وبلاگ

تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی چیست؟ کلمه ویپ اشاره به یک تکنولوژی ارتباطی صوتی دارد اما مرکز تلفن ابری اشاره به یک سرویس ارتباط تلفنی می کند که از تکنولوژی VoIP استفاده می کند. در این مطلب هر کدام از این مفاهیم را به صورت جدا بررسی می کنیم و سپس تفاوت ها را از نظر غامکانات به شما عزیزان می گوییم. پس با نت یک، مرکز بزرگ فروش تلفن ویپ همراه باشید.

نگاهی بر تکنولوژی ارتباطی VoIP

سیستم های ارتباطی روز به روز در حال پیشرفت و ارتقا هستند و ریشه آنها آرام آرام، خواه یا ناخواه در حال رشد و عجین شدن با زندگی روزمره ما هستند. سالها پیش خبری از نرم افزارهای شبکه اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام نبود، اما حالا شاهد حضور کسب و کارهایی هستیم که بدون این سرویس های ارتباطی امکان ادامه فعالیت را ندارند. آیا کسی روزی فکر می کرد که رشد یک کسب و کار به شکل امروزی با این حجم وابسته به چنین سرویس های ارتباطی و تکنولوژی های روز باشد؟

از میان تکنولوژی های ارتباطی زیادی که وجود دارد موضوع بحث ما، تکنولوژی VoIP است. این تکنولوژی در واقع وظیفه انتقال صدا روی بستر شبکه را بر عهده دارد. بسیاری از نرم افزارهای ارتباطی و همچنین سیستم های مدیریت تماس از این تکنولوژی برای ارائه سرویس استفاده می کنند.

مرکز تلفن ویپ محلی نرم افزاری و سخت افزاری و مرکز تلفن ابری به واسطه پلتفرم هایی مثل مرکز تلفن استریسک، ایزابل، الستیکس، سیسکو و همچنین سخت افزارهایی مثل نیوراک، گرند استریم، سنگوما، دیجیوم و … کمپانی هایی هستند که سیستم های مدیریت تماس خود را مبتنی بر تکنولوژی ویپ طراحی، تولید و عرضه کرده اند.

مرکز تلفن ویپ محلی – On-Premise PBX چیست؟

on-premise PBX ، نوعی تلفن ویپ است که البته با نام های دیگری نظیر تلفن IP-PBX نیز شناخته می شود. تفاوت اصلی ویپ با تلفن های معمولی ، هزینه ، نوع استفاده و بخش های اضافی ویپ می باشد. اما این نوع تلفن شباهت زیادی به سیستم سنتی دارد و کاربر از آن در منزل ، شرکت و ادارات استفاده می کند. تفاوت اصلی این نوع تلفن در نوع مسیریابی است که از تکنولوژی بیشتری بهره مند است. مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

مرکز تلفن ویپ محلی، به عنوان یک On-Premise PBX شناخته می شود، اما برای درک بهتر تفاوت آن با مرکز تلفن ابری، نیازمند اطلاعات ابتدایی در مورد هر دو سرویس هستیم. مرکز تلفن محلی یا درون سازمانی، یک سیستم مدیریت تماس بر پایه فناوری VoIP است که به طور فیزیکی در داخل یک شرکت نصب و راه اندازی می شود.

مراکز تلفن ویپ محلی، به صورت نرم افزاری و سخت افزاری از طریق شرکت های مختلف تولید و عرضه می شوند. سیستم های تلفن VoIP نرم افزاری نیازمند یک سرور برای نصب نرم افزار هستند، در حالی که مدل های سخت افزاری به گونه ای طراحی شده اند که بدون نیاز به سرور جداگانه عمل کنند، مانند سانترال پاناسونیک.

تفاوت اصلی میان مرکز تلفن ابری و ویپ (مرکز تلفن محلی)، محل استقرار این سرویس های تلفنی است. وظیفه مرکز تلفن VoIP درون سازمانی، مدیریت تماس های ورودی، خروجی و ارائه سرویس هایی مانند تلفن گویا، گزارش های تماس، صف های تماس، ضبط مکالمات و … است. می توان به مراکز تلفن سخت افزاری ویپ پرکاربرد در ایران اشاره کرد که شامل مراکز تلفن نیوراک، آوایا، زایکو، گرنداستریم و سنگوما هستند.

همچنین، مراکز تلفن ویپ نرم افزاری مانند الستیکس، استریسک، ایزابل، فری پی بی ایکس و سیسکو هم بین محبوب ترین سیستم های مدیریت تماس هستند. تجهیزات مورد استفاده برای استقرار مراکز تلفن ویپ درون سازمانی شامل مبدل هایی مانند گیت وی FXO وگیت وی FXS، تلفن های رومیزی، تلفن های بی سیم، هدست ها، تجهیزات کنفرانس صوتی، سرور و سوییچ ها هستند. مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

مزیت های مرکز تلفن ویپ محلی

  • دسترسی کامل و مالکیت دائم مرکز تلفن VoIP
  • عدم محدودیت در تعریف داخلی، تلفن گویا، صف تماس و …
  • توسعه و دسترسی به تمام امکانات سیستم
  • ارتباط درون شبکه ای داخلی ها و پایداری بیشتر مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی
  • عدم وابستگی به اینترنت
  • عدم دسترسی افراد بیگانه به اطلاعات سیستم تلفنی

معایب مرکز تلفن ویپ محلی

  • هزینه نسبتا زیاد برای پیاده سازی و استقرار
  • نیاز به کارشناس پشتیبان مستقر در محل یا دورکار
  • اشغال شدن بخشی از فضای دفترکار برای استقرار تجهیزات
  • مصرف برق 24 ساعته و هزینه های جانبی دیگر مثل کولینگ
  • دشواری ارتقای سرور در زمان نیاز مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی
  • قطع ارتباطات تلفنی در زمان نقل مکان

مرکز تلفن ویپ محلی چه کسانی مناسب است؟

اولین و مهم ترین مزایای تلفن تحت شبکه این است که محدودیت جغرافیایی ندارد و شما به راحتی می توانید از آن هرجایی که هستید؛ استفاده کنید. در صورتی که از خطوط ثابت مخابرات بهره بگیرید، اگر از محل دریافت سیم تلفن تان دور شوید دیگر امکان برقراری ارتباط نخواهید داشت. در صورتی که با تلفن ویپ این محدودیت وجود ندارد و کاربران در هر مکانی می توانند از آن استفاده کنند. پس آن دسته از افراد که به این ویژگی نیاز دارند و یک خط ویپ ثابت و همیشگی می خواهند باید برای خرید تلفن VOIP هزینه کنند.

مرکز تلفن ابری – Hosted PBX چیست؟

PBX مخفف «Private Branch Exchange» ابزاری برای مدیریت تماس های ورودی و خروجی یک شرکت یا سازمان، با اتصال به خطوط مخابراتی است. PBX یا سانترال شبیه یک مرکز مخابرات کوچک در داخل مجموعه با اتصال تلفن های رومیزی برقراری تماس را امکان پذیر می کند. در این سیستم برای برقراری تماس های درون سازمانی هر فرد به یک شماره یا داخلی سه یا چهاررقمی نیاز خواهد داشت. این ابزار قابلیت دریافت تماس های ورودی و برقراری تماس های خروجی را امکان پذیر می کند.

سالهای زیادی است که اکثر نرم افزارهای درون سازمانی مثل نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، اتوماسیون اداری، نرم افزار حسابداری و … به صورت ابری ارائه می شوند. مرکزتلفن VoIP هم در سالهای اخیر همانند سرویس و نرم افزارهای دیگر به صورت ابری ارائه می شود. مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

مرکزتلفن ابری در واقع همان مرکزتلفن محلی است که به جای استقرار در محل شرکت روی یک سرور مجازی در یک شرکت سرویس دهنده نصب شده است و شما با پرداخت حق اشتراک امکان استفاده از خدمات سیستم تلفن VoIP را بدون خرید تجهیزات خواهید داشت.

هدف ما در این مقاله مقایسه مرکزتلفن ویپ محلی با مرکزتلفن ابری است، بنابراین علاوه بر مزیت ها هر کدام از این دو سیستم تلفن با معایب آنها هم آشنا خواهید شد. به طور مثال از معایب مرکزتلفن ابری می توان به وابستگی به اینترنت، محدودیت در دسترسی به تمام قابلیت ها و عدم مالکیت سیستم اشاره کرد.

مزیت های مرکز تلفن ویپ ابری مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

  • امکان نقل مکان بدون یک لحظه قطعی ارتباطات تلفنی مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی
  • استفاده در زمان دورکاری بدون نیاز به لوازم و تجهیزات خاص
  • افزایش کیفیت ارائه خدمت بخش IT به دلیل حذف پشتیبانی
  • حذف هزینه های استقرار، پیاده سازی و هزینه های جانبی مثل کولینگ و برق
  • سهولت در ارتقای سرور به دلیل استفاده از سرورهای مجازی
  • پشتیبانی 24 ساعته

معایب مرکز تلفن ویپ ابری

  • عدم مالکیت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی
  • وابستگی به اینترنت
  • امکان دسترسی مدیران شرکت سرویس دهنده به مرکزتلفن ابری
  • عدم دسترسی کامل به سرور و تمام قابلیت ها مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی
  • محدودیت در تعریف داخلی، صف تماس، تلفن گویا و …

hosted pbx مناسب چه کاربرانی است؟ مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

در این تلفن ، فرآیند سیگنالینگ با استفاده از آی پی فون ها و سرور های IP-PBX ، از طریق سیم های LAN انجام میشود. پروتکلی که در این نوع تلفن مورد استفاده قرار میگیرد ، پروتکل آغاز جلسه یا SIP است. انعطاف پذیری این تلفن به همراه هزینه های اندک و منبع باز بودن آن ، گزینه ای مقرون به صرفه برای انتخاب این نوع تلفن است.

هدف از طراحی و تولید این تلفن، کمک به کسب و کارها بود تا بتوانند با برقراری ارتباط با مشتریان، رشد بهتری داشته باشند. به همین دلیل، این تلفن، کمک شایانی به توسعه و گسترش این مشاغل می کند. استارتاپ ها و تمام شرکت های کوچک و متوسط و حتی شرکت های تازه تاسیس می توانند از این سانترال ابری استفاده کنند.

قیمت مناسب، قابلیت جابجایی، راه اندازی سریع و آسان و استفاده راحت از آن سبب شده به عنوان بهترین گزینه به این کسب و کارها معرفی شود. مدیریت کردن این تلفن توسط شرکت ارائه دهنده سبب می شود کاربران بتوانند به توسعه شرکت خود و ایجاد یک برند قوی کمک کنند.

تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی براساس امکانات

حال که با هردو حالت راه اندازی نرم افزار مرکز تماس آشنا شدید می توانیم بطور دقیق مقایسه مرکز تلفن ابری با محلی را داشته باشیم. مقایسه مرکز تلفن ابری (Cloud PBX) با مرکز تلفن محلی (On-Premises PBX) در چند جنبه مهم انجام می شود: مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

هزینه:

  • مرکز تلفن محلی: معمولاً دارای هزینه های اولیهٔ بالا برای خرید سخت افزار و نرم افزار است. هزینهٔ نگهداری و به روزرسانی هم می تواند مداوم باشد.
  • مرکز تلفن ابری: معمولاً دارای هزینه های ماهانه است که می تواند بر اساس تعداد کاربران یا مصرف منابع محاسبه شود. هزینهٔ راه اندازی هم امکان دارد متغیر باشد.

مکانیکی:

  • مرکز تلفن محلی: در این حالت، تمامی سخت افزار و نرم افزارها در داخل سازمان یا مکان فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مرکز تلفن ابری: در این مدل، تمامی سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز برای ارائه خدمات تلفنی در ابر مستقر هستند. کاربران به واسطه اینترنت به مرکز تلفن ابری متصل می شوند. مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

مدیریت:

  • مرکز تلفن محلی: مدیریت و نگهداری کامل سیستم به عهدهٔ سازمان است، که امکان دارد نیاز به تخصص و منابع انسانی بالایی داشته باشد.
  • مرکز تلفن ابری: معمولاً مدیریت و نگهداری سیستم به عهدهٔ ارائه دهنده سرویس است. این می تواند برای سازمان ها به دلیل کاهش بار مدیریتی مزیت باشد.

انعطاف پذیری:

  • مرکز تلفن محلی: این مدل معمولاً کمتر انعطاف پذیر است. به دلیل نیاز به سرورها و تجهیزات سخت افزاری قابل تنظیم، تغییرات بزرگتری برای اعمال ویژگی های جدید الزامی است. مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی
  • مرکز تلفن ابری: این مدل معمولاً انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد. با توجه به نوع سرویس ارائه شده، می توان به راحتی منابع را افزایش یا کاهش داد و همچنین ویژگی های جدید را به سیستم اضافه کرد.

مرکز تماس هوشمند ویپ

خرید انواع تلفن ویپ از نت یک + خدمات نصب، راه اندازی و پشتیبانی

تلفن ویپ یکی از بهترین گزینه ها برای کسب و کار شماست. تلفن ویپ یک فناوری مبتنی بر اینترنت است که امکان برقراری مکالمات تلفنی از طریق اینترنت را فراهم می کند. با استفاده از تلفن ویپ، شما می توانید به راحتی و به صورت موثر با همکاران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

در نت یک، ما انواع مختلفی از تلفن ویپ با کیفیت بالا را به شما ارائه می دهیم. از تلفن های ویپ ساده تا تلفن های هوشمند با امکانات پیشرفته، ما همه چیز را برای شما در نظر گرفته ایم. همچنین، ما خدمات نصب، راه اندازی و پشتیبانی از تلفن ویپ را هم ارائه می دهیم تا شما بتوانید به راحتی از این فناوری استفاده کنید.

با انتخاب نت یک برای خرید تلفن ویپ، مطمئن باشید که در کنار یک راهکار مدرن و کارآمد برای ارتباطات شرکتی خود، همیشه از خدمات حرفه ای و کیفیت بالای ما بهره مند خواهید شد. به ما بپیوندید و تجربه ارتباطات موثر و بهبود کارایی شرکت خود را تجربه کنید. مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی

برای ثبت سفارش و دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *