شبکه

رک شبکه

رک شبکه | نت یک

یکی از مهم ترین وظایفی که در پسیو شبکه یک سازمان باید به آن توجه داشت و آن را رعایت کرد، آموزش بستن رک شبکه و چیدمان رک ها است. به هر میزانی که شما چیدمان و آرایش رک شبکه را به درستی انجام دهید، به همان اندازه می توانید شاهد افزایش امنیت فیزیکی دستگاه ها باشید.

در هنگام بستن تجهیزات شبکه در رک سرور، آرایش کابل ها مسئله بسیار مهمی است که از آن چشم پوشی می شود. اگر یک راهکار درست و مناسب برای مدیریت و بستن رک شبکه وجود نداشته باشد، شاهد به هم ریختی کابل های شبکه خواهیم بود.

نکات مهم بستن رک شبکه

اگر قصد دارید تا رک شبکه را بسته و نصب کنید لازم است تا به نکات مهمی توجه کنید. دانستن این نکات و توجه به آن ها، به شما کمک می کند تا بتوانید کار خود را به خوبی انجام داده و آن را پیش ببرید.

مشخصات رک

یکی از مهم ترین بخش هایی که باید به آن توجه داشته باشید مشخصات رک است. عموما عرضی که در رک ها وجود دارد در حدود 19 اینچ یا 48.26 سانتی متر بوده و ارتفاع رک نیز با بخش هایی به اسم U که اندازه آن ها در حدود 1.75 اینچ یا 4.45 سانتی متر است تقسیم بندی می شود.

رک شبکه

رک شبکه

اصول آرایش رک

پیش از آن که تجهیزات شبکه را سوار و نصب کنید، برنامه ریزی برای آرایش و منظم کردن رک سرور در محیط های متراکم، اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید در این مرحله مشخص کنید که هر یک از اجزا باید در چه قسمتی از سرور قرار بگیرند.

برای نتیجه بهتر، می توانید نقشه شبکه را رسم کرده تا با توجه به آن هر یک از اجزا را در قفسه سرور نصب و سوار کنید. اگر بتوانید این مرحله را به شکل اصولی و درست انجام بدهید، در هنگام جا به جایی تجهیزات، با مشکلی مواجه نخواهید بود.

مکان تجهیزات

برای به حداکثر رساندن فضای قفسه سرور و این که بتوانید امکان سرویس دهی آسان را فراهم کنید، مکان تجهیزات داخل شبکه در سرور بسیار مهم است.

پیشنهاد می شود که پیش از نصب و قرار دادن تجهیزات، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و برای توسعه آن در آینده نیز برنامه ای بچینید. بهتر است تجهیزات سنگین شبکه را با توجه به وزن آن در پایین قفسه قرار بدهید تا دچار مشکل نشوید.

کابل کشی داخلی رک شبکه

برای آن که بتوانید به خوبی فرآیند توزیع کابل در رک را انجام دهید همیشه از پچ پنل استفاده کنید که با استفاده از آن می توانید سوئیچ های بزرگتر و پورت های بیشتری را نصب کرده و از آن ها استفاده کنید. استفاده از پچ پنل 24 پورتی، معمولی ترین و رایج ترین گزینه برای استفاده در رک به شمار می آید.

خنک کردن رک سرور

با توجه به افزایش تراکم تجهیزات و قطعات داخل قفسه و رک، خنک سازی سرور به منظور جلوگیری از بروز مشکلات مختلف، اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. گرما باعث افزایش مصرف برق و بالا رفتن نرخ شکست تجهیزات خواهد شد.

اگر شما کابل کشی مدیریت نشده ای داشته باشید ممکن است جلوی گردش و توزیع هوای خنک را بگیرید در نتیجه در هنگام کابل کشی حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

تجهیزات لازم برای سازمان دهی رک شبکه

به منظور سازمان دادن به تجهیزات در داخل رک نیاز به برخی لوازم جانبی است که در این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

پچ پنل

شما می توانید با استفاده از پچ پنل از اشغال شدن فضای اضافی جلوگیری کرده و امکان متصل کردن متراکم کابل ها را فراهم می کند.

استفاده از پچ پنل به منظور کابل کشی ساختار یافته باعث کاهش هزینه های نگهداری و خطاهای نصب و پیکر بندی می شود. از پچ پنل های فیبری برای سازمان دهی کابل های فیبری و از پچ پنل های مسی برای سرهم بندی کابل های مسی استفاده می شود.

مدیریت کننده کابل افقی

شما با کمک گرفتن از این مدیریت کننده ها می توانید پچ کوردها را از تجهیزات قفسه مسیر دهی کرده و از آسیب رسیدن به کابل ها جلوگیری کنید.

اگر از پچ پنل مسطح یا سوئیچ شبکه در ساختار خود استفاده می کنید، به شکلی که کابل از بالا یا پایین وارد می شود، با کمک گرفتن از این مدیریت کننده ها می توانید بین بخش کابل کشی، پورت و سوئیچ ها فضای مناسبی را برای پچ کوردها به وجود بیاورید.

 مدیریت کننده کابل عمودی

از مدیریت کننده های کابل عمودی برای مدیریت سستی پچ کوردها و برای آسان شدن عبور کابل های قطور استفاده شده و در محیط های ایستا می توان پشت قفسه، از این مدیریت کننده ها استفاده کرد تا دسترسی به اجزا بین رک شبکه مسدود نشود.

باکس های فیبر نوری

این باکس ها بازدهی مدیریت کننده ها را در رک افزایش می دهند. با استفاده از باکس های فیبر نوری می توانید تراکم بالا، دسترسی به پورت ها و مدیریت کابل ها را هموار و آسان کنید. شما می توانید این محفظه را با استفاده از کاست های فیبری نصب و سوار کنید.

کمربندها و لیبل گذاری کابل شبکه

یکی از تجهیزات بسیار مهم برای بستن رک شبکه که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند، کمربندها و لیبل گذاری است. کمربندهای با کدهای رنگ مختلف و لیبل ها با مشخص کردن کابل ها به شما در کابل کشی کمک کرده و در صورت بروز مشکل، فرآیند حل مشکل را آسان می کنند.

رک شبکه

رک شبکه

حرف آخر

در این مطلب به بررسی بستن رک شبکه پرداختیم و آموزش مربوط به آن را در نت یک مرور کردیم. در ادامه نیز شما را با لوازم و تجهیزات جانبی مورد نیاز به منظور انجام سریع و آسان این کار آشنا کردیم.

1 نظر در “رک شبکه

  1. binance گفت:

    وظیفه رک شبکه چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *