خدمات پسیو

انواع کابل های شبکه

کابل شبکه| نت یک

در این مقاله می خواهیم به انواع کابل های شبکه بپردازیم. شبکه به مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری گفته می شود که منجر به یک رابطه سیتماتیک در یک محدوده مشخص می گردد. این رابطه سیستماتیک وابسته به دستگاه ها و لوازمی است تا اتصال را در سراسر شبکه برقرار نماید و قادر به ارسال و دریافت دیتا از دیگر اجزای شبکه گردد. اغلب بخش گسترده ای از انتقال اطلاعات در شبکه به صورت وایرد (کابلی) و بخش کوچکی از آن به صورت اتصالات وایرلس می باشد.

معرفی انواع کابل های شبکه :

اتصالات وایرد در یک شبکه از طریق کابل های کشیده شده در سراسر مجموعه ایجاد می گردد. کابل ها دارای انواع مختلفی هستند و علوم مربوط به آن ها در حیطه علوم سخت افزاری کامپیوتر قرار دارد. در این مقاله اطلاعات جامعی را به شما در خصوص انواع کابل های شبکه به ویژه کابل شبکه LAN ارائه می نماییم از این رو توصیه میکنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

دسته بندی انواع کابل های شبکه

کابل های شبکه در یک دسته بندی کلی شامل موارد زیر هستند:

  1. کابل کو اکسیال

  2. کابل فیبر نوری

  3. کابل با زوج سیم های به هم تابیده

کابل کواکسیال قدیمی ترین کابل تولید شده است که قدمتی 200 ساله دارد با این حال به علت محدودیت مسافت و عدم انعطاف پذیری امروزه از محبوبیت چندانی برخوردار نمی باشد و در مصارف محدودی همچون دوربین های مداربسته، گیرنده های دیجیتالی و آنتن های تلویزیونی مورد استفاده واقع می شود. خرید کابل فیبر نوری نیز با هزینه های بسیار بالا و سنگینی همراه بوده و امروزه برای مقاصد خاص همچون اتصالات شبکه های نظامی، پزشکی، مخابراتی، ارتباط بین سازمانی و مواردی از این قبیل استفاده می گردد.

امروزه کابل شبکه LAN بیشترین استفاده را در شبکه های ساختمانی و محلی دارد. این کابل از هشت رشته سیم – چهار زوج سیم به هم تابیده – تشکیل شده است و به دو صورت مفتولی و رشته ای هستند. این کابل ها موضوع اصلی مقاله امروز خواهند بود.

کابل های شبکه LAN

زمانی که سخن از کابل شبکه به میان می آید اغلب کابل شبکه LAN مد نظر است. این کابل دوره های پیشرفت و ارتقای خود را از استاندارد نوع یک آغاز نموده و پس از سپری نمودن مدت زمان بسیاری، هم اکنون به هفتمین استاندارد ( cat7 ) خود دست یافته و در حال تدوین استاندارد هشتم می باشد.

کابل های شبکه LAN با توجه به اینکه در یک دسته بندی خاص قرار می گیرند به صورت cat 1 الیcat 7 نمایش داده می شوند. پیش از معرفی انواع کابل های شبکه LAN، بهتر است توضیح مختصری در خصوص دسته بندی کلی آن ها ارائه گردد. پس از تشریح دسته بندی مورد نظر، انواع کابل های پیش گفته را توضیح خواهیم داد.

کابل شبکه UTP و STP چیست؟

پیش از بررسی کابل های شبکه LAN این نقد و بررسی را به دقت مطالعه نمایید. کابل شبکه در صورتی که برای یک مسافت کوتاه مورد استفاده واقع گردد از نویز کمتری تاثیر گرفته و بنابراین ممکن است بدون روکش – شیلد – بکار گرفته شود. چنین کابلی را کابل شبکه UTP می نامند. اما در مسافت های طولانی تر و با هدف خنثی نمودن نویز وارده بر رشته های داخل کابل، از کابل های دارای محافظ یا شیلد استفاده می کنند. این کابل ها در دسته کابل شبکه STP هستند.

کابل های شبکه cat 1 تا cat5e

 انواع کابل های شبکه اصولا بر اساس پهنای باند، سرعت انتقال دیتا و نویز پذیری دسته بندی می شوند. هر دسته ای که در رده بالاتر قرار دارد، اصولا سرعت انتقال بالاتری را دارا می باشد. تمامی کابل های شبکه از cat 1 تا 5e  cat از پروتکل UTP پشتیبانی نموده و پهنای باند کوتاهی را شامل می شوند. پهنای باند کوتاه میزان نویز پذیری زوج سیم های به هم تابیده در داخل کابل را کاهش داده و این امر مهمترین علت تولید آن ها بدون شیلد محافظ است.

کابل شبکه cat 1 تنها برای ارسال سیگنال های تلفنی مورد استفاده بوده و قابلیت انتقال دیتا را ندارد اما کابل هایی با استاندارد بالاتر یعنی cat 2 به بالاتر قادر به دریافت و ارسال دیتا هستند.

در کابل های مورد نظر پهنای باند تا 100 مگاهرتز است که به 5 cat و5e  cat اختصاص دارد. سرعت انتقال دیتا در بهترین حالت ممکن نیز 1000 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. ارتقای سطح کیفی کابل شبکه 5 cat از حیث کاهش میزان نویز پزیری باعث تولید کابل جدیدی در این دسته با  عنوان 5e  cat شده است.

کابل شبکه cat 6 و cat 6a

این کابل با پشتیبانی از پروتکل UTP و STP تولید وارد بازار شده است. پهنای باند آن قابلیت پوشش 250 مگاهرتز با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه را خواهد داشت. این کابل با کاهش قابل ملاحضه نویز الکترومقناطیسی گام جدی در گسترش محدوده شبکه های مرتبط با فناوری اطلاعات برداشته است.

افزایش پهنای باند و سرعت انتقال دیتا منجر به تولید نسل جدیدی از کابل های شبکه cat 6 با عنوان cat 6a شده است؛ چرا که قابلیت پوشش پهنای باند 500 مگاهرتز با حداکثر سرعت 10000 مگابیت بر ثانیه را خواهد داشت. این کابل ها نوع STP را نیز شامل میشوند که عمده ترین علت آن افزایش مسافت اتصال ایجاد شده است. جهت کاهش نویز پذیری در مسافت های طولانی الزاما باید از پروتکل  STP و نمونه های ارتقا یافته آن استفاده نمود.

کابل شبکه cat 7

این کابل از پروتکل SSTP نیز پشتیبانی می کند. این پروتکل نوع ارتقا یافته STP است که با توجه به افزایش پهنای باند، زوج های سیمی و مفتولی نیز به صورت مجزا شیلد گذاری شده اند.

سرعت انتقال دیتا در این کابل با پهنای 600 مگاهرتز، 10000 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. این میزان از سرعت انتقال دیتا با دسته پیش برابر است اما علت ایجاد یک دسته نوین، حفظ سرعت داده در زمان کاهش پهنای باند است. چرا که قدرت انتقال دیتای 100 مگابیت بر ثانیه در پهنای باند 15 مگاهرتز را دارا می باشد.

فروش انواع  کابل  های شبکه

در صورتی که برای اتصال ارتباطات و انتقال دیتای شبکه مورد نظر خود قصد خرید کابل شبکه را دارید می توانید از طریق وب سایت نت یک به راحتی نسبت به این کار اقدام نمایید. شما می توانید قیمت کابل شبکه را به صورت آنلاین در این وب سایت مشاهده نموده و در صورت لزوم با مشاوران نت یک تماس بگیرید. مشاوران ما، اطلاعات لازم جهت انتخاب کابل مورد نیاز شما را ارائه نموده و کاربران را جهت انجام یک خرید موفق یاری می نمایند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *