شبکه

آموزش پسیو کاری شبکه

در ای مقاله می خواهیم به آموزش پسیو کاری شبکه بپردازیم. یکی از اصطلاحات موجود در علم شبکه، پسیو کاری است. پسیو کاری به معنای ایجاد زیر ساخت شبکه و راه اندازی آن به گونه ای است که کاربران بتوانند به شبکه متصل شده و از آن استفاده کنند.

یک پسیو کار شبکه باید بتواند به درستی تمامی فرآیندهای پسیو شبکه را انجام داده و زیر ساخت های آن را نصب کند. برای آن که بتوان فرآیند پسیو کاری شبکه را انجام داد نیاز به تجهیزات مختلفی مثل  رک، ترانک، کابل شبکه، کیستون، سوکت و… است.

یک کارشناس پسیو باید بتواند تمامی این تجهیزات را برای به وجود آوردن یک شبکه، نصب کرده و کارهایی نظیر ترانکینگ، کابل کشی، نصب رک شبکه و… انجام بدهد.

مراحل و آموزش پسیو کاری شبکه

یک پسیو کار شبکه باید بتواند مراحل پسیو کاری شبکه را بخش به بخش و گام به گام انجام دهد. یک اشکال کوچک در هر بخش می تواند باعث بروز مشکلاتی در آینده آن ساختار شبکه ای شود. در این بخش شما را با مراحل پسیو کاری شبکه آشنا خواهیم کرد.

برآورد تجهیزات پسیو شبکه

اولین مرحله و مهم ترین مرحله در پسیو کار شبکه این است که ، از محیط نقشه برداری کرده و برآورد دقیقی از تجهیزات لازم و مورد نیاز برای نصب را داشته باشد.

در این مرحله باید با دقت تمام ساختمان بازدید شده، مسیرهای کابل کشی به درستی مشخص شود و با توجه به آن تجهیزات مورد نیاز لیست شود. پس از برآورد تجهیزات باید برای خرید این وسایل اقدام کرد.

مراحل انجام برآورد تجهیزات شبکه

  1. نقشه برداری از اتاق ها و مشخص کردن جای پریزها و شماره گذاری هر پریز در نقشه رسم شده
  2. تعیین جای رک ها زیرا تمامی کابل ها باید به اتاق رک هدایت شوند
  3. تعیین تعداد پریزهای شبکه
  4. تعیین تعداد پیچ پنل ها
  5. تعیین متراژ کابل
  6. تعیین متراژ ترانک ها یا داکت ها

نصب تجهیزات پسیو شبکه

پس از مشخص شدن تجهیزات مورد نیاز و خرید آن ها باید به سراغ فرآیند نصب رفت. اولین مرحله برای این بخش نصب ترانک ها است زیرا بدون استفاده از ترانک یا داکت نمی شود فرآیند کابل کشی را انجام داد.

ممکن است در برخی از پروژه ها که برای پسیو کاری شبکه از قبل برنامه ریزی صورت گرفته است نیازی به نصب ترانک نباشد، چون در داخل دیوارها فرآیند لوله گذاری انجام شده است و تنها کافی است تا کابل کشی از داخل این لوله ها صورت بگیرد.

کابل کشی شبکه

پس از نصب شدن ترانک ها بر روی دیوار باید به سراغ فرآیند کابل کشی شبکه رفت. در این بخش باید کابل ها از پریزها از داخل ترانک ها یا لوله های توکار تا خود رک کشیده شوند. نکته بسیار مهم آن است که طول کابل ها نباید بیش از 100 متر باشد زیرا در غیر این صورت در محله تست با خطا مواجه خواهید شد.

نکته دیگر آن است که کابل ها نباید تکه تکه نصب شوند و باید کابل کامل و بدون قطع شدگی از رک تا پریز کشیده شود.

دقت کنید که در هنگام فرآیند کابل کشی، کابل ها صدمه نخورند و پیچ برندارند. باید دو سر هر کابل را با یک شماره مشخص کرد تا در هنگام نصب پچ پنل بتوان تشخیص داد که هر کابل متعلق به کدام پریز است.

بستن ترانک ها

در این مرحله باید پس از پایان فرآیند کابل کشی درب ترانک ها و داک ها بسته شود. تمامی پریزها شبکه باید پانچ و نصب بشوند. در هنگام نصب پریزها باید شماره کابل روی هر پریز مشخص شود تا در هنگام فرآیند تست بتوان تشخیص داد هر یک از پریزهای شبکه مربوط به کدام پورت پچ پنل است.

پانچ پچ پنل

پس از نصب پریزهای شبکه باید به سراغ اتاق رک رفت و همه کابل ها را دسته بندی و وارد رک کرد تا بتوان آن ها را در پیچ پنل، پانچ کنیم. کابل ها باید در دسته های 24 تایی باشند چون هر پچ پنل معمولا 24 پورت دارد. اگر کابل ها به درستی شماره گذاری شده باشند، در این مرحله می توان با توجه به شماره آن ها فرآیند پانچ را انجام داد.

تست شبکه

پس از اتمام پانچ باید هر کابل تست شود. با کمک گرفتن از تستر شبکه می توان کابل ها را یک به یک تست کرد و در صورت قطع شدن یا بروز مشکل، متوجه آن شد.

آرایش رک و تجهیزات رک شبکه

پس از اتمام از صحت و درستی فرآیند کابل کشی باید رک و کابل های درون آن را مرتب کرد. تمامی کابل ها را باید با نظم خاصی در داخل رک با کمک بست های PVC مرتب کرد تا در صورت بروز مشکل بتواند کابل مورد نظر را به سرعت پیدا کرد.

نصب تجهیزات رک شبکه

پس از نصب رک می توان بقیه تجهیزات شبکه را بر روی آن نصب کرد سوئیچ ها، نگهدارنده های کابل و سرورها در این مرحله باید نصب شده و کابل های برق سوئیچ، سرور و پچ کورد را نیز باید متصل کرد.

تحویل پروژه

در این بخش پسیو کاری شبکهبه صورت کلی به پایان رسیده است و باید به کارفرما لیست تجهیزات، متراژ کابل و… را به همراه نقشه کابل ها و محل پریزها تحویل داده شود.

حرف آخر آموزش پسیو کاری شبکه

در این مطلب مراحل پسیو کاری شبکه، گام به گام آموزش داده شد تا بتوانید این فرآیند را به درستی انجام داده و یک شبکه پسیو را ایجاد کنید. شما میتوانید برای انجام انواع پروژه های پسیو در ابعاد مختلف از کارشناسان نت یک مشاوره بگیرید، برای این کار کافیست با یکی از شماره های داخل سایت نت یک تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *