سوئیچ شبکه, وبلاگ

انواع سوئیچ شبکه

انواع مختلف سوئیچ در شبکه

درک انواع سوئیچ­های شبکه به شما کمک می­کند تا راه حل مناسبی را برای نیازهای در حال تغییر تجارت خود بیابید. همانطور که گزینه ­های خود را بررسی می­کنید به دستبه ­بندی سوئیچ­ها و همچنین مزایای خاص آن­ها فکر کنید. یک سوئیچ شبکه می تواند چند ابزار را که در یک ساختمان هستند از جمله: کامپیوتر، پرینتر و سرور شبکه را به هم متصل کند و شبکه ای همراه با منابع مشترک ایجاد کند. سوئیچ از جمله مبانی شبکه است که به عنوان یک کنترلر نیز می تواند عمل کند.

سوئیچ شبکه برای سایر ابزارها شرایطی فراهم می کند که باهم اطلاعات را به اشتراک بگذارند و حرف بزنند. با اشتراک گذاری اطلاعات و اختصاص دادن منابع یک شبکه، در هزینه صرفه جویی می شود و بهره وری افزایش پیدا می کند. با توجه به شرایط مدیریت، سوئیچ های شبکه به سه دسته طبقه بندی می شوند: سوئیچ های غیر مدیریتی، سوئیچ های مدیریتی وسوئیچ های تحت شبکه (هوشمند) که شما بر اساس اندازه شبکه و میزان کنترلی که می خواهید بر روی شبکه تان داشته باشید سوئیچ مناسب با شبکه تان را انتخاب می کنید.

انواع سوئیچ شبکه

 

معرفی انواع سوئیچ شبکه

دو دسته اصلی سوئیچ ها وجود دارد: پیکربندی مدولار و ثابت. در میان این دسته از سوئیچ­های شبکه تنوع وجود دارد، اما تعریف اولیه هر کدام یکسان است. انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ­های مدولار

سوئیچ­های مدولار به شما این امکان را می­دهند که در صورت نیاز ماژول­ های توسعه را اضافه کنید و با تغییر نیازمندی­های شبکه انعطاف­ پذیر هستند. ماژول­ های توسعه مختص به برنامه ­های کاربردی هستند و شامل مواردی برای فایروال، اتصال بی­سیم یا آنالیز شبکه می­ شوند. همچنین ممکن است رابط­ های اضافی، منابع تغذیه یا فن­های خنک کننده را نیز در اختیار داشته باشند. این نوع سوئیچ بیشترین انعطاف را در اختیار شما قرار می­ دهد، اما با هزینه بالا.

سوئیچ ­های با پیکربندی ثابت

سوئیچ های پیکربندی ثابت تعداد ثابتی از پورت ها را ارائه می کنند و معمولاً قابل ارتقا نیستند، که باعث می شود به طور کلی هزینه کمتری داشته باشند. سوئیچ­های پیکربندی ثابت شامل سوئیچ­های مدیریت نشده، سوئیچ­های هوشمند و سوئیچ­های مدیریت شده هستند.

سوئیچ­های مدیریت­ شده انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ های مدیریتی برای کاربرانی مورد استفاده است که زمان پاسخ دهی آنها باید میلی ثانیه باشد. علی الخصوص برای سازمان هایی که باید شبکه هایشان را از راه دور و محافظانه مدیریت و عیب یابی کنند، که به مدیران شبکه اجازه می دهد به یک عملکرد شبکه بهینه و قابل اعتماد دست پیدا کنند.

در میان سوئیچ های پیکربندی ثابت، سوئیچ های مدیریت­ شده برای ارائه جامع ترین مجموعه از ویژگی ها، بهترین تجربه کاربردی، بالاترین سطوح امنیت، دقیق ترین کنترل و مدیریت شبکه و بیشترین مقیاس پذیری، طراحی شده اند. در نتیجه، سوئیچ­های مدیریت­ شده معمولاً به عنوان سوئیچ­های تجمع/دسترسی در شبکه های بسیار بزرگ یا به عنوان سوئیچ­های اصلی در شبکه های کوچکتر قرار می­گیرند.

سوئیچ­های مدیریت­ شده گران­ترین گزینه سوئیچ­های پیکربندی ثابت هستند و استفاده از آنها در سازمان­هایی با شبکه­ های بزرگ یا در حال رشد رایج­تر می­باشد.

ویژگی های سوئیچ های مدیریتی

  • از ویژگی SNMP (پروتکل مدیریت آسان شبکه) از طریق agent های جاسازی شده پشتیبانی می کند
  • دارای یک پروتکل اضافی همچون RSTP که یک مسیر کابلی جایگزین را ارائه می دهد و از موقعیت های LOOP که بیشتر عامل اشکال در عملکرد شبکه هستند، جلوگیری می کند.
  • دارای ویژگی VLAN و LACP که منجر به فراهم شدن یک شبکه قابل اعتماد با سرعت بالا می شود.
  • در صورت نیاز می توان پیکر بندی سوئیچ مدیریتی را عوض کرد و آن قسمت از شبکه خود را که می خواهید، بر اساس نیاز های مشخص شده شبکه خود تغییر دهید.
  • دارای ویژگی QoS که باعث می شود سوئیچ پهنای باند زیر مجموعه های داده را اولویت قرار دهد و اجازه می دهد پهنای باند بیشتری به شبکه اختصاص داده شود و اطمینان حاصل شود که IP داده بدون اشکال وارد شود و داده سنسور را با استفاده از حداقل پهنای باند بدون وقفه به دست اورند.
  • این سوئیچ ها به عنوان یک گروه می توانند مدیریت شوند.

سوئیچ ­های مدیریت نشده – سوئیچ شبکه غیر مدیریتی

سوئیچ های غیرمدیریتی دقیقاً همان طور عمل می‌کنند که توسط شرکت سازنده برنامه‌ریزی شده‌اند. هدف از استفاده از این سوئیچ های شبکه کاهش پهنای باند مصرفی شبکه ها می باشد. این دستگاهها پیام را از یک دستگاه متصل به شبکه دریافت نموده و با شناسایی دستگاه گیرنده پیام، آنرا فقط برای دستگاه مقصد ارسال می کنند. به این ترتیب علاوه بر کاهش پهنای باند مصرفی، محرمانگی پیام نیز حفظ شده است. در این حالت بقیه دستگاه ها و نقاط اتصالی شبکه از وجود و ارسال چنین پیامی آگاهی نمی یابند.

سوئیچ­ های مدیریت نشده معمولاً برای ارائه اتصال اولیه استفاده می­ شوند. آنها به گونه­ای طراحی شده­اند که بدون نیاز به پیکربندی، قابلیت اتصال و اجرا را داشته باشند. سوئیچ­های مدیریت نشده زمانی موثرتر هستند که فقط به سوئیچینگ و اتصال اولیه نیاز باشد. اغلب آنها را در شبکه های خانگی یا در فضاهایی که فقط به چند پورت نیاز است، مانند روی میز، آزمایشگاه یا اتاق کنفرانس خواهید دید. انواع سوئیچ شبکه

بعضی از سوئیچ های مدیریت نشده قابلیت های پیشرفته محدودی را ارائه می دهند، اما همانطور که از نام آن پیداست، این سوئیچ ها معمولاً قابل تغییر یا مدیریت نیستند.

سوئیچ مدیریتی بهتر است یا سوئیچ غیرمدیریتی؟

در بسیاری از موارد، مدیران شبکه باید بهترین سوئیچ های شبکه را انتخاب کنند تا اطمینان حاصل شود که کل سیستم شبکه به خوبی عملکرد خود را انجام می دهد. حال این سوال پیش می آید که بین  سوئیچ های مدیریتی در مقابل سوئیچ های غیر مدیریتی، کدام یک انتخاب مناسبی برای نیاز شبکه است؟ در اینجا دو سوال وجود دارد که ممکن است برای بسیاری از کاربران پیش بیاید. برای شبکه های کسب و کاری کدام یک مناسب است؟ سوئیچ های مدیریتی یا سوئیچ های غیر مدیریتی؟

در واقع این سوال نمی تواند یک پاسخ ساده مثل “بله” یا “خیر” داشته باشد. استفاده از سوئیچ های مدیریتی یا سوئچ های غیرمدیریتی به این بستگی دارد که شبکه کسب و کار چه سایزی دارد، و همین طور ویژگی های مورد نیاز و پیچیدگی شبکه چیست. بسیاری از شبکه های کسب و کار کوچک واقعا سوئیچ های مدیریتی ندارند، زیرا آنچه که واقعا نیاز دارند، عملکرد اساسی سوئیچ اترنت است. انواع سوئیچ شبکه

در حالی که برای شبکه های پیچیده کسب و کار یا مراکز داده بزرگ، هزاران کاربر به طور همزمان از اینترنت استفاده می کنند. سوئیچ های مدیریتی می توانند ترافیک داده ها را بر اساس گروه های مختلف نظیر کاربران، مهمان ها، بک آپ ها، مدیریت و سرورها جدا کنند. این روند نه تنها راهی بهتر برای کنترل ترافیک داده در اختیار مدیران قرار می دهد، بلکه حفاظتی قوی برای کل شبکه نیز فراهم می کند.

اگر با مدیریت یک لن (LAN) و پیکربندی همه چیز راحت هستید، سوئیچ مدیریتی گزینه قدرتمندی برای شما است. کسانی که می خواهند همه چیز را در خانه ساده نگه دارند بهتر است سراغ سوئیچ های غیرمدیریتی بروند.

سوئیچ­ های هوشمند

سوئیچ­ شبکه هوشمند بعضی از مدیریت­ها و تقسیم­بندی، کیفیت خدمات و قابلیت­های امنیتی را ارائه می­دهند، بنابراین می­توانند جایگزین مقرون به صرفه­ای برای سوئیچ­های مدولار باشند. با این حال، آنها به اندازه سوئیچ­های مدیریت­ شده مقیاس­پذیر (قابل ارتقا) نیستند. این سوئیچ­ها معمولاً در لبه یک شبکه بزرگ (درحالی که سوئیچ­های مدیریت­ شده در هسته استفاده می­شوند) به عنوان زیرساخت برای شبکه های کوچکتر یا شبکه هایی با پیچیدگی کم مستقر می­شوند.

انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ های PoE سیسکو

بهترین برندهای سوئیچ شبکه را بشناسید

سوئیچ های شبکه یکی از اجزای اساسی و حیاتی در یک شبکه کامپیوتری هستند که وظیفه ارسال و دریافت داده ها بین دستگاه های مختلف را بر عهده دارند. برندهای بسیاری در بازار سوئیچ های شبکه وجود دارند و هر یک از آنها ویژگی ها و امکانات منحصر به فردی دارند که باید با توجه به نیازهای شبکه ی مورد نظر انتخاب شوند. انواع سوئیچ شبکه

اما در میان برندهای معتبر و محبوب سوئیچ های شبکه، می توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  1. سوئیچ Cisco

شاید برند معروف Cisco از محبوب ترین برندهای سوئیچ های شبکه باشد. این برند امکانات بسیار قوی و پیشرفته ای را ارائه می دهد و برای شبکه های بزرگ و پیچیده مناسب است.

  1. سوئیچ HP (Hewlett Packard)

HP یکی دیگر از برندهای معتبر و محبوب در حوزه سوئیچ های شبکه است. این برند انواع مدل ها و امکانات مختلفی را برای تمامی نیازهای شبکه ی شما فراهم می کند.

  1. سوئیچ Juniper Networks

Juniper Networks نیز یکی از برندهای برتر در زمینه سوئیچ های شبکه است که امکانات پیشرفته و قدرتمندی را برای شبکه های بزرگ و پیچیده ارائه می دهد.

  1. سوئیچ Arista Networks

Arista Networks یکی از برندهای جدیدتر ولی بسیار موفق در حوزه سوئیچ های شبکه است که با امکانات بسیار قدرتمند و ارائه ی راه حل های نوآورانه شناخته می شود.

  1. سوئیچ D-Link انواع سوئیچ شبکه

D-Link نیز یکی از برندهای ارزان قیمت و قابل اعتماد در زمینه سوئیچ های شبکه است که محصولات متنوعی برای انواع شبکه ها ارائه می دهد. با توجه به نیازها و امکانات مورد نظر، می توانید بین این برندها یکی را برای شبکه ی خود انتخاب کنید و از امکانات پیشرفته و کارآمد آن استفاده کنید.

 

انواع سوئیچ شبکه برند TP-Link

ویژگی های سوئیچ شبکه خوب و مناسب – چگونه بهترین انواع سوئیچ شبکه را انتخاب کنیم؟

چهار گزینه سوئیچ که باید در نظر داشته باشید انواع سوئیچ شبکه

علاوه بر ارزیابی دسته های سوئیچ، باید سرعت سوئیچ های شبکه، تعداد پورت ها، ویژگی های انتقال برق از طریق اترنت و قابلیت های انباشتگی را نیز در نظر بگیرید.

سرعت سوئیچ

سوئیچ­ها در توان یا سرعت­های مختلفی در دسترس هستند، سرعت انتقال داده­ها بر حسب مگابیت در ثانیه (Mbps) است. به عنوان مثال، سوئیچ های پیکربندی ثابت می توانند اترنت سریع (10/100 مگابیت در ثانیه)، اترنت گیگابیتی (10/100/1000 Mbps)، ده گیگابیت (10/100/1000/10000 Mbps) و حتی سرعت 40/100 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) را ارائه دهند.

سرعت سوئیچینگی که انتخاب می­کنید به نوع توان عملیاتی مورد نیاز شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به طور منظم نیاز به جابجایی فایل­های داده بزرگ دارید، باید یک سوئیچ اترنت گیگابیتی را در نظر بگیرید.

تعداد پورت­ ها انواع سوئیچ شبکه

همانطور که در مورد سرعت سوئیچ گفته شد، تعداد پورت­های موجود در یک سوئیچ می­تواند متفاوت باشد. هرچه کسب­وکار شما بزرگتر باشد و کاربران شبکه بیشتری داشته باشید، به پورت­های بیشتری نیاز خواهید داشت. سوئیچ­های پیکربندی ثابت معمولاً با 5، 8، 10، 16، 24، 28، 48 یا 52 پورت در دسترس هستند.

قدرت اترنت (PoE) در مقابل غیر PoE انواع سوئیچ شبکه

PoE به شما امکان می دهد دستگاهی مانند تلفن IP، دوربین نظارتی یا نقطه دسترسی بی سیم را از طریق کابلی که برای ترافیک داده استفاده می شود، تغذیه کنید. به شما این امکان را می­دهد تا نقاط پایانی را در هر جایی قرار دهید، حتی در مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است. با این حال، سوئیچ های دارای PoE گران تر هستند. همانطور که گزینه های خود را ارزیابی می­کنید، در مورد دستگاه­هایی که می­خواهید به آن وصل شوید فکر کنید تا مشخص شود آیا به PoE نیاز دارید یا خیر.

سوئیچ­ های قابل انباشت در مقابل سوئیچ­های مستقل

همانطور که کسبوکار شما (و شبکه شما) رشد می­کند، احتمالاً نیاز به پشتیبانی بیشتر و بیشتر از دستگاه­ها خواهید داشت که به معنای سرمایه­گذاری روی سوئیچ­های بیشتر است. همانطور که از نام آن پیداست، یک سوئیچ مستقل به عنوان یک موجودیت فردی با ظرفیت محدود مدیریت و پیکربندی می­باشد. در صورت وجود مشکل، عیب­یابی نیز به سوییچ اختصاص دارد. انواع سوئیچ شبکه

در مقابل، سوئیچ­های قابل انباشت می­توانند برای افزایش ظرفیت و در دسترس بودن شبکه شما متصل شوند. به جای پیکربندی، مدیریت و عیب یابی هر سوئیچ، می توانید «پشته» را به عنوان یک واحد در نظر بگیرید. این بدان معنی است که اگر هر بخشی از پشته از کار بیفتد، شبکه شما به کار خود ادامه می­دهد. انواع سوئیچ شبکه

در این مطلب به انواع سوئیچ شبکه پرداختیم. نظر شما چیست؟ اگر سوالی در این زمینه دارید می توانید در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان نت یک به اشتراک بگذارید تا توسط کارشناسان سوئیچ شبکه خود در نت یک به آن ها پاسخ بدهیم!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *