وبلاگ

راه اندازی VoIP سیسکو

اتصال ویپ در شبکه تلفنی | نت دیک

راه اندازی VoIP سیسکو چگونه انجام می شود؟ چطور به راه اندازی ویپ سیسکو بپردازیم؟ چون که سیستم های voip سیسکو ساختار خاص خود را دارد و می توان گفت که User Friendly نیست و نمی توان تحت وب کانفیگ کرد به همین خاطر ما یک مینی دوره را برای این کار در نظر گرفتیم و در این مینی دوره ابتدا در رابطه با ساختار تلفن های voip سیسکو می خواهیم صحبت کنیم و بعد در رابطه با دانلودکردن Firmware هریک از تلفن های voip سیسکو را آموزش دهیم.

راه اندازی VoIP سیسکو

راه اندازی VoIP سیسکو

راه اندازی VoIP (Voice over Internet Protocol) یکی از روش‌های پیشرفته ارتباط صوتی است که بر اساس استفاده از اینترنت برای انتقال صدا استفاده می‌کند. با توجه به رشد روز افزون فناوری‌های ارتباطی، استفاده از VoIP به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های تلفنی سنتی به شدت در حال گسترش است. VoIP امکان برقراری تماس‌های صوتی با کیفیت بالا و هزینه کمتر را فراهم می‌کند.

سیسکو به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر در زمینه فناوری ارتباطات، راهکارهای VoIP پیشرفته و قدرتمندی را ارائه می‌دهد. سیستم‌های VoIP سیسکو با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر پروتکل IP (Internet Protocol)، امکان انتقال صدا را از طریق شبکه‌های داده فراهم می‌کنند.

در این مقاله، به بررسی راه اندازی VoIP سیسکو و نحوه استفاده از این تکنولوژی برای بهبود ارتباطات صوتی در سازمان‌ها می‌پردازیم. ابتدا به معرفی مفهوم VoIP و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. سپس به بررسی معماری VoIP سیسکو و اجزای مورد نیاز برای راه اندازی آن می‌پردازیم. در ادامه، به توضیح روش‌های پیکربندی و پیاده‌سازی VoIP سیسکو می‌پردازیم و نکات مهمی که در این فرآیند باید مد نظر قرار داد را بررسی می‌کنیم.

با خواندن این مقاله، خوانندگان با مفاهیم اساسی VoIP و راه اندازی آن با استفاده از تجهیزات سیسکو آشنا می‌شوند و می‌توانند با استفاده از این دانش، بهبود ارتباطات صوتی در سازمان خود را بهبود بخشند.

ساختار کلی تلفن های voip سیسکو

ابتدا به روی اسلایدها برویم و در قسمت راست ما 6 بخش را برای شما در نظر گرفتیم که بخش ها کوتاه هم می باشند و تفکیک کردیم که در هر بخشی یک نکته یا بخشی از راه اندازی تلفن های voip سیسکو را به شما آموزش دهیم.

در این بخش اول فقط می خواهیم ساختار آن را به شما بگوییم که یک مقدار ساختار متفاوتی دارد. مثلاً روی تلفن های سیپ پاناسونیک یا تلفن های سیپ گرنداستریم یا یالینک یا هر تلفن دیگری معمولاً اینها تحت وب می باشند و شما باید روی وب وارد محیط کانفیگ تلفن شوید.

البته پیش از آن باید IP آن را پیدا کنید که ما در دوره های قبلی به صورت کامل در رابطه با آن صحبت کردیم و چند تلفن را با برندهای مختلف برایتان راه اندازی کردیم. اما تلفن های voip سیسکو متفاوت می باشند و به این شکل نیست که شما یک محیط وبی را داشته باشید و کانفیگ کنید.

صرفاً یک محیط وبی را در حد اینکه بخواهد یک وضعیت کلی یا Status تلفن را به شما نشان بدهد دارد. اما کانفیگ را نمی توانید انجام دهید و با ابزارها یا نرم افزارهای دیگر باید این کار را انجام دهید بدین صورت که فایل آن را بسازید و در نهایت انتقال دهید.

راه اندازی VoIP سیسکو

Firmware تلفن های voip سیسکو

اینجا ما ابتدا می خواهیم در رابطه با سیستم عامل آن یا همان Firmware تلفن های voip سیسکو صحبت کنیم. سیستم عامل یا همان Firmware تلفن های voip سیسکو به دو صورت بر روی سایت رسمی خود سیسکو منتشر می شود. یکی SCCP هست که به خود مرکز تلفن های سیسکو مربوط می شود و پیش فرض تمام تلفن ها همین می باشد.

یعنی وقتی شما مثلاً یک تلفن voip سیسکو مدل 7940 را تهیه می کنید معمولاً Firmware آن همان SCCP بوده و SIP نیست. ما برای اینکه بتوانیم تلفن های voip سیسکو را روی مرکز تلفن هایی مثل ایزابل که یک voip سرور هست راه اندازی کنیم اولین کاری که می کنیم این بوده که باید Firmware تلفن را به SIP تغییر دهیم.

پس این اولین کاری بوده که انجام می دهیم. حال برای تغییر دادن این Firmware یک سری پیش نیازهایی لازم می باشد. اینکه مثلاً باید ببینیم تلفن در ابتدا چه IP را گرفته و مرحله بعد باید ببینیم که آیا TFTP سرور بر روی آن تعریف شده و بعد فایل را دانلود کنیم و در نهایت با آموزشی که در بخش های بعد هست بتوانیم شماره Firmware آن را تغییر دهیم که این ساختار کلی آن می شود.

پس اولین مرحله چیست؟ شما باید سیستم عامل تلفن را به سیستم عاملی که متناسب با مرکز تلفن شما هست تغییر دهید. اگر سیپ هست که نیازی نیست کاری انجام دهید. اما اگر SCCP هست حتماً باید به Firmware سیپ تغییر داده شود.

در خود سایت سیسکو تمام ورژن های تلفن ویپ سیسکو را در اختیار شما قرار داده می باشد. البته امکان دانلود تلفن ورژن های قدیمی وجود ندارد اما سری های جدید آن هست و می توانید کمک بگیرید. ما روی خود سایت فایل هایی که مورد نیاز شما هست را گذاشتیم و رفته رفته تکمیل هم می کنیم.

راه اندازی VoIP سیسکو

نحوه register کردن تنظیمات

نحوه register کردن آن ها به چه صورت است؟ نحوه register کردن پس از اینکه شما Firmware تلفن سیسکو را به سیپ تغییر دادید باید یک فایلی را در عنوان یک فایل کانفیگ بسازید و با User Pass که مدنظرتان هست مشابه User Pass که روی مرکز تلفن ساختید در نهایت با یک سری ابزارهای کمکی این فایل ها را به تلفن سیسکو انتقال دهید تا این تنظیمات شما در واقع به خود تلفن voip سیسکو انتقال پیدا کند و بتواند به آن اطلاعات register شود.

این کاری بوده که ما می خواهیم انجام دهیم و این حالت که در واقع انتقال فایل ها است به دو شکل انجام می شود که روی یک سری از تلفن ها شما می توانید روی خود LCD وارد خود تنظیمات شوید و User Pass یا IP سیپ سرور را وارد کنید. یا تنها راه آن این بوده که خود فایل را انتقال دهید.

راه اندازی VoIP سیسکو

کانفیگ تلفن های voip سیسکو

پس کانفیگ تلفن های voip سیسکو به لحاظ User Pass و IP سرور، این سه مورد فقط از طریق فایل انجام می شود که باید انتقال دهید یا از طریق خود تلفن که به شما می گوییم روی بعضی از مدل تلفن ها شما این دسترسی را دارید و می توانید این کار را انجام دهید. اما بر روی تلفن های سری جدید این کار امکان پذیر نیست و حتماً باید از یک نرم افزاری مثل TFTP سرور کمک بگیرید تا فایل کانفیگی که ساختید را به تلفن انتقال دهید.

این ساختار کلی می باشد. بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم ما باید ابتدا Firmware گوشی را ok کنیم. به Firmware مد نظرمان تبدیل کنیم یا تغییر دهیم. در نهایت یک فایل کانفیگ را بسازیم و به تلفن انتقال دهیم. در بخش های بعدی برمی گردیم و اینها را با هم مرور می کنیم. فقط شما حالت کلی را در نظر بگیرید که ما باید این کار را انجام دهیم.

راه اندازی VoIP سیسکو

انواع تلفن هایی که در این دوره کانفیگ می شوند

دوستان تلفن هایی را که برای شما در نظر گرفتیم و قرار است کانفیگ کنیم تلفن های سری 79 مثل 7911 و 7912 و سری 7940 و 7941 و 7945 که صفحه آن رنگی بوده و 7975 که می توان گفت کاملاً مشابه 7945 هست با این تفاوت که LCD آن بیشتر بوده و تعداد کلیدهای BLF آن هم بیشتر می باشد.

تلفن 6921 هست که این تلفن فوق العاده تلفن خوبی بوده و جزء تلفن هایی هست که به شما پیشنهاد می کنم. تلفن بعدی 8741 هست که این هم تلفن بسیار خوبی بوده و تلفن سری 89 هست تلفن 8945 که دوربین دارد و می توانید مکالمه تصویری داشته باشید اما برای کارمندان اصلاً گزینه مناسبی نیست.

و مورد بعدی تلفن سری 99 هست. تلفن 9971 و مدل های دیگر که ماژول دوربین هم برای آن می توان نصب کرد. ما تمام این تلفن ها را قرار است در بخش های مختلف به صورت کامل برای شما Register کنیم. یعنی تمام موارد بالا را برای هر تلفن تکرار می کنیم تا کامل بتوانید هر تلفن voip سیسکویی را که به دستتان رسید را کانفیگ کنید و مشکلی نداشته باشید. راه اندازی VoIP سیسکو

بعضی از این مدل ها به لحاظ کانفیگی یک مقداری با هم متفاوت می باشند و امکان دارد فایل های کانفیگ آن ها با هم فرق داشته باشد که به شما می گوییم تفاوت های آن ها در چیست. برای همین هم هست که ما چند مل تلفن را برای شما در نظر گرفتیم. پیشنهادی که من به شما دارم که در انتهای آموزش و در لابه لای آموزش هم به شما این مسئله را می گویم که تلفن های سری جدید سیسکو را به مشتریان خود پیشنهاد بدهید.

سری های 79 سری هایی می باشند که می توان گفت زیاد مناسب نیست و تلفن های قدیمی سیسکو می باشند. تولید نمی شوند و فقط استوک آن ها موجود هست و چون صفحه نسبتاً بزرگی دارند و کارآیی چندانی ندارند روی میز فضای زیادی را اشغال می کند. به همین خاطر هیچ موقع به مشتریان سری 79 را پیشنهاد نمی کنیم و معمولاً سری های جدید مثل 6921 و 6941 واقعاً به لحاظ فیزیکی و کیفی و هم به لحاظ کارآیی تلفن های بسیار خوبی می باشند. راه اندازی VoIP سیسکو

سری 6921 و 6941 و 78 هم به همین صورت و این دو تا تلفن آخری که بیشتر برای کنفرانس یا تماس های تصویری استفاده می شود تلفن های نسبتاً خوبی می باشند اما برای کارمندی پیشنهاد نمی شود چون اینها هم فضای زیادی را می گیرند. و یک LCD رنگی دارند که نسبتاً می توان گفت که کارآیی چندانی را ندارند. راه اندازی VoIP سیسکو

فقط LCDهای بزرگ یک قابلیت خوبی که دارند و می توان گفت که شاید کاربردی باشد بحث انتقال تماس ها Transfer کردن هست که شما خیلی راحت می توانید Transfer را انجام دهید. البته با سری 78 که اینجا می بینید LCD نسبتاً بزرگی دارد و کارآیی دارد اما LCDهای بزرگتر انتقال تماس یا Transfer کردن یک مقداری بهتر هست و راحت تر انجام می شود.

یعنی شما می توانید ببینید که چه تماسی پشت خط هست و همزمان نشان می دهد و نحوه ترنسفر کردن را برای شما راحت تر کرده می باشد. اما به صورت کلی برای کارمندان تلفن های 6921 و سری 78 تلفن های بسیار خوبی می باشند. و می توان گفت که 6921 به لحاظ کیفی یک مقدار بهتر هم هست. راه اندازی VoIP سیسکو

پس این انواع تلفن هایی بوده که قرار است ما در بخش های بعدی در مورد آن صحبت کنیم و به صورت کامل هم Register کنیم. به سراغ بخش بعدی برویم که می خواهیم در رابطه با Firmware های تلفن های voip سیسکو صحبت کنیم و اینکه چطور می توانیم اینها را از خود سایت سیسکو دانلود کنیم. راه اندازی VoIP سیسکو

راه اندازی VoIP سیسکو

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی voip VoIP سیسکو

مسلما برای راه اندازی سیستم VoIP سیسکو باید از تجهیزات مختص به آن بهره بگیرید. این تجهیزات امکان دارد شامل سخت افزارها و نرم افزارهای مختلف باشند که در بخش زیر به آن ها بیش تر می پرداریم: راه اندازی VoIP سیسکو

  1. تلفن ویپ راه اندازی VoIP سیسکو

انواع مختلفی از گوشی ها و دستگاه های تلفن voip VoIP می باشند که توانایی سازگاری با سیستم VoIP سیسکو را دارند. تلفن های آی پی (تلفن voip)، تلفن های آنالوگ و تلفن های رومیزی در زمره دستگاه های سازگار با VoIP قرار می گیرند. پس شما با توجه به نیاز خود می توانید از یکی از آن ها بهره بگیرید.

تلفن ویپ (Voice over Internet Protocol) یا تلفن صوتی بر روی پروتکل اینترنت، یک فناوری است که امکان برقراری تماس های تلفنی را بر روی شبکه های اینترنت فراهم می کند. در واقع، تلفن ویپ از طریق تبدیل صوت به داده های دیجیتال و انتقال آنها از طریق اینترنت، امکان مکالمه صوتی از طریق دستگاه های متصل به اینترنت را فراهم می کند. این فناوری معمولاً ارزان تر، انعطاف پذیرتر و قابلیت های بیشتری نسبت به سیستم های تلفنی سنتی ارائه می دهد.

  1. گیت وی (Gateway) راه اندازی VoIP سیسکو 

گیت وی در واقع رابطی بوده که میان شبکه VoIP سیسکو و شبکه تلفنی آنالوگ ارتباط برقرار می کند. در واقع شما برای راه اندازی شبکه VoIP چه در سیستم سیسکو یا هر سیستم دیگری به یک گیت وی نیاز دارید. این ابزار علاوه بر امکان برقراری ارتباط چند طرفه، در کنفرانس های صوتی تصویری هم کاربرد زیادی دارد. راه اندازی VoIP سیسکو

  1. روتر

یکی دیگر از تجهیزاتی که حتما باید در اختیار داشته باشید، روتر می باشد. چون این روتر بوده که وظیفه انتقال داده و ارسال و دریافت تماس های شما را برعهده دارد. راه اندازی VoIP سیسکو

  1. لایسنس VoIP سیسکو

بهره گیری از یک سیستم voip سیسکو، بدون لایسنس این شرکت ممکن نخواهد بود. پس شما باید حتما لایسنس مربوطه را خریداری کنید. همانطور که پیش از این گفته شد، لایسنس های اصل این برند از قیمت بالایی برخوردارند. با این حال شما می توانید با تهیه نسخه های کرک شده این لاینسس ها فرایند راه اندازی سیستم voip سیسکو خود را تکمیل کنید. راه اندازی VoIP سیسکو

آموزش نصب و راه اندازی VoIP سیسکو

جالب است بدانید که برای آن دسته از افرادی که امکان استفاده از روتر را ندارند، راهکار دیگری هم برای راه اندازی و نصب سیستم VOIP وجود دارد. کافیست برای انجام این کار از شبیه سازهای GNS3 و یا Packet Tracker کمک بگیرید. سپس مراحل زیر را به دقت دنبال نمایید: راه اندازی VoIP سیسکو

  1. ابتدا شبیه ساز را نصب کرده و سپس اجرا کنید. در ادامه با ورود به GNS3 و اضافه کردن یک روتر، یک فضای ابری (Cloud) برای اتصال شبیه ساز به کامپیوتر ایجاد کنید.
  2. در مرحله بعد روی فضای ابری ایجاد شده راست کلیک کرده و گزینه Configure را انتخاب کنید.
  3. سپس با کلیک بر روی Cloud1، کارت شبکه را انتخاب کرده و اضافه (Add) کنید. راه اندازی VoIP سیسکو
  4. پس از انتخاب گزینه OK، باید تنظیمات مربوط به روتر را اعمال کنید. راه اندازی VoIP سیسکو

نکته: جهت اعمال تنظیمات روتر، می توانید از دو روش خط فرمان (Command Line) و گرافیکی کمک بگیرید.

  1. وارد بخش کنسول CLI روتر شوید و CME را به صورت دستی (Manual) تنظیم کنید.
  2. در ادامه به بخش Global Mode مراجعه کرده و تنظیمات اولیه آن (نظیر آدرس IP) را انجام دهید.
  3. سپس دستور telephony-service setup را اجرا کنید. راه اندازی VoIP سیسکو
  4. در صورت تمایل، جهت فعال کردن سرویس DHCP Server کلید Y را انتخاب کنید.
  5. در ادامه فرایند راه اندازی voip VoIP سیسکو، آدرس IP را به عنوان منبع (Source) مشخص کنید.
  6. سیگنالینگ تلفن voip سیستم های سیسکو به صورت پیش فرض روی پروتکل SCCP قرار دارند. پس نیازی به تغییر نبوده و کلید Enter را فشار دهید.
  7. در این مرحله باید تعداد تلفن های تحت شبکه را که قصد دارید به روتر وصل کنید مشخص نمایید. راه اندازی VoIP سیسکو
  8. با انتخاب کلید Y از روی کیبورد، سرویس انتظار تماس برای همه تلفن های شما فعال می شود.
  9. زبان تلفن های تحت شبکه را انتخاب کرده و کلید Enter را بزنید.
  10. سپس، باید حالت call progress tone یا همان cptone را انتخاب کنید. راه اندازی VoIP سیسکو
  11. در ادامه باید پیش شماره های داخلی را مشخص کنید.
  12. آیتم های بعدی را با انتخاب گزینه No رد کرده تا تنظیمات Wizard تکمیل شود.
  13. پس از به پایان رسیدن تنظیمات CME، امکان ریجستر کردن تلفن voip سیسکو در روتر فراهم می شود. راه اندازی VoIP سیسکو

راه اندازی VoIP سیسکو

نرم افزار راه اندازی VoIP سیسکو

بعضی از نرم افزارها وجود دارند که قادر هستند بدون نیاز به یک تلفن ویپ، یک سیستم VoIP ایجاد کنند. برای مثال، شما می توانید با کمک نرم افزار سیسکو IP Communicator تماس های مختلف را بر روی لپ تاپ و کامپیوتر خود دریافت و مدیریت کنید. راه اندازی VoIP سیسکو

در واقع کامپیوتر را به یک تلفن voip سیسکو با امکانات کامل تبدیل نمایید. مثلا اگر در سفر کاری هستید و دسترسی به امکانات لازم جهت اتصال به شبکه VoIP را ندارید، می توانید جهت دریافت تماس ها و بررسی پیام های صوتی در حالت آنلاین نرم افزار سیسکو IP Communicator کمک بگیرید.

راه اندازی VoIP سیسکو

می توانید از نت یک، برای راه اندازی تلفن ویپ سیسکو کمک بگیرید!

آیا میخواهید هزینه های مکالمات تلفنی خود را به حداقل برسانید؟ آیا به دنبال یک راه حرفه ای و مقرون به صرفه برای ارتباط با مشتریان خود هستید؟ اگر پاسخ شما بله است، VoIP (Voice over Internet Protocol) راه حلی است که به شما کمک می کند تا این اهداف را دست یابید. راه اندازی VoIP سیسکو

VoIP یک فناوری مبتنی بر اینترنت است که به شما اجازه می دهد تا مکالمات تلفنی را از طریق اتصال به اینترنت انجام دهید. با استفاده از VoIP، شما می توانید با کمترین هزینه ها به تمامی نقاط جهان تماس بگیرید. این فناوری می تواند برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، ارائه دهندگان خدمات و حتی افرادی که در خانه کار می کنند، بسیار مفید باشد.

با VoIP، شما می توانید از ویژگی های پیشرفته ای مانند مکالمات چند طرفه، انتقال تماس، نمابر صوتی و تماس های ویدیویی بهره ببرید. همچنین، این فناوری امکاناتی مانند ایجاد شماره تلفن مجازی و انتقال تماس بین دستگاه های مختلف را فراهم می کند، که به شما اجازه می دهد تا در هر زمان و در هر مکان ارتباط با مشتریان خود را حفظ کنید.

راه اندازی VoIP بسیار ساده است. شما تنها نیاز دارید تا یک ارتباط اینترنتی پایدار داشته باشید و یک سرویس VoIP را انتخاب کنید. با استفاده از یک تلفن ویپ یا اپلیکیشن VoIP روی تلفن همراه، شما می توانید به سیستم VoIP خود دسترسی پیدا کنید و از تمامی قابلیت های آن بهره مند شوید. راه اندازی VoIP سیسکو

با راه اندازی VoIP، شما می توانید هزینه های مکالمات تلفنی خود را تا 50 درصد کاهش دهید و از امکانات پیشرفته ای که این فناوری به شما می دهد بهره ببرید. به علاوه، VoIP امنیت بالایی دارد و با استفاده از رمزنگاری قوی، اطلاعات شما را در حین مکالمات محافظت می کند. راه اندازی VoIP سیسکو

پس اگر می خواهید هزینه های تلفنی خود را به حداقل برسانید و امکانات پیشرفته ای را برای ارتباط با مشتریان خود داشته باشید، VoIP بهترین گزینه است. شروع به استفاده از تلفن VoIP کنید و ببینید چگونه این فناوری می تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند. همین حالا با نت یک تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *