وبلاگ

روتر سیسکو چیست؟

روتر سیسکو چیست؟

 درباره روتر سیسکو

روتر سیسکو؛ شرکت سیسکو برای شروع کار خود را با تولید روترها شروع کرد و همانطور که زمان  گذشت این دستگاه ها را تکمیل کرد و آنها را تبدیل به روتر های چند کاره کرد؛ با این کار سبب تغییر بزرگی در دنیای روتینگ ها و مسیریابی شد. امروزه شرکت ها و شعبات بسیاری از روتر ها به شکل های متفاوت استفاده می‌کنند و این ارتباط بین شرکت ها و شعبات سازمان گاهاً تنها از طریق استفاده از روتر ها و پروتکل های مختلف مسیریابی انجام می شود؛ به همین خاطر روتر سیسکو نامی است که برای کل مهندسان و متخصصان شبکه آشناست.

امروزه روتر ها بسیار گسترش یافته اند و از دلایل مهم گسترش آنها می‌توان به ضرورت اتصال یک شبکه واحد به چند شبکه دیگر اینترنت و سایت های از راه دور اشاره کرد؛ روتر ها با استفاده از پروتکل های به خصوص روتینگ قادر به گرفتن تصمیم مناسب در خصوص بهترین راه بسته های اطلاعاتی هستند و از مهمترین وظایف یک روتر می توان به انتخاب بهترین سوئیچینگ فریم ها به اینترفیس مناسب و بهترین مسیر اشاره کرد.

می دانیم که در تمامی شبکه ها مسیریابی امر بسیار مهم و ضروری است؛ روتر ها در مدل و سری های مختلفی تولید می شوند و اگر بخواهیم به یک شبکه اینترنت درست نگاه کنیم اینترنت هم چیزی جز ارتباط خط بین روترهای موجود در شبکه‌های بزرگ نیست‌.

خوب است بدانید سری های مختلف روتر سیسکو معمولاً با استفاده از یک عدد چهار رقمی مشخص می شوند و هر سری شامل مجموعه ای از مدل های مختلف می باشد، که بسته به نوع و کاربرد در سخت افزار مسیریاب های سیسکو پشتیبانی می شوند.

روتر سیسکو

روتر سیسکو

درباره روتر و شرکت سیسکو:

طبیعی است که در دنیای بزرگ فناوری اطلاعات شرکت های زیادی هستند که روتر تولید می کنند؛ ولی باز همانند بسیاری از تجهیزات شبکه دیگر حرف اول و آخر را در زمینه تولید روتر در دنیا شرکت سیسکو می زند.

ارتباط درون یک شبکه سوئیچ های شبکه نقش مهم و اصلی را دارند؛ ولی در ارتباط بین شبکه های مختلف این روتر ها هستند که مهمترین و اصلی ترین وظیفه را به دوش می کشند و اینترنت که خود از ارتباط بین شبکه های مختلف تشکیل شده است، توسط همان روتر ها پابرجاست و این روتر ها هستند که برای به مقصد رسیدن یک بسته یا ترافیک با هم همکاری میکنند. روترهای سیسکو (Routers Cisco) تا به حال از مدل های متعددی با قابلیت های مختلف تولید شده اند.

روتر يكي از دستگاه هاي مهم شبكه اي و حياتي است كه از آن در دو شبكه LAN و WAN استفاده مي گردد.

يکي از دلايل مهم گسترش استفاده از روتر را می توان ضرورت اتصال یک شبکه به چندين شبکه ديگر اينترنت و يا ساير سايت ها ي از راه دور در عصر حاضر دانست.

روتر ؛ بر اساس پیکربندی شبکه و بر مبنای الگوریتم های متفاوت با توجه به وضعیت شبکه ، اتصالات مابین شبکه ها را برقرار می کند. می توان روتر را به عنوان یک توزیع کننده شناخت چون تصمیم می گیرد که کدام راه را برای کدام بسته انتخاب کند. می دانیم که هر روتر یک gateway می باشد که در بیشتر موارد شامل بخشی از سوئیچ شبکه می شود .

 

روتر سیسکو 2

روتر سیسکو

 

وظایف روترها و کارایی آنها:

تمام روتر ها، کامپیوتر های موجود در شبکه را به یکدیگر و به اتصال اینترنتی وصل می کنند، حتی اگر این وظیفه ی عمومی روترها را نادیده بگیریم؛ ویژگی های دیگری نیز دارند به عنوان نمونه :دیواره ی آتش تعبیه شده، چنین ویژگی به ما اجازه میدهد که در شبکه مان تنها از یک آدرسIPبرای اتصال اینترنتی استفاده کنیم. بزرگترین و بهترین مزیت امنیتی روش بالا این است که کاربران میتوانند منابع شبکه شان را با خیال راحت به اشتراک بگذارند بی آنکه سایر کامپیوتر ها ی موجود در اینترنت از حضور آنها مطلع شوند. از مهمترين عناصر داخلی يك روتر می توان به حافظه های RAM ،NVRAM ،‌ فلش،ROM و اينترفيس ها اشاره کرد.

روتر سیسکو یک جدول از مسیرهای موجودی را که داریم و شرایط آنها را نگهداری می کند و در بعضی موارد مسیر هایی را ایجاد می کند . روترها این اطلاعات را به همراه الگوریتم های cost و distance جهت انتخاب بهترین مسیر برای یک بسته داده مشخص بکار می گیرد؛ اما به طور معمول، یک بسته ممکن است قبل از رسیدن به مقصد مورد نظر توسط خود روتر در میان تعدادی از نقاط شبکه جابه جا شود . مسیریابی در واقع یک تابع است که مربوط به لایه شبکه (لایه 3) در سیستم ارتباطات OSI است. البته لازم به ذکر است که بگوییم سوئیچ های Layer 3 هم نیز تا حدی توانایی انجام توابع مسیریابی را به خوبی دارند.

در ادامه خوب است که به طور کلی روتر را از نظر لفظ و معنا مورد بررسی قرار دهیم؛ روتر از نظر لغوي به معنی مسيرياب است. روتر یا مسیریاب به تجهیزات سخت افزاری گفته می شود  که سبب اتصال شبکه های کامپیوتری  با هم می شوند. به طور کلی عملکرد آنها را می توان به این صورت بیان کرد که در فضای اینترنت مشخص می کند که بسته های اطلاعاتی از چه مسیری به مقصد برسند و انتهای رسیدن آن بسته اطلاعاتی به مقصد را کنترل می کند. علاوه بر اين روتر سیسکو مي تواند به منظور هاي مختلفي مثل Firewall , Routing , VoIP , … هم نیز مورد استفاده قرار گيرد.

روتر سیسکو مدل 1841

روتر به تجهیزات فیزیکی گفته می شود که چندین شبکه بی سیم یا کابلی را به یکدیگر متصل می کنند. روتر 1841 داری 2 اینترفیس با سرعت 10 و 100 است و از پروتکل های  شبکه IPSec و از پروتکل های مدیریتی از قبیل SNMP, HTTP, SSH-2 پشتیبانی می کند.

شرکت معتبر سیسکو کارش را با تولید محصولی به نام روتر سیسکو آغاز کرد و در طول زمان این روتر ها را توسعه داد به همین خاطر روتر سیسکو نامی است که برای کل مهندسان و متخصصان شبکه آشناست؛ در نتیجه روتر سیسکو برای انتخاب بهترین نیز می باشد و ما به افراد متخصص و غیر متخصص که نیازمند به استفاده از روتر هستند خرید از این برند بی نظیر را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهی در مورد “روتر سیسکو چیست؟

  1. سهیل گفت:

    سلام
    روتر های سیسکو با وب قابل برنامه ریزی هستن؟

    1. Ali Ahangari گفت:

      سلام
      بعضی از روتر های سری جدید به صورت محدود قابل برنامه ریزی هستن ، ولی تنظیمات اصلی از کنسول باید صورت بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *