وبلاگ

روش اتصال به سوئیچ سیسکو

روش اتصال به سوئیچ سیسکو

از روش اتصال به سوئیچ سیسکو چه می دانید؟ اتصال به سوئیچ سیسکو یکی از مهمترین مراحل در تنظیمات شبکه است. سوئیچ های سیسکو به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه های کامپیوتری شناخته می شوند و اتصال به آن ها نیازمند اطلاعات و توانایی های خاصی است.

در این مطلب، به روش های مختلف اتصال به سوئیچ سیسکو از جمله اتصال از طریق کابل کانسول و اتصال از طریق شبکه (SSH یا Telnet) پرداخته خواهد شد. همچنین، نحوه تنظیمات اولیه برای اتصال به سوئیچ سیسکو نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مطلب برای افرادی که در زمینه شبکه های کامپیوتری فعالیت می کنند یا به دنبال یادگیری مفاهیم پایه شبکه ها هستند، مفید واقع خواهد شد.

روش های اتصال به چند سوئیچ سیسکو

متداول ترین اتصال به چند سوئیچ سیسکو خصوصیات خاصی را در يک شبکه ایجاد می كند كه با توجه به نیاز شبکه بر کیفیت پیکر بندی تاثیر مستقیم دارد. دراین قسمت مطلب نگاهی کوتاه بر سه روش متداول اتصال به چند سوئیچ سیسکو می اندازد.

پشته سازی Stacking

روشی است كه برای به حداکثر رساندن دسترسی به پورت (نه لزوما تعداد کل پورت ها) طراحی شده. محدودیت نظری برای تعداد سوئیچ هایی كه می توان روی هم قرار داد وجود دارد.

این محدودیت با طراحی تعیین شده است، و شما می توانید آن را برای مدل داده شده جستجو كنید. همینطور يک سوئیچ کل سوئیچ را مدیریت می كند. در صورت از کار افتادن سوئیچ اصلی اولیه، يک سوئیچ پشتیبان این پشته را حفظ می كند. يک آدرس IP برای کل پشته به کار می روند.

شکل زنجیره ای ( آبشاری) Cascading

در این روش هر سوئیچ از طریق چند پورت به سوئیچ دیگر متصل می شود. يک سوئیچ می تواند به صورت مستقل مدیریت شود یا می تواند سوئیچ های دیگر را كنترل كند.

پیکربندی سوئیچ ها به این روش، بیشترین تعداد سوئیچ های متصل را فراهم می كند. هیچ محدودیتی برای تعداد سوئیچ هایی كه می توانید در يک آبشار قرار دهید وجود ندارد. از سوی دیگر، پیکربندی های آبشاری پهنای باند شبکه را افزایش نمی دهند. هر سوئیچ آدرس IP مخصوص به خود را دارد.


روش خوشه بندی

يک سوئیچ به عنوان مدیر همه سوئیچ های دیگر متصل به آن را مدیریت می كند. هر سوئیچ اضافی هم مستقیما به سوئیچ فرمان متصل می شود. يک آدرس IP به سوئیچ فرمان اختصاص می یابد كه برای کل این خوشه کافی می باشد.

اتصال به سوئیچ سیسکواولین قدم برای ارتباط با سوئیچ سیسکو و شروع کانفیگ و یا عیب یابی و مانیتورینگ و کلا اولین قدم برای آشنایی با این دیوایس دوستداشتنی است.

در ابتدا كه شما به عنوان يک تازه کاربا يک سوئیچ سیسکو مواجه میشوید، امکان دارد کمی سردرگم شوید، این کاملا طبیعی ست، پی به اعصاب خود مسلط باشید و با اراده و اطمینان شروع به اتصال به سوئیچ سیسکو برای آغاز راهی پر پیچ و خم و در عین حال شیرین، كنید.


بررسی و اتصال به سخت افزار شما

قبل از پیکربندی سوئیچ سیسکو در آموزش کانفیگ سوئیچ سیسکو باید بتوانید کابل برق، پورت سوئیچ و پورت كنسول را شناسایی كنید. در ضمن، همه سوئیچ های سیسکو دارای LED می باشند كه به شما امکان می دهد از وضعیت فعلی سوئیچ خود مطلع شوید.

آموزش کانفیگ سوئیچ سیسکو

  • کابل برق سوئیچ را به منبع برق وصل كنید و منتظر بمانید تا چراغ ها روشن شوند.
  • سمت جلوی سوئیچ را بررسی كنید. LEDهای سیستم سوئیچ (SYST) كه در آموزش کانفیگ سوئیچ سیسکو به شرح زیر است:
  • خاموش: سیستم روشن نیست. در صورتی كه کابل های برق وصل شده اند اما چراغ های LED خاموش می باشند؛ منبع تغذیه یا کابل برق سوئیچ را بررسی كنید.
  • سبز: سوئیچ فعال می باشد.
  • سبز چشمک زن: نرم افزار سیستم در حال بارگیری می باشد.
  • کهربا: برق خوب است؛ اما سیستم کار نمی كند.
  • کهربایی چشمک زن: اشکال در یکی از این موارد: ماژول شبکه، منبع تغذیه یا فن.
  • چراغ ها را چک كنید آن ها با توجه به سری سوئیچ سیسکو متفاوت می باشند، اما به صورت کلی، شما باید نور سیستم همراه با دیگر چراغ ها مثل كنسول، Active، RPS، Stack، PoE، Duplex، Speed و غیره را ببینید.
  • پشت سوئیچ را بررسی كنید. در پشت سوئیچ، باید بتوانید منبع تغذیه و پورت كنسول را ببینید. پورت كنسول سوئیچ ها می تواند Serial یا Mini USB باشد. همینطور باید برچسب IOS را در قسمت پشتی مشاهده كنید كه نسخه سیستم عامل را كه به صورت پیش فرض ارائه می شود را نشان می دهد.

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق پورت كنسول

برای اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق پورت کنسول، شما به یک کابل کنسول (Console Cable) نیاز دارید که یک سر آن به پورت کنسول سوئیچ و سر دیگر به پورت سریال یا USB رایانه شما متصل شود. سپس می توانید از طریق یک نرم افزار مانند PuTTY یا هر دیگر نرم افزار ترمینال، به سوئیچ متصل شده و تنظیمات آن را پیکربندی کنید.

کابل كنسول سیسکو سریال

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی پورت های سریال از روی مادربرد ها جای خود را به پورت های USB و … داد، حتی سابق بر این نوتبوک ها هم دارای پورت سریال و حتی پارالل هم بودند و نشان سیسکو کارها این بود كه همیشه سعی میکردند نوتبوکی را انتخاب كنند كه دارای پورت سریال برای ارتباط با كنسول انواع دیوایس ها باشد، بنده شخصا 10 سال پیش يک تونبوک توشیبا با 2 پورت سریال و يک پورت پارالل داشتم كه خدمت ها در طول جوانی به ما کرد. یادش گرامی :دی

خب متاسفانه دیگر خبری از پورت های نوستالژيک سریال در کامپیوتر ها و نوتبوک ها نیست و لاجرم مجبور به استفاده از پورت سوسول وارانه USB هستیم، بنابراین برای استفاده از کابل كنسول سیسکو برای اتصال به سوئیچ سیسکو مجبور به استفاده از تبدیل های نه چندان قابل اطمینان USB به Serial هستیم،، این آداپتورها، متاسفانه سابقه خوبی نداشته و هماهنگی مناسبی با انواع سیستم عامل ها در شناسایی درایور خود ندارند، پس توصیه من به خرید يک مدل گران تر و بی دردسرتر همراه با CD درایور آن است.

کابل كنسول جدید سیسکو USB

پورت كنسول سیسکو برای انصال به سوئیچ سیسکو در مدل های قدیمی سوئیچ های سیسکو مثل سسیسکو 2950، سیسکو 2960، سیسکو 3550، سیسکو 3560 و سیسکو 3750 در پشت سوئیچ قرار دارد.

تبدیل usb به serial كنسول سیسکو

خب البته يک خبر خوب هم هست و آن اینست كه در مدل های جدید محصولات سیسکو مثل سری جدید سوئیچ سیسکو 2960s شکل کابل كنسول تغییر یافته و به USB تبدیل شده و دیگر نیازی به آداپتور و تبدیل serial به usb نیست : )

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق IP

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق IP به چند روش مختلف امکان دارد، كه البته همه روش ها مستلزم وجود تنظیمات لازم از قبل بر روی سوئیچ سیسکو است، ما در ایم مقال به سه روش مرسوم میپردازیم :

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق Telnet

شاید بتوان گفت مرسوم ترین و ساده ترین راه اتصال به انواع دیوایس های سیسکو و شبکه ای از طریق پروتکل محبوب Telnet است، این پروتکل بر روی پورت 23 کارکرده و نقطه ضعف آن اینست كه تبادل اطلاعات توسط آن به شکل Clear Text و بدون رمزنگاری Encryption صورت میپزیرد و این احتمال شنود و دزدی اطلاعات و رمز عبور و … را در سر راه توسط Sniff کردن اطلاعات، به شکل بسیار ساده ای میسر میسازد.

اما به خاطر سادگی، همچنان بین سیسکو کاران استفاده از telnet برای اتصال به سوئیچ، روتر و دیگر محصولات سیسکو مرسوم است، كه البته توصیه ما به شما اینست كه از telnet فقط در موارد آموزشی کمک بگیرید و برای ارتباط با سوئیچ ها و روتر های سیسکو در شبکه های واقعی از پروتکل قوی تر مثل SSH کمک بگیرید.

برای اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق Telnet، کارچندانی لازم نیست انجام دهید، فقط کافی است IP سوئیچ مورد نظر را بدانید و با کمک يک نرم افزار ترمینال مثل Putty یا مثلا ابزار telnet.exe ویندوز كه با کامند telnet قابل دسترسیست به سوئیچ سیسکو متصل شوید.

نکته هائز اهمیت این است كه صرف تنظیم يک IP بر روی سوئیچ، نخواهید توانست توسط telnet به سوئیچ سیسکو متصل شوید، زیرا با پیغامی مبنی بر عدم تنظیم اهراز هویت مواجه میشوید.

پس به جز تنظیم يک IP Address میبایست تنظیمات AAA و همینطور تعریف يک Username و Enable Password را هم اعمال كنید،، جهت یادگیری این تنظیمات مطلب ای ساده و بسیار کارامد قبلا در سایت شبکه منتشر نموده ایم كه میتوانید آنرا مطالعه فرمایید : آموزش مقدماتی تنظیمات سوئیچ سیسکو.

قطعا دانستن این مقدمات برای پیشرفت سریع تر در یادگیری سیسکو به شما کمک شایانی خواهد کرد: آموزش مقدماتی سیسکو

اگر در هر حال مایل به استفاده از Telnet برای اتصال به سیسکو در شبکه خود هستید، توصیه ما این است كه حتما حتما پورت پیشفرض تلنت، كه همان 23 است را تغییر داده، تا حداقل امنیت را تامین كنید :


اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق SSH

SSH بر خلاف telnet پروتکلی بسیار امن با قابلیت رمزنگاری اطلاعات رد و بدل شده است، كه به شکل گسترده از آن برای اتصال به دیوایس های مخالف و محصولات سیسکو استفاده می شود، SSH به شکل پیشفرض از پورت 22 استفاده می كند، قویا به شما توصیه می كنیم كه از SSH برای ارتباط با سوئیچ سیسکو و روتر سیسکو ودیگر دیوایس های سیسکو در شبکه،، به جای telnet بهره مند شده و حدالمقدور telnet را به کلی مسدود نمائید.

برای اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق SSH میتوانید از Putty و یا خط فرمان سیستم عامل های Linux و Max OS با کامند SSH کمک بگیرید، همینطور App هایی هم برای مبایل هم سیستم عامل اپل IOS و هم گوگل Android جهت این کار طراحی شده كه میتوانید از آن ها بر روی آیفون و آیپد و همینطور گوشی ها و تبلت های اندرویدی کمک بگیرید.


اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق HTTP

اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق مرورگر وب هم توسط HTTP و هم HTTPS میسر است كه در اینجا برای جلوگیری از پیچیدگی فقط به روش اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق پروتکل http بدون رمزنگاری SSL میپردازیم.

سیسکو ذاتا تمایلی به web base نمودن تجهیزات خود نداشته، ولی اخیرا خواه ناخواه به سمت امکانات web base پیش رفته است، ولی به شکل پیشفرض شما امکانات محدود و نه چندان زیبا و کارایی در اینترفیس وب محصولات سیسکو خواهید داشت، مثلا در وب سوئیچ سیسکو 2960 میتوانید، شماتیکی از پنل جلویی سوئیچ و ئورت های فعال و سرعت و … مشاهده نمائید.

برای فعال سازی امکان اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق http، فارغ از اینکه میبایست قبلا نتظیمات اولیه سوئیچ را پیاده سازی کرده باشید، از این دستورات استفاده می كنیم :

Aka-3750(config)#aaa new-model
Aka-3750(config)#username shabake password 0 shabake
Aka-3750(config)#username shabake pri 15
Aka-3750(config)#ip http server روش اتصال به سوئیچ سیسکو
Aka-3750(config)#ip http authentication local
Aka-3750(config)#ip http port 80

حال میتوانید با وارد کردن IP قابل دسترس سوئیچ سیسکو در يک مرورگر وب، و سپس وارد کردن یوزر و پسورد تعریف شده، وارد محیط وب نچندان خوشایند و سرد سوئیچ سیسکو شوید : )

برای فعال سازی امکان اتصال به سوئیچ سیسکو از طریق SSH : روش اتصال به سوئیچ سیسکو

Aka-3750(config)#ip domain-name shabake.ir
Aka-3750(config)#crypto key generate rsa
The name for the keys will be: Aka-3750.aka-networks.net
Choose the size of the key modulus in the range of 360 to 2048 for your
General Purpose Keys. Choosing a key modulus greater than 512 may take
a few minutes.

How many bits in the modulus [512]:
% Generating 512 bit RSA keys, keys will be non-exportable…[OK]

Aka-3750(config)#end

Aka-3750#sh ip ssh
SSH Enabled – version 1.99
Authentication timeout: 120 secs; Authentication retries: 3

چگونه سوئیچ سیسکو را پیکربندی كنیم؟

سری Catalyst يک خانواده شناخته شده از تجهیزات شبکه با کیفیت عالی سازمانی است كه از كنترلرهای بی سیم، سوئیچ ها و نقاط دسترسی بی سیم متفاوت می باشد. سوئیچ های کاتالیست از IOS به عنوان سیستم عامل خود استفاده می كنند.

دو رابط مختلف برای پیکربندی سوئیچ سیسکو، از طریق كنسول وب مدرن یا از طریق رابط خط فرمان همه کاره تر سیسکو IOS وجود دارد. دانستن این موارد در آموزش کانفیگ سوئیچ سیسکو به شما کمک خواهد کرد. روش اتصال به سوئیچ سیسکو

  • بررسی و اتصال به سخت افزار شما
  • برقراری ارتباط سریال
  • حرکت در حالت های فرمان
  • دستورات پیکربندی اولیه
  • دسترسی به سوئیچ خود را محدود كنید
  • پورت های سوئیچ و VLANهای خود را پیکربندی كنید
  • دستورات اضافی مفید روش اتصال به سوئیچ سیسکو

به پایان مقاله روش اتصال به سوئیچ سیسکو رسیدیم…

با اتباع مراحل مطرح شده در این مقاله، شما می توانید به راحتی و بدون هیچ مشکلی به سوئیچ سیسکو خود متصل شوید. اطمینان حاصل کنید که اتصال شما امن و پایدار است و شما می توانید از تمامی امکانات و خدمات ارائه شده توسط این سوئیچ بهره مند شوید.

در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکل، بهتر است با تیم پشتیبانی سیسکو یا متخصصان شبکه مشورت کنید تا به راحتی مشکل شما را حل کنند. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و موفقیت شما در اتصال به سوییچ سیسکو را به همراه داشته باشد.

روش اتصال به سوئیچ سیسکو

نت یک، فروشگاه بزرگ سوئیچ شبکه

با نت یک، دیگر نگرانی های شبکه ی خود را فراموش کنید! فروشگاه بزرگ سوئیچ شبکه ی ما به شما امکان می دهد تا با اطمینان بیشتری از ارتباطات شبکه ی خود لذت ببرید. از تجهیزات مدرن و پیشرفته تا خدمات پشتیبانی 24 ساعته، ما همراه شما در هر مرحله ی راه خواهیم بود. با ما همراه باشید و از تجربه ی بی نظیر سوئیچ شبکه ی ما بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *