  • اینترفیس الکترومغناطیسی از سخت افزار ویپ

پژواک می تواند ناشی از اینترفیس الکترومغناطیسی حاصل نزديک بودن سخت افزار ویپ به دیگر لوازم الکترونيکی باشد. اطمینان حاصل کنید كه تلفن، کامپیوتر، روتر، درگاه صدا و دیگر لوازم تلفن ویپ فاصله مناسبی از يکدیگر داشته باشند. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

  • اینترفیس آکوستيک از گوشیِ تلفن

پژواک می تواند ناشی از تجهیزات آکوستيک باشد، برفرض بالا بودن صدای گوشیِ تلفن، برای اینكه متوجه بشوید كه مشکل همین مورد است يا نه، دهنی (ميکروفون) تلفن را بپوشانید و ببینید آيا پژواک متوقف می شود يا خیر. در صورتی که مشکل حل شد باید صدای تلفن ویپ يا اسپيکر خود را کم کنید. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

  • ارائه دهنده سرویس اینترنت

امکان دارد ارائه دهنده سرویس اینترنت به تلفن ویپ سیسکو يا برند دیگر شما در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی باشد كه منجر به کاهش کیفیت اتصال شده. به طور معمول مشکلات تاخیر و پژواک در تماس به علت بالاتر بودن پینگ از 50 میلی ثانیه (ms) رخ می دهد. يک تست پینگ روی سیستم خود بگیرید تا مطمئن شوید كه مشکل از جای دیگری نیست.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

اکو صدا تلفن ویپ

مشکلات سخت افزاری می تواند یکی از اصلی ترین مشکلات انعکاس صدای تلفن باشد. در بسیاری از مواقع با تنظیم مجدد دستگاه و برگرداندن آن به تنظیمات کارخانه ممکن است مشکل برطرف شود. اما در برخی مواقع به عیب یابی گسترده تری نیاز است.

  • پهنای باند محدود

دستگاه های VoIP به میزانی مساوی به سرعت آپلود و دانلود نیازمندند چرا که کلیه تماس ها بر بستر اینترنت برقرار می شود و در صورتی که سرعت آپلود پایین باشد، صدا با تاخیر ارسال می شود. علاوه بر این، شرکت ها ممکن است به طور همزمان از دستگاه های متعددی مانند دستگاه فکس، پرینتر، کامپیوتر، تلفن همراه و … به اینترنت استفاده کنند که هر کدام مقداری از پهنای باند اینترنت را اشغال می کنند.

سرویس های اینترنت اشتراکی مانند ADSL پهنای باند را در بین چندین کاربر تقسیم می کنند. در نتیجه سرعت این سرویس محدود بوده و معمولا سرعت آپلود پایین تر از سرعت دانلود به کاربران ارائه می شود. چنین اینترنتی نمی تواند مناسب یک مرکز تماس و یک شرکت با سیستم تلفن VoIP باشد. چرا که سرعت آپلود پایین و محدود می تواند موجب بروز اکوی صدا در تماس ها شود.

  • صدای بلندگو

رایج ترین دلیل مشکل اکو صدا در اثر عبور صدای تماس گیرنده از بلندگوی گیرنده و بازگشت آن صدا از طریق میکروفون است. به عبارت دیگر، صدای تماس گیرنده اول از طریق سیستم تلفن به طرف دیگر می رود، بلندگوی تلفن صدا را پخش می کند، سپس میکروفون تلفن آن صدا را می گیرد و به عنوان یک پژواک به تلفن تماس گیرنده اول می فرستد. این مورد در انواع تلفن های همراه معمول است. برای رفع این مشکل، طرفی که در گوشی خود اکو نمی شنود لازم است صدای میکروفن یا بلندگو را کم کرده و دوباره تست کند.

اگر از هدست یا هدفون استفاده می کنید، برای بررسی مشکل لازم است از گوشی تلفن استفاده کنید. در صورت عدم انعکاس صدا در گوشی تلفن، احتمالاً باید هدست تعویض شود.

  • خرابی تجهیزات

نقص یا خرابی پریز، کابل اترنت، پاور یا سیم گوشی ممکن است باعث اکو یا انعکاس صدا در تماس تلفنی شما شود. سیم کشی ضعیف نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، کابل های پیچ خورده طولانی و کابل های مرطوب یا آسیب دیده می توانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند.

اما در بسیاری مواقع ممکن است با تعویض کابل ها نیز همچنان مشکل ادامه یابد. راهکاری مقرون به صرفه و مطمئن، استفاده از سیستم تلفن ابری و IP Phone است. تلفن های ثابت ابری به تجهیزات و سرور نیازی ندارند و به آسانی بر روی هر دستگاه متصل به اینترنت در دسترس هستند. این تلفن ها به خطوط مخابراتی وابسته نیستند و در نتیجه دیگر نیازی به تغییر سیم کشی ها برای رفع مشکل نیست. تنها نیاز اساسی این سیستم دسترسی به یک اینترنت پایدار و یک دستگاه هوشمند (تلفن ویپ، تلفن همراه، کامپیوتر و …) است.

  • تداخل الکترومغناطیسی

یکی دیگر از دلایل اکوی صدا به هنگام مکالمه، تداخل الکترومغناطیسی است که معمولاً نتیجه قرار دادن یک دستگاه VoIP در کنار سایر دستگاه های الکترونیکی مانند بالای رایانه یا پشت مانیتور یا درست در کنار سیم و پریز برق است.

این دستگاه ها دارای میدان الکتریکی بزرگی هستند که می توانند در تلفن های VoIP تداخل ایجاد کنند. یک راهکار بسیار ساده این است که تلفن VoIP خود را در نزدیکی دستگاه های دیگر قرار ندهید. دستگاه های اسپیلیتر بی کیفیت، تنظیم نادرست SD-WAN یا MPLS و سایر دستگاه هایی که بین دستگاه VoIP و آداپتور آنالوگ قرار گرفته اند نیز می توانند سبب بروز این مشکل شوند.

مشکلات تلفن ویپ

قطع و وصل شدن صدای تلفن ویپ

تماس های قطع و وصلی شامل سکوت های کوتاه ميان صحبت کردن آن طرف خط می شود. به شکلی كه انگار صدای مخاطب را با لکنت می شنویم. به طور معمول قطع و وصلی صدا به معنی عدم وجود پهنای باند مورد نياز به علت تراکم ترافيک بالا می باشد. همینطور امکان دارد نرم افزاری در حال اجرا باشد كه قسمت زيادی از پهنای باند را به خودش اختصاص می دهد. از راه حل های رفع مشکل زیر برای رفع قطع و وصلی صدا در تلفن ویپ استفاده کنید. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

  • دیگر کامپیوتر های شبكه

در صورت امکان کامپیوتر های دیگر متصل به شبكه را خاموش کنید.

  • استریم فایل ها و نرم افزار های پهنای باند بالا

بعضی نرم افزار ها پهنای باند بسيار زيادی را اشغال می کنند، مخصوصاً نرم افزار های استریم فایل، بستن نرم افزار هایی مانند نتفليکس، اسپاتیفای، یوتیوب و … را تست کنید.

  • تنظیم QoS روتر مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

اگر این مشکل تلفن ویپ باشد، تنظیمات روتر خود را چک کنید. اطمینان حاصل کنید کیفیت سرویس QoS طوری تنظیم شده باشد كه ترافيک ویپ را در اولویت قرار داده باشد.

  • محدودیت های پهنای باند

سرعت پهنای باند را بررسی کنید، در صورتی که پهنای باند از سطحی كه هزینه اش را می پردازید کمتر بود، بهتر است با ارائه دهنده سرویس اینترنت (IPS) تماس بگیرید و مسئله را برای ان ها مطرح کنید. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

  • بدافزار ها يا نرم افزار های جاسوسی

با کمک نرم افزار اَد اِوِیر (Ad Aware) و يا دیگر نرم افزار ها سیستم را اسکن کنید.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

تماس های ناپایدار در تلفن ویپ

ناپایداری در تماس ها می تواند ناشی از تقاضای بالا در شبكه باشد. امکان دارد در يک تماس از کیفیت بالای صدا لذت ببرید و در تماس بعدی از هر مشکل ممکن رنج ببرید. يکی از روش های زیر را برای رفع این مشکل تست کنید:

  • پهنای باند ناکافی

اگر در ساعات پيک کاری با ناپایداری کیفیت تماس ها مواجه شدید، امکان دارد به علت ناکافی بودن پهنای باند باشد. سرعت خود را با “Epik Networks speed test” نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید پهنای باند کمتر از حد معمول نباشد. در غیر این صورت امکان دارد به ارتقاء سرویس اینترنت نياز داشته باشید. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

  • نرم افزار های مصرف کننده پهنای باند

بعضی نرم افزار ها پهنای باند بسيار زيادی را اشغال می کنند، مخصوصاً نرم افزار های استریم فایل. بستن نرم افزار هایی مانند اسپاتیفای، یوتیوب و … را تست کنید.

  • تنظیمات QoS روتر

تنظیمات روتر خود را چک کنید و اطمینان حاصل کنید کیفیت سرویس QoS طوری تنظیم شده باشد كه ترافيک ویپ را در اولویت قرار داده باشد. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

قطع شدن مرتب تماس ها در سیستم ویپ

اگر تماس های شما به طور مکرر قطع می شوند، امکان دارد ظرفیت شبكه شما پر شده باشد. همینطور امکان دارد نقصی در تجهیزات رخ داده باشد. يکی از روش های زیر را تست کنید: مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

  • محدودیت های پهنای باند

سرعت اینترنت خود را با “Epik Networks speed test” نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید پهنای باند شما کمتر از حد معمول نباشد. در غیر این صورت امکان دارد به ارتقاء سرویس اینترنت نياز داشته باشید.

  • تنظیمات QoS روتر

تنظیمات روتر را چک کنید و اطمینان حاصل کنید کیفیت سرویس QoS طوری تنظیم شده باشد كه ترافيک ویپ را در اولویت قرار داده باشد. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

روتر خراب ویپ

گاهی همه مشکلات تلفن ویپ سیسکو يا برند دیگر شما زیر سر قدیمی شدن، خراب بودن، و يا تنظیمات اشتباه روتر می باشد. در این صورت راه حل های زیر را تست کنید.

  • تنظیمات QoS روتر مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

تنظیمات روتر را چک و اطمینان حاصل کنید کیفیت سرویس QoS به صورتی تنظیم شده باشد كه ترافيک ویپ را در اولویت قرار داده باشد.

  • معیوب يا ناکارآمد بودن روتر مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

روتر های قدیمی تر قادر هستند مشکلات انتقال را رقم بزنند. بعضی روترها تنها قابلیت پشتیبانی از تعداد کمتری از کارکنان را دارند. با شرکت سازنده روتر تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید روتر از پس ترافيک مورد نياز شما بر می آید. در غیر این صورت آن را با يک روتر مناسب جایگزین کنید.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

اکو شدن صدا در حین تماس تلفن ویپ

اگر در حین مکالمه با سیستم VoIP متوجه اکو صدا می شوید، لازم است سه چیز را بررسی کنید: تلفن ویپ، هدست و میزان تاخیر در شبکه. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا لازم است هر یک از این موارد را به طور جداگانه بررسی کنید. بهتر است ابتدا از آپدیت بودن تلفن ویپ خود مطمئن شوید و اتصالات و سلامت آن را بررسی کنید. ابتدایی ترین راهکار، قطع و وصل کردن مجدد دستگاه بوده که به بافرها اجازه می دهد تا خالی شوند و مجددا با سرویس ٰVoIP همگام شوند.

بعد دستگاه هدست را بررسی کنید و برای اطمینان از سالم بودن دستگاه خود، هدست دیگری را هم تست کنید. در صورتی که مشکل از تلفن ویپ و هدست شما نباشد، مشکل از شبکه شما خواهد بود و لازم است با ارائه دهنده خدمات خود تماس بگیرید. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

قطع شدن صدای تلفن ویپ

برای همه ما پیش آمده که در حال مکالمه مهمی باشیم و ناگهان صدا قطع شود و بخشی از جمله را متوجه نشویم. در کسب وکار گاهی این قطع شدن صدا می تواند بر عملکرد ما تاثیر بگذارد و مجبور می شویم از گوینده بخواهیم مجددا جمله خود را تکرار کند. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

این مشکل رایج در سرویس VoIP به ظرفیت پهنای باند مصرفی شما بستگی دارند. VoIP بر بستر اینترنت کار می کند و با کم بودن پهنای باند دانلود، در مکالمات امکان دارد بخشی از صحبت های طرف مقابل شما قطع شود. همینطور پایین بودن پهنای باند آپلود شما هم می تواند منجر به قطع شدن صدای شما در مکالمات تلفنی شود.

زمان استفاده از اینترنت، خواه برای VoIP یا جستجو در سایت ها، بسته های داده ارسال می شوند. وقتی این بسته ها نتوانند به مقصد مورد نظر خود برسند، از میان خواهند رفت و به مقصد نخواهند رسید. عوارض جانبی ایجاد اختلال در شبکه، سرویس آهسته و کیفیت پایین تماس بوده و اغلب اوقات ابتدا بر سرویس های باند پهن مانند صدا و تصویر تأثیر می گذارد. راهکار برای حل این مشکل، استفاده از پهنای باند اختصاصی می باشد.  مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

تماس های بدون صدای تلفن ویپ

گاهی امکان دارد صدای تماس گیرنده را نشنوید. این مشکل معمولا به این علت رخ می دهد که یک فایروال بسته های RTP را مسدود کرده. پروتکل SIP اغلب به تنظیماتی در روترها نیاز دارد که بسته ها را با کمک RTP بازنویسی کنند. برای حل این مشکل، ابتدا لازم است فایروال های خود را بررسی کنید. باز کردن پورت ها هم راهکار دیگری است، چون امکان دارد اجازه عبور و مرور جریان را نداشته باشد. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

تاخیر در تماس های درون سازمانی سیستم ویپ

گاهی امکان دارد زمان تماس درون سازمانی با همکاران خود، تاخیر ایجاد شود و به علت ازدحام شبکه داخلی، قادر به برقراری ارتباط نباشید. در این حالت لازم است ازدحام شبکه داخلی را کاهش دهید و یا برای ارتقای روتر خود از QoS استفاده کنید که به داده های سیستم VoIP اولویت می دهد. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

کیفیت پایین صدای تلفن ویپ

در صورتیکه در حین مکالمه با افت کیفیت صدا مواجه شدید، احتمالا ظرفیت پهنای باند شما تکمیل شده و یا اینترنت شما ناپایدار می باشد. در چنین شرایطی کیفیت صوتی به فرمت هایی قابل اطمینان و با پهنای باند پایین تغییر می یابد تا تماس قطع نشود. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

پهنای باند اشتراکی به گونه ای بوده که میان چند کاربر تقسیم می شود و در ساعات اوج مصرف با افت شدید سرعت و ناپایداری مواجه می شوند. در مقابل پهنای باند اختصاصی ۱۰۰٪ به یک سازمان تخصیص داده می شود و با انتخاب مناسب ترین میزان پهنای باند اختصاصی، می توانید از داشتن اینترنتی پایدار برای حفظ راه های ارتباطی سازمان مطمئن شوید. همینطور لازم است از کیفیت کابل های شبکه دستگاه های خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که تلفن های خود را روی VLAN قرار داده اید.

روشن نشدن تلفن ویپ

اگر تلفن ویپ شما روشن نمی شود، بررسی کنید که آیا از اتصال Power over Ethernet (PoE) استفاده می کنید، چون PoE به سوئیچ شبکه مناسب و سیم کشی با کیفیت نیاز دارد. راهکار بسیار ساده برای حل چنین مشکل VoIP این بوده که از یک سوئیچ شبکه PoE استفاده کنید یا آن را به آداپتور برق که با تلفن تعبیه شده، وصل کنید.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

از کار افتادن بعضی از دستگاه های تلفن ویپ سازمان

در هر سازمانی تعداد تلفن ویپ وجود دارد و گاهی امکان دارد یک یا چند تلفن به درستی کار نکنند. در چنین حالتی بررسی کنید که آیا مک آدرس (MAC Address) آن تلفن ویپ ثبت شده. همینطور یک دستگاه را در چند مکان تست کنید تا از شبکه اترنت و سلامتی کابل ها اطمینان یابید. همینطور راهکار دیگر برای برطرف کردن این مشکل، آپدیت کردن سیستم تلفن می باشد. در صورتی که سیستم آپدیت باشد و در شبکه اترنت هم اختلالی وجود نداشته باشد، لازم است دستگاه خود را تعویض کنید.

مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

نت يک يکی از شرکت های بزرگ ارائه خدمات تلفن ویپ سیسکو و برندهای دیگر است. جهت خرید و راه اندازی باز طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید. مشکلات تلفن ویپ – خرابی ویپ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *