سوئیچ شبکه

درباره سوئیچ سیسکو

cisco catalyst 2960 series

همه‌چیز درباره سوئیچ سیسکو:

کمپانی سیسکو به دلیل تولید تجهیزات بر اساس نوع کاربرد و نیاز کاربر محبوبیت بسیاری دارد؛ چون کاربر می‌تواند متناسب با شرایط شبکه انواع تجهیزات را بر اساس طراحی خاص هر محصول خریداری کند و تنوع بالا و بی‌نظیر محصولات سیسکو به کاربر این حق انتخاب را می‌دهد که کار آمد ترین نوع موجود از سوئیچ‌های برند سیسکو در جهان را انتخاب کند و به بهترین شکل در جهت رفع نیاز با خیالی راحت در اختیار خودش قرار بدهد. در ادامه ما قصد داریم تقسیم‌ بندی ‌های سوئیچ سیسکو را به‌صورت تمام و کمال و روشن‌، بیان کنیم.

درباره سوئیچ سیسکو؛ انواع سوئیچ سیسکو:

Nexus: در دیتا سنتر‌ها برای ایجاد اتصال و ارتباطات شبکه از این سوئیچ استفاده می‌شود چون به‌طوری طراحی‌شده است که می‌تواند به‌خوبی نیاز این‌گونه مراکز را برطرف کند.

Nexus 9000 : این سری برای اتصال و انتقال داده با تاخیر بسیار کم در مرکز داده است؛ که در دو حالت software NX-OS و  Application Centric Infrastructure می‌توانیم نهایت استفاده از ویژگی ‌های آن را داشته باشیم.

Nexus 9200: به دلیل پیکربندی ثابتی که در زمان تولید برای آن طراحی‌ شده و قرار گرفته؛  برای پشتیبانی از اتصالات  1، 10، 25، 40، 50 و 100 گیگ بر ثانیه به‌ خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Nexus 9500: این سوئیچ ‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و توانایی پشتیبانی از طیف وسیعی از سوئیچ ‌های مدولار را دارند که خود آن‌ ها هم ویژگی‌ های مخصوص به خود را دارند.

Nexus 5000: این سری سوئیچ ‌ها به دلیل قابلیت‌ های بی ‌نظیری که دارند در بخش مهمی در اجرا و راه ‌اندازی شبکه قرار دارند.

Nexus 3000: این سری به سوئیچ‌ های کم تأخیر و سریع معروف است و دارای قابلیت ایجاد ارتباطی مطمئن میان لایه ‌های ۲ و ۳ است؛ در سرویس ‌های ابری و دیتاسنتر ‌های مقیاس‌ پذیر به بهترین شکل استفاده می‌شود.

Catalyst: از این سری در شبکه ‌های کاملاً حرفه‌ای و وسیع استفاده می‌شود چون این سری از سوئیچ سیسکو عملکردی حرفه‌ای و متفاوت دارد که هرکدام با همان عملکرد مخصوص خود به دنبال هدف‌های ویژه‌ای هستند.

 

همه‌چیز درباره سوئیچ سیسکو

همه‌چیز درباره سوئیچ سیسکو

Catalyst 9000: درباره سوئیچ سیسکو؛ این سری سرعت ساخت و ارائه سرویس‌ ها را به حداکثر خودشان می‌رسانند و طبق UDP و    ASIC شکل ‌گرفته‌اند.

Catalyst 9500: این سری مخصوصا برای ابر و اینترنت اشیا طراحی‌شده است؛ می‌تواند VPN ،NAT  و 2/3 VPN Layer را پشتیبانی کند و علاوه بر این ‌ها می‌تواند با اتکا به قابلیت ‌های SD-ACCESS بیشترین و بهترین استفاده را از فناوری‌ های Cisco StackWise Virtual داشته باشد.

Catalyst 9400: این محصول شامل ویژگی از دی اکسس است و در سازمان ‌هایی که هدف آن ‌ها گسترش و توسعه شبکه هست مورد استفاده است.

Catalyst 9300: این سری از محصول به دلیل داشتن قابلیت Stacking پنل جلویی و پشتی به‌ عنوان تنها پلتفرم سوئیچینگ محبوب و بسیار منحصر به ‌فرد است.

Catalyst 6800: از این سری سرویس برای امن کردن سرویس ‌های 10،1و40 گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌شود.

Catalyst 6500: این سری از سوئیچ‌ ها مقیاس و عملکرد قوی دارند که این جزء برتری آن‌ها است و از سری سوئیچ‌های بک بون پیروی می‌کنند.

Catalyst 3650, Catalyst 3850: این دو مدل قابلیت استکینگ را دارا می‌باشند. و می‌توانند دارای عملکردهای فراوانی از طریق اتصال ‌های کابلی و بی‌سیم باشند؛ در این مدل وجود  اترنت چند گیگابایتی سبب می‌شود که با استفاده از آن بهترین عملکرد از خود را به نمایش بگذارد و به خاطر طراحی فوق العادش می‌تواند از دی ان اس سیسکو و اس دی اکسس بهره‌مند شود.

Catalyst 4500E: این سری از سوئیچ سیسکو که به‌صورت مقیاس‌پذیر طراحی‌شده است، مشهور به هسته ثابت با دسترسی مدولار است.

Catalyst 2960-CX, Catalyst 3560-CX: این دو مورد به هدف اینترپرایز با تنظیمات ثابت طراحی ‌شده‌اند و می‌تواند 8 تا 12 گیگابایت در ثانیه سرویس ‌دهی کند به همین خاطر برای اتصالات رایانه‌ای، Wireless Access Point، IP Phone و دوربین ‌های مدار بسته مورد استفاده قرار داده می‌شود.

Catalyst 2960-L:این سری از جمله سری ‌های محبوب سوئیچ سیسکو به شمار می‌رود که با تنظیمات 8 تا 48 پورت قابل‌دسترس است و به دلیل اینکه نمونه‌های 16،8 و 24 پورت آن طراحی بدون فن دارد نگران بخش سخت‌افزاری آن نخواهیم بود.

 

همه‌چیز درباره سوئیچ سیسکو

همه‌چیز درباره سوئیچ سیسکو

درباره سوئیچ سیسکو؛ نتیجه‌گیری کلی از انواع سوئیچ‌های سیسکو:

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم سیسکو برترین برند سوئیچ ‌های شبکه در دنیاست و خود این شرکت بسیاری از استاندارد های سوئیچینگ در دنیا را طراحی کرده است؛ پس سوئیچ سیسکو معتبرترین و بهترین و برترین انتخاب در این زمینه است.

به‌طورکلی می‌توانیم سوئیچ را به یک وسیله ارتباط از راه دور تعریف کنیم که می‌تواند پیام‌ ها را از وسیله‌ای که به آن وصل است دریافت کند و به‌صورت ایمن برای دستگاه هدف ارسال کند. سوئیچ یک وسیله هوشمند است که در بیشتر شبکه ‌های محلی مدرن و به‌ طورکلی شبکه ‌های محلی نقش کاملی را اجرا می‌کند و البته خوب است بدانیم که معمولاً شبکه‌ های بزرگ و متوسط دارای یک یا چند سوئیچ مدیریت ‌شده‌اند.

درباره سوئیچ سیسکو؛ نمونه‌ای دیگر از تجهیزات تولید شده توسط کمپانی سیسکو که خوب است درباره‌ی آن ‌ها هم بگوییم، سوئیچ ‌هایی هستند که قابل ‌برنامه‌ ریزی اند که تولید آنها خصوصا برای شبکه‌های هدفمند است. این مدل سوئیچ های قابل برنامه ریزی را می‌توان جزو جدیدترین سوئیچ‌ های تولید شده کمپانی سیسکو به حساب آورد، که در دسته‌بندی سوئیچ Catalyst 9000 قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه  تولیدات سیسکو بر اساس نیاز و هدف کاربران ساخته می‌شود، پس سوئیچ‌ های برنامه‌ ریزی را می‌توان در پروژه ‌های هدف ‌دار مورد استفاده قرار داد چون دارای یک ASIC سفارشی است که می‌تواند بدون  مشکل یا خطا با تمامی فناوری‌های روزمره دنیا همکاری داشته باشد.

 

درباره سوئیچ سیسکو؛ را می‌توانیم به دو دسته ماژولار و غیر ماژولار تقسیم کنیم:

ماژولار: اتصال ماژولی محدودیت خاصی ندارد و ما می‌توانیم اتصالات فیبر نوری یا منبع تغذیه را به سوئیچ مدنظر خود وصل کنیم بدون آن‌که ذره‌ای مشکل در عملکرد آن ایجاد شود؛ این دسته از سوئیچ‌های تولیدی توسط کمپانی سیسکو می‌توانند به سادگی در صورت نیاز شبکه ارتقا پیدا کنند، این قابلیت ارتقا را به واسطه متصل کردن ماژول ها می‌توانیم به دست آوریم.

درباره سوئیچ سیسکو؛ در میان سوئیچ‌ های ماژولار سیسکو سوئیچ ماژولار کاتالیست 6500 ازجمله قدرتمندترین و محبوب‌ترین سوئیچ ‌هایی است که در شبکه ‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که در فراهم آوردن سرویس ‌های شبکه به ‌طور کاملاً امن عملکرد شایسته ای دارد.

 

غیر ماژولار: این سری از سوئیچ‌ های سیسکو دارای تنظیمات غیر قابل تغییر است؛یعنی بر اساس استاندارد های تعین شده در زمان تولید، عملکردی ثابت و بدون تغییر دارند و قابلیت ارتقا در این نوع سوئیچ سیسکو توسط هیچ ماژولی ممکن نیست.

در نتیجه وجود مدل‌ های مختلف و متنوع سوئیچ ‌های سیسکو در دنیا دلیلی شده است که به ‌راحتی بتوانیم بر اساس نیازمان در تمامی شرایط از آن ‌ها بهترین استفاده را بکنیم و امروزه هم مدل‌ های مختلفی از سوئیچ های سیسکو در دنیا وجود دارد که تک تک آن‌ سوئیچ ها دارای عملکرد خاص و ویژه خود هستند

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “درباره سوئیچ سیسکو

  1. کمیل هاشمی گفت:

    سوئیچ سیسکو مدلی دارد که به رک نیاز نداشته باشد؟

    1. Ali Ahangari گفت:

      سیسکو مدل های مختلفی از سوئیچ را ارائه میکند ولی در اصل مدل رومیزی 8 پورت دارد و در میزان پورت های بالا کلا رومیزی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *