سوئیچ شبکه, وبلاگ

نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

سوییچ شبکه| نت یک

در مورد نحوه استفاده از سوئیچ شبکه و آموزش کار با آن باید گفت که سوئیچ شبکه دستگاهی بوده که اتصال به اینترنت را بین چند کامپیوتر ممکن مي سازد. برخلاف هاب شبکه، که هدف مشابهی را دنبال می کند، سوئیچ، امکان مدیریت ترافیک رد و بدل شده درون آن را دارد.

در مورد نحوه استفاده از سوئیچ شبکه باید بدانید که سوئیچ شبکه می تواند یک دستگاه مستقل باشد که برای استفاده در خانه یا ادارات کوچک یا حتی به شکل رک مونت در شبکه های بزرگتر مناسب می باشد. سوئیچ های شبکه از نظر امکان مدیریت ترافیک هم متفاوت می باشند. سوئیچ شبکه یک مؤلفه اساسی در شبکه های کامپیوتری می باشد. یک دستگاه هوشمند ترافیک شبکه را بر اساس اطلاعاتی که دارد از یک میزبان به میزبان دیگر منتقل می کند.

نحوه استفاده از سوئیچ شبکه را یاد بگیرید!

مجموعه ایمن ارتباط که پیشرو در زمینه تجهیزات ویپ و تحت شبکه مانند تلفن ویپ، اکسس پوینت، سوئیچ شبکه و … میباشد؛ امروز قصد دارد در این مقاله به بررسی موضوع نحوه استفاده از سوئیچ شبکه بپردازد. شما به خوبی آگاه هستید که برای خیلی از مصارف خانگی، داشتن تنها یک مودم و یک روتر معمول می باشد.

این دو برای اکثر نیازهای شبکه خانواده کافی می باشد. با این حال، در صورتی که تعداد زیادی رایانه و دیگر دستگاه ها مانند آیپی فون در خانه داشته باشید یا در صورتی که به دنبال تجهیز محیط کاری و شرکت خود باشید، برای مدیریت قطعاً یک سوئیچ شبکه اترنت همان چیزی بوده که نیاز دارید.

از آنجایی که سوییچ شبکه در خانه های معمولی رایج نیست. خیلی از مردم درک روشنی از آن ندارند، چه برسد به دانستن نحوه استفاده از سوئیچ شبکه ! پس ما راهنمای شما هستیم و در اینجا ما متوجه خواهیم شد که سوئیچ شبکه اترنت چیست؟ نحوه استفاده از سوئیچ شبکه چگونه می باشد؟ همینطور به پاسخ این سوال که خرید سوئیچ شبکه برای چه سازمانی امری مفید و مقرون به صرفه محسوب می شود خواهیم پرداخت.

پیش از هر چیزی باید توضیح دهیم که یک سوئیچ شبکه چیست؟ سوئیچ اترنت یک دستگاه شبکه بوده که برای اتصال رایانه های شخصی مختلف، سرورها، لپ تاپ ها یا سایر دستگاه های اترنت به یک شبکه محلی استفاده می شود. به این ترتیب دستگاه های متصل می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سوییچ شبکه از یک جدول دسترسی MAC برای تبادل بسته های داده بین این دستگاه ها کمک می گیرد.

سوئیچ شبکه انواع مختلفی دارد و سوئیچ های مختلف کاربردها و عملکردهای متفاوتی دارند. آن ها امکان دارد در 16، 32 یا 64 پورت و همینطور در سرعت های مختلف پورت ارائه شوند. سرعت اولیه 10 مگابیت در ثانیه و بعد 100 مگابیت می باشد و امروز سوئیچ اترنت گیگابیتی سریع تری هم داریم که 1000 مگابیت در ثانیه را درک می کند. سوئیچ شبکه هایی که دارای پورت های بیشتر یا سرعت بالاتر می باشند برای شرکت های با ابعاد بزرگتر مناسب می باشند.

نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

کاربرد سوئیچ شبکه سیسکو

یک سوئیچ شبکه سیسکو قابلیت های فراوانی را در حوزه شبکه ارائه می کند و نقش بزرگی را در یک شبکه ایفا می کنند. این سوئیچ ها را می توان به آسانی به دستگاه هایی که نیاز دارید و یا وسایل جانبی مختلف وصل کرد و آن دستگاه را به شبکه متصل کرد. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

همچنین این سوئیچ های شبکه می توانند روی ارتباطات بیشتری فعالیت داشته و شبکه بی سیم باکیفیتی را به کاربران ارائه کنند. اصل کاربرد سوئیچ های سیسکو در راه اندازی شبکه های بی سیم است که با استفاده از آن ها می توان دیوایس ها یا دستگاه های مختلفی را به هم متصل کرد و یک شبکه بی سیم بسیار بزرگ و مطمئن را تشکیل داد.

مراحل و آموزش استفاده از سوئیچ شبکه

خواه سوئیچ شبکه مدیریتی باشد یا سوئیچ شبکه غیرمدیریتی، اساساً نحوه استفاده از سوئیچ شبکه شما یکسان می باشد. در ابتدا سوئیچ باید به شبکه و منبع تغذیه دسترسی داشته باشد. پس در قدم اول مودم را به خط ورودی اترنت وصل کنید.

مودم دستگاهی بوده که سیگنال را به شبکه می آورد. در قدم بعدی، روتر را به مودم وصل کنید. روتر آدرس شبکه خصوصی را به آدرس عمومی ترجمه می کند تا به تمام دستگاه های شبکه متصل حق دسترسی به اینترنت را دهد.

سومین کاری که نیاز به انجام آن دارید، این بوده که یک کابل اترنت را به یکی از پورت های سوئیچ شبکه وصل کنید، بعد سر دیگر را به یک دستگاه سیمی مانند کامپیوتر متصل کنید. این مرحله را برای اتصال همه آی پی فون ها، سرورها، لپ تاپ ها یا سایر دستگاه های اترنت تکرار کنید. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

چهارم، یک کابل اترنت را به یکی از پورت های پشت سوئیچ شبکه وصل کنید، بعد سر دیگر کابل را به یکی از پورت های اترنت در پشت روتر وصل کنید. پس سوئیچ شبکه در حال تبدیل شدن به پسوند روتر می باشد. شما یک خروجی را به روتر خود وصل می کنید، و خروجی های دیگر تنها آن اتصال را جدا می کنند تا اتصالات بیشتری به شما دهند.

پنجم، آداپتور برق ارائه شده را به پورت برق روی سوئیچ شبکه وصل کنید، بعد سر دیگر را به پریز برق وصل کنید. در واقع در صورتی که سوئیچ شبکه poe باشد، می توان این مرحله را حذف کرد. پس از اتمام اتصال با کمک مراحل فوق، سوئیچ شبکه غیر مدیریتی آماده کار است در حالی که سوئیچ شبکه مدیریتی امکان دارد نیاز به تنظیمات بیشتری از طریق یک روش پشتیبانی شده داشته باشد. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

خواه این روش رابط خط فرمان دسترسی از طریق پوسته ایمن و … باشد، یک رابط وب بارگیری شده در مرورگر وب شما باشد. یا پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) برای دسترسی از راه دور. این رویکرد گزینه های مختلفی از جمله سرعت پورت، شبکه های محلی مجازی، افزونگی، انعکاس پورت و کیفیت خدمات (QoS) را برای اولویت بندی ترافیک آزاد می کند.

نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

برای این که در نحوه استفاده از سوئیچ شبکه به مشکل بر نخورید؛ حتما پیش از خرید سوئیچ به مشخصات آن و الزامات شبکه تان دقت کنید:

قدم اول

  • سوئیچ را در جایی قرار دهید که دسترسی فیزیکی به آن قابل کنترل باشد.
  • باید امنیت را در زمان نصب دستگاه در نظر گرفت. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

قدم دوم

  • سوئیچ را در یک مکان خنک با تهویه هوای مناسب قرار دهید.
  • دقت کنید اطراف آن فضای کافی برای انتشار گرما داشته باشد.

قدم سوم

  • مودم را به خط اینترنت متصل کنید. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه
  • فرقی نمی کند DSL باشد یا کابل یا ماهواره.
  • مودم همان دستگاهی بوده که سیگنال را به شبکه تان می رساند.

قدم چهارم

  • یک سر کابل شبکه را به مودم تان متصل کنید.
  • این کابل احتمالا کابل شبکه cat5 یا cat6 می باشد.
  • سر دیگر این کابل را به سوئیچ وصل کنید.
  • هرچند اجباری بر این کار نیست و ضرورتی ندارد، ولی بهتر است سر دیگر کابل را به اسلات 1 سوئیچ وصل کنید تا بتوانید بین کابل های ورودی و خروجی تمایز ایجاد کنید.

قدم پنجم

  • یک کابل شبکه دیگر بردارید و یک سر آن را به یک اسلات دیگر روی سوئیچ وصل کنید.
  • سر دیگر آن کابل را به اسلات شبکه کامپیوترتان متصل کنید. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه
  • این قدم را باید برای تمام کامپیوترهایی که می خواهید به شبکه وصل شوند تکرار کنید.

قدم ششم

  • بررسی کنید آیا سرور DHCP روی شبکه تان دارید یا خیر.
  • روترهای پهن باند اکثر خانه ها یا ادارات کوچک دارای سرور DHCP می باشند که به شکل پیش فرض تنظیم شده اند.
  • سرور DHCP به شکل اتوماتیک آدرس های IP را به کامپیوترهای تان تخصیص می دهد. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه
  • اگر سرور DHCP ندارید، برای دستگاه های تان به شکل دستی آدرس IP مشخص کنید.

قدم هفتم

  • Subnet mask را مشخص کنید. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه
  • این میزان نشان دهنده تعداد و آدرس های محلی می باشد.
  • به عنوان مثال subnet mask معادل با 255.255.255.0 تعداد 254 میزبان احتمالی را در همان شبکه فراهم می کنند.

قدم هشتم

  • آدرس گیت وی را تنظیم کنید.
  • هر ترافیکی که مقصدی خارج از شبکه تان داشته باشد، همان طور که به واسطه subnet mask تعریف می شود، به واسطه آدرس هایی که تخصیص مي دهید به جریان می افتند.
  • این مورد معمولا همان آدرسی بوده که شما به پورت LAN روترتان می دهید. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

قدم نهم

  • یک آدرس سرور DNS مشخص کنید.
  • آدرس DNS را از تنظیمات روترتان یا از ارائه کننده سرویس اینترنت تان به دست بیاورید.

قدم دهم

  • با کمک ابزار “Ping”، اتصال تان را تأیید کنید.
  • همان طور که مي دانید وجود سوئیچ شبکه برای گسترش شبکه ها دارای اهمیت می باشد.

نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

مزایای استفاده از سوئیچ شبکه

استفاده از سوئیچ شبکه چندها مزیت را برای یک شبکه به همراه دارد، از جمله کاهش تراکم شبکه، بهبود عملکرد شبکه و مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بیشتر. سوئیچ ها ایجاد شبکه های محلی مجازی (VLAN) را قادر می سازند، که امکان تقسیم بندی شبکه را فراهم می کند و امنیت و کنترل بیشتری بر ترافیک شبکه ارائه می دهد. سوئیچ ها همچنین مدیریت شبکه را ساده می کنند، زمان خرابی شبکه را کاهش می دهند و شناسایی و حل سریع تر مشکلات شبکه را امکان پذیر می کنند. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه ها ویژگی های زیادی دارند که آن ها را از هاب ها متفاوت می کند. قانع  کننده ترین دلیل برای انتخاب و خرید سوئیچ شبکه به جای هاب، پهنای باند است. وقتی یک هاب 100 مگابیت بر ثانیه دارای پنج ایستگاه کاری باشد، هر یک 20 مگابیت در ثانیه پهنای باند دریافت می کند. اما زمانی که از یک سوئیچ 10/100 مگابیت بر ثانیه استفاده می شود، هر ایستگاه کاری 100 مگابیت در ثانیه پهنای باند دریافت می کند که به طور چشمگیری سرعت اتصال را افزایش می دهد. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

یکی از مهم ترین مزیت سوئیچ شبکه ها میکرو سگمنتیشن یا تقسیم بندی میکرو است، این عبارت به معنی ایجاد یک روش برای پدیدار کردن مناطق امن در مراکز داده است. تکنولوژی میکرو سگمنتیشن یک استقرار ابری است که به شما امکان می دهد تا حجم کارها در شبکه را تقسیم بندی و از هم جدا کنید تا از آن ها محافظت کنید. استفاده از یک سوئیچ شبکه برای تقسیم یک حوزه برخورد بزرگتر به حوزه های کوچکتر به منظور کاهش احتمال برخورد و بهبود توان عملیاتی کلی تقسیم بندی میکرو نامیده می شود. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

به عنوان دیگر مهم ترین مزیت سوئیچ شبکه باید گفت در نهایت، هر دستگاه روی یک پورت سوئیچ اختصاصی قرار دارد. برخلاف هاب اترنت، یک دامنه برخورد مجزا در هر یک از پورت های سوئیچ شبکه وجود دارد. این به رایانه  ها اجازه می دهد تا پهنای باند اختصاصی در اتصالات نقطه به نقطه به شبکه داشته باشند و همینطور بدون برخورد به صورت کامل دو طرفه اجرا شوند. حالت دوطرفه کامل تنها یک فرستنده و یک گیرنده در هر حوزه برخورد دارد که احتمال برخورد را غیرممکن می سازد.

انواع سوئیچ شبکه تقریباً مشابه هاب شبکه به نظر می رسند، اما یک سوئیچ به طور کلی دارای هوش بیشتر قیمت کمی بالاتر نسبت به هاب است. بر خلاف هاب ها، سوئیچ های شبکه قادر به بازرسی بسته های داده به زمان دریافت، تعیین منبع و دستگاه مقصد هر بسته و ارسال مناسب آن ها می باشند. یک سوئیچ شبکه با ارسال پیام ها فقط به دستگاه متصل مورد نظر، پهنای باند شبکه را حفظ می کند و عملکرد بهتری نسبت به هاب ارائه می دهد. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

سوئیچ ها همینطور در حالت دوطرفه کامل اجرا می شوند که امکان ارسال و دریافت همزمان داده ها در سراسر شبکه را فراهم می کند. سوئیچ اترنت ها در مقایسه با هاب ها که فقط از حالت نیمه دوطرفه پشتیبانی می کنند، به طور موثر سرعت شبکه را دو برابر می کنند. یک سوئیچ 10/100 مگابیت بر ثانیه همینطور می تواند از سخت افزاری که با سرعت 10 مگابیت در ثانیه یا 100 مگابیت در ثانیه کار می کند، پشتیبانی کند که امکان استفاده مداوم از فناوری قدیمی  تر و تاخیر در تعویض را فراهم می کند. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

مدیریت آسان تر شبکه با استفاده از سوئیچ شبکه

هنگام انتخاب سوئیچ شبکه، توجه به عواملی مانند اندازه شبکه، تعداد دستگاه هایی که باید متصل شوند و عملکرد شبکه مورد نظر ضروری است. سوئیچ های مدیریت نشده برای شبکه های کوچک با حداقل ترافیک ایده آل هستند، در حالی که سوئیچ های مدیریت شده برای شبکه های بزرگتر با ترافیک بالا و چندین VLAN مناسب تر هستند.

علاوه بر این در کاربردهای سوئیچ شبکه و انواع آن، استفاده از سوئیچ شبکه امکان مدیریت آسان تر شبکه را فراهم می کند. این عیب یابی شبکه را ساده می کند و خطر خرابی شبکه را با امکان شناسایی و حل سریع تر مشکلات شبکه کاهش می دهد. علاوه بر این، سوئیچ ها مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کنند و امکان گسترش آسان شبکه را با رشد کسب وکار فراهم می کنند.

سوئیچ های PoE برای تامین انرژی دستگاه های شبکه مانند نقاط دسترسی بی سیم و دوربین های IP ایده آل هستند، در حالی که سوئیچ های تخصصی مانند سوئیچ های توزیع و هسته برای نیازهای شبکه ای خاص طراحی شده اند.

به علاوه انواع سوئیچ شبکه سرعت و کارایی شبکه ها را در هر یک از شرایط زیر افزایش می دهند:

  • هر شبکه ای که به عملکرد بهبود یافته برای سرورهای فایل، ایستگاه های کاری، سرورهای وب و غیره نیاز دارد. هر مؤلفه حیاتی باید مستقیماً به یک سوئیچ10/100 مگابیت بر ثانیه متصل شود. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه
  • هر شبکه ای که خواستار هاب 10/100 باشد از سوئیچ10/100 مگابیت بر ثانیه بهره می برد. سوئیچ پهنای باند موجود را افزایش می دهد و سرعت اجرای شبکه را به شدت افزایش می دهد.
  • هر شبکه ای که از کابل فیبر نوری استفاده می کند باید به جای هاب از سوئیچ10/100Mbps استفاده کند. یک هاب از سرعت ممکن با کابل کشی فیبر نوری بهره کامل نخواهد برد.
  • هر شبکه ای که از برنامه های پرسرعت از جمله چند رسانه ای و ویدئو استفاده می کند. هر ایستگاه کاری یا سرور فایلی که از برنامه های کاربردی فشرده استفاده می کند باید مستقیماً به یک سوئیچ10/100 مگابیت بر ثانیه متصل شود. نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

پایان مقاله نحوه استفاده از سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه انواع مختلفی دارد و فاکتورهای مختلفی در انتخاب آن ها دخیل می باشند که به نیازهای شبکه تان بستگی دارد، از جمله درجه حرارت محیط، تعداد پورت های مورد نیاز و…. امیدواریم با مطالعه این نوشتار با نحوه استفاده از سوئیچ شبکه آشنا شده باشید.

در پایان لازم است عنوان کنیم شرکت نت یک کلیه محصولات و تجهیزات شبکه سیسکو و دیگر برندها را به فروش می رساند. همچنین قیمت سوئیچ سیسکو را می توانید از فروشگاه های دیگر استعلام بگیرید و با خیال آسوده از شرکت نت یک تهیه کنید.

شرکت نت یک ضمانت قیمت برای کلیه محصولات خود می دهد به این معنا که اگر قیمت سوئیچ شبکه 24 پورت سیسکو از همکاران ما کمتر از قیمت شرکت نت یک بود شما می توانید وجه و قطعه را عودت کنید. همچنین شرکت نت یک هر گونه مشاوره و پشتیبانی برای طراحی تا اجرا و خدمات پس از فروش و گارانتی و تضمین قیمت و ضمانت اصل بودن جنس را به شما خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *