سوئیچ شبکه, وبلاگ

معرفی سوئیچ سیسکو 2960

معرفی سوئیچ سیسکو 2960 یا سوئیچ های سیسکو سری 2960 جزو پرفروش ترین سوئیچ های موجود در بازار هستند و دارای ویژگی های همچون اترنت، الگوریتم های هوشمند، مسیریابی فناوری PoE، پورت های آپ لینک، پشتیبانی از فیبر نوری، پیکربندی ثابت و بسیاری از موارد دیگر می باشند.

در ادامه بهتر است ذکر کنیم که سوئیچ 2960 شرکت سیسکو برای تمامی فضاها، مشاغل کوچک، بزرگ، متوسط و حتی سازمان ها مناسب می باشد. زیرا این سوئیچ شرایط را به گونه ای فراهم می کند که تمامی کسب و کارها بتوانند یک ارتباط اترنت گیگابایتی را به ساده ترین شکل ممکن پیاده سازی کند.

معرفی سوئیچ سیسکو 2960

معرفی سوئیچ سیسکو 2960

در این مقاله به معرفی سوئیچ سیسکو PoE 2960 می پردازیم. ابتدا توضیحاتی مختصر درباره سوئیچ های شبکه و همچنین سوئیچ PoE ارائه خواهیم داد. سپس به طور خاص به بررسی سوئیچ سیسکو 2960 و شرح ویژگی ها، قابلیت ها و مزایای آنها می پردازیم.

 

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ ها در شبکه مسئولیت برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف را بر عهده دارند. در واقع می توان گفت مبنای برقراری ارتباطات درون شبکه ای، سوئیچ های شبکه هستند. اساسا برای تشکیل شبکه و برقراری ارتباط میان چند دستگاه نیاز به ایجاد راه های ارتباطی می باشد. وظیفه سوئیچ شبکه برقراری این پل های ارتباطی است. یک سوئیچ شبکه نودها و دیوایس های موجود در شبکه را از طریق پروسه Packet Switching به یکدیگر متصل می نماید.

سوئیچ PoE چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

سوئیچ PoE نوعی از انواع مختلف سوئیچ های شبکه است که از قابلیت Power over Ethernet برخوردار می باشد. یعنی در این نوع از سوئیچ ها داده و برق هر دو به طور همزمان و از طریق یک کابل قابل انتقال می باشند. در نتیجه دستگاه نیاز به تامین برق از طریق آداپتور و یا اشکال دیگر تامین انرژی را نخواهد داشت. این ویژگی سوئیچ های PoE در شبکه های بزرگ که از دستگاه هایی مانند آی پی فون و اکسس پوینت استفاده می کنند بسیار با اهمیت می باشد. همچنین این نوع از سوئیچ های شبکه هزینه های کابل کشی برق اضطراری را نیز به طور کامل از بین می برند.

سوئیچ PoE به سیستم امکان می دهد تا دستگاه های برقی را در مکان هایی که فاقد مدار الکتریکی هستند مستقر نماید. تامین برق هوشمند در این سوئیچ ها باعث می شود تا تجهیزات شبکه به طور کامل در برابر کاهش و افزایش برق و نوسانات فشار محافظت گردند. قابلیت تامین برق از طریق کابل اترنت تاثیر بسزایی در افزایش کارآمدی شبکه و همچنین کاهش هزینه های آن دارد.

یکی دیگر از مزیت های سوئیچ PoE فعال کردن پروتکل مدیریت شبکه ساده یا همان پروتکل SNMP می باشد. به این طریق نظارت و مدیریت عملکرد سوئیچ برای کاربران شبکه بسیار آسان تر می گردد.

البته باید توجه داشته باشید که انتقال دیتا و جریان برق در سوئیچ PoE تا حداکثر مسافت 100 متر میسر می باشد. این محدودیت مسافت ممکن است برای بعضی از شبکه ها مشکل ساز باشد.

سوئیچ سیسکو 2960

سیسکو مشهورترین و بزرگترین کمپانی تولید سوئیچ شبکه در جهان است. گذشته از کیفیت محصولات این کمپانی، تنوع بسیار زیاد آنها دلیل اصلی محبوبیت محصولات این شرکت می باشد. سوئیچ های کمپانی سیسکو در انواع مختلف و سطوح کاربری متفاوت و مناسب برای انواع گوناگون شبکه ها طراحی و تولید می شوند. برخورداری از کیفیت بالای ساخت، طول عمر بالا، پشتیبانی از انواع استانداردها و پروتکل ها، و مهم تر از همه تنوع بسیار زیاد سوئیچ ها، مهم ترین مزایای تولیدات سیسکو در این زمینه می باشند.

یکی از پرفروش ترین انواع این سوئیچ ها، سوئیچ سیسکو سری 2960 می باشد. سوئیچ سیسکو 2960 یک سوئیچ لایه دو و سه است که بر اساس مک آدرس کار می کند. این سوئیچ ها مجهز به اترنت، الگوریتم های هوشمند مسیریابی و پیکربندی ثابت می باشند. همچنین پشتیبانی از قابلیت PoE و پورت های آپ لینک نیز از دیگر ویژگی های مهم این نوع از سوئیچ سیسکو می باشند. سوئیچ های سری 2960 علاوه بر این در برخی مدل ها از قابلیت پشتیبانی از فیبر نوری نیز برخوردار هستند.

 

مزایای سوئیچ سیسکو 2960

سوئیچ سیسکو 2960 برخوردار از مکانیزم امنیتی یکپارچه و کنترل دسترسی شبکه می باشد. این سوئیچ از قابلیت کیفیت خدمات پیشرفته یا همان QoS نیز پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این سوئیچ ها از قابلیت نصب درون رک نیز برخوردار هستند. سوئیچ های سری 2960 سیسکو همچنین از قابلیت گسترش پذیری ساده در لبه شبکه نیز برخوردار هستند.

شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت سوئیچ سیسکو 2960 پشتیبانی از قابلیت بسیار مهم PoE است. اما این مدل از سوئیچ ها علاوه بر این از فناوری های VLAN، VTP و STP نیز پشتیبانی می نمایند. ارائه پورت های گیگابایتی و بهره مندی از LAN Base و Lan Lite نیز از دیگر ویژگی های این مدل از سوئیچ های سیسکو هستند.

سوئیچ های سری 2960 سیسکو دارای قابلیت Stack می باشند و اصطلاحا Stackable هستند. این قابلیت باعث می شود تا بتوانیم جهت افزایش توان سوئیچ ها، بین دو تا هشت سوئیچ را به یکدیگر متصل کنیم. این ویژگی می تواند سبب شود که سیستم به پهنای باند هشتاد گیگابایت بر ثانیه برسد.

انواع مختلف این سری از سوئیچ ها دارای هشت تا چهل و هشت پورت گیگابایت اترنت می باشند. همچنین می توان تا شانزده خط استاتیک روت در این سوئیچ ها تنظیم نمود. پشتیبانی از پروتکل PBR و همچنین استانداردهای 802.3af و 802.3at از دیگر قابلیت های مهم این سوئیچ سیسکو هستند.

یکی دیگر از استانداردهای بسیار با اهمیت که توسط سوئیچ سیسکو 2960 پشتیبانی می شود استاندارد 802.1x می باشد. این استاندارد کنترل دسترسی به شبکه را دقیق تر کرده و امنیت شبکه را نیز افزایش می دهد.

سوئیچ سیسکو 2960 همچنین از قابلیت acl نیز پشتیبانی می نماید. این قابلیت به سوئیچ امکان می دهد که بر اساس پورت و آدرس های IP مبدا و مقصد به انجام فیلترینگ ترافیک بپردازد.

 

نکات تکمیلی

یکی دیگر از پروتکل هایی که توسط سوئیچ سیسکو 2960 پشتیبانی می شود پروتکل LACP است. پشتیبانی از این پروتکل کاربران شبکه را قادر می سازد تا بتوانند جهت اتصال دو سوئیچ به یکدیگر از چندین لینک استفاده کنند. به این ترتیب ظرفیت پهنای باند ارتباطی افزایش قابل ملاحظه ای را به خود خواهد دید. همچنین پشتیبانی از پروتکل DTP توسط این سوئیچ سبب می شود تا اتصال ترانک بین دو سوئیچ به آسانی انجام گیرد.

پروتکل های IGMP و VTP نیز دو پروتکل مورد پشتیبانی دیگر توسط سوئیچ سیسکو 2960 هستند. پروتکل IGMP در خصوص عضویت در گروه های مالتی کست و پروتکل VTP در جهت مدیریت اطلاعات VLAN کاربرد دارند.

پشتیبانی از پروتکل SNMPv3، قابلیت BPDU Guard و قابلیت UDLD نیز از دیگر ویژگی های این سوئیچ سیسکو می باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “معرفی سوئیچ سیسکو 2960

  1. سجاد ترابی گفت:

    من برای یک شرکت با 20 عدد پرسنل چه سوئیچی باید خریداری کنم؟

    1. Ali Ahangari گفت:

      موارد زیادی در تصمیم گیری حائز اهمیت میباشد ، سرعت مورد نیاز شبکه ، آیا به POE احتیاج دارید یا خیر ، آیا مهمه که سوئیچ قابل مدیریت باشد یا نه؟
      برای اطلاعات بیشتر لطفا با شرکت تماس حاصل نمایید

  2. robert گفت:

    سوئیچ سیسکو 2960 قابلیت کنفرانس داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *