شبکه

انواع پچ پنل شبکه

پچ پنل| نت یک

شما از انواع پچ پنل شبکه چه می دانید؟ شبکه های کامپیوتری یکی از ارکان ضروری زندگی انسان در عصر حاضر بشمار می روند. این شبکه از قطعات سخت افزاری و سیستم های نرم افزاری متعددی تشکیل شده است. هرچند نمی توان نقش سیستم های نرم افزاری در شبکه را نادیده گرفت اما قطعات و تجهیزات سخت افزاری از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

برخی از قطعات سخت افزاری شبکه های کامپیوتری حتی در سطوح اولیه راه اندازی شبکه نیز الزامی بوده و برخی دیگر در صورت گسترش شبه الزامی می گردند. از جمله قطعاتی که با گسترش شبکه مورد توجه قرار می گیرند، پچ پنل است. این قطعه در شبکه های ابتدایی و غیر گسترده با هدف ارتقای سطح شبکه در آینده نیز تعبیه می گردد اما در شبکه های گسترده تر در زمره تجهیزات الزامی است.

پچ پنل شبکه چیست؟

پچ پنل یک قطعه مستطیلی شکل است که حاوی تعداد معینی پورت بوده ( معمولا 24 پورت ) و با اتصال کابل های شبکه که از نود های شبکه آمده و در رک جمع آوری شده اند به هرکدام از این پورت ها پس از ورود و شماره گذاری امکان مدیریت متمرکز بر شبکه و ارتباط هر کدام از کابل ها به تجهیزات داخل رک از جمله سوییچ و دیگر  تجهیزات را فراهم می کند.

در واقع در زمان کابل کشی یک ساختمان نودهای شبکه ای ممکن است تعبیه شوند که ممکن است در ابتدا بدون استفاده باشند اما با گسترش شبکه و افزایش ظرفیت شرکت ها، لزوم پچ پنل برای تمرکز داده ها نمایان می گردد.

گروه بندی انواع پچ پنل  شبکه به چه صورت انجام می گیرد؟

پچ پنل ها نیز همچون اقسام مختلف تجهیزات شبکه قابلیت دسته بندی بر اساس مختلفی را دارند. اصولا پچ پنل ها قابل دسته بندی به چند گروه مجزا با کاربری یکسان بر اساس مشخصات ذیل هستند:

  1. تقسم بندی پچ پنل ها بر اساس دسته بندی کابل های شبکه
  2. تقسیم بندی پچ پنل بر اساس ماژولار
  3. تقسیم بندی پچ پنل بر اساس تعداد پورت های تعبیه شده

تقسم بندی پچ پنل ها بر اساس دسته بندی کابل های شبکه

در زمان خرید پچ پنل باید به کابل شبکه دقت کنید. اصولا کابل شبکه LAN در یکی از دسته های مربوط به cat5 cat6 cat7 و… قرار گرفته و از پروتکل های خاصی پشتیبانی می کند.

در صورتی که کابل شبکه شما از نوع cat 6 باشد باید یک پچ پنل مناسب با کابل دسته شش خریداری نمایید. عدم دقت به این امر تضعیف عملکرد سیستم کلی شبکه را باعث می گردد.

علاوه بر کابل های شبکه LAN، پچ پنل هایی هم موجود هستند که برای استفاده در کابل های فیبر نوری مورد استفاده واقع می شوند اما آنچه که عمومیت دارد، پچ پنل های متناسب با کابل های شبکه LAN است.

تقسیم بندی پچ پنل شبکه بر اساس ماژولار

نوع دیگری از تقسیم بندی پچ پنل به ماژولار بودن و یا نبودن آن اختصاص دارد. تفاوت این دو پچ پنل چیست؟ در ادامه به تشریح کلی تفاوت آن ها خواهیم پرداخت.

پچ پنل ماژولار: قابلیت قرار دادن چندین پورت متمایز همچون STP، UTP، FTP، cat 5، cat 5e، cat 6، cat 6a، cat 7 و … را دارد. این پچ پنل همچنین دارای انواع پورت فیبرنوری، مالتی مود و سیگنال مود در کنار یکدیگر و دیگر کابل های پیش گفته است.

پچ پنل غیر ماژور دار: قابلیت های این پچ پنل محدودتر از نوع ماژولار است چرا که صرفا دارای پورت های مناسب با cat 5e و cat 6  است.

تقسیم بندی پچ پنل بر اساس تعداد پورت های تعبیه شده

این دسته بندی تقریبا در زیر مجموعه مربوط به ماژولار بودن و یا نبودن دستگاه قرار دارد. تعداد پورت ها همیشه به صورت زوج بوده و در پچ پنل ماژولار به تعداد بسیار زیادی تعبیه شده اند. در این نوع پچ پنل تعداد پورتها 12، 16، 24، 36، 48 است. در پچ پنل غیر ماژولار هم پورت ها صرفا در تعداد مشخصی تعبیه می شوند. این پچ پنل ها دارای 16، 24، 36 و 48 پورت هستند.

فروش پچ پنل شبکه

فروش پچ پنل شبکه در صورت های مختلف که ذکر نمودیم صورت می گیرد. با توجه به نوع شبکه می توانید مبادرت به خرید پچ پنل شبکه از وب سایت نت یک نمایید. قیمت پچ پنل شبکه در سایت نت یک همواره آپدیت شده و شما قادر به دریافت آخرین قیمت به صورت آنلاین می باشید. همچنین پیش از خرید می توانید جهت دریافت مشاوره در خصوص انواع پچ پنل شبکه با کارشناسان ما تماس بگیرید و با راهنمایی آنان نسبت به خرید اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *