سوئیچ شبکه, وبلاگ

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

سوییچ 24 پورت | نت یک

در این مطلب قصد داریم به نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه بپردازیم. سوئیچ شبکه برای اتصال و مدیریت ترافیک شبکه استفاده می گردد. این دستگاه به عنوان یک کنترل کننده ترافیک عمل می کند و بسته های داده را بر اساس آدرس مقصد آن ها به منبع صحیح هدایت می کند. سوئیچ شبکه در شبکه های محلی (LAN) و شبکه های وسیع المدار (WAN) استفاده می شود و به صورت گسترده در شرکت ها، مراکز داده، ادارات، مدارس و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

برای تنظیم و پیکربندی یک سوئیچ شبکه، شما می توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید. این شامل استفاده از رابط کاربری وب سوئیچ، استفاده از خط فرمان (CLI) و استفاده از نرم افزار های مدیریت شبکه می گردد. در زیر توضیحاتی در مورد هر یک از این روش ها آورده شده است:

  1. رابط کاربری وب: بسیاری از سوئیچ های شبکه امکان دسترسی به یک رابط کاربری وب را ارائه می دهند. برای دسترسی به رابط کاربری وب، شما باید آدرس IP سوئیچ را در مرورگر خود وارد نمایید.و سپس با استفاده از نام کاربری و رمز عبور مناسب وارد شوید. از طریق رابط کاربری وب، می توانید تنظیمات شبکه مانند VLAN ها، همراه سازی پورت، درخواست های DHCP و موارد دیگر را تنظیم نمایید.
  2. خط فرمان (CLI): بسیاری از سوئیچ های شبکه امکان دسترسی به خط فرمان را هم فراهم می کنند. با استفاده از CLI، شما می توانید دستورات مختلفی را وارد نمایید.تا تنظیمات شبکه را پیکربندی نمایید. برای دسترسی به CLI، شما باید از طریق یک رابط سریال (مانند RS-232) به سوئیچ متصل شوید و از طریق یک نرم افزار ترمینال مانند PuTTY دستورات را ارسال نمایید.
  3. نرم افزارهای مدیریت شبکه: برخی از سوئیچ های شبکه از طریق نرم افزارهای مدیریت شبکه قابل پیکربندی می باشند. این نرم افزارها ابزارهای گرافیکی و دستورات CLI را فراهم می کنند تا بتوانید تنظیمات شبکه را انجام دهید. برخی از نرم افزارهای مدیریت معروف شامل Cisco Network Assistant و HP Intelligent Management Center می باشد.

در هر صورت، برای تنظیم و پیکربندی سوئیچ شبکه، شما نیاز به دسترسی به تنظیمات سوئیچ (از طریق رابط کاربری وب، CLI یا نرم افزار مدیریت شبکه) و دانش مربوط به تنظیمات شبکه (مانند VLAN، IP ها، پورت ها و غیره) دارید.

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

کانفیگ سوئیچ سیسکو با putty

میان افزار سوئیچ سیسکو بر مبنای محیط خط فرمان کار می کند. به بیان ساده تر باید از نرم افزارهای جانبی برای اتصال سوئیچ به ویندوز استفاده نمایید. ابزار رایگان فوق اجازه می دهد بدون مشکل خاصی با سوئیچ ارتباط برقرار کرده و دستورات موردنظر را روی سوئیچ اجرا نمایید. نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

putty محبوب ترین گزینه در این زمینه است.اگر تصمیم دارید از putty برای اتصال به سوئیچ استفاده نمایید. اطمینان حاصل نمایید.در بخش نوع ارتباط (connection type)، درگاه serial و COM را انتخاب کرده باشید تا اتصال بدون مشکل برقرار شود.

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

کانفیگ سوئیچ سیسکو

مثلا برای پیکربندی سوئیچ سیسکو 2960 یا هر سوئیچ دیگر سیسکو، ابتدا باید به کنسول سوییچ از طریق برنامه PuTTY متصل شویم. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال می کنیم:

  1. PuTTY را باز کرده و به پنجره پیکربندی PuTTY می رویم. در ادامه به بخش Connection type می رویم و گزینه Serial را انتخاب می کنیم.
  2. ابتدا کابل سوئیچ را از طریق کابل سریال به برنامه PuTTY متصل می کنیم. نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه
  3. به بخش Category در پنل سمت چپ می رویم و گزینه Serial را انتخاب می کنیم.
  4. زمانی که تنظیمات مربوط به نوع ارتباط سریال ظاهر شد گزینه پورت COM را برای فعال سازی فیلد Serial line to connect در وضعیت COM1 انتخاب می کنیم.
  5. در مرحله بعد باید سرعت ارتباط با سوئیچ را تعیین کنیم. برای سری های 300 و 500 بهتر است از مقدار 115200 استفاده نمایید.
  6. در ادامه فیلد Data bits را با مقدار 8 تنظیم می کنیم. نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه
  7. مقدار فیلد Stops bits را برابر با 1 تنظیم می کنیم.
  8. روی منوی بازشونده Parity کلیک کرده و گزینه None را انتخاب می کنیم.
  9. در منوی Flow Control نیز گزینه None را انتخاب می کنیم. نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه
  10. اکنون باید تنظیمات اعمال شده را ذخیره و PuTTY CLI را اجرا کنیم. برای انجام این کار گزینه Session را از پنل سمت چپ انتخاب می کنیم.
  11. به فیلد Saved Session می رویم و برای تنظیماتی که قرار است ذخیره سازی شود نامی را انتخاب می کنیم.
  12. روی دکمه Save کلیک نمایید.تا تنظیمات ذخیره سازی شوند.
  13. دکمه Open در پایین صفحه را کلیک نمایید.تا محیط خط فرمان CLI اجرا شود.
  14. در این حالت پیغام Switch> را مشاهده می نمایید.

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

ورود به حالت EXEC و تنظیم نام میزبان برای سوئیچ

  1. برای آن که به محیط پیکربندی سوئیچ 2960 و سایر سوئیچ ها وارد شویم ابتدا باید فرمان Enable را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهیم.
  2. در این حالت اعلان خط فرمان به صورت #Switch می شود که نشان می دهد در وضعیت پیکربندی سراسری دستگاه قرار داریم. نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

Switch# configure terminal

Switch(config)#

  1. برای آن که فرآیند شناسایی سوئیچ در شبکه با سهولت انجام شود باید یک نام میزبان به آن اختصاص دهیم. برای انجام این کار دستورات زیر را اجرا می کنیم. دقت نمایید.در دستورات زیر به جای access-switch1 باید نام دلخواه خود را وارد نمایید.

نحوه تنظیم و پیکربندی سویچ شبکه

نت یک، فروشگاه بزرگ سوئیچ شبکه – سوئیچ سیسکو و برندهای مطرح دیگر در خدمات شماست!

نت یک شرکت و مجموعه بزرگ فروش انواع سوئیچ شبکه و برندهای مطرح مثل سوئیچ سیسکو – یالینک و … می باشد که با بهترین قیمت ها آماده همکاری و ارائه خدمات فروش وسوئیچ و خدمات نصب و اجرا در سراسر ایران می باشد.  برای خرید سوئیچ شبکه در انواع مختلف می توانید از گروه نت یک مشاوره رایگان دریافت نمایید.و محصول موردنظرتان را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری نمایید.

نت یک محصولات اصل و درجه یک را با قیسمت رقابتی به فروش رسانده و به سراسر ایران با پست های معتبر ارسال می کند دریافت کلیه خدمات شبکه در این مجموعه امکان پذیر است و شما می توانید همین حالا جهت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید و مشاوره کاملا رایگان دریافت نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *