سوئیچ شبکه, وبلاگ

انواع مختلف سوئیچ در شبکه

مشکلات سوییچ شبکه | نت یک انواع مختلف سوئیچ در شبکه

انواع مختلف سوئیچ در شبکه درحقیقت جزئی از شبکه را تشکیل می دهند. به طور کلی شبکه کامپیوتری از اتصال چند کامپیوتر و سایر دستگاه ها مثل پرینتر، اسکنر، سوئیچ شبکه، روتر، اکسس پوینت و سایر تجهیزات به وجود می آید. وجود هرکدام از این تجهیزات در شبکه الزامی و مهم است.

انواع مختلف سوئیچ در شبکه

سوئیچ شبکه درحقیقت یک دستگاه شبکه رایانه ایست که کاربران را به یکدیگر و یا به اینترنت متصل می کند. از پرینتر ها به رایانه ها، کنسول های بازی و دی وی دی درایوها و…،درحقیقت این دستگاه ارتباطی مطمئن و پایدار را بین سایر تجهیزات برقرار می سازد.

سوئیچ ها انواع مختلفی دارند که بسته به تعداد دستگاه ها و کاربرانی که از شبکه کمک می گیرند متفاوت است و می توان برطبق آن مدل مناسب را انتخاب کرد. البته عواملی همچون ارتقاء شبکه و تغییر تجهیزات هم از جمله عواملی می باشند که باید حتماً زمان انتخاب سوئیچ مناسب توجه کرد.

انواع سوئیچ شبکه:

سوئیچ های شبکه دارای انواع مختلفی می باشند که شامل:

1ـ سوئیچ های غیر مدیریتی

از سوئیچ های غیر مدیریتی جهت شبکه های کوچک مثل شبکه های خانگی استفاده می شوند. این سوئیچ ها به سایر دستگاه های موجود در شبکه متصل و سبب ایجاد ارتباط میان آن ها می شود این ارتباط می تواند میان دو کامپیوتر و یا یک کامپیوتر با دستگاه هایی مثل پرینتر باشد. به شکل مثال زمانی که شما نیاز به چند پورت اضافی دارید این سوئیچ ها قادر هستند انتخاب بسیار خوبی باشند.

این دستگاه همانطور که از نامش پیداست نیازی به مانیتورینگ مداوم نداشته و همینطور نیازی به هیچ راه اندازی اولیه ندارد. درحقیقت می توان گفت آن ها مقرون به صرفه ترین سوئیچ های شبکه محسوب می شوند. از جمله سوئیچ هایی که در این دسته قرار می گیرند سوئیچ های سری 110 شرکت سیسکو هستند. سوئیچ های سری 110 سیسکو مثال های خوبی از این دسته می باشند.

2ـ سوئیچ های مدیریتی

برخلاف سوئیچ های Unmanaged این سوئیچ ها قابل تنظیم می باشند؛ جهت همین قادر هستند عملکرد یک شبکه را ارتقاء دهند. این سوئیچ ها دارای دو نوع Smart switches و Enterprise switches می باشند.

  • Smart switches : این دسته از سوئیچ ها در حال تکامل می باشند. قانون کلی این است که این دستگاه ها تعدادی از امکانات تنظیم، امینت و QOS را ارائه می دهند اما در مقایسه با سایر سوئیچ های مدیریت شده مقیاس کم تری دارند. این سوئیچ ها جهت شبکه هایی که از انتقال داده و تخصیص داده های گیگابیت پشتیبانی می کند مناسب بوده و همینطور یک رابط کاربری جهت مدیریت می باشند.

Smart switch ها دارای خصوصیت های محدود مدیریتی می باشند که یک رابط وب را ارائه می دهند و قابلیت پیکربندی تنظیمات اولیه نظیر virtual LAN، پهنای باند پورت و انتقال duplex را دارا هستند.

این سوئیچ ها از سطوح امنیتی مثل سایرین از قابلیت مدیریت برخوردار نیستند با این حال از احراز هویت پایه 802.1x و تعداد محدودی از ACL ها کمک می گیرند. علاوه بر این از QOS پشتیبانی کرده و برنامه های کاربردی را طبق 802.1q/TOS/DSCP تسهیل و تطبیق پذیری را افزایش می دهد.

سوئیچ های سری 250 و 220 سیسکو مثال های خوبی از این دسته می باشند.

این دسته از سوئیچ ها دارای امکانات وسیعی از خصوصیت های مدیریتی و قابلیت رفع، کپی، تبدیل و نمایش پیکربندی های شبکه می‎باشد و جزء سوئیچ های کاملا مدیریتی شناخته می شوند. این دستگاه ها بیشتر در شرکت های بزرگ که دارای تعداد زیادی اتصال، نود، سوئیچ و پورت می باشند استفاده می شود. جهت همین خصوصیت هایی که این دسته از سوئیچ ها دارند، آن ها را نسبت به سایرین متمایز کرده و همینطور قیمت آن ها هم گران تر است.

3ـ سوئیچ Fixed:

از رایج ترین سوئیچ های شبکه در بازار می باشند که پورت ثابتی دارند. تعداد پورت در آن ها 8، 16، 24 و.. بوده و از لحاظ سرعت انواع مختلفی دارند. اما دارای حداقل سرعت ۱Gbps می باشند با انواع اتصال RJ45 می باشند. ولی سوئیچ هایی با سرعت ۱۰Gbps و ۴۰Gbps هم خواهید دید. این سوئیچ ها مدیریتی و غیر مدیریتی با هر شبکه با هر اندازه ای مثل شبکه های خانگی، شبکه های سازمانی و بزرگ، دفاتر و شعبات، شرکت های متوسط و کوچک و استارتاپ ها سازگار هستند.

4ـ سوئیچ ماژولار:

این قابلیت در سوئیچ های شبکه سبب ارتقاء آن و افزودن پورت های بیشتر و افزایش کارایی خواهد شد. از لحاظ اندازه از سوئیچ های ثابت بزرگتر بوده و البته گران تر هم می باشند. بیشتر سوئیچ های شبکه با قابلیت ماژولار بودن در لایه 3 قرار دارند و می توان از آن ها به عنوان روتر هم استفاده کرد.

5ـ سوئیچ Stackable:

این سوئیچ ها راهی را جهت ساده سازی و افزایش دسترسی به شبکه را آماده می کنند. جهت مثال شما می توانید به جای بهره مند شدن از 8 عدد سوئیچ 48 پورت به شکل جداگانه از یک عدد سوئیچ Stackable استفاده نمایید. با قابلیت Stackable این قابلیت به شما داده می شود که به جای تنظیم و پیکربندی 8 سوئیچ به شکل جداگانه، شما این 8 سوئیچ را به یکدیگر استک کرده و به جای 8 سوئیچ یک سوئیچ را کانفیگ نمایید که دارای 384 پورت است و به شکل یکپارچه عمل می کند. سوئیچ های سری 2960X,S، 3850، 3750 سیسکو مثال های خوبی از این دسته می باشند.

6ـ سوئیچ PoE:

سوئیچ های POE درحقیقت سوئیچ هایی می باشند که از قابلیت Power over Ethernet بهره می برند. قابلیت Power over Ethernet به این معنی است که داده و Power از طریق همان کابل شبکه قابل انتقال می باشند. پس دستگاه نیازی به تامین برق از طریق آداپتور و یا صورت های دیگر ندارند. این خصوصیت در شبکه های بزرگ که دستگاه های مثل تلفن ویپ و اکسس پوینت و دیگر دستگاه های POE Support را دارا هستند بسیار مفید و کار آمد است، از طرف دیگر هزینه های کابل کشی برق اضطراری را در بسیاری از دستگاه ها کاملا از بین خواهد برد که خود سبب صرفه جویی بسیاری در هزینه های اولیه شبکه می شود.

سوئیچ های WS-C2960X-24PS-L، WS-C2960S-24PS-L، WS-C2960S-48FPS-L، WS-C2960S-48LPS-L، WS-C2960X-48FPS-L WS-C2960X-24LPS-L، WS-C2960-24PC-L سیسکو مثال های خوبی از این دسته می باشند.

7ـ سوئیچ فیبر نوری:

درحقیقت یک سوئیچ فیبر نوری سوئیچی است که با شبکه فیبر سازگار است. این سوئیچ ها فناوری ایجاد یک شبکه فیبری یکپارچه را آماده می آورند، که در حال حاضر جزء مهمترین بخش شبکه های ذخیره سازی دیجیتال محسوب می شوند.

اتصال سوئیچ ها با هم از طریق کابل فیبر نوری و بهره مند شدن از پورت های استاندارد انجام می شود. تنها تفاوت میان این سوئیچ ها و سایر سوئیچ های اترنت در پورت آن ها است، به صورتی که سوئیچ های فیبر نوری دارای پورت های فیبر نوری هستند.

از جمله سوئیچ های فیبر نوری سیسکو می توان به سوئیچ سیسکو مدل WS-C3850-12S-S، WS-C3850-12S-E، WS-C3850-12XS-S، WS-C3850-24XS-S، WS-C3750G-12S-Sاشاره کرد.

8ـ سوئیچ دیتاسنتری:

سوئیچ های دیتاسنتری خصوصیت های خاصی دارند تا بتوانند کارایی و سرعت بسیار بالا، ظرفیت بیشتر در پورت، امنیت، QoS و … را آماده کنند. مناسب ترین مثال از سوئیچ های دیتاسنتری سوئیچ سیسکو سری Nexus می باشد. با این سوئیچ ها می توان مجازی سازی و مفهوم SDN – Software Defined Network را به راحتی پیاده سازی کزد.

نتیجه گیری :

به شکل کلی در این مقاله ما 5 نوع سوئیچ را معرفی کرده که شامل: سوئیچ های LAN، سوئیچ های غیر مدیریت شونده، سوئیچ های مدیریت شونده، سوئیچ های POE و سوئیچ های stackable که هر کدام از آن ها خصوصیت های خاص خود را داشته و در شبکه های مختلف استفاده می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *