وبلاگ

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM – آشنایی کامل با ماژور حافظه درون خطی دوگانه یا Dual In-Line Memory Module یا DIMM دریافت اطلات کامل از این مقاله از چیستی تا چگونگی را متوجه خواهید شد.

DIMM مخفف Dual In-line Memory Module به معنای ماژول حافظه درون خطی دوگانه است که معمولا 64 بیتی بوده و امکان انتقال سریع داده ها را فراهم می کند. در واقع در پاسخ به سوال DIMM چیست؛ می توان گفت DIMM یک ماژول است که از یک یا چند تراشه RAM روی یک برد مدار کوچک با پین هایی است که آن را به مادبرد متصل می کند. نکته قابل توجه در مورد DIMM این است که هر بیت داده را در یک سلول حافظه جداگانه ذخیره می کنند و از یک مسیر داده 64 بیتی استفاده می کنند.

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

مقایسه RDIMM و LRDIMM

بهتر یا قوی تر

بهتر است مقدمه بحث را این چنین شروع کنیم، هنگامی که Intel پردازنده های E5-v2 را به بازار عرضه کرد. این مدل یک ماژول حافظه متفاوت داشت که Load-Reduced DIMM (LRDIMM) نامیده شد، در همین زمان سرور ها با 3 مدل مموری مختلف سازگاری داشتند.

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

  • LRDIMM
  • Registered DIMM (RDIMM)
  • Unbuffered DIMM (UDIMM)

بعد تر UDIMM به دلیل پهنای باند کوتاه و قدرت حافظه کم دیگر استفاده نشد. در این مقاله به مقایسه RDIMM  و LRDIMM و زمان های استفاده از آن میپردازد.

بسیاری از کاربران فرض میکنند چون LRDIMM جدید ترین مدل ماژول حافظه درون خطی ست میتواند بهترین گزینه نیز باشد اما این فرضیه کاملا هم درست نیست.

DIMM در رم سرور ها | netyek.net

مقایسه DIMM در رم سرور ها | netyek.net

آیا RDIMM ها معمولا سرعت بیشتری دارند

 این مدل Registered DIMM با تقویت سیگنال های خود به عنوان یک بافر شناخته می شود. همچنین ماژولی میان DRAMs یا Dynamic Random-Access Memory و memory controller به حساب می آید. یکی از ویژگی های این مدل این است که امکان اتصال رنک دوگانه یا dual-rank را فراهم می نماید. که تا حد زیادی تعداد مموری های متصل به سرور را افزایش می دهد و همین امر سبب افزایش قدرت و سرعت آن می شود.

به وسیله RDIMM شما تا حدی نیز می توانید مصرف انرژی دستگاه را کاهش داده و تاخیر در عملکردشان را نیز کاهش دهید. ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

  dual rank چیست ؟

برای معنی دادن به این اصطلاح جز به جز پیش میرویم. در ابتدا  rank: رنک به معنای این است که چند قطعه 64 بیتی در DIMM وجود دارد. یک سینگل رنک یا تک رنک به معنای وجود یک DRAM در ماژول یا یک قطعه 64 بیتی است.

DIMM هایی که در هر طرف یک DRAM یا در هر طرف یک قطعه 64 بیت دارند dual rank یا رنک دوگانه نامیده می شود.

در مواردی حتی رنک های 4گانه نیز وجود دارد. که در هر طرف 2 قطعه 64 بیت قرار دارد.

برای مقایسه این دو ماژول نمودار زیر آخرین تغییرات این دو را  در پردازنده HPE Proliant Gen9 2 socket که از 2 intel Xeon E5-2600v4 procs استفاده میکند نشان می دهد.

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

شما قطعا متوجه خواهید شد که آخرین تغییرات برای RDIMM برای سینگل رنک ها بسیار بالاتر و قوی تر از RDIMMs و LRDIMM خواهد بود زیرا ظرفیت حافظه آن قوی تر است. این به این دلیل است که سینگل رنک ها به پردازنده این امکان را میدهد تا که درخواست و فرمان cpu را به روشی انجام دهد که ماژول های دو رنک یا بیشتر انجام میدهند.

برخی عوامل سبب لتنسی latency مموری میگردد:

1- سرعت DIMM

هرچه سرعت این ماژول ها بالاتر باشد قاعدتا latency در آن ها کمتر خواهد بود در حین کار بیشترین عاملی که سبب آن میگردد مدت زمانی است که  آن درخواست باید منتظر بماند تا اجرا شود.

مثلا حافظه با سرعت 2400 Megatransfers per second (MT/s) تقریبا 5 درصد لتنسی دارد که سرعت مموری را تا 2133 MT/s کاهش میدهد.

2- رنک ها

برای مثال درمموری  DDR4 با سرعت و نوع DIMM یکسان هرچه تعداد رنک بیشتر باشد این latency در عملکرد یا افزایش خواهد یافت این فرضیه که هر چه تعداد رنک بالاتر باشد به سیستم توانایی بیشتری برای کاهش حجم داده ها دارد درست است. ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

ولی سیستم زمان بیشتر را نیز دارد که درخواست ها را انجام دهد. مزایای آن بیشتر از معایب است و میتوان گفت در یک رنک چهار گانه مقداری latency جزعی به وجود می آید.

3- latency در CAS

CAS (Column Address Strobe) latency  نشان دهنده زمانی است که DRAM پایه برای شروع به کار نیاز دارد. و به شکل اعداد ساعت بیان می شود. مثل 13 15 17  به همین خاطر سیستم باید منتظر بماند تا cas  عمل کند و میزان لتنسی آن در loaded and unloaded یکسان است.

4- مصرف ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

افزایش حافظه ارتباطی با latency نخواهد داشت. در خواست های نوشتاری همیشه بدون در نظر گرفتن ترافیک bus در یک زمان انجام میپذیرند. هرچند افزایش مصرف سبب افزایش حافظه میشود توان و قدرت مموری ثابت میماند مگر اینکه از 3 DIMM در کانال DPC استفاده کنیم یا 128GB LRDIMM را جا به جا کنیم.

LRDIMM ظرفیت بیشتری را فراهم می نماید

LRDIMM از مموری بافر ها برای ثابت نگه داشتن بار های الکتریکی در رنک ها اسفاده میکند در ingle electrical load

اجازه میدهند تا 8 عدد در رنک در سینگل DIMM ها بالاتر بیایند. به وسیله این ماژول ها شما میتوانید سیستم را در بالاترین حجم حافظه استفاده کنید. ولی مصرف انرژی و latencies  در آن ها بیشتر خواهد بود.

در جدول زیر بیشترین ظرفیت که در LRDIMM  در مقایسه RDIMM. وجود دارد نمایش داده شده است .

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

مقایسه انواع نسل های رم سرور | نت یک

قیمت مقایسه انواع نسل های رم سرور | نت یک

ماژول حافظه درون خطی دوگانه یا DIMM

در نهایت کدام بهتر گزینه است ؟

همان طور که اغلب در it  اتفاق می افتد جواب این سوال بستگی به موقعیت دارد. اگر شما به دنبال مدلی از DIMM هستید که

بیشتر از 32 گیگ حافظه مورد نیازتان نخواهد بود در 90 درصد اوقات شما میتوانید از RDIMM  استفاده کنید که ارزان تر از LRDIMM هاست ولی اگر میخواهید بیشتر از 32 گیگ استفاده کنید LRDIMM مناسب تر خواهد بود.

برای یک عملکرد ایده آل دستور عمل کلی استفاده از یک یا بیشتر RDIMM در هر کاناال با رنک دو گانه خواهد بود.

برای دریافت مشاوره تخصصی و دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان نت یک در تماس باشید.

021-51787000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *