وبلاگ

مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن ویپ چیست؟ ارتباطات شرکت ها و مجموعه هایی که در سراسر جهان وجود دارند، توسط مرکز تلفن VoIP برقرار می شود. در صورتی که تا حالا دقت کرده  باشید، وقتی شما با آن مجموعه تماس میگیرید، به افراد پاسخگو یا اپراتورهای آن مجموعه متصل می شوید تا مشکل شما را برطرف کنند. در این مقاله توضیح می دهیم این عمل چگونه صورت می گیرد.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن ویپ چیست؟

ip phone | netyek

با افزایش جمعیت و خطوط تلفن نیاز به ساخت دستگاهی برای کنترل خطوط تلفن و هدایت تماس ها به مقصد های گوناگونی احساس می شد. در همان گام های ابتدایی دستگاهی جهت اتصال خطوط تلفن ابداع شد که تحت کنترل نیروی انسانی بود.

مرکز تماس  های سنتی یا سانترال بسیار کاربردی می باشند اما محدودیت هایی زیادی دارند، تمام مشکلات ما برگرفته از وجود سیم است و با جایگزینی عبارت «بی سیم» پیش از هر دستگاهی، حس خوبی را به زمان استفاده از آن دستگاه شاهد هستیم.

مرکز تماس های قدیمی، از طریق کابل های مسی و به شکل آنالوگ صدا را انتقال می دادند. اما با پیاده سازی انتقال صدا از طریق بستر اینترنت و یا همان «بی سیم» شدن مرکز تماس، همان حس خوب را تجربه خواهیم کرد و دیگر فاصله گرفتن یا عدم حضور در مکان مرکز تماس مشکل ساز نخواهد بود. مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن ویپ چیست؟ 

مرکز تلفن ویپ به چه شکل کار می کند؟

خطوط شهری و تماس های آنالوگ گرفته شده به شما از طریق درگاه (گیت وی) یا همان مبدل آنالوگ به دیجیتال تبدیل به بسته های صوتی دیجیتال شده و به سوییچ یا روتر متصل و ارسال می شود، سیستم مرکز تلفن ویپ به شکل یک سرور قدرتمند متصل به شبکه (سوییچ یا روتر) است که تمام تماس های تلفنی ورودی از درگاه را مدیریت کرده و به سمت داخلی های مورد نظر (به شکل ترتیبی، در هم آمیخته و یا سفارشی مدیریت مجموعه) می فرستد.

در همین حین تماس ها را ضبط کرده و گزارش کامل آن را در داشبورد نرم افزار مدیر و باقی کاربران که اجازه دسترسی دارند قرار میدهد. مرکز تلفن ویپ روی سرور، PC، و دستگاه ipbx قابل راه اندازی است که علاوه بر مدیریت بسیار هوشمند تماس و کیفیت بالای آن امکانات دیگری در اختیار قرار می دهد که در بخش  ویژگی های دیگر ویپ ؟ به آن پرداخته شده.

باور غلطی که در این بخش ویپ وجود دارد : مرکز تلفن ویپ یک سخت افزار است که فقط همان است که می تواند خطوط شهری و داخلی ها را به هم متصل کند؟ مرکز تلفن ویپ چیست؟

خیر، سرور مرکزی تلفن ویپ یک نرم افزار است که روی کامپیوتر و سرورهای حرفه ای سازمان ها مثل سیسکو و تجهیزات دیگر مثل ipbx قابل نصب است که هسته مرکزی آن استریسک است و شرکت های بسیاری از رابط کاربری الستیکس رایگان استفاده می کنند.

ولی مرکز تلفن ویپ ایران از رابط کاربری نوشته شده خود برای این مرکز تلفنی به دلیل مشکلات بسیار الستیکس استفاده میکند و توانسته این سیستم را کاملا تضمین کند.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

انواع تلفن های ویپ | نت یک

تلفن ویپ | نت یک

VoIP چیست؟

VoIP مخفف عبارت Voice Over IP که به معنی صدا بر روی بستر IP و یا شبکه های کامپیوتری می باشد. به زبانی ساده تر تکنولوژی VoIP از زیرساخت شبکه آی پی یا همان شبکه های کامپیوتری برای انتقال صوت استفاده می کند و ارتباطات صوتی را روی شبکه بر مبنای IP انتقال می دهد. مرکز تلفن ویپ چیست؟

از آنجایی که صوت انسان دارای سیگنالی آنالوگ است، تکنولوژی ویپ با تبدیل کردن آن ها به دیتایی قابل انتقال بر روی شبکه IP عمل می کند.

همینطور یک مرکز تلفن VoIP یا مرکز تلفن ابری می تواند جایگزین تلفن های ثابت و سنتی شود که نه تنها تمامی امکانات یک سانترال داخلی را ارائه می دهد بلکه بسیاری از محدودیت های سانترال آنالوگ را ندارد و امکانات بسیار بیشتری را به شما ارائه می دهد.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

IP PBX چیست؟ – مرکز تلفن ویپ چیست؟

IP-PBX یا مرکز تلفن در قالب ویپ و به شکل دیجیتال وظیفه مدیریت و راهنمایی تماس های تلفنی شما را بر عهده دارد. دستگاه های IP-PBX بدین گونه عمل می کند که بعد از ورود خطوط تلفن به شرکت و برقراری تماس با شما، مسیر پاسخگویی به تماس گیرنده را دیگر مستقیما به تلفن مدنظر متصل نمی کند یا همان تلفن گویا را پخش می کند. مرکز تلفن ویپ چیست؟

با پخش صوت از تماس گیرنده می خواهد که عدد واحدهای مختلف شرکت را که قبلا در سیستم تنظیم شده را شماره گیری کند.

تماس گیرنده عدد مربوط به واحد مورد نظرش را شماره گیری می کند و در نهایت آن مرکز تلفن VoIP به شکل خودکار اقدام به پخش آهنگ انتظار کرده و تماس را وارد یک صف تماس می کند که تلفن های واحد مورد نظر در این صف قرار دارند و به مخاطب شما اعلام می کند که نفر چندم در صف تماس است و زمان پاسخگویی را به شکل تقریبی اعلام خواهد کرد.

در انتهای این مسیر، تلفن ویپ یکی از کاربران شما زنگ خواهد خورد و با برقراری تماس یا اپراتور مرحله پاسخگویی شروع خواهد شد.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن VoIP یا همان اینترنتی، فناوری جدیدی محسوب می شوند که به شما امکان تماس از طریق شبکه IP را می دهد.

در بستر اینترنت و با فناوری ویپ شما قادر خواهید بود تا تماس ورودی و خروجی داشته باشید. مرکز تلفن ویپ در اصل مثل تلفن های ثابت مخابراتی بوده، اما با خدماتی متفاوت و نامحدود می باشد. این تلفن ثابت به شکل اینترنتی ارائه می شود. شما کافی است سیستم های خود به شبکه IP متصل کنید تا از خدمات تلفن اینترنتی بهره ببرید.

تلفن ویپ |نت یک

انواع مرکز تلفن ویپ چیست؟

در زیر انواع مرکز تلفن ویپ رامعرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است در سیستم هایی که رایگان نیستند و ضرورت تهیه لایسنس اختصاصی با خرید شارژ ماهانه و یا سالیانه درباره آن ها وجود دارد امنیت و پایداری بالایی برقرار است ولی به دلیل اختصاصی بودن امکان دارد که پلت فرم های دیگر روی آن ها کارایی نداشته و می بایست از سیستم تعریف شده برای آن ها استفاده کرد.

مرکز تلفن ویپ سیسکو (Cisco) :

یکی از مهم ترین و متداول ترین انواع مرکز تلفن ویپ می توان به مرکز تلفن ویپ سیسکو اشاره کرد. این سیستم قابلیت استفاده از تمامی امکانات یک مرکز تلفن را برای شما مقدور می سازد.

در سیستم های سیسکو چند سرور از یکدیگر پشتیبانی کرده و ترافیک سیستم بین سرورها تقسیم می شود. در این حالت (Cluster Base) اگر یکی از سرورها دچار مشکل شود، دیگر سرورها  وارد عمل شده و تماس ها را مدیریت می کنند، این مزیت باعث می شود ارتباط تلفنی سازمان در هیچ شرایطی دچار اشکال نشود.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

زیرشاخه های سیستم سیسکو

یکی از زیرشاخه های این برند سیستم مدیریت تماس نرم افزاری CUCM  بوده که توانایی پردازش تا ۴۰ هزار تماس همزمان روی یک سرور را دارا است. مرکز تلفن ویپ چیست؟

زیر شاخه دیگر این سیستم به عنوان مثال مرکز تلفن CME  است که مناسب شرکت های کوچک با امکاناتی محدود است. این مرکز از طریق یک  Firmware بر روی روترهای سیسکو نصب گردیده و بر اساس قابلیت های آن، به عنوان یک سیستم مدیریت تماس مبتنی بر ویپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مرکز تلفن استریسک (Asterisk) :

این مرکز تلفنی حدود ۱۰ سال پیش توسط مارک اسپنسر اولین نسخه خود را وارد بازار کرد و از پیشتازان این صنعت به شمار می رود. این سیستم رایگان بوده و برای کاربر این امکان را فراهم کرده که به اطلاعات زیرساخت آن دسترسی پیدا کند و سبب پیاده کردن نیازهای اختصاصی هر سازمان یا شخص می شود. مرکز تلفن ویپ چیست؟

به همین دلیل این سیستم تلفن محبوبیت زیادی در بین کاربران و فضای کسب و کار پیدا کرده.

مرکز تلفن مایکروسافت (Microsoft) :

یکی دیگر از انواع مرکز تلفن ویپ می توان مرکز تلفن مایکروسافت را نام برد. اساس کار آن بر اساس تقسیم بار ترافیکی بین تمامی سرورها است و مثل سرور سیسکو کلاستر بیس بوده و در صورت ایراد در یکی از سرورها امکان ادامه کار به کمک دیگر سرورها فراهم می شود. مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن فری سوئیچ (Free Switch) :

این مرکز تلفن مثل مرکز تلفن استریسک به شکل باز بوده و امکان شخصی سازی را برای کاربر فراهم می کند. این مرکز تا حدودی مشکلات ایجاد شده توسط مرکز تلفن استریسک را مرتفع کرده و از ویژگی های آن انعطاف پذیری بیشتر نسبت به مراکز تلفنی دیگراست. مرکز تلفن ویپ چیست؟

فری سوئیچ بر بستر قابل اجرا بر سیستم عامل هایی از جمله Mac OSX و Linux Windows است. نرم افزار تلفنی آن در حال حاضر توانایی مدیریت هزاران تماس را دارا بوده و انعطاف پذیری مناسبی را روی بسترهای مختلف فراهم می کند.

مرکز تلفن آوایا (Avaya) :

این مرکز تلفن به دلیل استفاده از سخت افزاری آمریکایی از یک پروتکل خاص  (H323) در ایران مورد استقبال زیادی واقع نشده. در سازمان هایی که از این سیستم استفاده می کنند امکان کاربرد تلفنی که از یک پروتکل دیگر بهره مند است وجود ندارد.  این موضوع باعث می شود مجبور به استفاده از تجهیزات همین کمپانی باشید و نتوانید از سخت افزارهای سیستم دیگر کمک بگیرید.

مرکز تلفن نیوراک (Newrock) :

یکی دیگر از انواع مرکز تلفن ویپ می توان به مرکز تلفن نیوراک اشاره کرد،که از سوی یک کمپانی چینی برای کسب  و  کارهای کوچک طراحی وعرضه گردیده. این مرکز تلفن دارای چندین ویژگی خاص در بین سخت افزارهای مشابه است. به طور مثال این مرکز در عین سادگی دارای یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است که می توان اطلاعات مشتری را به شکل یادداشت در سیستم ثبت کرد.

علاوه بر آن از ویژگی پاپ آپ تلفنی به عنوان یکی دیگر از مشخصه های منحصر به فرد این مرکز یاد می شود. نرم افزار مرکز تلفن نیوراک روی کامپیوتر نصب گردیده و به محض ثبت تماس ورودی، به شکل اتوماتیک نرم افزار باز شده و اگر اطلاعات مشتری از پیش ثبت شده باشد، سوابق و اطلاعات کاربری او را نمایش می دهد.

مرکز تلفن سنگوما (Sangoma) :

سنگوما یک سیستم مدیریت تماس ساخت کشور کانادا می باشد. کمپانی سنگوما امکان ارائه خدمات به شرکت های کوچک را دارد. این کمپانی محصولاتی اختصاصی شامل مبدل های داخلی و خارجی، تلفن ویپ و فایروال اختصاصی SBC دارد. مرکز تلفن ویپ چیست؟

مرکز تلفن Hosted PBX

جدیدترین سیستم مدیریت تماس ویپ مخصوص این مرکز تلفن است. این سیستم با توجه به تکنولوژی مدرن به کار رفته در آن، یک سرویس مدیریت تماس ورودی و خروجی هوشمند و مقرون به صرفه شناخته می شود و به نوعی طراحی شده که در ازای پرداخت حق اشتراک، می توانید از خدمات آن استفاده  کنید.

مثلا برای شرکتی که ۲۰ داخلی دارد می توانید یک سرویس تلفنی با تعداد داخلی ۲۰ عدد، تلفن گویا، ضبط مکالمات و صف انتظار تهیه کنید.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

در این مطلب به مرکز تلفن ویپ چیست؟ پرداختیم. شما می توانید برای خرید انواع مرکز تلفن ویپ – سیستم ویپ و تجهیزات آن از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *