وبلاگ

تفاوت سوئیچ 100 و سوئیچ 1000

تفاوت سوئیچ 100 و سوئیچ 1000

تفاوت سوئیچ 100 و سوئیچ 1000 در چیست؟ تفاوت سوئیچ 100 و 1000 چه می باشد؟ در این مطلب قصد داریم این موضوع را برای شما در قالب یک متن شرح دهیم. با ما همراه شوید!

تفاوت سوئیچ 100 و سوئیچ 1000

ابتدا به شرح سوئیچ 100 و سوئیچ 1000 می پردازیم و در نهایت به شما تفاوت های این سوئیچ را نشان می دهیم:

سوئیچ های 1000

سوئیچ های سری 1000 کاتالیست سیسکو دارای یک منبع تغذیه داخلی هستند و یک آداپتور برق خارجی که از ورودی برق AC پشتیبانی می کند. مدل های 48 پورت و بعضی از مدل های 24 پورت دارای یک فن داخلی در پشت سوئیچ هستند. همه مدل های سری 1000 دارای یک پورت RJ45 و USB mini-B برای دسترسی به کنسول، همراه با یک پورت USB-A برای ذخیره سازی و دسترسی کنسول بلوتوث در جلوی سوئیچ هستند.

سوئیچ های 1000 مگابیتی سوئیچ هایی هستند که اطلاعات با حجم زیاد را منتقل می کنند. به همین دلیل، علاوه بر شبکه های کوچک در شبکه های بزرگ هم قابل استفاده هستند. البته در اغلب موارد، از سوئیچ های 1000 مگابیتی در شبکه های بزرگ استفاده می شود. این سوئیچ های شبکه سیسکو، طیف وسیعی از ویژگی های امنیتی را برای محدود کردن سطح دسترسی و کاهش تهدیدات ارائه می کنند.

Catalyst 1000 Series می تواند از طریق Air با بلوتوث پیکربندی و مدیریت شود. این سوئیچ ها از یک دانگل بلوتوث خارجی پشتیبانی می کنند که به درگاه USB سوئیچ متصل می شود و امکان اتصال RF مبتنی بر بلوتوث با لپ تاپ یا تبلت خارجی را فراهم می کند.

لپ تاپ ها و تبلت ها اکنون می توانند از طریق بلوتوث با استفاده از پروتکل Telnet یا Secure Shell (SSH) Protocol به سوئیچ CLI دسترسی پیدا کنند. از طریق بلوتوث با مرورگر می توان به GUI دسترسی پیدا کرد. سوئیچ های سری 1000 Catalyst دارای محافظ در برابر ولتاژ برای محافظت در برابر آسیب های ناشی از افزایش قدرت تصادفی هستند.

سوئیچ های سری Cisco Catalyst 1000 سوئیچ های اترنت لایه 2 گیگابایتی ثابت هستند که سوئیچ های شبکه ای ساده، انعطاف پذیر ، ایمن و با درجه سازمانی هستند که برای استقرارهای کوچک، out-of-the-wiring-closet applications و critical Internet ساخته شده اند.

آن ها روی نرم افزار Cisco IOS کار می کنند و از مدیریت ساده دستگاه و مدیریت شبکه از طریق رابط خط فرمان (CLI) و همینطور رابط کاربری وب جعبه پشتیبانی می کنند. این سوئیچ ها لایه پیشرفته 2 و همینطور Power over Ethernet Plus (PoE +) را ارائه می دهند. آن ها امنیت شبکه، قابلیت اطمینان شبکه و کارایی عملیاتی را افزایش می دهند.

سوئیچ های 100

سوئیچ های 10 گیگابیتی پر سرعت ترین سوئیچ های حال حاضر دنیا می باشند. به همین دلیل به آن ها سوئیچ های پرسرعت می گویند. از این نوع سوئیچ ها، در صنایع و سازمان های بزرگ که مصارف زیادی دارند استفاده می شود. به عبارت دیگر در سازمان هایی که حجم داده ها زیاد می باشد و یا سرعت انتقال آن ها بسیار مهم است استفاده از سوئیچ 10 گیگابیتی بهترین گزینه است.

سوئیچ های 100 یا همان 100/10 مگابیت بر ثانیه، سوئیچ هایی هستند که می توانند داده ها و اطلاعات با حجم تقریباً کم را در شبکه های کوچک و یا خانگی منتقل کنند. بالعکس، سوئیچ های 1000 مگابیتی سوئیچ هایی هستند که اطلاعات با حجم زیاد را منتقل می کنند.

علاوه بر شبکه های کوچک در شبکه های بزرگ هم قابل استفاده هستند. البته در اغلب موارد، از سوئیچ های 1000 مگابیتی در شبکه های بزرگ استفاده می شود. این عامل، مهم ترین تفاوت سوئیچ های 100 با 1000 مگابیتی می باشد.

تفاوت سوئیچ 100 و 1000

عدد 10 و 100 در این قطعات به معنای سرعت انتقال داده آنها براساس مگابایت بر ثانیه است. ازاین رو می توان نتیجه گرفت که سوئیچ های مدل 10، توانایی منتقل کردن 10 مگابایت داده را در ثانیه دارند. این در حالی است که سوئیچ های 100 مناسب انتقال 100 مگابایت اطلاعات در هر ثانیه هستند.

اکنون سوال اینجاست تا زمانی که سوئیچ های 100 مگابایت بر ثانیه وجود دارند، چه نیازی به مدل های کم حجم تر و کندتر خواهیم داشت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مسئله مربوط به وسعت شبکه می شود. به طوری که از انواع سوئیچ های 10 مگابایتی در شبکه های کوچک و خانگی استفاده می کنند و هر چه اندازه یک شبکه بزرگ تر شود، قاعدتا نیاز ما به داشتن سوئیچ هایی با ظرفیت و حجم بالاتر هم بیشتر خواهد شد.

می توان برای هر یک از پورت های سوئیچ سیسکو به صورت تک تک و جداگانه، سرعت مورد نظر را انتخاب کرد، ولی این کار زمانبر می باشد و برای فعالیت حرفه ای در زمینه سیسکو، این کار چندان جالب نخواهد بود. برای اینکار لازم است یک رنج از پورت های سوئیچ را انتخاب کرده و به همه آنها به صورت یکجا سرعت و duplexing مناسب را مشخص کنید.

سوئیچ ها در شبکه برای اتصال و میدریت ترافیک بین دستگاه ها استفاده می شوند. این دستگاه ها اطلاعات را در قالب بسته های داده بین سایر تجهیزات درون شبکه منتقل می کنند. در شبکه ها، سوئیچ ها می توانند به عنوان سوئیچ های لایه 2 و 3 استفاده شوند. این دستگاه ها توسط شرکت های مختلف و در انواع مختلفی طراحی، تولید و به بازار تجهیزات شبکه عرضه می شوند.

  1. سرعت: یکی از اصلی ترین تفاوت ها بین سوئیچ 100 و سوئیچ 1000، سرعت آن ها است. سوئیچ 100 سرعت اتصال داده ها را با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه ارائه می دهد، در حالی که سوئیچ 1000 سرعت اتصال داده ها را با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه یا 1 گیگابیت بر ثانیه فراهم می کند. بنابراین، سوئیچ 1000 به طور قابل ملاحظه ای سریع تر از سوئیچ 100 عمل می کند و مناسب برای شبکه های بزرگتر و پرترافیک است.
  2. قابلیت پشتیبانی: سوئیچ 1000 علاوه بر پشتیبانی از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه، قابلیت پشتیبانی از پروتکل های متنوع و پیشرفته تری هم داراست. این سوئیچ ها معمولاً قادرند از سرعت های 10 گیگابیت بر ثانیه و حتی بیشتر پشتیبانی کنند. از طرف دیگر، سوئیچ 100 تنها قابلیت پشتیبانی از سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را دارد و محدودیت هایی در انتقال داده ها دارد.
  3. هزینه: با توجه به امکانات و سرعت بالاتری که سوئیچ 1000 ارائه می دهد، قیمت آن هم بیشتر از سوئیچ 100 است. در صورتی که نیاز به اتصال دستگاه های با سرعت بالا و پرترافیک دارید، سرمایه گذاری در یک سوئیچ 1000 ممکن است بهترین گزینه باشد.

انتخاب بین سوئیچ 100 و سوئیچ 1000 بستگی به نیازهای شبکه شما دارد. اگر شبکه ی شما بزرگ و پرترافیک است و نیاز به انتقال داده های سریع دارید، سوئیچ 1000 ممکن است گزینه ی مناسبی باشد. اما اگر شبکه ی شما کوچک و نیاز به سرعت بالا ندارد، سوئیچ 100 هم می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

آموزش راه اندازی سوئیچ سیسکو - کانفیگ سوئیچ های سیسکو تصویری

تفاوت میان سوئیچ های شبکه:

برای پاسخ به این سوال باید گفت عواملی همچون لایه عملکرد، سرعت انتقال سوئیچ، تعداد پورت، قابلیتPOE، قابلیت Stackable از عوامل اصلی ایجاد گروه های مختلف سوئیچ در شبکه می شوند:

لایه عملکرد:

  • سوئیچ لایه 2: این سوئیچ شبکه در لایه 2 OSI یکی Data Link Layer عمل می کنند. اساس کار این سوئیچ ها بر اساس آدرس فیزیکی MAC Address است. همینطور این سوئیچ ها قادر به انتقال بسته ها درون یک Broadcast Domain هستند و از پروتکل های مسیریابی OSPF و RIP پشتیبانی نمی کنند. از جمله قابلیت های امنیتی این دستگاه ها می توان به Port Security و MAC Filtering اشاره کرد.
  • سوئیچ لایه 3: این سوئیچ های شبکه در لایه 3 مدل OSI یعنی Network Layer عمل کرده و از آدرس IP برای انتقال دیتا استفاده می کند. این دستگاه ها قابلیت انتقال دیتا بین شبکه را داشته و به عنوان یک روتر عمل می کنند. همینطور از پروتکل های مسیریابی مانند BGP، RIP و OSPF پشتیبانی می کنند. از جمله قابلیت های امنیتی این سوئیچ ها می توان به VPN، ISP و Firewall اشاره کرد.

تعداد پورت :

تعداد پورت در سوئیچ های مختلف متفاوت است. به طور معمول سوئیچ ها در تعداد پورت 5، 8، 10، 16، 24 ، 28، 48 و 52 عرضه می شوند. این پورت ها می توانند ترکیبی از اسلات های +SFTP/SFP برای اتصال فیبر باشند. اما در بیشتر موارد از نوع پورت های مسی با اتصال RJ45 که در قسمت جلو قرار گرفته و تا فاصله صد متری را پشتیبانی می کنند. اما هنگامی که از ماژول های SFP استفاده می کنید می تواند تا فاصله 400 کیلومتر را طی کند.

سرعت انتقال دیتا در سوئیچ :

سرعت انتقال دیتا در انواع مختلف سوئیچ های شبکه متفاوت است. شما می توانید سوئیچ ها را با پیکربندی ثابت در سرعت های اترنت سریع (10/100Mbps)، گیگابیت اترنت (10/100/1000Mbps) و 10 گیگابیت 40/100Gbps بیابید.

تکنولوژی Multigigabit هم در بعضی از سوئیچ ها موجود است که دارای سرعتی بیش از 1 گیگابیت بوده و بر روی کابل های شبکه cat 6/5e ارائه می شود. سوئیچ ها دارای تعداد پورت های Uplink و downlink هستند. پورت های downlink به کاربران نهایی متصل می شوند و پورت های uplink به سایر سوئیچ ها و زیر ساخت ها متصل می شوند.

قابلیت Stackable :

با رشد و پیشرفت شبکه و ارتقای آن، نیاز به استفاده از تعداد زیادی سوئیچ شبکه ایجاد می شود. هنگام استفاده از سوئیچ های مختلف هر کدام از آنها نیاز به مدیریت دارند که این امر در شرایطی که شبکه شما بزرگ باشد بسیار سخت و غیر ممکن است.

سوئیچ های Stackable راهی برای ساده سازی و افزایش دسترسی به شبکه فراهم می کنند. شما می توانید به جای پیکربندی، مدیریت و رفع اشکال 8 سوئیچ به طور جداگانه، همه هشت سوئیچ را توسط یک سوئیچ مدیریت کنید.

این قابلیت دارای مزایایی از جمله مدیریت از راه دور سوئیچ ها (که در واقع شما یک IP برای مدیریت و یک فایل تنظیمات عدم نیاز به کابل کشی شبکه یا فیبر نوری، انعطاف پذیری در توسعه شبکه، قابلیت Stackwise Plus که این قابلیت امکان استفاده حداکثری از پهنای باند بین سوئیچ ها را می دهد و … می باشد.

البته معایبی هم دارد که از جمله هزینه بر بودن و اشغال نمودن فضای زیاد درون رک شبکه می باشد. به همین دلیل اگر دارای شبکه کوچکی هستید، پس استفاده از Stackable Switch اصلا به صرفه نخواهد بود. البته باید در هنگام خرید دقت داشته باشید سوئیچ هایی که در بازار به عنوان Stackable به فروش می رسند ممکن است به طور واقعی دارای این قابلیت نباشند.

از بهترین نمونه های سوئیچ های Stackable شرکت سیسکو می توان به سوئیچ های سری 2960X ،3750-X ،3750-E و … اشاره کرد. از جمله سوئیچ های 3750x می توان به سوئیچ سیسکو WS-C3750X-12S-S اشاره کرد.

قابلیت POE :

این قابلیت به این معنی است که دستگاه هایی که از آن بهره می برند جهت عملکرد نیازی به کابل کشی برق نداشته و برق آن از طریق همان کابل شبکه تامین می شود. به همین دلیل دیگر نیازی به کابل کشی برق و یا استفاده از آداپتور ندارد. حال این ویژگی خود را در سطح وسیع تری، برای مثال در شبکه های بزرگ، نشان می دهد زیرا هزینه کابل کشی برق را از میان برداشته که خود سبب صرفه جویی در راه اندازی اولیه بستر شبکه خواهد شد.

از دیگر مزایای وجود آن این است که امکان ایجاد کابل کشی برق در بعضی نقاط میسر نمی باشد که با استفاده از این قابلیت به راحتی می توان آن مشکل را برطرف کرد. که با حذف کابل برق از شبکه، شما می توانید با کابل شبکه، انتقال برق داشته باشید.

شاید بهترین مثال قرار دادن یک اکسس پوینت وایرلس در درون دیوار یا سقف باشد. سوئیچ ها جریان برق را با توجه به استاندارهای مختلف عرضه می کنند از جمله :

  1. استاندارد IEEE 802.3af : جریان برق را تا 15.4 وات در یک پورت انتقال می دهد.
  2. استاندارد IEEE 802.3at: جریان برق را تا 30 وات در یک پورت انتقال می دهد.د ر بیشتر مواد استاندارد 802.3af کافی می باشد اما دستگاه هایی مانند Video phones و Access Point ها با رادیو چندگانه نیاز به قدرت برق بیشتری دارند.

بعضی از سوئیچ های سیسکو از Universal Power over Ethernet UPoE یا 60W PoE پشتیبانی کرده و تا 60 وات در هر پورت برق انتقال می دهند. استاندارد جدید 802.3bt حتی قدرت بالاتری از برق را برای برنامه های آینده تامین خواهد کرد.

انتخاب سوئیچ دارای POE یا بدون آن به نیاز شبکه ی شما بستگی دارد. پس بهتر است نیاز خود را سنجیده و دستگاه هایی که در اختیار دارید را مورد بررسی قرار دهید زیرا زمانی که شما نیازی به آن ندارید و یک شبکه بسیار ساده ای در اختیار دارید سوئیچ های بدون قابلیت POE می تواند گزینه مناسب و اقتصادی تری باشند.

قیمت انواع سوئیچ شبکه – برای خرید سوئیچ شبکه با ما در ارتباط باشید:

سوئیچ شبکه، ابزاری قدرتمند است که به شما امکان می دهد ترافیک شبکه را به صورت هوشمند مدیریت کنید و بهبود عملکرد شبکه خود را تجربه کنید. با استفاده از سوئیچ شبکه، می توانید ترافیک شبکه را به صورت مرتب، برنامه ریزی کنید و مشکلات احتمالی در سرعت و کیفیت ارتباط را به حداقل برسانید.

ویژگی های برجسته سوئیچ شبکه ما عبارتند از:

  • قابلیت پشتیبانی از پروتکل های مختلف شبکه از جمله Ethernet، VLAN، STP و…
  • قابلیت مدیریت و کنترل ترافیک شبکه به صورت هوشمند و برنامه ریزی شده
  • امکان ایجاد شبکه های مجازی (VLAN) برای جداسازی بخش های مختلف شبکه
  • قابلیت پشتیبانی از پورت های ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه قیمت انواع سوئیچ شبکه
  • طراحی کوچک و جمع و جور که امکان نصب در فضاهای محدود را فراهم می کند
  • قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی PoE (تغذیه از طریق شبکه) برای تامین برق دستگاه های متصل به سوئیچ

ما با افتخار سوئیچ شبکه را با قیمت مناسب و کیفیت بالا در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می دهیم. تحویل سریع و ارسال به سراسر ایران را تضمین می کنیم. ما با افتخار منتظر ارائه خدمات به شما هستیم و امیدواریم که با استفاده از سوئیچ شبکه ما، بازدهی شبکه خود را بهبود بخشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *