خدمات پسیو, وبلاگ

استانداردهای کابل کشی شبکه

ارایش رک| نت یک

شما از استانداردهای کابل کشی شبکه چه می دانید؟ در عصر حاضر فناوری اطلاعات و علوم وابسته به آن در صف مهمترین مسائل جوامع بشری قرار دارد. زمانی که از کابل کشی شبکه سخن می گوییم، مقصود ما قواعد کابل کشی ساختار یافته است. فعالیت منظم و سیستماتیک یک شبکه با رعایت استانداردهای مربوط به کابل کشی شبکه یا کابل کشی ساختار یافته ممکن بوده و بدون آن عملی نمی گردد.

انواع استاندارد کابل کشی شبکه

استانداردهای کابل کشی شبکه در یک شکل کلی به صورت زیر معرفی می گردد:

  • استاندارد کابل کشی TIA/EIA
  • استاندارد کابل کشی ISO/IEC 11801

استاندارد کابل کشی TIA/EIA متداول ترین استاندارد کابل کشی ساختار یافته است که در امریکای شمالی به کار می رود. استاندارد کابل کشی ISO/IEC 11801 نیز نوع دیگری از استاندارد کابل کشی ساختار یافته است که در کشورهای اروپایی بکار می رود.

استاندارد کابل کشی TIA/EIA چیست؟

بر اساس این استاندارد کل سیستم کابل کشی ساختار یافته را می توان به واحدهای ساده تر تقسیم نمود. در این استاندارد تمام موارد زیر به ساده ترین شکل ممکن تعریف شده اند:

  1. سیستم کلی کابل کشی
  2. توپولوژی لازم
  3. میزان طول کابل ها
  4. کارایی شبکه و رسانه های مرتبط با آن
  5. کارایی تجهیزات جانبی شبکه
  6. نوع کانکتورها
  7. ترتیب اتصال پین های موجود در بافت داخلی کابل شبکه LAN

 استاندارد کابل کشی TIA/EIA 568 چیست؟

این استاندارد آخرین تجدید نظر صورت گرفته در خصوص تعریف یک کابل کشی ساختار یافته است. بنابراین مبانی این استاندارد یک کابل کشی ساختار یافته شامل اجزای زیر می باشد:

  1. زیر ساخت ناحیه کاری
  2. زیر ساخت کابل کشی افقی
  3. زیر ساخت اتاق تجهیزات
  4. زیر ساخت اتاق، اتاقک و یا رک های ارتباطی
  5. زیر ساخت کابل کشی ستون فقرات
  6. زیر ساخت ورودی ساختمان

TIA در استانداردهای کابل کشی شبکه چیست

TIA، که با نام کامل انجمن صنعت ارتباطات از راه دور نیز شناخته می شود، توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا ANSI به منظور توسعه استانداردهای صنعتی نوع داوطلبانه و مبتنی بر توافق برای طیف وسیع و گسترده ای از محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) معتبر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این مسئله از آن به عنوان TIA ANSI، ANSI/TIA یا TIA/ANSI نیز یاد می شود. در برخی مواقع از آن به عنوان TIA/EIA یا انجمن صنایع الکترونیک که در تاریخ 11 فوریه 2011 فعالیت خود را متوقف کرد نیز ذکر شده است. این اولین و معتبرترین استاندارد در بین تمام استانداردهای کابل کشی شبکه معرفی می شود.

ANSI/TIA 568 مجموعه ای از استانداردهای مخابراتی از TIA به حسابل می آید. استانداردهای سیستم کابل کشی ساخت یافته را بین ساختمان ها و در محیط های دانشگاهی و ساختمان های نوع تجاری تعریف می کنند. تجدید نظر فعلی چندین دسته‌بندی فرکانس پیوند و کابل‌کشی اتصالات مسی جفت تابیده مانند رده 5e (100 مگاهرتز)، رده 6 (250 مگاهرتز)، رده 6a (500 مگاهرتز) و رده 8 (2000 مگاهرتز) را تعریف کرده است. به صورت معمول امپدانس پیوند این استاندارد 150 Ω به نظر می آید.

به عنوان یکی از استانداردهای اصلی TIA 568، ANSI/TIA-568-C.2 بر اجزای سیستم های نوع کابلی جفت تابیده متعادل تمرکز دارد. این موضوع به صورت خاص اشاره به این دارد که کابل کشی و اجزای جفت پیچ خورده رده 3، رده 5e، رده 6 و رده 6a را پوشش خواهد داد. الزامات مکانیکی ANSI/TIA-568-C.2 یا مشخصه های فیزیکی و مشخصات عملکرد مکانیکی ای است که کابل باید با آن ها مطابقت داشته باشد.

از طرفی تعریف می کند که عملکرد فقط با استفاده از اجزای سازگار قابل دستیابی خواهد بود. هر یک از دسته کابل ها باید از چهار جفت پیچ خورده با هادی های جامد یا رشته ای با اندازه های بین 22AWG و 24AWG با عایق ترموپلاستیک و یک روکش ترموپلاستیکی کلی با قطر کمتر یا مساوی 9.0 میلی متر ایجاد شود.

استاندارد اصلی دیگری که مورد توجه قرار می گیرد ANSI/TIA-568.2-D (منتشر شده در سپتامبر 2018)، جدیدترین استاندارد برای کابل های مسی، الزامات مکانیکی و انتقال در دسته 3، رده 5e، رده 6، رده 6a، و رده 8 مشخص خواهد کرد.

ISO 11801 چیست؟

ISO 11801 یا ISO/IEC 11801 یک استاندارد بین المللی برای کابل کشی عمومی برای اماکن مشتری ها به حساب می آید. این سیستم های کابل کشی مخابراتی چند منظوره یا کابل کشی ساختاری را مشخص می کند که برای کاربرد هایی نظیر تلفن آنالوگ و ISDN، استانداردهای مختلف ارتباط داده، سیستم های کنترل ساختمان و غیره مناسب به نظر می رسد. هم کابل کشی مسی متعادل و هم کابل کشی نوع فیبر نوری را پوشش خواهد داد.

ISO 11801 برای استفاده در فضاهای تجاری مانند یک ساختمان منفرد یا چند ساختمان در یک محوطه دانشگاه طراحی شده  که همان ANSI/TIA 568 به حساب می آید. ژاکت کابل معمولاً از مواد PVC استفاده خواهد کرد، استاندارد ISO 11801 چندین کلاس پیوند/کانال و دسته بندی کابل کشی اتصالات مسی جفت پیچ خورده را به شرح زیر تعریف کرده است،

استاندارد ISO 11801

در ضمن امپدانس لینک این استاندارد 100 Ω قرار دارد. علاوه بر این، هیچ تجهیزاتی وجود ندارد که از کانکتور های کانال کلاس F (رده 7) و کانال کلاس FA (رده 7a) استفاده کند. رده 7 و رده 7a توسط TIA/EIA به رسمیت شناخته نشده اند.

EN 50173 چیست

EN 50173 یا CELENECEN 50173 یک استاندارد اروپایی است که به منظور سیستم کابل کشی عمومی مورد استفاده قر ار می گیرد. بر اساس TIA و ISO 11801، EN 50173 الزامات اضافی دیگری نیز برای کابل های شبکه دارد. به صورت کلی، این استاندارد با استاندارد ISO/IEC 11801 مطابقت داشته، در حالی که معمولاً از کابل های LSZH استفاده خواهد کرد.

سری استاندارد EN 50173 به پنج حوزه (از EN 50173-1 تا EN 50173-5) برای کاربردهای متنوع تقسیم می شود. این کاربردها به ترتیب شامل الزامات عمومی،  ساختمان های صنعتی، ساختمان های اداری، واحدهای مسکونی خصوصی و مراکز محاسباتی هستند. از طرفی در تک تک اجزا مانند فناوری کابل و اتصال (مثلاً فرکانس پیوند) و همچنین در کلاس نصب این قطعات مانند ISO 11801 تفاوت عمده ای وجود دارد.

استانداردهای کابل کشی TIA/EIA 568 در سیزده گام تعریف شده است:

  1. برای برقراری اتصال و ایجاد ارتباط در ایستگاه کاری حداقل سه کابل مستقل مورد نیاز است.
  2. حداکثر طول سیم کشی از مبدا تا ایستگاه نباید از 111 متر تجاوز نماید.
  3. بهترین استاندارد برای کابل کاربر، حداکثر 3 متر است.
  4. اتصال Patch Panel به هاب و یا سوئیچ شبکه توسط Patch Cable و یا Patch Cord انجام می گیرد.
  5. تهیه نقشه از مسیر تجهیزات کابل کشی الزامی است.
  6. باید از کابل هایی با قابلیت سرعت بالا در ارسال اطلاعات استفاده نمود.
  7. رعایت نکات ایمنی در صورت مشترک بودن کانال کابل کشی شبکه و کابل برق ضروری است.
  8. مسیر کابل شبکه LAN باید دور تر از منابع تداخلی همچون چراغ های فلورسنت، موتور، لوله و خطوط برق باشد.
  9. از منابع ایجاد نویز الکترومغناطیسی در داخل رک ها خودداری گردد.
  10. سیستم اطفای حریق مناسب با این استاندارد از نوع الکتریکال است که باید در محل مناسب نصب گردد.
  11. استفاده از ارت های الکتریکی در کابل های طویل و محیط های نویز پذیر الزامی است.
  12. سیستم برق شبکه باید از یک نوع بدون نوسان و کاملا مناسب همچون UPS باشد.
  13. بهتر است Patch Panel و و پریزها کدگذاری شوند و از کابل هایی با برچسب و یا رنگ مناسب استفاده گردد.

برای کابل کشی  شبکه به صورت استاندارد به  کجا مراجعه کنیم؟

کابل کشی یک شبکه یکی از مهمترین اقدامات ممکن جهت آغاز فعالیت شما در ارتباط با فناری اطلاعات است. این کابل کشی باید ساختار یافته و مبتنی بر یک استاندارد خاص باشد. در صورتی که قصد کابل کشی شبکه خود را دارید با مشاوران حرفه ای ما در وب سایت نت یک تماس گرفته و وقت قبلی دریافت نمایید.

استفاده از خدمات متخصصین حرفه ای و برترین های علوم کامپوتری به ویژه در بخش سخت افزاری یکی از مهمترین ویژگی های فردیست که مبادرت به استاندارد سازی کابل کشی شبکه شما از طریق وب سایت نت یک می نماید. تجربه نیز در این راستا بی تاثیر نبوده و قطعا با ارائه خدمات بهتر همراه خواهد بود.

هزینه کابل کشی شبکه طبق استانداردهای موجود

هزینه و قیمت کابل کشی شبکه یکی از مباحث مهم در آغاز فعالیت سیستماتیک شما خواهد بود. چرا  که مبلغ زیادی را باید صرف این امر نمایید، با این حال در صورتی که این مبلغ پرداخته شود و خدمات به بهترین شکل ممکن صورت گیرد، هزینه های نگهداری از سیستم کابل کشی در طول زمان زیاد نبوده و می تواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد. اما اگر کابل کشی شبکه را به فردی غیر متخصص و با هزینه کمتر بسپارید به احتمال زیاد علاوه بر ایجاد مسائل سخت افزاری با هزینه های بسیاری جهت تعمیر و یا نگهداری از آن مواجه می گردید.

نام دیگر کابل کشی، نصب داکت و … که در اصل زیر ساخت سخت افزاری شبکه را تشکیل می دهند پسیو شبکه گفته می شود. جالب است بدانید اکثرا به جای کابل کشی و پسیو شبکه سرچ می کنند \sd, af;i و ;hfg ;ad af;i

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *