خدمات پسیو, شبکه, وبلاگ

کابل کشی داخل رک

ارایش رک| نت یک

کابل کشی داخل رک یکی فرآیندهای بسیار مهم برای ایجاد یک شبکه است. کابل کشی شامل نصب کابل شبکه بین نودهای کاربران، نصب تجهیزات مرتبط با شبکه، سوئیچ ها و… است. اگر فرآیند کابل کشی به درستی انجام شود، مطمئنا شاهد یک شبکه استاندارد و پایدار خواهید بود.

آموزش کابل کشی داخل رک

کابل کشی داخل رک جزو مراحل پسیو کاری شبکه می باشد و برای انجام آن لازم است تا مراحلی را طی کرد. در ادامه مراحل لازم برای کابل کشی شبکه را به همراه نقد و بررسی مربوط به آن بررسی خواهیم کرد.

 

تهیه نقشه کابل کشی داخل رک

پیش از آغاز فرآیند کابل کشی ضروری است که نقشه کشی انجام شود. کابل کشی بدون کمک گرفتن و تهیه نقشه مثل رانندگی بدون دانستن آدرس است. شما باید در وهله اول از محل بازدید کرده و نیازهای پروژه و کارفرما را مشخص کنید.

بعد از آن با توجه به نقشه کشیده شده، میزان و مسیر کابل های خود را تعیین کنید. حال با توجه به نقشه مشخص شده باید فرآیند کابل کشی را انجام بدهید. مسیر کابل های شما باید در نقشه مشخص شده باشد. تمامی نودها باید شماره داشته و با توجه به این شماره ها پریزها و پچ پنل ها را نیز شماره گذاری کرد.

انتخاب مسیر

فرآیند کابل کشی به این صورت نیست که شما از هر مسیری بتوانید این کار را انجام بدهید. شما باید با توجه به موانع موجود، مسیری را انتخاب کنید که کمترین فاصله را از رک داشته و در عین حال به زیبایی کار نیز توجه کنید.

برای محیط های اداری، زیبایی بسیار مهم است و باید آن را در هنگام انتخاب مسیر در اولویت قرار بدهید. یکی از نکات فنی بسیار مهم آن است که در هنگام کابل کشی از عبور کابل ها از کنار تجهیزات تولید کننده نویز خودداری کنید.

بی شک وجود نویز باعث اختلال در انتقال اطلاعات می شود. کابل های برق یکی از تجهیزات تولید کننده نویز محسوب می شود که حداقل فاصله بین آن و کابل شبکه باید 30 سانتی متر باشد. اگر نمی توانید کابل شبکه را از تجهیزات تولید کننده نویز فاصله بدهید، از کابل های روکش دار SFTP بهره ببرید.

انتخاب برند برای خرید کابل شبکه و پچ کرد شبکه

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که می توانید برای خرید کابل شبکه از جانب آن ها اقدام کنید. به صورت کلی سه نوع کابل در بازار موجود است:

  • کابل شبکه های با کیفیت اروپایی و آمریکایی
  • کابل شبکه های با کیفیت متوسط داخلی
  • کابل شبکه کپی و Fake ساخت چین

خرید کابل های تقلبی و کپی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا استفاده از این کابل ها، به دلیل وجود مواد بی کیفیت در تولید آن ها باعث شده تا این کابل ها با مشکلات مسیر افت سرعت و قطعی ارتباط مواجه باشند.

نکته بسیار مهم آن است که سعی کنید تا تجهیزات خود را از یک برند خریداری کنید تا هماهنگی بین آن ها به حداکثر برسد به این کار اصطلاحا End to End گفته می شود. قبل از آن که یک کابل را خریداری کنید حتما یک تکه 90 متری خریداری کرده و با تستر فلوک، آن را بررسی کنید تا از کیفیت محصول مطمئن شوید.

انتخاب نوع کابل مناسب در رک

کابل های شبکه در مدل های مختلفی و با سرعت های گوناگون و روکش های گسترده طراحی و تولید می شوند. شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود کابل مناسبی را پیدا کرده و آن را سفارش بدهید. سرعت کابل های شبکه عموما بین 100 مگابایت تا 40 گیگابایت می باشد.

برای شناخت بیشتر درباره انواع کابل شبکه به مقاله زیر مراجعه کنید :

انواع کابل شبکه

انتخاب بستر مناسب برای کابل کشی

یکی از نکات حیاتی و کلیدی در کابل کشی شبکه آن است که کابل های شما به هیچ عنوان نباید در دسترس باشد و دیده شود. در دسترس بودن کابل ها ممکن است باعث شود که به آن ها آسیب برسد. شما باید بسترهایی نظیر ترانک و داکت، لوله های فلزی، سینی های پلاستیکی و فلزی و… را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

البته محل کابل کشی بر روی انتخاب بستر بسیار تاثیر گذار است. برای دیوارهای داخل اتاق باید از ترانک یا داکت استفاده کنید و در سقف و کف از لوله ها و سینی ها استفاده می شود. اگر کابل برق و کابل شبکه در داخل یک ترانک یا داکت قرار دارد، حتما از جدا کننده ها استفاده کنید.

نصب کابل شبکه و یا پچ کرد شبکه

در هنگام انجام فرآیند نصب کابل شبکه حتما به این موضوع توجه داشته باشید تا به کابل زاویه بیش از 90 درجه نداده و مراقب له شدگی و پارگی آن باشید. کابل کشی و نصب کابل شبکه به هیچ عنوان نباید تحت فشار باشد و باید کابل های شما بتوانند آزادانه حرکت کنند. اگر کابل شما تحت فشار قرار بگیرد، با مشکلاتی نظیر افت سرعت مواجه خواهید شد.

لیبل گذاری کابل ها

تمامی کابل ها باید با استفاده از تجهیزاتی نظیر نمراتور، لیبل شیشه ای و یا پرینت لیبل شماره گذاری شوند تا در صورت بروز مشکل و در هنگام نصب پیدا کردن کابل راحت باشد. لیبل گذاری و شماره گذاری کابل ها دارای فرمت خاصی هستند، در این فرمت می توانید نود، شماره پورت پنچ پنل، شماره اتاق و… را مشاهده کنید که این کار باعث آسان شدن فرایند یافتن کابل های شبکه می شود.

حرف آخر

فرآیند کابل کشی داخل رک یکی از فرآیندهای بسیار مهم برای ایجاد شبکه است.

شما می توانید انواع مختلفی از کابل کشی را با توجه به نیاز خود تجربه کنید، نکته بسیار مهم آن است که به نکات و اصول این فرآیند توجه داشته باشید و با توجه به این اصول فرآیند کابل کشی داخل رک را انجام بدهید.

در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نیاز به مراجعه متخصصین کابل کشی داخل رک میتوانید با شماره های موجود بر روی وب سایت نت یک تماس حاصل فرمایید، کارشناسان ما در طول هفته آماده پاسخگویی به شما در زمینه کابل کشی شبکه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *