شبکه

انواع سرور شبکه

سرور حسابدای| نت یک

انواع سرور شبکه در مفاهیم کامپیوتری و شبکه به سیستم و رایانه ای گفته می شود که بقیه کلاینت ها ( کامپیوتر ها و باقی دستگاه های تحت شبکه ) از آن فرمان و دستور می گیرند. سرورهای شبکه به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند و با خصیصه های مختلف خود تفکیک می شوند. در ادامه شما را با انواع سرور شبکه آشنا خواهیم کرد و نقد و بررسی هر یک را خواهیم داد.

انواع سرور شبکه

معرفی انواع سرور شبکه شبکه و تعریف هر یک از آن ها

Web Server (وب سرور)

Web Serverها سرورهایی هستند که به صورت نرم افزاری و سخت افزاری امکان دسترسی به داده ها و محتویات مختلف را از طریق نت به کاربران می دهند. این سرورها کاربرد اصلی شان برای سرویس های میزبانی وب سایت ها می باشد.

Web Serverها با استفاده از فناوری ها و سرویس های مخصوص برای کاربران شبکه اینترنت ارتباط ایجاد می کنند. این دسته از سرورها برای راه اندازی وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

Standalone server

به زبان ساده سرور استندالون به سروری گفته می شود که مستقل باشد و زیرشاخه زیرساخت های یک شبکه بزرگتر محسوب نمی شود. در واقع یک سرور استندالون بدون وابستگی به یک منبع خارجی به کلاینت های خود خدمات ارایه می کند.

Standalone serverها دسته ای از سرورشبکه می باشند که زیر شاخه شبکه های بزرگتر محسوب نمی شوند. این دسته از سرورها بدون هیچ وابستگی به منبع یا منابع خارجی می توانند به زیر مجموعه های خود خدمات مختلفی را ارائه بدهند. انواع سرور شبکه

Stand-alone Server مانند یک کامپیوتر در یک شبکه Workgroup فعالیت میکند و کاربرانی که قصد لاگین به Stand-alone Server را داشته باشند اطلاعات احرازهویتی مخصوص به خود را دارا نیستند. دلیل اصلی ایجاد یک Stand-alone Server در شبکه جداسازی و تفکیک وظایف در شبکه Domain است. از طرفی وجود یک Stand-alone Server میتواند تا حدودی بار ترافیکی شبکه را کاهش دهد و موجب افزایش پهنای باند شبکه شود.

Name server

به سروری که با استفاده از آن می توان پروتکل name-service را تنظیم و پیاده سازی کرد، Name Server می گویند. نام دامنه، سرور مشحصی در اینترنت می باشد که دستورات (کوئری ها) و یا سوالاتی که از سمت کامپیوتر محلی شما صادر می گردد و در مورد موقعیت خدمات گوناگون یک نام دامنه می باشد را پاسخگویی می کند. انواع سرور شبکه

Printer server

به دستگاه یا سیستمی که با استفاده از شبکه می تواند به یک یا چند دستگاه پرینتر و تعداد محدودی کلاینت وصل شوند Printer server می گویند. این سرور شبکه پس از دریافت کردن فرمان پرینت از کلاینت های خود، دستور پرینت را به پرینتر مورد نظر منتقل می کند. Fax Serverها نوع دیگری از سرورها هستند که عملکردی مشابه Printer serverها دارند و تنها تفاوتی که بین این دو است در این می باشد که به جای پرینتر در این نوع سرور دستگاه فکس قرار دارد.

پرینت سرور یا پرینتر سرور، برنامه یا دستگاهی است که کامپیوترها و پرینترها را روی شبکه به هم وصل می کند. تمام jobهای پرینت از کامپیوتر به سرور و سپس به پرینتر ارسال می شود. انواع سرور شبکه

Proxy server

نوع دیگری ازانواع تجهیزات سرور شبکه که به عنوان یک واسط بین کلاینت و سرور عمل می کند Proxy server می گویند. وقتی یک کلاینت قصد این را داشته باشد که اطلاعات مختلفی مثل فایل ها، صفحات وب و… را از یک سرور دریافت کند، در ابتدا به این نوع سرور متصل می شود.

در حقیقت این سرور به عنوان یک رابط عمل کرده و ارتباط بین کلاینت و سرور را برقرار می کند. در حقیقت این سرور به عنوان یک واسط در مسیر اصلی سرور قرار گرفته و اطلاعات دریافتی را بررسی کرده و آن را به مقصد مورد نظر می رساند. انواع سرور شبکه

سوالی که مطرح می شود، این است که اگر تمام کارهایی که سرور پروکسی انجام می دهد این است، چرا باید به خودمان زحمت اضافه بدهیم؟ چرا نباید به صورت مستقیم از وبسایت ها استفاده کنیم؟

Proxy Serverهای جدید، کارهای بیشتری را انجام می دهند و فقط کارشان ارسال درخواست های وب نیست. این پروکسی سرورها به عنوان فایروال و فیلتر وب عمل می کنند، shared network connections را فراهم می کنند و همچنین جهت سرعت بخشیدن به درخواست های رایج، داده ها را کش (cache) می کنند.

یک پروکسی سرور خوب، کاربران را از آسیب هایی که در اینترنت وجود دارد، محافظت می کند. در ضمن پروکسی سرورها، حریم خصوصی را در سطح بسیار بالایی فراهم می کنند. انواع سرور شبکه

Sound Server

این سرور دسترسی و اجازه استفاده از ابزارهای صوتی مثل کارت صدا را فراهم می کند. پس سروری است که دسترسی و استفاده از ابزارهای صوتی همچون کارت صدا را مدیریت می کند. Application Server به سیستم و سروری که یک سری از برنامه های نرم افزاری را به مشتریان ارائه می دهد و کاربران با استفاده از کامپیوتر خود می توانند به این نرم افزارها دسترسی داشته باشند، Application Server می گویند.

Database server

به سروری که خدمات مبتنی بر پایگاه داده و دیتابیس را به دیگر سیستم ها و برنامه ها ارائه می دهد می گویند. این نوع سرور اکثرا در سیستم ها و سازمان ها استفاده می شود. در این سرور اطلاعات به صورت متمرکز ذخیره شده و می توان آن ها را پردازش کرد. انواع سرور شبکه

Fax server

به سروری که در یک شبکه محلی LAN نصب شده و به کاربران اجازه اتصال و دسترسی به دستگاه فکس را می دهد، Fax server می گویند.

File server

به سیستمی که به همراه یک نرم افزار ارائه می شود و فایل ها را در آن می توان ذخیره کرد، File server می گویند. این سرور یکی از ساده ترین انواع سرور شبکه می باشد.

Game server

کاربرانی که علاقه به انجام بازی های کامپیوتری دارند با اتصال به این سرورها می توانند به صورت آنلاین اقدام به بازی گروهی کنند. کارکرد این سرورها برای انجام بازی های گروهی یا به اصطلاح Multiplayer است و میتواند گزینه بسیار مناسبی برای بازی کردن باشد . انواع سرور شبکه

Home server

به سروری که در منازل مسکونی با استفاده از آن می تواند تمامی دستگاه های خانه را به یکدیگر متصل کرد Hoome Server گفته می شود.

Media Server

این سرور برای به اشتراک گذاشتن فایل های چند رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. می توان با استفاده از این سرور یک ویدیو را بر روی سرور قرار داد و بقیه کاربران بدون نیاز به دانلود بتوانند آن را مشاهده کنند.

Communication Server

در انواعی از سرور شبکه میتوان به Communication Server اشاره کرد .

وظیفه این سرور ایجاد سرویس های ارتباطی بین کاربران است. در این سرور کلاینت ها می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و با توجه به میزان دسترسی های تعیین شده کارهای مختلفی را انجام دهند.

Computing Server

از این سرورها به منظور انجام پردازش ها و محاسبات استفاده می شود. از طریق این سرور می تواند با متصل شدن یک کامپیوتر به سرور دیگر از پردازنده های سرور به منظور انجام محاسبات استفاده کرد.

Mail Server

از این گروه سرورها برای ارسال ایمیل به کاربران استفاده می شود. تمامی خدمات و تراکنش های ارسال ایمیل از طریق این سرورها صورت می گیرد.

انواع سرور شبکه

ارائه خدمات متنوع سرور توسط نت یک

شما می توانید با توجه به نیاز خود و با کمک گرفتن از سایت نت یک، سرور مورد نظر خود را راه اندازی کرده و از مزایای آن بهره مند شوید. در صورتی که در رابطه با انواع سرور شبکه نیز سوال و یا ابهامی داشتید می توانید با شماره های موجود بر روی سایت این مجموعه تماس حاصل فرمایید.کارشناسان ما در نت یک همواره آماده پاسخ گویی به تمامی سوالات شما در این باره و همچنین درباره پسیو و اکتیو شبکه میباشند .

انواع سرور شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *